Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Complexity said:

Kansje om du har baksetene helt fremme

Fakta sier noe annet

 

bananbox.PNG.0db7c5e6a22813d1283eed43c5e32a18.PNG

 

8 minutes ago, Jalla21 said:

Hvorfor kommer MB ut med +3,1% hos ofv.no? Hvilke tall er det elbil24 bruker?

Kan forskjellen dreie seg om personbil og varebil er slått sammen. Eventuelt om de bare lister elektriske biler. Fra elbilstatistikk.no står at det at MB har solgt 3422 biler i 2024, da er det kun elektrisk men jeg tror både varebiler og lastebiler er inkludert i de tallene. 

Ellers er det vel litt mye badge engineering for Stelantis. På tide å slutte å selge samme bilen under 5 ulike merker, og ingen tjener noe som helt på salget av disse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 minutt siden):

Fakta sier noe annet

 

bananbox.PNG.0db7c5e6a22813d1283eed43c5e32a18.PNG

 

Kan forskjellen dreie seg om personbil og varebil er slått sammen. Eventuelt om de bare lister elektriske biler. Fra elbilstatistikk.no står at det at MB har solgt 3422 biler i 2024, da er det kun elektrisk men jeg tror både varebiler og lastebiler er inkludert i de tallene. 

Ellers er det vel litt mye badge engineering for Stelantis. På tide å slutte å selge samme bilen under 5 ulike merker, og ingen tjener noe som helt på salget av disse. 

Jeg får ut disse tallene på personbiler som helhet i hele landet. I MB sitt tilfelle dersom vi bare sier elpersonbiler så er nedgangen 25% sammenlignet med ifjor.

Weird at elbil24 bruker hele personbilmarkedet i sin artikkel, og ikke bare elbiler, men whatever

Lenke til kommentar
24 minutes ago, kremt said:

Fakta sier noe annet

 

bananbox.PNG.0db7c5e6a22813d1283eed43c5e32a18.PNG

Fakta sier at han fikk stappet flere pappesker i den ganske ubrukelige sprekken man får mellom sete og bagasjerom når man har baksetene ganske langt fremme. Så har man tenkt å frakte banankasser så er vel ioniq 5 grei :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Fakta sier at han fikk stappet flere pappesker i den ganske ubrukelige sprekken man får mellom sete og bagasjerom når man har baksetene ganske langt fremme. Så har man tenkt å frakte banankasser så er vel ioniq 5 grei :p

Er det plass til en banankasse, så er det plass til en bag, noen poser eller noe annet nyttigt. Med setene helt fram, så har man tilgang til det fra siden faktisk, så vi har brukt plassen for uteklær og uteleker til ungene på langtur.

Det sagt, jeg hadde denne diskusjonen med noen i denne tråden for ca et år siden. Konklusjonen var vel at det er litt mer plass i en modell Y, men det er nært nok til at det bør ikke avgjøre hvilken bil man går for. Ioniq 5's har jo mulighet for å kjøre setene helt bak i hverdagen, og helt fram for maks bagasjeplass, noe som gjør opp for forskjellen IMO. 

Bilene kjører og kjennes temmelig forskjellig ut, så anbefaler å teste ut begge. Større forskjeller er vel at Ioniq 5 kjennes mye mer ut som en "vanlig" bil, mens TMY har en del Tesla-spesifikke løsninger. Selv er jeg veldig fornøyd med å ha android auto på ioniq'en. Valgfri bremseregenerering er også kjekt på ioniq.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Complexity said:

stappet flere pappesker

Som du ser er kupeplassen omtrent identisk, 25 vs 26 bokser. Det er noe rom under platen i Ioniq også,  men vesentlig mindre enn på y. Mange vil ha det til at y er minst 50 % større enn alle andre biler plassmessig, men dette er nok ønsketenkning. Men stor er den, ingen tvil, trolig en av dens definitive styrker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Det faktum at det i det hele tatt blir spekulering på hvilke tall som er korrekt? 🤔

Det er jo opplagt slik @Auto Asmodeus sier, og tallet står også i linken jeg oppga når jeg ser etter.
Vi får se om vedkommende svarer deg fornuftig. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (15 minutter siden):

Det er jo opplagt slik @Auto Asmodeus sier, og tallet står også i linken jeg oppga når jeg ser etter.
Vi får se om vedkommende svarer deg fornuftig. 😀

Jeg sendte mail før vi fikk det forklart av Auto, ikke fått svar enda. 😄

Edit* Artikkel er oppdatert nå med ofv som kilde.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Lurer litt på å starte egen tråd for elbilkjøring på glatt føre. Har litt erfaringer med min bil som ikke er forenelig med ekspertene. Blant annet kjøring i B modus. Er det stemning for det? Eller bør det taes her?

Ta det gjerne her. MÅ jo være veldig relevant i en elbil-tråd.

Jeg kjører selv i sterkeste regenerering på min Kona, og er veldig happy med det, og føler jeg har temmelig god kontroll på hvordan min bil reagerer i ulike hastigheter og føre.

Så veldig greit å høre hvordan andre opplever det, når de har testet det ut under kontrollerte former!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Ta det gjerne her. MÅ jo være veldig relevant i en elbil-tråd.

Jeg kjører selv i sterkeste regenerering på min Kona, og er veldig happy med det, og føler jeg har temmelig god kontroll på hvordan min bil reagerer i ulike hastigheter og føre.

Så veldig greit å høre hvordan andre opplever det, når de har testet det ut under kontrollerte former!

:thumbup:

Her har vert mye snø og jeg opplever det som tryggest å beholde bilen i B modus nedover. Poenget er at min bil bremser bare med bakhjula i B modus og forhjula kan gi ekstra grep om bakhjula ikke holder igen. Funker helt fint inntil rygging nedover. 

Da går bilen i kryp modus. Da vil de trekke bakhjula den nedover og i verste fall låser jeg forhjula for å holde igjen. Kan sette bilen i nøytral men da kommer ikke ryggelys på eller kamera bak. Må sjekke funksjonen bakover litt bedre. Det er mulig at den ikke kjører kryp bakover men jeg innbiller meg at slik er det

Ser for meg svært mange slike problemstillinger nå når det er såpeglatt på veiene. Det som er rett for min bil trenger ikke være ideelt for din osv. Går utifra at det uansett er mange som har bakhjulstrekkmen også som du forhjulstrekk. Som muligens krever annen strategi. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Lurer litt på å starte egen tråd for elbilkjøring på glatt føre. Har litt erfaringer med min bil som ikke er forenelig med ekspertene. Blant annet kjøring i B modus. Er det stemning for det? Eller bør det taes her?

Enig med Snowleopard, ta det gjerne her. Kan bli en artig diskusjon det tror jeg 😁 Kan jo starte med å si se det er blitt en helt annen verden for meg nå med splitter nye piggdekk! Forhold til da jeg hadde piggfrie NHPR3 dekk som jeg mista grep rett som det var med, da spesielt på isføre! 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (33 minutter siden):

Lurer litt på å starte egen tråd for elbilkjøring på glatt føre. Har litt erfaringer med min bil som ikke er forenelig med ekspertene. Blant annet kjøring i B modus. Er det stemning for det? Eller bør det taes her?

Kjempe relevant tenker jeg.

Har selv min første vinter med bakhjulsdrift siden jeg kjørte BMW. Må si jeg er imponert, men det er langt i fra AWD. Rompa går ut relativt ofte, men bilen er veldig god på å hente seg inn igjen.

Ang Regen har jeg hatt noen små reaksjoner der bakenden går litt til siden men ikke noe som oppleves farlig sålangt. 

Har mulighet til å slå Regen av, men enn så lenge ser jeg ikke behovet. Men er helt klart obs på dette til enhver tid.

 

Edit: tok meg selv i å lyve😅 har kjørt ett par lånebiler på glatta med bakhjulsdrift(model S), var ikke imponert!

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Her har vert mye snø og jeg opplever det som tryggest å beholde bilen i B modus nedover. Poenget er at min bil bremser bare med bakhjula i B modus og forhjula kan gi ekstra grep om bakhjula ikke holder igen. Funker helt fint inntil rygging nedover. 

Da går bilen i kryp modus. Da vil de trekke bakhjula den nedover og i verste fall låser jeg forhjula for å holde igjen. Kan sette bilen i nøytral men da kommer ikke ryggelys på eller kamera bak. Må sjekke funksjonen bakover litt bedre. Det er mulig at den ikke kjører kryp bakover men jeg innbiller meg at slik er det

Ser for meg svært mange slike problemstillinger nå når det er såpeglatt på veiene. Det som er rett for min bil trenger ikke være ideelt for din osv. Går utifra at det uansett er mange som har bakhjulstrekkmen også som du forhjulstrekk. Som muligens krever annen strategi. 

Bilen min har ikke B-modus, noe jeg skjønner at kanskje er felles for de tyske. Den gir vel ikke full 1-pedal eller noe som ligner helt, men er vel det nærmeste man kommer på de bilene. OM jeg har oppfattet det rett!

Er veldig interessant å høre fra andre biler, selv om det ikke skulle være relevant for hvordan det virker på min bil. Så tar det som lærdom, som heller kan testes ut om jeg skulle fått prøvd en slik bil!

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Enig med Snowleopard, ta det gjerne her. Kan bli en artig diskusjon det tror jeg 😁 Kan jo starte med å si se det er blitt en helt annen verden for meg nå med splitter nye piggdekk! Forhold til da jeg hadde piggfrie NHPR3 dekk som jeg mista grep rett som det var med, da spesielt på isføre! 

Jeg kjører piggfritt continental. Ikke de beste på snø og is men glimrende på normale saltede veier. Bilen har snart kjørt 60 000km på orginal dekka så de er ikke nye lenger. Kan tenke meg at jeg har kjørt ca 25000km på vinterhjula.

Uansett så savner jeg litt andre erfaringer med vintertriks man hadde før da man kunne dra i håndbrems ved rygging nedover på glatta eller typisk "gynging" som også kan være en utfordring med el bil

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (10 minutter siden):

Enig med Snowleopard, ta det gjerne her. Kan bli en artig diskusjon det tror jeg 😁 Kan jo starte med å si se det er blitt en helt annen verden for meg nå med splitter nye piggdekk! Forhold til da jeg hadde piggfrie NHPR3 dekk som jeg mista grep rett som det var med, da spesielt på isføre! 

Gikk selv fra nedslitte Michelin-dekk som jeg fikk bilen min levert med, til nye Hakka 5. Ble en stor overgang, med ny, fersk og myk gummi og godt med spor i. Støymessig var de langt bedre enn de jeg hadde, som vel riktignok hadde rukket å bli harde over tid. Siste året kjørte jeg disse og om sommeren, så jeg fikk utnyttet dekket best mulig, før bytte.

Sommerdekkene er original-dekkene, men der er det godt med spor igjen. Men de likte jeg ikke, de følte veldig glatte ut, og værre enn vinterdekkene. Nå er de og skiftet ut. Ble riktignok samme merket, "kjøpt" (betaling for jobben, både sommer og vinterdekk) gjennom et firma jeg gjør litt jobb for, så da får vi se hvordan de blir, når jeg får testet de til våren!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Bilen min har ikke B-modus, noe jeg skjønner at kanskje er felles for de tyske. Den gir vel ikke full 1-pedal eller noe som ligner helt, men er vel det nærmeste man kommer på de bilene. OM jeg har oppfattet det rett!

Er veldig interessant å høre fra andre biler, selv om det ikke skulle være relevant for hvordan det virker på min bil. Så tar det som lærdom, som heller kan testes ut om jeg skulle fått prøvd en slik bil!

B modus virker kun på bakhjula og gir på min bil inntil 116KW brems helt til null. Noen biler har hill kontroll men det har ikke min. Da blir det metoder for å komme trygt ned. Noen velger nøytral. Problemet da er at man ikke får full bremsevirking på bakhjula før man trør bremsen helt inn. På min bil kobler da regen helt ut. Som sagt begge deler er prøvd men erfaring sålangt er at B modus virker best

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...