Fantomtegningen Skrevet 18. desember 2024 Del Skrevet 18. desember 2024 59 minutes ago, Duriello said: Okei, liker den grillen jeg, men har ingenting imot den forrige. Noen tanker om hva annet nytt som kan komme? Enn så lenge er det bedre aerodynamikk (grunnet designendringer), noe som kan gi smått bedre rekkevidde. Ellers er det fint lite som ligger ute, har lest rykter om en MEB+ plattform, som er en mellomting av MEB og SSP som er neste EV platform til VW. Ingenting som tyder på at det er en markant facelift. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 On 18.12.2024 at 11:49 AM, Evil-Duck said: Nå husker jeg jo at vi hadde denne diskusjonen etter Technology Connections videoen ble spredt rundt og den samme informasjonen som er urelevant for de europeiske modellene virker til å fortsatt bli spredd rundt. Her er en engelskmann som tester ut hvordan bremse aktiveringen ved regen fungerte på sin UK modell, lenge før videoen til Technology Connections ble laget og Hyundai pushet ut noen oppdateringer til virkemåte. Nå filmer han ikke beina sine, men slik jeg skjønner han så slipper han jo gasspedalen helt. Feilen ligger i at man kan bremse kraftig uten å slippe pedalen helt og dermed ikke aktivere bremselyset., og hvis man holder pedalen rundt et visst punkt så blinker bremselyset Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 En finsk Tesla model S eier fikk bråstopp pga kondens i batteripakken. Tesla merkeverksted mente batteriet måtte skiftes til en kostnad av 14 000 euro (ca 165 000 kr). Eieren fikset problemet med en skotørker fra Biltema. Dette føyer seg inn i rekka av hinsides grådighet fra Teslas merkeverksteder. Jeg har selv vært rammet av det samme problemet og samme svar fra Tesla, så det er ekstra bittert å lese at andre kom seg unna grådigheten. Til alle som fortsatt tror at Teslaer ikke ruster, les artikkelen. Det samme går til alle som tror elbiler er generelt billige å vedlikeholde. Tesla er ikke alene om vanvittige vedlikeholdskostnader til tross for at bilen knapt er halvveis i normal levetid for biler. Spoiler Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) Simen1 skrev (23 minutter siden): En finsk Tesla model S eier fikk bråstopp pga kondens i batteripakken. Tesla merkeverksted mente batteriet måtte skiftes til en kostnad av 14 000 euro (ca 165 000 kr). Eieren fikset problemet med en skotørker fra Biltema. Dette føyer seg inn i rekka av hinsides grådighet fra Teslas merkeverksteder. Jeg har selv vært rammet av det samme problemet og samme svar fra Tesla, så det er ekstra bittert å lese at andre kom seg unna grådigheten. Til alle som fortsatt tror at Teslaer ikke ruster, les artikkelen. Det samme går til alle som tror elbiler er generelt billige å vedlikeholde. Tesla er ikke alene om vanvittige vedlikeholdskostnader til tross for at bilen knapt er halvveis i normal levetid for biler. Vis skjult innhold Gammel sak allerede, mener jeg la ut denne enten her eller i Tesla-caféen! Og, ja! Det er et delvis kjent problem at det kan komme fukt inn i noen batterier av visse årsmodeller, pga av at pakningene kan morkne over tid, og derved går utette. Dersom man får tørket opp og skiftet den riktige pakningen, bør bilen og batteriet fungere lenge etter fiksen, så lenge det ikke direkte har gått i rust, men bare skapt spenning på avveie. Det er forøvrig ikke Tesla som aleine har satt seg for at man skal skifte hele den defekte delen, selv om det bare er en komponent inni som svikter. Det er faktisk et bransjeproblem, at timepris gjør at man heller skifter en hel, sammensatt del, fremfor å åpne opp og fikse defekten. Derfor er det mer vanlig at svenske verksteder forsøker faktisk reparasjon, siden timesprisene er lavere og yrkesstoltheten virker å være større, enn i Norge der kjedene og importør-verkstedene heller vil tjene penger på raske men dyre utskiftninger, fremfor billigere, men mer tidskrevende reparasjoner. Kan verkstedene "fikse" 5 biler raskt men dyrt for kunden, så er det bedre for bedriften/verkstedet enn å bruke 5 reparasjoners tid og verkstedtid+mannskap, for å gjøre det billigere for kunden. Det går mot profittjaget for kjeden, og velges bort. EDIT: Det var i Tesla-Caféen 9. desember: Snowleopard skrev (På 9.12.2024 den 2:32 PM): Har du god gammel TMS eller TMX, og fått batteritrøbbel, kan løsningen være en skotørker fra Blitema (garasjeplss/mekkeplass, en god dose ståpåvilje og tid og nysgjerrighet/vitebegjær)! https://www.tv2.no/broom/fikset-tesla-med-skotorker-fra-biltema/17263280/ Endret 22. desember 2024 av Snowleopard Lagt til egensitering! 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 Dette er nok ikke unikt for tesla. Reparasjon eller bytte av batteri blir nok ikke rimeligere for mercedes, bmw eller vag for den del. Mener jeg har sett priser på ca 110 tusen i norge for bytte av batteri, men da er det nok overhalt / remanufactured batteri du får. Da kan det være 2 eller 4 år garanti på dette. Ingen verksteder nå til dags vil fikse eller reparere noe. De vil bytte deler, kjapt og dyrt. Samlebånd prinsippet som når sauene skal inn til slakteren. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 kremt skrev (8 timer siden): Dette er nok ikke unikt for tesla. Reparasjon eller bytte av batteri blir nok ikke rimeligere for mercedes, bmw eller vag for den del.(...) BMW(eller mer riktig bilia sitt bmw-verksted) påstår at de bytter batterimoduler og ikke hele batteriet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 Civilix skrev (8 minutter siden): BMW(eller mer riktig bilia sitt bmw-verksted) påstår at de bytter batterimoduler og ikke hele batteriet. De fleste bytter vell hele batterier med refurbished batterier nå, samme med motorer. Altså blir prisene relativt lave da en får "pant" for sitt batteri eller motor. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. desember 2024 Del Skrevet 22. desember 2024 1 hour ago, Civilix said: BMW(eller mer riktig bilia sitt bmw-verksted) påstår at de bytter batterimoduler og ikke hele batteriet. BMW sitt batteri (på i4 iallefall) virker å ha få og store moduler som tilsynelatende enkelt kan byttes ut. Samme med ID.4 f.eks: Her har vel de fleste tidlige bilene byttet en modul eller fem. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 23. desember 2024 Del Skrevet 23. desember 2024 (endret) @Iterion Første test av Explorer EV gjennomført, kun en 30 minutters tur mens folk som var med, handlet siste rest. Skal ta lengre prøvekjøring utpå nyåret. Testa LR Rwd, jeg skal ha 4x4. Det som var positivt; God å kjøre, sprek nok, gode seter, sitter en del høyere en det som er daily driver, bra gps. (Det jeg kommer på i farta) Headsup display var bra! Negativt; Uvant lengde på panser, litt tungvindt infotainment (rakk ikke å bli vandt), litt usikker på om hjulstøy skal listes da den er stillere en daily på piggdekk, ikke beste lydsystem, billig interiørfølelse. Det jeg kommer på sånn i farta. Spør og du skal få svar. 😂 Endret 23. desember 2024 av Duriello 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. desember 2024 Del Skrevet 23. desember 2024 Forventet enda lengre levetid på allerede eksisterende batterier, i forhold til hva man har forventet til nå! Ny forskning viser opp til 40 % lengre levetid! https://www.tv2.no/broom/ny-forskning-batteriene-kan-vare-mye-lenger/17271757/ For lyskryss-racerne i blant oss, dette er visstnok bedre for batteriets helse, altså motsatt av hva man har trodd før: "Overraskende nok viste studien at korte, kraftige akselerasjoner faktisk kan føre til langsommere degradering av batteriet, stikk i strid med hva man skulle tro." Og fint for meg som tar endel langturer, men lar bilen få stå i perioder, og elsker en-pedal-kjøring/kraftig regenerering så man slipper å bruke bremser unødvendig: "Regenerativ bremsing og perioder hvor batteriet får «hvile» bidrar også positivt til batteriets levetid." 😎 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Hater når det er feil på elbil-lyd... 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Kan man ikke koble ut den dritten? Koblet ut på leaf hvertfall med leafspy pro. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Før var det ikke krav. Det er det på nye biler. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Elbil-lyd? 🤔 Menes lyden bilen lager slik at fotgjengere skal høre at en kommer kjørende? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Ja. Og hvis feil på den så er det noen biler som ikke oppfører seg like fint.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 2 hours ago, Jotun said: Ja. Og hvis feil på den så er det noen biler som ikke oppfører seg like fint.... Ja det virker jo litt ekstremt det der.. Skulle tro det var livsfarlig å kjøre uten.. Ryggekamera derimot det er ikke så nøye så det tar de gjerne masse ekstra penger for 😅 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Hmm.. https://www.motor.no/aktuelt/hackere-fant-gps-data-fra-80000-norske-vw-elbiler/300828 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Duriello skrev (35 minutter siden): Hmm.. https://www.motor.no/aktuelt/hackere-fant-gps-data-fra-80000-norske-vw-elbiler/300828 Satt akkurat og leste VG sin artikkel om dette. Er ikke akkurat overrasket over at og hva de har samlet inn, men dette er ikke bare en ripe i lakken, dette er en kraftig flenge i karosseriet på selskapet. Men Ola og Kari Nordmann vil vel klare å se gjennom fingrene med dette sikkerhetsbruddet, som de stort sett gjorde med #dieselgate. Stort sett bare myndighetene som brøy seg, og ga bøter i tillegg til at noen ledere ble ofret for å reddet selskapets felles ansikt utad. Nordmenn flest var mest glad for at ytelsen ikke hadde blitt skrudd ned for å faktisk følge kravene, men var derimot veldig bekymret for om endringene som måtte gjøres, ville gi færre hestekrefter og/eller lavere dreiemoment. Bekymret var man dog for at forbruket var høyere enn lovet, da det ville føre til høyere kostnader på ekstra forbruk av drivstoff. Men den ekstra belastende påvirkningen på miljøet dreit de fleste eierne i... 2 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Snowleopard skrev (26 minutter siden): *snip* Enig i mye av det du sier. Dieselgate kan jeg fint lite om da jeg aldri har eid en vw og således aldri gadd å sette meg inn i dette. Lurer på om dette gjelder kun VW eller om det gjelder hele VAG konsernet? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Duriello skrev (1 minutt siden): Enig i mye av det du sier. Dieselgate kan jeg fint lite om da jeg aldri har eid en vw og således aldri gadd å sette meg inn i dette. Lurer på om dette gjelder kun VW eller om det gjelder hele VAG konsernet? Gjaldt vel de fleste merker innen VW AG, både Seat, Skoda, VW og Audi. Nå er det vel ikke så mange av de andre merkene som er en del av MEB-plattformen, som jeg har forståelsen at er de som er rammet. Dvs, kan jo hende det og påvirker Porsche og de som bruker den felles plattformen som de bilene er basert på. Har ikke hørt noe om dette påvirker Ford sine MEB-biler, men antar at Ford selv styrer litt om hva slags data de bilene samler inn, og de er vel heller ikke lagret på VW AG sine databaser. Men kan jo hende at det i ettertid kan fremkomme at det og gjelder de bilene, men først og fremst er det jo baser som henter info fra VW-merkene. Men vi får se hva som fremkommer i den videre føljetongen. Episode #2 kommer nok etterhvert! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå