Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig må noe data registreres og lagres, men det finnes ingen god grunn for å lagre når, hvor ofte og hvor lenge man blir stående med bilen, på ett hvert sted man står. Dette er fullstendig overkill av data som trengs for de formål bilen trenger data for. Og dessuten, det er ikke nødvendig at dette kobles mot brukerprofilen.

Men det verste er likevel at dette lå åpent og tilgjengelig for enhver med litt kunnskaper og ikke minst interesse for slike data, og spesielt over det som må kunne betegnes som VIP'er, både de offentlige og kjente, og for sikkerhetspersonell, hvor slike data ikke burde komme ut.

Synes det er absurd at det sees så lettvint på dette, som det du gjør her. Jeg håper dette var pga at du ikke har satt deg godt nok inn i saken, og derved ikke var klar over både omfanget og det at dataene lå offentlig tilgjengelig. Men man må jo nesten lese seg opp litt, før man avfeier at dette er et problem, mener nå jeg ihvertfall!

Har bare lest dette

https://www.motor.no/aktuelt/hackere-fant-gps-data-fra-80000-norske-vw-elbiler/300828

Det er vel ingen lekkasje. Bare at hackere har klart å bryte gjennom. Ingen data er spredt eller misbrukt i følge Motors artikkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (15 minutter siden):

Har bare lest dette

https://www.motor.no/aktuelt/hackere-fant-gps-data-fra-80000-norske-vw-elbiler/300828

Det er vel ingen lekkasje. Bare at hackere har klart å bryte gjennom. Ingen data er spredt eller misbrukt i følge Motors artikkel.

Anbefaler å lese VG-artikkelen jeg linket til. Den hadde mye mer "kjøtt på beina". Tipper du kanskje endrer litt syn på dette da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Anbefaler å lese VG-artikkelen jeg linket til. Den hadde mye mer "kjøtt på beina". Tipper du kanskje endrer litt syn på dette da!

Tja, det står ganske tydelig i artikkelen i vg at ingenting tyder på lekkasje til 3. part.

– I henhold til den nåværende kunnskapen har ingen bortsett fra CCC hatt tilgang til systemene, og vi har ingen bevis for misbruk av data fra tredjeparter. CCC hadde ikke tilgang til kjøretøy på noe tidspunkt.

Samme står også i digi.no som jeg regner som noe mer edruelige enn vg.

Det er Volkswagens datterselskap Cariad som har ansvaret for håndteringen av informasjonen. Ingenting tyder på at dataene er blitt misbrukt av tredjeparter, ifølge Cariad.

– Kundene trenger ikke å foreta seg noe, siden ingen sensitive detaljer som passord eller betalingsopplysninger er berørt, sier de.

Der Spiegel: Hackere fant GPS-data fra 80.000 norskeide Volkswagen-elbiler | Digi.no

Når det er sagt så er det opplagt at det er mye innsamling av data fra mange "ting" vi bruker som det bør stilles spørsmål rundt

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (21 minutter siden):

Tja, det står ganske tydelig i artikkelen i vg at ingenting tyder på lekkasje til 3. part.

– I henhold til den nåværende kunnskapen har ingen bortsett fra CCC hatt tilgang til systemene, og vi har ingen bevis for misbruk av data fra tredjeparter. CCC hadde ikke tilgang til kjøretøy på noe tidspunkt.

Samme står også i digi.no som jeg regner som noe mer edruelige enn vg.

Det er Volkswagens datterselskap Cariad som har ansvaret for håndteringen av informasjonen. Ingenting tyder på at dataene er blitt misbrukt av tredjeparter, ifølge Cariad.

– Kundene trenger ikke å foreta seg noe, siden ingen sensitive detaljer som passord eller betalingsopplysninger er berørt, sier de.

Der Spiegel: Hackere fant GPS-data fra 80.000 norskeide Volkswagen-elbiler | Digi.no

Når det er sagt så er det opplagt at det er mye innsamling av data fra mange "ting" vi bruker som det bør stilles spørsmål rundt

Erfaring tilsier at slike uttalelser fra berørt/ansvarlig part, i liten grad er noe man kan stole på. Det kan fort komme frem noe helt annet når dert graves mer, og ettersom mer blir oppdaget etter videre undersøkelser. Og spesielt når dette kan føre til søksmål mot selskapet.

Velger derfor å ta disse uttalelsene med en ganske god klype salt! Det jeg mente, var at det fremkommer mer info om både hvem som er rammet, og på hvilken måte. Og ja, jeg ser og at et magasin som VG, kan ha interesse for å dra på mer enn det Motor ville gjort, men samtidig tror jeg de og er påpasselig med å komme med ting de ikke har dekning for, siden det fort kan slå tilbake på dem.

En annen ting er jo at man ikke alltid vet eller oppdager om en meget profesjonell part, som f.eks. Kina og Russland har, kan ha vært å sniffet info. Slike profesjonelle, myndighetsfinansierte hacker-firmaer/grupper, er jo eksperter på å legge igjen minst mulig spor, og de sporene vil kreve dyktige folk for å oppdage. Kan derfor fort være at de ikke har oppdaget dette i de preliminære undersøkelsene, men først finner slikt etter tid.

Uansett, mengden og typen data er av en slik art at mye av dette burde aldri vært lagret, men slettet når det ikke lengre hadde interesse og ikke lengre var lovlig å oppbevare innenfor GDPR-reglene. Det viser vel og at VW har samlet mye info de ikke ville gi brukerne info om, under unnskyldning av nettopp GDPR-reglene, men som de som sagt likevel har hentet inn. Og ikke var det kryptert og anonymiserte data.

Jeg er dermed veldig spent på hva som kommer frem i nærmere fremtid, før historien dør ut.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Du glemte jo å nevne det koreanske alternativet, som jeg pekte på. Har foreløpig ikke lest noen skandaler derifra, selv om jeg ikke tviler på at de og samler inn godt mere enn man liker, og man vet jo ikke hvordan de behandler dette. Men enn så lenge, ingen stygge riper på det området!

Sånn sett glad at bilen min er "dum", og ikke har den samme "sladringen" alltid på. Her må man inn fysisk for å lese eventuelle data som er samlet inn. Vil tro de ikke har utstyrt bilen med stort nok minne til å lagre så mye som VW her har latt ligge ute ubeskyttet!

Stod ikke så mye om koreanerne så jeg valgte bevisst å ikke nevne de. Men de samler sikkert inn data de også.

Mitt innlegg fokuserte mest på at noen bilprodusenter ikke håndterer data så sikkert som de burde, og andre sanker inn mer data enn de trenger fordi forretningsmodellen deres er at de kan tjene penger på det. Spesielt så linker de tjenester sammen slik at cookies og algoritmer bygger en profil på deg som omhandler langt mer enn at du eier en bestemt bil eller kjører hit og dit.

Er man ikke mer skeptisk til dette er man i beste fall et naivt fjols.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (26 minutter siden):

Stod ikke så mye om koreanerne så jeg valgte bevisst å ikke nevne de. Men de samler sikkert inn data de også.

Mitt innlegg fokuserte mest på at noen bilprodusenter ikke håndterer data så sikkert som de burde, og andre sanker inn mer data enn de trenger fordi forretningsmodellen deres er at de kan tjene penger på det. Spesielt så linker de tjenester sammen slik at cookies og algoritmer bygger en profil på deg som omhandler langt mer enn at du eier en bestemt bil eller kjører hit og dit.

Er man ikke mer skeptisk til dette er man i beste fall et naivt fjols.

Kan ikke sies så mye bedre og klarere, det jeg uthevet i fet tekst! :thumbup:

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Er det noen som har sett hva google samler inn av posisjonsdata fra device/mobiler o.a med dems apps (som google maps etc) ?

Hint : Login med din account og sjekk på myactivity.google.com og gå deretter til maps activity

Posisjonering har en holdt på i mange tiår. Bare tenk på saken på Sørlandet hvor en teacket mobiler via tårn. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Posisjonering har en holdt på i mange tiår.

"Jeg" vet det. Men det er nok mange som ikke er klar over og vil bli overrasket hvor mye android og google samler inn når man bruker f.eks dems maps app. Ref denne diskusjonen  om VW.
Derfor bør man sjekke sine innstillinger for bla google timeline.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo gå inn på min BMW app og se hvor jeg har vert for 2 år siden. Klart dataene er lagret og ligger en plass. Om bilen ikke gjenkjenner meg på nøkkel eller telefon lagrer den det ikke. Så data finnes og det er mitt valg om de skal finnes. Så spørs det hva om noen bryter seg inn databasen  og finner ut opplysninger om hvor jeg har vert, med hvilket dekktrykk, og hvor mye strøm jeg brukte mellom horten og hamar. 

Personlig ville eg ikke likt om bilens innvendige kamera bilder ble spredd(Usikker på om det finnes kamera i min kupe) ev så kan lyddata fra tale mikrofon bli avlyttet. 

Alt dette er risk ved nye biler og jeg ville vært forsiktig med enkelte lands bilmodeller

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

"Jeg" vet det. Men det er nok mange som ikke er klar over og vil bli overrasket hvor mye android og google samler inn når man bruker f.eks dems maps app. Ref denne diskusjonen  om VW.

Men nå er det ikke bare datainnsamlingen i seg selv som er det største problemet, selv om de samler inn mye mer enn det de trenger.

Det er jo kombinasjonen med innsamlingen, mengden av data, type data og sammenkoblingen med brukeren er åpen, altså at dataene ikke er kryptert og anonymisert, og ikke minst det at at det på toppen av dette har blitt lagt åpent på nett. Hjelper ikke at man måtte lete opp dette, og gå forbi noen tydeligvis alt for enkle hinderet, som da har muliggjort spredning av info som ingen andre skulle hatt tilgang til.

Google, og for den saks skyld Apple, som ikke er så veldig mye bedre enn Google i så måte, men for alle formål er dataene anonymisert og kryptert. Ja, de begge selger data videre, men tilsynelatende bare anonymiserte data for at de skal kunne selge målrettet reklame, uten å få direkte innblikk i de enkelte kundene.

I så måte er jeg langt mer skeptisk til datainnsamling til 3dje-part via coockies, som gjøres både via nettsider man besøker, men og via programvaren som benyttes for lage web-siden og web-shoppen der det benyttes. Her er listene lange på hvem som samler inn, og man må faktisk selv aktivt hindre slik innsamling ved å nekte 3djeparts-coockie, og nekte masse av tilgangene og rettighetene de ber om. Og selv om du nekter, vet du heller ikke for sikkert at de faktisk respekterer dette, eller bruker omveier for likevel å samle inn og selge infoen.

Og hvem har da kontroll på hvem som sitter og "lytter på linja", eller samler inn all denne infoen bakerst i linja!

Selv har jeg relativt strenge settinger, selv om jeg bruker en Google Pixel-telefon. Dessverre kan man ikke være for streng heller, for da funker jo rett og slett ikke sidene man besøker. Men jeg nekter å akseptere innsamling som man etter GDPR kan velge bort. Irriterer meg dog at mange sider som gir en valg, ikke har en lett tilgjengelig knapp for "nekt alle", men man må alt for ofte gå inn og "personalisere" valgene, og må da bruke unødvendig mye tid på å velge bort alt, selvsagt en etter en rettighet, inkludert det de kaller "berettiget interesse" (for hvem, om jeg tør spørre?)!

Sider som bare gir meg valg om å åakseptere, og ikke samtidig nekte, klikker jeg meg heller ut av. Dog, tenker det fort er 90 % som velger "godta/aksepter alle", uten å tenke et sekund på hva det i realiteten kan lede til.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (30 minutter siden):

Morsomt at en tror noen config flag fjerner overvåkingen😅 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Morsomt at en tror noen config flag fjerner overvåkingen😅 

Det er det vel ingen som har skrevet, men en titt innom der kan gi en pekepinn om hvor mye som KAN samles inn.

Hos google har jeg skrudd på all location tracking sjøl, og får mail hver måned om hvor jeg har vært når. Festlig.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten man vil det eller ikke så er alle innen tech opptatt av å overvåke deg fordi det er penger i å snoke i dine personopplysninger, og aller helst de opplysningene som sitter litt langt inne. Du deler ikke bare lokasjon selv om du selv tror det stopper der. De som ikke har sett den bør se Social Dilemma. Der får man det forklart med teskje, om enn det er litt vel overdramatisert til tider.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...