Kajac Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Complexity skrev (7 minutter siden): Briggs and Stratton sin bil var jo litt kul da. Blybatteriene var så tunge at det måtte ett ekstra hjulsett til 😅 Den der er dritkul! I følge denne artikkelen hadde den et blandet forbruk på 30 mpg (ca. 0,78 l/mil), som kanskje var imponerende for en 80-talls amerikansk bil, men min gamle 80-talls Mazda har et blandet forbruk på 0,65 l/mil, så i global kontekst var det ikke spesielt bra, ikke engang den gangen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Complexity skrev (36 minutter siden): Briggs and Stratton sin bil var jo litt kul da. Blybatteriene var så tunge at det måtte ett ekstra hjulsett til 😅 Hehe, kult utseende, men 3200 pounds totalvekt = 1451 kg, så ikke all verdens. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 1 minute ago, Simen1 said: Hehe, kult utseende, men 3200 pounds totalvekt = 1451 kg, så ikke all verdens. I en tid hvor biler bare veide 800kg+ så var den vel temmelig tung 😛 Jay Leno har vel en video på tuben hvor han prøverkjører en slik. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Simen1 skrev (2 timer siden): BMW i3 Rex gjorde mye riktig på batterisiden, men presterte å dytte inn en bensinmotor med elendig virkningsgrad og en tank som var så liten at ordet rekkeviddeforlenger nesten ble selvmotsigende. i3 skulle også hatt en range extender som kunne levert litt mer energi, for slik jeg forstår det så mistet man fortsatt batteri med range extenderen aktivert til man ender opp i en ekstrem form for turtle mode der bilen ble like kvikk som en Trabant 601. Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Her er en veldig lang, men underholdende og lærerik video om Chevrolet Volt (Opel Ampera 1. gen) Eller som han sier selv: "In which a strange man rambles on for far too long about what may or may not be a good thing?" Vel verdt en titt om man har 37 minutter til overs 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) Ahh, Technology Connections! En av de mest innsiktsfulle og interessante kanalene på youtube. Endret 18. januar 2021 av Kajac Fjernet sitatboks med video Lenke til kommentar
After8 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Nå har jeg fått bestilt meg en Peugeot e-2008 som jeg vil få levert april/mai. Ser veldig fram til det! 😄 Sitter og ser på hjemmeladere, og at det finnes to forskjellige typer. Type 1 kontakt og type 2 kontakt. Jeg har søkt og søkt, men finner ikke ut hvilken type Peugeot e-2008 har. Noen som vet om Peugeot e-2008 og Ford Mustang Mach-E har samme type lader? 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Er det noen nye elbilber i dag som ikke har Type 2 kontakt? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Alle har type 2 nå - tror jeg, må nesten sjekke 2021 Nissan e-NV200 først. Edit: e-NV200 leveres fortsatt med type 1 ladekabel. Endret 22. januar 2021 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 After8 skrev (23 minutter siden): Nå har jeg fått bestilt meg en Peugeot e-2008 som jeg vil få levert april/mai. Ser veldig fram til det! 😄 Sitter og ser på hjemmeladere, og at det finnes to forskjellige typer. Type 1 kontakt og type 2 kontakt. Jeg har søkt og søkt, men finner ikke ut hvilken type Peugeot e-2008 har. Noen som vet om Peugeot e-2008 og Ford Mustang Mach-E har samme type lader? Den har type 2 ja, står i spesifikasjonene: https://media.ndp.awsmpsa.com/file/50/4/kundeprisliste-e2008.pdf 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 2 minutes ago, Simen1 said: Alle unntatt Nissan har type 2 nå - tror jeg, må nesten sjekke 2021 NV200 og Leaf først. Mener Nissan har Type 2 i tillegg til CHAdeMO. Altså ingen Type 1. Og ingen CCS. Mener det er noen plug-in hybrider som har Type 1. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 e-NV200 leveres visst fortsatt med type 1 ladekabel. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Kajac skrev (3 timer siden): Den har type 2 ja, står i spesifikasjonene: https://media.ndp.awsmpsa.com/file/50/4/kundeprisliste-e2008.pdf Tusen takk for svar! Ser faktisk ut som at Mach-e bruker type 1, så da må vi i så fall skaffe oss 2 hjemmeladere 😅 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Europeisk Mach-E bruker type 2 kontakt 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Evil-Duck skrev (7 minutter siden): Europeisk Mach-E bruker type 2 kontakt Tusen takk for svar! Slet litt med å finne info om dette og. Fant kun bilder av ladeporten, og da ser man tydelig at det er type 1. Synes det er greit når alle forholder seg til samme lader, enten det gjelder bil eller mobil 😄 Endret 22. januar 2021 av After8 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) After8 skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar! Slet litt med å finne info om dette og. Fant kun bilder av ladeporten, og da ser man tydelig at det er type 1. Synes det er greit når alle forholder seg til samme lader, enten det gjelder bil eller mobil 😄 Type 1 er det de bruker i USA , Type 2 er Europeisk, så tror alle nye biler som du får kjøpe i Norge nå har Type 2. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil her, men for Mach-E sin del er det vertfall type 2 port her i norge Endret 22. januar 2021 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Evil-Duck skrev (Akkurat nå): Type 1 er det de bruker i USA , Type 2 er Europeisk, so tror alle nye biler som du får kjøpe i Norge nå har Type 2. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil her, men for Mach-E sin del er det vertfall type 2 port her i norge Kom på nå at det egentlig ikke har så veldig mye å si for min del uansett. Mine foreldre har planer om å bestille Mach-e, mens jeg allerede har bestilt en e-2008 som jeg får i april/mai. Jeg kommer til å flytte ut i løpet av året, så i verste fall om de hadde bestilt hjemmelader type 1 så kunne jeg ha ladet min bil med vanlig ledning fra stikkontakten Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Å sette opp ladestasjon hjemme med type 1 uttak må være som å skyte seg selv i foten for de færrelste biler leveres med type 1 kontakt og de som gjør det leveres med type 1 plugg i bilens ende og type 2 i den andre enden slik at man kan lade på type 2 uttak. 2 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Til info så er Type 1 og Type 2 helt kompatible med hverandre, du trenger kun en passiv adapter. Edit: Evt. en kabel med Type 1 i ene enden og Type 2 i andre. Endret 23. januar 2021 av Kajac 1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Ser på youtube og div. at det eksempelvis i UK virker til å være en veldig vanlig ting å oppgradere batteripakkene på eldre 24 kwh leafer til enten 30 kwh eller 40 kwh pakkene da de har identisk footprint, litt forskjellige utføringer på plugg for signalkabel og fester, men har får en kjøpt prefabrikkerte overganger og braketter. Selve jobben med riktig utstyr virker til å ta rundt en time fra original batteriet er ute til nytt er inne, ingen stor komplisert jobb. Tror jeg aldri har sett dette blitt gjort eller tilbydt i Norge? Må jo være fantastisk å få pustet nytt liv i en 10 år gammel leaf med en 40 kwh batteripakke tenker jeg. Hva er det som gjør dette knapt er utbredt i elbil landet Norge? Er det Statens vegvesen som setter kjepper i hjulene her i forhold til godkjenning? Endret 26. januar 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå