Complexity Skrevet i går, 19:40 Del Skrevet i går, 19:40 (endret) 1 hour ago, kremt said: Delene kommer fra overalt. Knapper, stalks, setejustering fra MB212. Rattstamme fra MB204. Bremser fra Camaro. Viftemotor fra Kia optima. Vindusvisker fra Kenworth lastebil. Gasspedal fra Ford Fusion. Understell ser ut til å være en blanding av E-class og S-class. Dette var for første generasjon S, sikkert gjort veldig mye endringer siden da. Det er egentlig rart de fortsatt selger denne modellen som kom ut i 2012. De kan virkelig ikke selge mange biler i året av denne nå med tanke på hvor gammel den er og hvor dyrt de har priset den. Hjelper at den har over tusen hestekrefter og god plass til en familie. Sammenlignet med tilsvarende biler med samme ytelse og plass er den jo ikke så dyr. 1600kg drar den på krok nå og. Orginale hadde ikke krok. Er vel få eller ingen deler igjen på den fra orginalen, som i grunn var en katastrofe med designfeil på omtrent alt.. Men de har nok lært mye. Forøvrig dette som skjer på gamle Model S: Elendig designa oppheng (ikke camber justering engang) som også er for svakt. Virker å være litt heftigere oppheng på Model S nå: Endret i går, 19:59 av Complexity 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 11 hours ago, Complexity said: Her kjører jo de andre bilene i samme klasse rundt med gamle 12V blybatterier og gammeldagse sikringsbokser og mekaniske releer plassert over alt så teknologisk sett overgår jo Tesla bare seg selv her isåfall. Hvorfor skal bilkøpere bry seg med dette? Hvilke brukerfordeler mener du dette gir? 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) 1 hour ago, sverreb said: Hvorfor skal bilkøpere bry seg med dette? Hvilke brukerfordeler mener du dette gir? Slippe å noensinne måtte bytte blybatteriet f.eks. er jo forbruksvare på veldig mange biler om dagen. Veldig tunge er de også kontra liten lithiumpakke. De tåler å bli utladet siden de har BMS, kontra blybatterier som gjerne dør helt om det blir tomt. Ekstra fint i kulda for da frostsprenges det gjerne også. Og ved å slippe sikringer og releer osv slipper man veldig mye unødvendig kabel som igjen gjør bilen billigere. Og jeg har byttet en del sikringer på biler og visse løsninger på plassering av dem har vært helt horribel.. Da er det litt enklere å bare slå på "sikringen" igjen på skjermen. Du foretrekker kansje skrusikringer i sikringsskapet ditt hjemme? Endret 21 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Complexity skrev (5 minutter siden): Slippe å noensinne måtte bytte blybatteriet f.eks. er jo forbruksvare på veldig mange biler om dagen. Veldig tunge er de også kontra liten lithiumpakke. Og ved å slippe sikringer og releer osv slipper man veldig mye unødvendig kabel som igjen gjør bilen billigere. Og jeg har byttet en del sikringer på biler og visse løsninger på plassering av dem har vært helt horribel.. Da er det litt enklere å bare slå på "sikringen" igjen på skjermen. Du foretrekker kansje skrusikringer i sikringsskapet ditt hjemme? Forbruksvare? Mine biler har hatt 12v bly orginalbatteri i over 12år. Burde ikke være slitasje på dem ved korrekt bruk. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) 13 minutes ago, Trestein said: Forbruksvare? Mine biler har hatt 12v bly orginalbatteri i over 12år. Burde ikke være slitasje på dem ved korrekt bruk. Spør en Ioniq 5 eier hvor mange 12V batterier som har blitt skiftet feks... Skulle ikke være så vanskelig nei men det er tydeligvis det for en del produsenter, og de ville spart seg mye tid og penger om de brukte lithiumbatterier som tålte å bli tømt så bilene bare kunne blitt jumpstarta hver gang 12V ble tomt. Kjøper du en hongqi får du med en startbooster til 12V på kjøpet.. føles ikke ut som ett bra tegn.. Endret 21 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 6 hours ago, Complexity said: Slippe å noensinne måtte bytte blybatteriet f.eks. er jo forbruksvare på veldig mange biler om dagen. Veldig tunge er de også kontra liten lithiumpakke. De tåler å bli utladet siden de har BMS, kontra blybatterier som gjerne dør helt om det blir tomt. Ekstra fint i kulda for da frostsprenges det gjerne også. Og ved å slippe sikringer og releer osv slipper man veldig mye unødvendig kabel som igjen gjør bilen billigere. Og jeg har byttet en del sikringer på biler og visse løsninger på plassering av dem har vært helt horribel.. Da er det litt enklere å bare slå på "sikringen" igjen på skjermen. Du foretrekker kansje skrusikringer i sikringsskapet ditt hjemme? Har ikke byttet en sikring på bilene mine de siste 20 år... Hvis de ryker ofte, er det nok heller et symptom på andre designfeil, evntuell merkelig bruk. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) 2 hours ago, Kalle Klo said: Har ikke byttet en sikring på bilene mine de siste 20 år... Hvis de ryker ofte, er det nok heller et symptom på andre designfeil, evntuell merkelig bruk. Nei det er heldigvis sjelden de ryker på moderne biler. På biler som ikke tukles med er det gjerne 12V uttaket i bilen og hengerpluggen som får sikringene sine blåst. Har og vært borti gåen sikring til OBD porten. Alt dette grunnet rariterer som har vært plugget inn. Men det er vel ikke vits å tviholde på gammel teknologi av den grunn. Dobbelt opp med kabel og tilkoblinger gir bare flere potensielle feilkilder. Noen år gammel denne oversikten men tviler på at verken VW eller Ford har roet ned på antall tilkoblinger.. Endret 13 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 9 hours ago, Complexity said: Du foretrekker kansje skrusikringer i sikringsskapet ditt hjemme? Hvis det ikke er ødelagt, ikke fiks det.... En skrusikring går nesten aldri, og er fortsatt lovlig å ha i drift. Hvilke fordeler gir det kunde å ha "moderne" sikringer som du fabler om hele tiden? Jeg ser jo stadig biler som kjører rundt med gammeldagse hjul for eksempel, hvorfor har de ikke gått over til belter? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Complexity skrev (32 minutter siden): Nei det er heldigvis sjelden de ryker på moderne biler. På biler som ikke tukles med er det gjerne 12V uttaket i bilen og hengerpluggen som får sikringene sine blåst. Har og vært borti gåen sikring til OBD porten. Alt dette grunnet rariterer som har vært plugget inn. Men det er vel ikke vits å tviholde på gammel teknologi av den grunn. Dobbelt opp med kabel og tilkoblinger gir bare flere potensielle feilkilder. Noen år gammel denne oversikten men tviler på at verken VW eller Ford har roet ned på antall tilkoblinger.. Man må jo ha ett eller annet som bryter kretsen ved for høy strøm, spørsmålet er hva som skjer med teslas "ikke" sikringer? Er de lette å skifte ut? enkle å feilsøke for eier? Hva er prisen om de ryker? Dagens sikringer er utrolig enkle å skifte, feilsøke og rimelige. Dessuten. Teslas løsning ser ikke ut til å gi fordeler på driftsikkerhet? Har man en kort slutning i el systemet hjelper det fint lite å resette? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) 14 minutes ago, Trestein said: Man må jo ha ett eller annet som bryter kretsen ved for høy strøm, spørsmålet er hva som skjer med teslas "ikke" sikringer? Er de lette å skifte ut? enkle å feilsøke for eier? Hva er prisen om de ryker? Dagens sikringer er utrolig enkle å skifte, feilsøke og rimelige. Dessuten. Teslas løsning ser ikke ut til å gi fordeler på driftsikkerhet? Har man en kort slutning i el systemet hjelper det fint lite å resette? Det gir fordeler når det kommer til feilsøking. Bilen vet nøyaktig hvilken krets som har feilet og om den har feilet grunnet kortslutning eller brudd. Dette gjør også feilsøking lettere å gjøre over internett så man slipper å levere bilen inn på verksted. Får vel også loggført nøyaktig når det skjedde og sikkert masse annen nyttig data. Mye mere moderne løsning som var hele poenget mitt. Nå går jo Tesla bort fra 16V og over på 48V. De slutter jo også med canbus og går helt over til ethernet. Mens de andre fortsetter med blybatterier og mekaniske releer.. Endret 12 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Nyttårstilbud på Kona! Nå er det nytt tilbud, alle utgaver av Kona får 40K i rabatt! Nå begynner det nesten å hjelpe, bortsett fra at man vel får se flere feite tilbud siden produsentene må selge enda flere elbiler i Europa for ikke å få ekstra-avgifter/bøter for ikke å selge nok til å senke utslippet til grensene som er satt for 2025...! https://www.tv2.no/broom/nyttars-tilbud-kutter-prisen-med-40000-kroner/17322979/ "En topputstyrt bil med Premium utstyrsnivå og største batteripakke koster nå 413.900 kroner." https://elbil.no/hyundai-modellen-kona-blir-40-000-kroner-rimeligere/ "KONA PÅ KAMPANJE: Hyundais elektriske Kona får du nå fra 333 900 kroner og opp til 443 900 for dyreste variant. Men uansett er modellen 40 000 kroner rimeligere enn den var i fjor." "Kampanjeprisen på Kona blir ifølge Knudsen i Hyundai Norge stående frem til mars 2025." Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Hvertfall vannvittig glad eg har automatsikringer på båten min fra 2006. Det kan faktisk være at sikringer ryker uten at det er et gigantisk problem som må fikses før man bytter sikringen. Og da er det kjedelig å ikke ha den sikringen. Lett eksempel: Sikringen gikk på servopumpen grunnet treghet på styresylinderen. Den trengte kun å moves opp så var problemet løst. Da hadde eg hatt en utfordring hvis eg ikke hadde hatt automatsikringer, for eg hadde ikke erstatning. Da kan man jo selvsagt si at det er jo ikke noe problem, for man har jo med seg erstatning. Ja nettopp, og da er det en stor fordel å eliminere den kilden til et problem. For man trenger ikke tenke på at man har med seg alle sikringer man kanskje kan trenge. Så hvordan det IKKE er en fordel kan eg ikke fatte. Men nødvendig? Det er en helt annen sak. Sånn utenom det: Hvis Kremt mener at en skrusikring i et hus er godt nok fordi de ikke ryker så applauderer eg hvertfall det argumentet. Men applausen er ironisk. Det er en grunn til at det ikke brukes lengre, og faktisk ikke en gang er lov å bruke når man skal lage nytt. Men det har lite og ingenting med automatsikringer i bil å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Complexity skrev (47 minutter siden): Det gir fordeler når det kommer til feilsøking. Bilen vet nøyaktig hvilken krets som har feilet og om den har feilet grunnet kortslutning eller brudd. Dette gjør også feilsøking lettere å gjøre over internett så man slipper å levere bilen inn på verksted. Får vel også loggført nøyaktig når det skjedde og sikkert masse annen nyttig data. Mye mere moderne løsning som var hele poenget mitt. Nå går jo Tesla bort fra 16V og over på 48V. De slutter jo også med canbus og går helt over til ethernet. Mens de andre fortsetter med blybatterier og mekaniske releer.. Hvordan fikser man en kortslutttet pære eller gnag på en ledning via remote? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) 19 minutes ago, Trestein said: Hvordan fikser man en kortslutttet pære eller gnag på en ledning via remote? Når kunden har null peiling og bare prater uforståelig kan serviceteknikern logge inn på bilen og se hvor problemet er og ta med riktige deler når de kommer kjørende hjem til deg for å fikse. Eventuelt når gunnhild på 67 har plugget i en tilhenger som er like gammel og "sikringa" til hengerpluggen har gått. Da slipper hun å levere inn bilen på verkstedet for å få de til å bytte sikringen. De bare nullstiller den over internett for henne. Eneste ulempen jeg ser er at verksteder vil tjene mindre penger på feilsøking og reparasjoner som kansje eg grunnen til at de holder igjen. Endret 11 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Complexity skrev (16 minutter siden): Når kunden har null peiling og bare prater uforståelig kan serviceteknikern logge inn på bilen og se hvor problemet er og ta med riktige deler når de kommer kjørende hjem til deg for å fikse. Eventuelt når gunnhild på 67 har plugget i en tilhenger som er like gammel og "sikringa" til hengerpluggen har gått. Da slipper hun å levere inn bilen på verkstedet for å få de til å bytte sikringen. De bare nullstiller den over internett for henne. Eneste ulempen jeg ser er at verksteder vil tjene mindre penger på feilsøking og reparasjoner som kansje eg grunnen til at de holder igjen. 50 spenn på at det er en billigere løsning. Det er hovedmotivasjonen til alle Teslas såkalte forbedringer. Endret 11 timer siden av uname -i 3 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Det er ikke en forbedring? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 30 minutes ago, uname -i said: 50 spenn på at det er en billigere løsning. Det er hovedmotivasjonen til alle Teslas såkalte forbedringer. Tja det kan godt hende de har spart en del ja. De kom med dette i 2018 så de har spart en del på innkjøp av sikringer og releer siden da. Og ikke minst unødvendig kabling. Men sikkert ikke helt gratis å ha e-fuse i alle bilene heller. Min bil har 4 e-fuse blokker og jeg kan se live hvor mye strøm hver av de leverer. Er en forran, en bak og en på hver side av bilen som alle distribuerer til ting i nærheten. Endret 10 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Hei! Jeg er ikke bilkyndig, men skal se etter el-bil nå og fått tips om MG ZS EV som bra bil i prisklassen 300k +- litt. Kan noen gi meg input på om det er en grei bil i prisklassen? Er det noe bra kilde til informasjon / anmeldelser av el-biler hvor vi kan sortere på vår prisklasse? Evt om noen her har tips om andre el-biler i prisklassen? Tusen hjertelig takk for all info og veiledning i jakten på ny bil. 🙂 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Snowleopard skrev (2 timer siden): Nyttårstilbud på Kona! Nå er det nytt tilbud, alle utgaver av Kona får 40K i rabatt! Nå begynner det nesten å hjelpe, bortsett fra at man vel får se flere feite tilbud siden produsentene må selge enda flere elbiler i Europa for ikke å få ekstra-avgifter/bøter for ikke å selge nok til å senke utslippet til grensene som er satt for 2025...! https://www.tv2.no/broom/nyttars-tilbud-kutter-prisen-med-40000-kroner/17322979/ "En topputstyrt bil med Premium utstyrsnivå og største batteripakke koster nå 413.900 kroner." https://elbil.no/hyundai-modellen-kona-blir-40-000-kroner-rimeligere/ "KONA PÅ KAMPANJE: Hyundais elektriske Kona får du nå fra 333 900 kroner og opp til 443 900 for dyreste variant. Men uansett er modellen 40 000 kroner rimeligere enn den var i fjor." "Kampanjeprisen på Kona blir ifølge Knudsen i Hyundai Norge stående frem til mars 2025." Vi nok tro at med forhjulsdrift har denne mange konkurrenter fra Mazda til IX1 Designet av hekken derimot er helt ekstremt. Trodde det var feil på øynene første gang jeg kom bak en slik. Oppgir de vektfordeling på disse? Det bør jo være min 55% over drivhjula, helst 60% Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 18 minutes ago, BenWhittaker said: Hei! Jeg er ikke bilkyndig, men skal se etter el-bil nå og fått tips om MG ZS EV som bra bil i prisklassen 300k +- litt. Kan noen gi meg input på om det er en grei bil i prisklassen? Er det noe bra kilde til informasjon / anmeldelser av el-biler hvor vi kan sortere på vår prisklasse? Evt om noen her har tips om andre el-biler i prisklassen? Tusen hjertelig takk for all info og veiledning i jakten på ny bil. 🙂 Jeg mener å huske at jeg vurderte MG ZS EV for 4 år siden. Den hadde vel ikke varmepumpe, så forbruket gikk i taket vinterstid. Men det kan hende den er forbedret nå? Også, var det ikke MG som hadde en bil med firehjulstrekk, der det kun var tohjulstrekk i revers? Det må da ha kommet bedre biler på markedet siden da? Det er jo heller ikke langt opp til en Tesla model 3, som er MYE bil for pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå