kremt Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 GMC Hummer electric på norsk jord Et særegent syn må jeg si. Kundegruppen er nok liten. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 13 hours ago, Snowleopard said: Men nå er det ikke bare datainnsamlingen i seg selv som er det største problemet, selv om de samler inn mye mer enn det de trenger. Det er jo kombinasjonen med innsamlingen, mengden av data, type data og sammenkoblingen med brukeren er åpen, altså at dataene ikke er kryptert og anonymisert, og ikke minst det at at det på toppen av dette har blitt lagt åpent på nett. Hjelper ikke at man måtte lete opp dette, og gå forbi noen tydeligvis alt for enkle hinderet, som da har muliggjort spredning av info som ingen andre skulle hatt tilgang til. Google, og for den saks skyld Apple, som ikke er så veldig mye bedre enn Google i så måte, men for alle formål er dataene anonymisert og kryptert. Ja, de begge selger data videre, men tilsynelatende bare anonymiserte data for at de skal kunne selge målrettet reklame, uten å få direkte innblikk i de enkelte kundene. I så måte er jeg langt mer skeptisk til datainnsamling til 3dje-part via coockies, som gjøres både via nettsider man besøker, men og via programvaren som benyttes for lage web-siden og web-shoppen der det benyttes. Her er listene lange på hvem som samler inn, og man må faktisk selv aktivt hindre slik innsamling ved å nekte 3djeparts-coockie, og nekte masse av tilgangene og rettighetene de ber om. Og selv om du nekter, vet du heller ikke for sikkert at de faktisk respekterer dette, eller bruker omveier for likevel å samle inn og selge infoen. Og hvem har da kontroll på hvem som sitter og "lytter på linja", eller samler inn all denne infoen bakerst i linja! Selv har jeg relativt strenge settinger, selv om jeg bruker en Google Pixel-telefon. Dessverre kan man ikke være for streng heller, for da funker jo rett og slett ikke sidene man besøker. Men jeg nekter å akseptere innsamling som man etter GDPR kan velge bort. Irriterer meg dog at mange sider som gir en valg, ikke har en lett tilgjengelig knapp for "nekt alle", men man må alt for ofte gå inn og "personalisere" valgene, og må da bruke unødvendig mye tid på å velge bort alt, selvsagt en etter en rettighet, inkludert det de kaller "berettiget interesse" (for hvem, om jeg tør spørre?)! Sider som bare gir meg valg om å åakseptere, og ikke samtidig nekte, klikker jeg meg heller ut av. Dog, tenker det fort er 90 % som velger "godta/aksepter alle", uten å tenke et sekund på hva det i realiteten kan lede til. Er lov til å være skeptisk til "anonymisering". Hvis data inkluderer posisjoneringsdata, vil det være rimelig enkelt å de-anonymisere. De vet hvor du bor. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Kalle Klo skrev (9 minutter siden): Er lov til å være skeptisk til "anonymisering". Hvis data inkluderer posisjoneringsdata, vil det være rimelig enkelt å de-anonymisere. De vet hvor du bor. Er absolutt ikke uenig, derfor må det også krypteres for å gjøre det langt mindre åpenbart hvem det er snakk om og hvilke data man har om vedkommende bil og bruker. Derfor er det viktig og ikke koble disse dataene så direkte til profil som man tydeligvis har gjort her, hvor man tydeligvis ikke trengte å vite dette på forhånd. På den annen side, når det kobles mot bil, vet man jo straks hvem som står som eier/bruker av bilen, så da bør man lagre disse dataene slik at man ikke direkte kobler det, uten å vite kode for å knytte data til kjøretøyet og brukeren. Altså igjen kommer kombinasjonen med anonymisering og kryptering, så man ikke lett får tak i dette, og hvem bruker eller hvilken bil det gjelder. Er data og koblet til hva man finner i logger på tlf som er koblet til, så har man jo veldig mye mere info tilgjengelig. Derfor er det viktig at det kommer klare regler snart på hva som kan samles inn, hvordan det skal behandles og anonymiseres og krypteres, og hvor lenge man har lov å lagre visse typer data. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 3 hours ago, Snowleopard said: Er absolutt ikke uenig, derfor må det også krypteres for å gjøre det langt mindre åpenbart hvem det er snakk om og hvilke data man har om vedkommende bil og bruker. Derfor er det viktig og ikke koble disse dataene så direkte til profil som man tydeligvis har gjort her, hvor man tydeligvis ikke trengte å vite dette på forhånd. På den annen side, når det kobles mot bil, vet man jo straks hvem som står som eier/bruker av bilen, så da bør man lagre disse dataene slik at man ikke direkte kobler det, uten å vite kode for å knytte data til kjøretøyet og brukeren. Altså igjen kommer kombinasjonen med anonymisering og kryptering, så man ikke lett får tak i dette, og hvem bruker eller hvilken bil det gjelder. Er data og koblet til hva man finner i logger på tlf som er koblet til, så har man jo veldig mye mere info tilgjengelig. Derfor er det viktig at det kommer klare regler snart på hva som kan samles inn, hvordan det skal behandles og anonymiseres og krypteres, og hvor lenge man har lov å lagre visse typer data. Problemet er med lokaliseringsdata i seg selv. Har man GPS data, så kan man koble dette til bruker (ie. man vet hvor de bor og hvor de jobber), selv om disse "liksom" har blitt frikoblet fra bruker. Skal GPS-data kunne brukes sikkert, så må det aggregeres kraftig eller må annen måte proseesseres slik at man ikke bare kan se hvor det parkeres, og så er det trivielt å finne tilbake til bruker. Hvis man virkelig hadde ment alvor med beskyttelse av privatliv, måtte det vært veldig strenge krav på lokaliseringsdata. (ie. man kan kun registere de på offentlige steder, i veldig begrensede tidsrom eller svært få datapunkter). Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Til elbil folket. Noen investment folk mener at batteriet kommer til å bli drastisk mye billigere i løpet av 2-4 år. Er det noe som helst hold i det? I så fall vil det påvirke prisene på elbiler endel, eller har det ikke så mye å si i den totale prisen? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 En video fra Peter Esse om bl.a. hvilke el-biler som er rammet, og der er det MEB og PPE-plattformene som er rammet, men ikke den eldre plattformen (J1) som Porsche Taycan og Audi E-tron GT er en del av. Heller ikke Audi E-Tron og Q8 E-Tron (samme bilen, men refreshed) som er på MLB Evo-plattformen er derved rammet. Merkelig nok er Audi Q6 rammet, men ikke Macan, selv om de begge deler PPE-plattformen. For mer info, se videoen! 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 7 minutes ago, Snowleopard said: En video fra Peter Esse om bl.a. hvilke el-biler som er rammet Men gud bedre så treeegt dette skulle gå, da! Jeg har ikke en halv time å kaste bort på denne reklame-gimmicken til svensken ... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 wampster skrev (4 minutter siden): Til elbil folket. Noen investment folk mener at batteriet kommer til å bli drastisk mye billigere i løpet av 2-4 år. Er det noe som helst hold i det? I så fall vil det påvirke prisene på elbiler endel, eller har det ikke så mye å si i den totale prisen? Tidligere ble pris-nedgangen stort sett brukt til å gi mer rekkevidde (mer kWh) til bilene, så det ble ikke merkbart annet enn som sagt mer rekkevidde for pengene. Nå har bl.a. lithium-prisene rast, og man har med litt endringer i kjemi, utviklet batterier som yter mer på samme mengde metaller og materialer. Bl.a. brukes det ingen eller langt mindre Kobolt, som har vært dyrt. Det vil si at man kan få tilsvarende rekkevidde på mindre batterier, da man allerede er på rekkevidder som ansees som godt nok. Bruk av Mangan i riktigere mengder er bl.a. med på å gi langt bedre egenskaper for batteriene, uten at produksjonsprosessen nødvendigvis må endres så mye. Dessuten er volumet godt på vei opp, som gir stordriftsfordeler, og derved billigere produksjon. Også det at batteriene i større grad er laget så de utgjør endel av den bærende konstruksjonen, som gjør batterikassa lettere, enklere å bygge og bruker langt mindre materialer, som og gjør batterikassene med batterier i, langt lettere og totalt sett billigere. Batttriprisene forventes derfor å droppe fort 50 % iløpet av 2025, men det tar nok litt tid før de slår ut i billigere priser, så 2-4 år er nok et godt anslag på når dette faktisk slår ut på bilkostnadene, som forøvrig også blir billigere å bygge pga bedre og billigere, og ikke minst raskere produksjon! Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Snowleopard skrev (27 minutter siden): Tidligere ble pris-nedgangen stort sett brukt til å gi mer rekkevidde (mer kWh) til bilene, så det ble ikke merkbart annet enn som sagt mer rekkevidde for pengene. Nå har bl.a. lithium-prisene rast, og man har med litt endringer i kjemi, utviklet batterier som yter mer på samme mengde metaller og materialer. Bl.a. brukes det ingen eller langt mindre Kobolt, som har vært dyrt. Det vil si at man kan få tilsvarende rekkevidde på mindre batterier, da man allerede er på rekkevidder som ansees som godt nok. Bruk av Mangan i riktigere mengder er bl.a. med på å gi langt bedre egenskaper for batteriene, uten at produksjonsprosessen nødvendigvis må endres så mye. Dessuten er volumet godt på vei opp, som gir stordriftsfordeler, og derved billigere produksjon. Også det at batteriene i større grad er laget så de utgjør endel av den bærende konstruksjonen, som gjør batterikassa lettere, enklere å bygge og bruker langt mindre materialer, som og gjør batterikassene med batterier i, langt lettere og totalt sett billigere. Batttriprisene forventes derfor å droppe fort 50 % iløpet av 2025, men det tar nok litt tid før de slår ut i billigere priser, så 2-4 år er nok et godt anslag på når dette faktisk slår ut på bilkostnadene, som forøvrig også blir billigere å bygge pga bedre og billigere, og ikke minst raskere produksjon! Spennende. Det kan passe meg utmerket da jeg ser for meg å ha min nåværende bil i 3-4 år til Takk for god info Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Snowleopard skrev (34 minutter siden): Tidligere ble pris-nedgangen stort sett brukt til å gi mer rekkevidde (mer kWh) til bilene, så det ble ikke merkbart annet enn som sagt mer rekkevidde for pengene. Nå har bl.a. lithium-prisene rast, og man har med litt endringer i kjemi, utviklet batterier som yter mer på samme mengde metaller og materialer. Bl.a. brukes det ingen eller langt mindre Kobolt, som har vært dyrt. Det vil si at man kan få tilsvarende rekkevidde på mindre batterier, da man allerede er på rekkevidder som ansees som godt nok. Bruk av Mangan i riktigere mengder er bl.a. med på å gi langt bedre egenskaper for batteriene, uten at produksjonsprosessen nødvendigvis må endres så mye. Dessuten er volumet godt på vei opp, som gir stordriftsfordeler, og derved billigere produksjon. Også det at batteriene i større grad er laget så de utgjør endel av den bærende konstruksjonen, som gjør batterikassa lettere, enklere å bygge og bruker langt mindre materialer, som og gjør batterikassene med batterier i, langt lettere og totalt sett billigere. Batttriprisene forventes derfor å droppe fort 50 % iløpet av 2025, men det tar nok litt tid før de slår ut i billigere priser, så 2-4 år er nok et godt anslag på når dette faktisk slår ut på bilkostnadene, som forøvrig også blir billigere å bygge pga bedre og billigere, og ikke minst raskere produksjon! Spørsmålet er jo hvorfor prisene raser. Er det pga overproduksjon av el biler? Har det skjedd noe med produksjon av batterier som gir prisnedgang? ller er det generelle fremtidsutsikter som gjør at produsentene vil bli kvitt sine lagre? LFP batterier er nok billigere men energi tetthet er ikke all verden 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Trestein skrev (13 minutter siden): Spørsmålet er jo hvorfor prisene raser. Er det pga overproduksjon av el biler? Har det skjedd noe med produksjon av batterier som gir prisnedgang? ller er det generelle fremtidsutsikter som gjør at produsentene vil bli kvitt sine lagre? LFP batterier er nok billigere men energi tetthet er ikke all verden Heldigvis er nettopp det siste, i ferd med å endre seg med bedre kunnskap. "Why are EV battery prices coming down faster than expected? There are two main drivers. One is technological innovation. We're seeing multiple new battery products that have been launched that feature about 30% higher energy density and lower cost. The second driver is a continued downturn in battery metal prices. That includes lithium and cobalt, and nearly 60% of the cost of batteries is from metals. When we talk about the battery from, let's say, 2023 to all the way to 2030, roughly over 40% of the decline is just coming from lower commodity costs, because we had a lot of green inflation during 2020 to 2023. The level of those metal prices was very high." "What’s enabling battery makers to increase energy density so dramatically? The innovation is related to the structure of the batteries. The cells are getting bigger. You normally pack lots of cells into smaller modules, and then lots of modules into a big battery pack. Now they’re trying to eliminate modules and directly doing cell-to-pack. That helps you save a bit of space inside. So you’re cutting costs with more simplified structures and increasing the energy of the battery at the same time." https://www.goldmansachs.com/insights/articles/electric-vehicle-battery-prices-are-expected-to-fall-almost-50-percent-by-2025 https://www.autoblog.com/news/ev-battery-prices-are-plunging https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/electric-vehicle-battery-packs-experience-record-price-drop-2024 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Kinas oljeforbruk for lette kjøretøy (opp til 3,5 tonn) forventes å falle fra ca 3,5 millioner tonn til 1 millioner tonn frem til 2040, rett og slett fordi kineserne når virkelig begynner å få opp øynene for elbiler. Skrives i saken at dette vil påvirke den globale olje-industrien, som hadde sett for seg større tall på forbruket i en voksende økonomi. Men nå får Kina endel av sitt oljebehov (og gassbehov) dekket via Russland, så vi kan jo bare håpe det faller enda mere. Uansett, vil nok prisene på olje falle med lavere etterspørsel, ihvertfall frem til produksjonen og forventede lagre/produksjonskapasitet faller, og den oljen som tas opp blir dyrere per liter/fat, alt etter hva man regner ut fra. https://www.tv2.no/broom/elbil-boom-kan-gi-oljekrise/17259786/ Så da gjenstår det å se hvor fort elbilsalget vil ta seg opp i andre markeder, men ut fra diskusjonen over med fallende batteripriser som vil gi oss billigere elbiler, og gjerne elbiler som blir billigere enn tilsvarendeice og hybrid-biler. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Snowleopard skrev (49 minutter siden): Kinas oljeforbruk for lette kjøretøy (opp til 3,5 tonn) forventes å falle fra ca 3,5 millioner tonn til 1 millioner tonn frem til 2040, rett og slett fordi kineserne når virkelig begynner å få opp øynene for elbiler. Skrives i saken at dette vil påvirke den globale olje-industrien, som hadde sett for seg større tall på forbruket i en voksende økonomi. Men nå får Kina endel av sitt oljebehov (og gassbehov) dekket via Russland, så vi kan jo bare håpe det faller enda mere. Uansett, vil nok prisene på olje falle med lavere etterspørsel, ihvertfall frem til produksjonen og forventede lagre/produksjonskapasitet faller, og den oljen som tas opp blir dyrere per liter/fat, alt etter hva man regner ut fra. https://www.tv2.no/broom/elbil-boom-kan-gi-oljekrise/17259786/ Så da gjenstår det å se hvor fort elbilsalget vil ta seg opp i andre markeder, men ut fra diskusjonen over med fallende batteripriser som vil gi oss billigere elbiler, og gjerne elbiler som blir billigere enn tilsvarendeice og hybrid-biler. I europa står veitrafikk for 20% av co2 utslipp. Elektrifisering flytter utslippene til kraftproduksjon som står for 40% av våre utslipp. Men man slipper å raffinere kull så det blir vel bedre 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Har du Stellantis-bil, bør du seriøst vurdere å ringe forhandleren din. Har du rette modellen, bør du be de hente din bil og levere lånebil, frem til bilen er reparert. Bærekule ved fremhjulene kommer mest sannsynlig til å brekke av: 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Det var nå som F da @Snowleopard! Og vurderingslisten blir omrokkert nok en gang. 😂 Tenker at med BoS som importør at det ikke nødvendigvis blir helt greit om norske biler er påvirket og. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Duriello skrev (3 minutter siden): Det var nå som F da @Snowleopard! Og vurderingslisten blir omrokkert nok en gang. 😂 Tenker at med BoS som importør at det ikke nødvendigvis blir helt greit om norske biler er påvirket og. Beklager veldig for å rote til med interesselista! 😎 Nå husker jeg ikke hvor i landet du hører til, men for egen del blir jeg mer og mer retta mot Hyundai og KIA, men med Hyundai har jeg ihvertfall Mobile som alternativ forhandler. Mente tidligere jeg så en Mobile-forandler som solgte KIA, men det ser jeg ikke lengre. Kia er det stort sett bare BoS som har, muligens noen frie forhandlere med avtale med dem, slik det ser ut. Nå er jo definitivt Ioniq 5 en av bilene jeg sikler på, i tillegg til Kia EV3, EV5 og EV6, men facelift Ioniq 5 blir stadig mer aktuell. Spesielt fordi det ser ut som verken EV3 eller EV5 kommer med 800V-arkitektur. Dessuten vil (foreløpig) EV3 bare leveres som FWD, noe jeg rett og slett er lite interessert i. Må være RWD eller til nød 4WDF, selv om jeg i utgangspunktet ikke har behov for 4-hjuls fremdrift. Skulle bare ønske Hyundai kom med noen gode, nær identiske alternativ til Kia sine EV3, 5 og 6, men da med RWD som Ioniq 5. Vel er EV6 "tvillingsøster-modellen" til denne, men er 2 relativt forskjellige biler likevel. Det er helt garantert ikke en-eggede tvillinger! 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Snowleopard skrev (8 minutter siden): Beklager veldig for å rote til med interesselista! 😎 Nå husker jeg ikke hvor i landet du hører til, men for egen del blir jeg mer og mer retta mot Hyundai og KIA, men med Hyundai har jeg ihvertfall Mobile som alternativ forhandler. Mente tidligere jeg så en Mobile-forandler som solgte KIA, men det ser jeg ikke lengre. Kia er det stort sett bare BoS som har, muligens noen frie forhandlere med avtale med dem, slik det ser ut. Nå er jo definitivt Ioniq 5 en av bilene jeg sikler på, i tillegg til Kia EV3, EV5 og EV6, men facelift Ioniq 5 blir stadig mer aktuell. Spesielt fordi det ser ut som verken EV3 eller EV5 kommer med 800V-arkitektur. Dessuten vil (foreløpig) EV3 bare leveres som FWD, noe jeg rett og slett er lite interessert i. Må være RWD eller til nød 4WDF, selv om jeg i utgangspunktet ikke har behov for 4-hjuls fremdrift. Skulle bare ønske Hyundai kom med noen gode, nær identiske alternativ til Kia sine EV3, 5 og 6, men da med RWD som Ioniq 5. Vel er EV6 "tvillingsøster-modellen" til denne, men er 2 relativt forskjellige biler likevel. Det er helt garantert ikke en-eggede tvillinger! Bor i trøndelag, så er BoS som er forhandler her. 🙂 Har ikke personlig negative erfaringer med dem, men kjenner jo noen. 😅 Så på E5008 da jeg var innom og tittet på Ev3. 5008 ble jeg glad av å se på, Ev3 av å sitte inni. 😂 Venter på 4x4 av denne (Ev3), selger skulle få mer info tidlig på nyåret. Ev5 er jeg og ganske spent på, men den kommer visst ikke før i 3. kvartal. 🙄 Ev6 er kul, men den blir for trang.. Ev9 for dyr, men er på lottolista! Skal meg en tur for å se på Ioniq 5, men føler litt motlegg fra øvrige familiemedlemmer på den. Da pga eksteriør, jeg synes den er stilig da. Endret 30. desember 2024 av Duriello Leif Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Duriello skrev (1 minutt siden): Bor i trøndelag, så er BoS som er forhandler her. 🙂 Har ikke personlig negative erfaringer med dem, men kjenner jo noen. 😅 Så på E5008 da jeg var innom og tittet på Ev3. 5008 ble jeg glad av å se på, Ev3 av å sitte inni. 😂 Venter på 4x4 av denne Ev3), selger skulle få mer info tidlig på nyåret. Ev5 er jeg og ganske spent på, men den kommer visst ikke før i 3. kvartal. 🙄 Ev6 er kul, men den blir for trang.. Ev9 for dyr, men er på lottolista! Skal meg en tur for å se på Ioniq 5, men føler litt motlegg fra øvrige familiemedlemmer på den. Da pga eksteriør, jeg synes den er stilig da. EV9 faller ut til fordel for Ioniq9 for min del, men ja. Den er langt utenfor prisområdet jeg kan se på. Frykter dessverre at det og blir tilfelle for en EV5 med det jeg "må" ha, om man ikke kan gjøre et scoop pga at salget blir for tregt, med de prisene jeg tror den vil selges for. Forøvrig blir nok det i samme området som listepris på Ioniq 5 og EV6, men de går det vel an å få prutet noe. Synes egentlig Ioniq 5 er råtøff, men den er nok blitt langt mer spiselig i FL-versjonen, med langt mer avrundede kanter. Er ikke like firkant/origami-form på den den nå. Det tror jeg gjør den mer spiselig for flere. Har og sansen for TMY først og fremst, og er veldig spent på Juniper, nå og kjent under "arbeidsnavnet" Opal... Gud vite va de tenkte på, da de ga den den betegnelsen, da det er Opel med litt slæng-uttalelse! 🙃 Det som får meg, først og fremst, til å vurdere TMYJ lengre ned på lista, er mangelen på V2L. Og trekker litt ned at den mangler HUD, som jeg er blitt så glad i, selv med billigutgaven jeg har på Kona. Så frister det dessuten med 800V-arkitektur, noe det bare ryktes om at Juniper kan komme med., men det er jo ingen garanti. Så vil jo det med stalks plage andre, jeg klarte meg fint uten på TM3H da jeg prøvde den, selv om jeg lekte meg i flere rundkjøringer. Taklet knappene fint, selv når rattet var vridd rundt! Skjønner og at mange har fått kvaler mot Musk, noe jeg absolutt ser. Men har jo ikke så mye mer tiltro til hva de andre CEO'ene står for, da de ikke er like mye i offentligheten som han. Jeg vurderer nok bilen uten å blande for mye politikk og "Musk-faktor" inn. Dog langt mer imot å kjøpe kinesisk bil pga stor-politikk. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 250kW går unna, og man får det jo sommer som vinter siden bilen har forvarming. Ville ikke stressa sånn med å ville ha 800V enda. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 12 minutes ago, Complexity said: 250kW går unna De få minuttene det varer hvertfall.... Allerede ved 30 % er du ned på 180 kW Quote Average charging speed 10-80% 95.0 kW 95 kW i snitt 10-80 %. Selv ville jeg trolig kjørt lading 5 til 60 % på langtur, langt kjappere. Spoiler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå