sverreb Skrevet torsdag kl 12:50 Del Skrevet torsdag kl 12:50 12 hours ago, Complexity said: Slippe å noensinne måtte bytte blybatteriet f.eks. er jo forbruksvare på veldig mange biler om dagen. Veldig tunge er de også kontra liten lithiumpakke. De tåler å bli utladet siden de har BMS, kontra blybatterier som gjerne dør helt om det blir tomt. Ekstra fint i kulda for da frostsprenges det gjerne også. Og ved å slippe sikringer og releer osv slipper man veldig mye unødvendig kabel som igjen gjør bilen billigere. Og jeg har byttet en del sikringer på biler og visse løsninger på plassering av dem har vært helt horribel.. Da er det litt enklere å bare slå på "sikringen" igjen på skjermen. Du foretrekker kansje skrusikringer i sikringsskapet ditt hjemme? Kan ikke si at jeg ser at døde 12v batterier er noe stort problem. 12v Batteriene i elbiler er gjerne ganske små og lette siden de ikke trenger å dra rundt en startmotor. Og ang. det å 'slippe sikringer og releer' Det gjør du ikke selv om du bruker automatsikringer. De er der like fullt, både sikringene og releene. Du sparer heller ikke noe kabel siden som sagt sikringene uansett er der. Og hva er egentlig poenget. Om en sikring går, da er det noe galt ett sted som må fikses uansett. Dette er ikke som et hus der man kan plugge i for mye (og der du kan det er de pluggene gjerne utstyrt med selvresettende PTC sikringer). Det er ingenting galt med å bruke engangssikringer i systemer der alle lastene er kjente og invariante. Tro heller ikke at besparelser i konstruksjon kommer deg som kjøper til gode. Pris og kost er uavhengige variabler. Prisen blir det markedet kan bære og markedet bryr seg ikke om hva noe koster å lage. 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet torsdag kl 12:50 Del Skrevet torsdag kl 12:50 53 minutes ago, BenWhittaker said: Hei! Jeg er ikke bilkyndig, men skal se etter el-bil nå og fått tips om MG ZS EV som bra bil i prisklassen 300k +- litt. Kan noen gi meg input på om det er en grei bil i prisklassen? Er det noe bra kilde til informasjon / anmeldelser av el-biler hvor vi kan sortere på vår prisklasse? Evt om noen her har tips om andre el-biler i prisklassen? Tusen hjertelig takk for all info og veiledning i jakten på ny bil. 🙂 For å svare på spørsmålet: Denne tråden på elbilforumet har oversikt over eilbiler med oppdaterte priser: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet torsdag kl 12:56 Del Skrevet torsdag kl 12:56 (endret) 12 hours ago, Complexity said: Spør en Ioniq 5 eier hvor mange 12V batterier som har blitt skiftet feks... Skulle ikke være så vanskelig nei men det er tydeligvis det for en del produsenter, og de ville spart seg mye tid og penger om de brukte lithiumbatterier som tålte å bli tømt så bilene bare kunne blitt jumpstarta hver gang 12V ble tomt. Litiumbatterier tåler absolutt ikke å tømmes. Du er helt avhengig av aktiv sikkerhet for å isolere batteriet totalt fra last før det skjer. Det er naturligvis ikke noe hinder å ha det på en bly-syre celle også. En elbil som får 12V batteriet sitt tappert vil ha behov for berging uansett cellekjemi. Nå vil jeg imidlertid ikke gå rundt å anta for mye om cellekjemi som sitter i diverse lavsspentbatterier rundtom. jeg tror ikke så mange bilprodusenter har noe behov for å diskutere det i markedsføringslitteraturen sin. Endret torsdag kl 13:12 av sverreb Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 13:34 Del Skrevet torsdag kl 13:34 Trestein skrev (25 minutter siden): Vi nok tro at med forhjulsdrift har denne mange konkurrenter fra Mazda til IX1 Designet av hekken derimot er helt ekstremt. Trodde det var feil på øynene første gang jeg kom bak en slik. Oppgir de vektfordeling på disse? Det bør jo være min 55% over drivhjula, helst 60% Mener den er temmelig nær 50/50, ihvertfall gamle utgaven som jeg har. Og ja, motoren er "for sterk" til at man klarer å unngå hjulspinn selv på tørr asfalt om man bånner "gassen". Men bilen er en fryd å kjøre opp og ned svingete fjellveier som Trollstigen og tilsvarende. F.eks. i Dalen, der man får nedstigning på ene siden, og oppstigning på andre siden, på samme turen, om man ikke tar en pause eller snur i bånn. Synes det er merkelig hvor opphengt dere er i baken på denne. er jo tilnærmet en "hot hatch", og ikke en sedan, og bilen er kort. Det er begrenset hvor vakkert det kan bli. Synes den ser helt grei ut, både den nye og den gamle. Men uansett, bilen begynner nå og bli godt med bil for pengene, og rekkevidden er jo god, og ikke minst temmelig oppnåelig, med bare lite avvik om vinteren sammenlignet med andre konkurrenter. Foruten forhjulstrekk fremfor bakhjulstrekk, er det vel bare treg lading som er ankepunktet nå. Men er grei fart opp til 60-65 %SoC, da ladekurven er blitt langt jevnere, og holder farta over et langt spekter før den starter å dumpe ned. Har frunk, thar 100 kg taklast, 750 kg hengervekt på LR, V2L, 40-20-40 delt baksete og HUD skal være sterkt forbedret mot "billigversjonen" som er på den gamle. Og den er som sagt temmelig nøysom i normale hastigheter, selv om den nok ikke er like nøysom når farta går opp, men mange andre gir høyere tap i forhold til WLTP i 120 km/t. Driftssikker viser den seg jo også å være etter noen initielle problemer de har løst opp i. Rett og slett mye rekkevidde (og derved bil) for pengene med de prisene den får nå. Klart, blitt mange konkurrenter som på ett eller to punkter er bedre, men totalpakken er relativt solid. Mange av konkurrentene som er bedre på visse punkter, har samtidig noen mangler, som gjør at man må se om ikke den likevel er best når man tar totalpakken i betraktning. 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet torsdag kl 13:48 Del Skrevet torsdag kl 13:48 (endret) Trestein skrev (1 time siden): Vi nok tro at med forhjulsdrift har denne mange konkurrenter fra Mazda til IX1 Designet av hekken derimot er helt ekstremt. Trodde det var feil på øynene første gang jeg kom bak en slik. Oppgir de vektfordeling på disse? Det bør jo være min 55% over drivhjula, helst 60% Jeg tror nok den vil dra mange kunder, men den koster i billigste utgave over 30% mer enn en Mazda (eller 110k om du vil). Hyundai er morsomme i at de lager så forskjellige biler som på hver sin måte er kjemperare. Nye Kona ser helt Ko-Ko ut, Ionic 6 som har et helt eget design elsk/hat og Ionic 5 som jeg synes her helt rå ut, kunne vært med i CyberPunk spillet. Blir som å tilby en i4 M50 med utstyr til en som ser på Model 3. Helt klart en bedre bil på det aller meste, men også ganske mye dyrere. Endret torsdag kl 13:52 av DrAlban3000 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 14:00 Del Skrevet torsdag kl 14:00 DrAlban3000 skrev (2 minutter siden): Jeg tror nok den vil dra mange kunder, men den koster i billigste utgave over 30% mer enn en Mazda (eller 110k om du vil). Blir som å tilby en i4 M50 med utstyr til en som ser på Model 3. Helt klart en bedre bil på det aller meste, men også ganske mye dyrere. Kan ikke se på Mazdaen som konkurrent. Denne har jo over 500 km WLTP, mot rundt 200 km på Mazdaen. Og hurtig/lynlading er i en helt annen liga enn Mazdaen. Mazdaen er mer egnet som nr. 2-bil, med mindre man stort sett kjører den som bybil, mens Kona'en er en mer enn dugelig langtursbil også. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 14:17 Del Skrevet torsdag kl 14:17 (endret) Snowleopard skrev (23 minutter siden): Kan ikke se på Mazdaen som konkurrent. Denne har jo over 500 km WLTP, mot rundt 200 km på Mazdaen. Og hurtig/lynlading er i en helt annen liga enn Mazdaen. Mazdaen er mer egnet som nr. 2-bil, med mindre man stort sett kjører den som bybil, mens Kona'en er en mer enn dugelig langtursbil også. Er det ikke litt sein lading for langtur? Mazdaen kjenner jeg godt. Hadde den hatt 4 hjulstrekk hadde jeg kjøpt en slik. Liker de analoge instrumentene som egentlig er digitale. Syntes mazdaen gir mye mere bil for pengene. De koster vel rundt 220 000kr Her er sammenlignet mot Kona med 39kWh batteri https://ev-database.org/side-by-side?i=1129,1680&h=b5c9b0fc4932466be194db1caa5c5d52eaa586e3178c46f50e18861407f89c13 Mulig at jeg to feil kona. retter opp link når jeg finner rett kone https://ev-database.org/side-by-side?i=1829,1680&h=40a04c3195127d08f6552f81d15432404a7c8184c9e29a1b1c7fe949e61d4060 Det blir litt bedre med den nye modellen Endret torsdag kl 14:24 av Trestein Sammenlignet med exkona Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet torsdag kl 14:40 Del Skrevet torsdag kl 14:40 Snowleopard skrev (34 minutter siden): Kan ikke se på Mazdaen som konkurrent. Denne har jo over 500 km WLTP, mot rundt 200 km på Mazdaen. Og hurtig/lynlading er i en helt annen liga enn Mazdaen. Mazdaen er mer egnet som nr. 2-bil, med mindre man stort sett kjører den som bybil, mens Kona'en er en mer enn dugelig langtursbil også. Helt enig, jeg mente ikke at den var en konkurrent - det var en annen bruker. Poenget mitt var at den ikke var det, 100-150 000 kroner ekstra gjør at man havner i en klasse med langt større biler med lenger rekkevidde +++ Mazdaen er absolutt en nr2 bil, hvor bilene i klassen 350-400k dekker behovet for en god totalpakke. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 14:47 Del Skrevet torsdag kl 14:47 (endret) Trestein skrev (6 timer siden): Er det ikke litt sein lading for langtur? Mazdaen kjenner jeg godt. Hadde den hatt 4 hjulstrekk hadde jeg kjøpt en slik. Liker de analoge instrumentene som egentlig er digitale. Syntes mazdaen gir mye mere bil for pengene. De koster vel rundt 220 000kr Her er sammenlignet mot Kona med 39kWh batteri https://ev-database.org/side-by-side?i=1129,1680&h=b5c9b0fc4932466be194db1caa5c5d52eaa586e3178c46f50e18861407f89c13 Mulig at jeg to feil kona. retter opp link når jeg finner rett kone https://ev-database.org/side-by-side?i=1829,1680&h=40a04c3195127d08f6552f81d15432404a7c8184c9e29a1b1c7fe949e61d4060 Det blir litt bedre med den nye modellen Eldre Kona har max 78 kW effekt på lynlading, men er relativt rask frem til 60-65 %, også om man ser på km ladet per minutt. Nye Kona har vel 100-110 kW, men holder visstnok ladeeffekten over lengre tid. Da sett på 64 kWh/LR-utgaven. Her er ladekurver for SR og LR, så noe lavere effekt på SR, men bruker ca like lang tid uansett: https://evkx.net/nb/models/hyundai/kona/kona_standard_range/chargingcurve/ https://evkx.net/nb/models/hyundai/kona/kona_long_range/chargingcurve/ Mazda'en ligger nærmere 35-37 kW effekt % ut fra hva eiere generelt får i praksis, og til tross for det mye mindre batteriet, bruker ca like langt tid. Men den lader betydelig saktere om vinteren, noe Kona ikke gjør. Den er nært like rask om vinteren, og nå kan den og forvarmes før lading. https://elbil.no/elbiler/mazda-mx-30/ DrAlban3000 skrev (5 timer siden): Helt enig, jeg mente ikke at den var en konkurrent - det var en annen bruker. Poenget mitt var at den ikke var det, 100-150 000 kroner ekstra gjør at man havner i en klasse med langt større biler med lenger rekkevidde +++ Mazdaen er absolutt en nr2 bil, hvor bilene i klassen 350-400k dekker behovet for en god totalpakke. Skjønte det, men bare understreket poenget klarere, for de som ikke tok den! 😉 Endret torsdag kl 20:21 av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet torsdag kl 15:07 Del Skrevet torsdag kl 15:07 kremt skrev (20 timer siden): Understell ser ut til å være en blanding av E-class og S-class. Altså ikke fra Mercedes, eller hva mener du? Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet torsdag kl 18:44 Del Skrevet torsdag kl 18:44 (endret) Jeg har gjort en del reserach ved hjelp av lenka i el-bilforumet. Filtrert slik at bilene opp til 400k "typ pris 2024" ble igjen. Forsøkt etter beste evne å vurdere valuta for pengene. Vurderingskriterier: - Pris - Plass (2, kanskje 3 barn) - Rekkevidde - OK fremkommelighet vinter Har da kommet fram til følgende liste og ønsker tips fra mer kyndige før jeg drar og prøvekjører, for å unngå kaste bort tid. Eller er det biler jeg ikke har tenkt på? Her er lista: 1) MG 4 Luxury LR (339 200 kr) 64 kWh-batteri (ca. 430–450 km WLTP), relativt romslig kupé til å være en kompakt kombi og et greit bagasjerom? Gunstig pris og rekkevidde gir denne førsteplass ift "pris vs. rekkevidde vs. plass»? 2) BYD Dolphin Long Range (337 175 kr) Ny bil, 60 kWh-batteri (~400–420 km WLTP), veldig konkurransedyktig pris sammenligned med konkurrenter. Bagasje på rett over 340 l. Passer fint som familiebil? 3) MG ZS EV LR MY22 (359 200 kr) SUV-fasong med et bagasjerom på ca. 450 l, grei plass i baksetet og ~70 kWh-batteri som gir ~440 km WLTP. Litt dyrere enn MG4/Dolphin, men får da en litt større bil med litt større lasterom? 4) Renault Mégane E-Tech Electric EV60 130 (375 200 kr) 60 kWh batteri (~420 km WLTP), relativt romslig kupé til å være kompakt. Bagasjerommet ca. 440 l. Prisen begynner å nærme seg 380 000, men grei familiebil? 5) Tesla Model 3 RWD (MY24) (380 509 kr) Meget god rekkevidde (nærmere 500 km WLTP), Tesla Supercharger-nettverk, og bra innvendig plass i kupeen. Bagasjerom på ~425 l + lagring foran. Ligger helt i øvre prissjikt. 6) Cupra Born 59 Urban MY25 (395 658 kr) 58 kWh netto batteri (~420 km WLTP). Flott å kjøre, ok bagasjerom (~385 l), men prisen er i høyeste laget... 7) VW ID.3 Pro (59) MY25 (392 600 kr) 58 kWh, ~420 km WLTP, romslig og praktisk, velutprøvd modell i Norge, men prisen fort for dyr med utstyr ++ 😎 MG 4 Trophy Extended Range (74) (379 200 kr) Hvorfor: Samme gode plass som andre MG4, men med enda større batteri (nær 77 kWh). WLTP kan bikke 460–500 km leser jeg. 9) JAC e-JS4 (336 900 kr) Ok/romslig plass og rundt 400 km WLTP (avhengig av utgave). Bra pris for en SUV-størrelse, men JAC er fremdeles et relativt ukjent merke, og videresalgsverdi/service-nett kan være usikkert. Derfor skeptisk. 10) ŠKODA Elroq 50 SUV (52) (357 027 kr) Trolig med ±52 kWh netto batteri og ~350–370 km WLTP. En del ukjent info enda? 11) VW ID.3 Pure (52) MY25 (357 000 kr) Batteri (45 kWh netto), typisk rundt 350 km WLTP. God plassutnyttelse, men du må leve med en noe begrenset rekkevidde sammenlignet med «Pro»-varianten. 12) Hyundai Kona electric SR MY24 (368 100 kr) Nye Kona er større enn den gamle, men SR-versjonen har mindre batteri (ca. 48 kWh), noe som gir ~350 km WLTP. Bagasjerommet er rundt 370 l, men relativt dyrt rekkeviddemessig sammenlignet med en del andre alternativer her? TUSEN TAKK FOR INNSPILL TIL HVA SOM ER GODE ALTERNATIVER! Endret torsdag kl 18:45 av BenWhittaker Lenke til kommentar
Duriello Skrevet torsdag kl 18:55 Del Skrevet torsdag kl 18:55 (endret) BenWhittaker skrev (24 minutter siden): 4) Renault Mégane E-Tech Electric EV60 130 (375 200 kr) 60 kWh batteri (~420 km WLTP), relativt romslig kupé til å være kompakt. Bagasjerommet ca. 440 l. Prisen begynner å nærme seg 380 000, men grei familiebil? Vurdert Renault Scenic E-tech? https://renault.no/elbil/scenic-e-tech-electric Med forbehold at jeg ikke har satt meg inn i hva slags tilleggsutstyr som skiller basisutgaven av denne over megane. Er en del kinabiler på denne listen og det byr meg litt mot på et moralskt standpunkt. Men det er helt sikkert gode biler. 👍😄 Bortsett fra disse punktene ville jeg sett på Tm3 👍🙂🙂 Edit 2* Ser nå at Scenic E-tech går langt over 400.000 dersom man skal ha longrange. Edit 3* Sjekk elbilforeningens (eller andres) tester av alle modellene du har listet opp 👍 Endret torsdag kl 19:11 av Duriello Sigh lei av editfunksjonen nå. Sorry. 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet torsdag kl 19:14 Del Skrevet torsdag kl 19:14 BenWhittaker skrev (19 minutter siden): TUSEN TAKK FOR INNSPILL TIL HVA SOM ER GODE ALTERNATIVER! Kia EV3 bør vel vurderes, starter på 359 900 kr (active), neste hakk opp er 384 900 kr (exclusive). De to utgavene er 58,3 Kwt batteri, 460l bagasje, 434 km wltp. Exclusive modellen ser ut til å være bra utstyrt. https://www.kia.no/bil/ev3 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet torsdag kl 19:19 Del Skrevet torsdag kl 19:19 (endret) Crowly skrev (58 minutter siden): Kia EV3 bør vel vurderes, starter på 359 900 kr (active), neste hakk opp er 384 900 kr (exclusive). De to utgavene er 58,3 Kwt batteri, 460l bagasje, 434 km wltp. Exclusive modellen ser ut til å være bra utstyrt. https://www.kia.no/bil/ev3 Takk, har den på shortlist selv og glemte å nevne den. Det er litt småflaut.. Plass i kupe på denne er rett og slett imponerende. Jeg er 1.89m høy, og satt godt bak meg selv. Edit* Jeg så ikke på bagasjerommet, så aner ikke hvordan dette er dersom man må ha med barnevogn. 🫣 Endret torsdag kl 20:14 av Duriello 1 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet torsdag kl 20:07 Del Skrevet torsdag kl 20:07 Duriello skrev (47 minutter siden): Takk, har den på shortlist selv og glemte å nevne den. Det er litt småflaut.. Plass i kupe på denne er rett og slett imponerende. Jeg er 1.89m høy, og satt godt bak meg selv. Crowly skrev (52 minutter siden): Kia EV3 bør vel vurderes, starter på 359 900 kr (active), neste hakk opp er 384 900 kr (exclusive). De to utgavene er 58,3 Kwt batteri, 460l bagasje, 434 km wltp. Exclusive modellen ser ut til å være bra utstyrt. https://www.kia.no/bil/ev3 Takk til begge, skal undersøke testene samt Kia EV3 - jeg er selv 190 cm så da hørtes det ikke feil ut plassmessig jf din erfaring. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 20:17 Del Skrevet torsdag kl 20:17 BenWhittaker skrev (1 time siden): Jeg har gjort en del reserach ved hjelp av lenka i el-bilforumet. Filtrert slik at bilene opp til 400k "typ pris 2024" ble igjen. Forsøkt etter beste evne å vurdere valuta for pengene. Vurderingskriterier: - Pris - Plass (2, kanskje 3 barn) - Rekkevidde - OK fremkommelighet vinter Har da kommet fram til følgende liste og ønsker tips fra mer kyndige før jeg drar og prøvekjører, for å unngå kaste bort tid. Eller er det biler jeg ikke har tenkt på? Her er lista: 12) Hyundai Kona electric SR MY24 (368 100 kr) Nye Kona er større enn den gamle, men SR-versjonen har mindre batteri (ca. 48 kWh), noe som gir ~350 km WLTP. Bagasjerommet er rundt 370 l, men relativt dyrt rekkeviddemessig sammenlignet med en del andre alternativer her? TUSEN TAKK FOR INNSPILL TIL HVA SOM ER GODE ALTERNATIVER! Jamfør prislisten jeg la ut, så får du nå en LR advanced til denne prisen. Premium til 393 400,- så da får du jo den lange rekkevidden om du vil. Eventuelt, SR til 333 900,-. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet torsdag kl 20:26 Del Skrevet torsdag kl 20:26 Duriello skrev (1 time siden): Er en del kinabiler på denne listen og det byr meg litt mot på et moralskt standpunkt. Men det er helt sikkert gode biler. 👍😄 Bortsett fra disse punktene ville jeg sett på Tm3 👍🙂🙂 Fra hvor kommer Tesla 3 til Norge nå? Er ikke kinesiske tesla de som har vært best? Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet torsdag kl 20:34 Del Skrevet torsdag kl 20:34 (endret) Ser for øvrig nå at MG ZS EV selges fra kr 294 900 - langt lavere enn det som står i oversikten til el-bil Norge, om jeg ikke leser den feil: Der står det så vidt jeg skjønner at bilen koster 359 200: Er ikke 300 000 for denne bilen en veldig bra deal? Grei plass, brukbar rekkevidde? Endret torsdag kl 20:35 av BenWhittaker Lenke til kommentar
Duriello Skrevet torsdag kl 20:39 Del Skrevet torsdag kl 20:39 Mag ne skrev (13 minutter siden): Fra hvor kommer Tesla 3 til Norge nå? Er ikke kinesiske tesla de som har vært best? Det får en av trådens Tesla eksperter svare på tror jeg. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet torsdag kl 20:54 Del Skrevet torsdag kl 20:54 27 minutes ago, Mag ne said: Fra hvor kommer Tesla 3 til Norge nå? Er ikke kinesiske tesla de som har vært best? Model 3 er Kina ja, Y er Berlin. Tror kvaliteten er rimelig lik mellom de nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå