Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (51 minutter siden):

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-byd-sealion-7/300682

Og folk lurer på hvorfor model y selger såpass bra, kan ikke lansere en bil i model y klassen med kun 320kg nyttelast, skal man kjøre 4 voksne med denne så når man fort grensen.

Samme nyttelast som mange av de første Model Y som kom på norske veier har altså. Min Model Y har 312kg nyttelast...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (10 minutter siden):

Samme nyttelast som mange av de første Model Y som kom på norske veier har altså. Min Model Y har 312kg nyttelast...

Men så fikk nå den massiv kritikk nettopp for dette, og Tesla endret det i en oppdatering, som dessverre ikke gjaldt de bilene som allerede hadde fått lav nyttelast. Også flere andre biler fikk tilsvarende kritikk, dog mot modeller med mye ekstrautstyr som spiste opp mye av et i utgangspunktet greit antall kilo.

Derfor er det underlig at noen kommer med helt nye biler med så rævva lav nyttelast. Spesielt i en så romslig bil, som man nå regne med at folk vil fylle opp, og derved fort komme over grensen for va man har lov å ta med seg. Tror folk flest ønsker å holde seg sånn nogenlunde innafor grensene, og IKKE ønsker at noe eller noen må settes av, om man blir stoppet i kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjon av TMYJ/Opal er visstnok begynt i Shanghai, med produksjon på 2 400 biler per dag nå i starten. Så da er den kanskje bare rett rundt hjørnet.

https://globalchinaev.com/post/tesla-model-y-juniper-mass-production-has-begun-targeting-2400-daily-output

PS! Legges og ut i Tesla-kaféen, men mener det bør være interessant nok til og å fortjene plass i elbbiltråden, da det tross alt er den mestselgende enkeltmodellen det gjelder, for så vidt både blant elbiler men og biler generelt sett uavhengig av drivlinje!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Derfor er det underlig at noen kommer med helt nye biler med så rævva lav nyttelast. 

 

Snowleopard skrev (1 minutt siden):

da det tross alt er den mestselgende enkeltmodellen det gjelder, for så vidt både blant elbiler men og biler generelt sett uavhengig av drivlinje!

Tipper disse to har en sammenheng. Trenger ikke nyttelast om folk uansett ikke bryr seg så mye om det?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Tipper disse to har en sammenheng. Trenger ikke nyttelast om folk uansett ikke bryr seg så mye om det?

Det ble vel nettopp ramaskrik, fordi folk brydde seg!

Og derfor det ble endret på TMY, mens TM3 fremdeles har latterlig lav nyttelast. Den er tross alt mer å anse som "ego-bil", altså bil for de som stort sett bare kjører med seg selv og dama/typen/kompisen innimellom!

😉

Lenke til kommentar

Det ble jo veldig mye skriverier etter at biltilsynet ble oppmerksom på problematikken.

Fem voksne kunne jo ikke ha med bagasje. Og var på kanten med kun personer.

Min model y sommerpakket med bagasjeboks på hengerfestet hadde 123kg å gå på når vi var fire i bilen. Da er det ikke den model y med mest nyttelast, men lik de siste. Ville ikke hatt mye mindre enn min, da hadde det knepet godt på med en person til i bilen.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke noe stort issue. Man velger selv. Men veldig greit at det er fokus på det. Den første model y hadde ikke vi på 4 kunnet reise på ferie med.

Klarer du deg med mindre så er det jo ikke noe problem.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (16 timer siden):

5) Tesla Model 3 RWD (MY24) (380 509 kr)

  • Meget god rekkevidde (nærmere 500 km WLTP), Tesla Supercharger-nettverk, og bra innvendig plass i kupeen. Bagasjerom på ~425 l + lagring foran. Ligger helt i øvre prissjikt.

 

Tror du bør dobbeltsjekke de prisene egentlig. Model 3 koster f. eks. 355 000 og har gjort det i over et halvt år.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Den er tross alt mer å anse som "ego-bil", altså bil for de som stort sett bare kjører med seg selv og dama/typen/kompisen innimellom!

😉

Tja har brukt Model 3 som familiebil i flere år nå. Har gått greit det men tipper jeg har vært i grensen på nyttelast en del ganger. Men nå begynner unga å bli så store at bilstolene bak gjør at man må ha forsetene lenger frem en ønskelig noe som ikke er så digg..

Vurdert Y lenge men kjedelig å kjøpe så lik bil som man har fra før av. Har og vært veldig fornøyd med Tesla så ikke fristet å kjøpe noe annet merke heller.

Men nå blir jo Y faceliftet ganske heftig så ryker vel muligens på en sånn.. Håper på større batteri selv om en ny Y er mye mere effektiv enn min gamle model 3 i utgangspunktet så hjelper på bare det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tja har brukt Model 3 som familiebil i flere år nå. Har gått greit det men tipper jeg har vært i grensen på nyttelast en del ganger. Men nå begynner unga å bli så store at bilstolene bak gjør at man må ha forsetene lenger frem en ønskelig noe som ikke er så digg..

Vurdert Y lenge men kjedelig å kjøpe så lik bil som man har fra før av. Har og vært veldig fornøyd med den så ikke fristet å kjøpe noe annet merke heller.

Men nå blir jo Y faceliftet ganske heftig så ryker vel muligens på en sånn.. Håper på større batteri selv om en ny Y er mye mere effektiv enn min gamle model 3 i utgangspunktet så hjelper på bare det.

Klar over at mange har den som familiebil, spesielt med små barn. Jeg sier ikke at den er uegnet til det, men at det er mer enn ego-bil enn TMY. På samme måte som Kona er mer ego-bil enn Ioniq 5!

😉

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Klar over at mange har den som familiebil, spesielt med små barn. Jeg sier ikke at den er uegnet til det, men at det er mer enn ego-bil enn TMY. På samme måte som Kona er mer ego-bil enn Ioniq 5!

😉

Joda ser den. Føler dog at Ioniq 5 er litt ego bil den og siden man må velge mellom bagasjeplass eller bakseteplass..

Håper Juniper/Opal får litt mere enn bare highland oppgraderingen og noen nye lykter iallefall. Steer by wire ville være amazing.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, kremt said:

Tja, den har vel omtrent samme bagasjeplass som y. 

Kansje om du har baksetene helt fremme, som igjen blir som jeg sa at man må velge mellom bagasjeplass eller passasjerer..
Har man lydanlegg med subwoofer er det ingen bagasjeplass under gulvet på Ioniq 5 heller, hvor Y har masse plass.

Lenke til kommentar

"..listen over de merkene som har et dårligere salg i 2024 enn i 2023. Og det i et marked som har vokst."

Står bokstavelig talt i artikkelen hvilke tall elbil24 har brukt..

 

for de som ikke skjønner det:
MB = 3,1% MA i år.
MB = 4,1% MA i fjor
Relativ differanse mellom disse to er -22%

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...