Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (10 minutter siden):

De samler inn  data fra reel trafikk. Muligens med egne biler? Tviler på om de har fredagsunderholdning med kamera bilder av folk som klør seg i nesen fra kunde kupeer i BMW

De samler inn data fra reell trafikk fra ALLE biler, det er derfor de har valgt å levere utstyret med alle bilene uavhengig av hva som er bestilt/betalt. 

Tviler på at de har det hos Tesla også... Tenker også at det er veldig naivt å tro at BMW ikke bruker all den dataen de klarer å få fatt i fra sin flåte. Det er jo gull verdt i dag, uten data taper en fort. Evt må en kjøpe, fra feks tesla til horrible priser som igjen fort kan føre til tap i form av manglende kapital. 

Men vi er litt forbi den tid i dag også, da vi har generativ AI som kan være veldig bra om en har grunnleggende god data i bunn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

De samler inn data fra reell trafikk fra ALLE biler, det er derfor de har valgt å levere utstyret med alle bilene uavhengig av hva som er bestilt/betalt. 

Tviler på at de har det hos Tesla også... Tenker også at det er veldig naivt å tro at BMW ikke bruker all den dataen de klarer å få fatt i fra sin flåte. Det er jo gull verdt i dag, uten data taper en fort. Evt må en kjøpe, fra feks tesla til horrible priser som igjen fort kan føre til tap i form av manglende kapital. 

Men vi er litt forbi den tid i dag også, da vi har generativ AI som kan være veldig bra om en har grunnleggende god data i bunn. 

Tror at de som sitter å tror at AI skal løse alle problemene for oss kommer til å vente lenge.

Tror ikke bilene til tesla hadde kjørt noe bedre om de hadde hatt 10ganger så mye data. Menneske må hjelpe den hver 20km i snitt mens et gjennomsnitts menneske i norge kjører 500 millioner km for hver dødsulykke. I alle slags vær og på alle slags føre.

Selv kjøring handler nok ikke om maskinlæring men å ha sensorer som gir oversikt over trafikkbilde. Det viktigste for en fører er ofte å vurdere hva man ikke ser. Her er Tesla veldig dårlig. Om de ikke ser motorsykkelen bak traileren så kjører de. Hvordan ai eller skal skjønne dette aner jeg ikke. Men de er nødt til å klare det

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Tror at de som sitter å tror at AI skal løse alle problemene for oss kommer til å vente lenge.

Tror ikke bilene til tesla hadde kjørt noe bedre om de hadde hatt 10ganger så mye data. Menneske må hjelpe den hver 20km i snitt mens et gjennomsnitts menneske i norge kjører 500 millioner km for hver dødsulykke. I alle slags vær og på alle slags føre.

Selv kjøring handler nok ikke om maskinlæring men å ha sensorer som gir oversikt over trafikkbilde. Det viktigste for en fører er ofte å vurdere hva man ikke ser. Her er Tesla veldig dårlig. Om de ikke ser motorsykkelen bak traileren så kjører de. Hvordan ai eller skal skjønne dette aner jeg ikke. Men de er nødt til å klare det

Ja du tror mye du Trestein :) Men det får du såklart lov til å gjøre! 

Om du tror selvkjøring fungerer uten maskinlæring så er du 100% ute i natta, det er helt kritisk for å i det hele tatt komme i gang. Hvordan tror du kamera detekterer objekter? Jo, maskinlæring. 

Det er lenge siden Tesla detekterte ting foran ett annet kjøretøy. De løste det vell med radar alene om jeg ikke husker feil. Tesla gjør det også ekstremt bra i tester rundt akkurat dette hvor en fjerner kjøretøyet i "siste" liten mens det står igjen ett kjøretøy osv. 

Og generativ AI er jo bare en måte å speede opp prosessen på, som gjør at en i mindre grad trenger å mine data etter en har gjort det i en god periode. Dette er jo fremtiden til feks medisinsk deteksjon av feks kreft. En genererer bilder av kreft for å trene en modell til å detektere kreft, da kan en trene modellen med uendelig mengde pasienter mens i det virkelige liv er det en gitt mengde pasienter å trene på. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Ja du tror mye du Trestein :) Men det får du såklart lov til å gjøre! 

Om du tror selvkjøring fungerer uten maskinlæring så er du 100% ute i natta, det er helt kritisk for å i det hele tatt komme i gang. Hvordan tror du kamera detekterer objekter? Jo, maskinlæring. 

Det er lenge siden Tesla detekterte ting foran ett annet kjøretøy. De løste det vell med radar alene om jeg ikke husker feil. Tesla gjør det også ekstremt bra i tester rundt akkurat dette hvor en fjerner kjøretøyet i "siste" liten mens det står igjen ett kjøretøy osv. 

Og generativ AI er jo bare en måte å speede opp prosessen på, som gjør at en i mindre grad trenger å mine data etter en har gjort det i en god periode. Dette er jo fremtiden til feks medisinsk deteksjon av feks kreft. En genererer bilder av kreft for å trene en modell til å detektere kreft, da kan en trene modellen med uendelig mengde pasienter mens i det virkelige liv er det en gitt mengde pasienter å trene på. 

Det er bare det at maskinlæring trenger mye datakraft for å kjenne igjen objekter og de kommer millionvis av nye hele tiden. Objektene trenger heller ikke å være intakt. De kan være deformert eller skadet. Det vil alltid komme nye. Se bare på disse fsd videoene der den tar feil av lastebiler og tog, personer forsvinner og dukker opp igjen, motorsykler ser den visst skjelden. Hva med custom bikes?

Ga noen data med forskjellige feil på et maskineri for noen år siden til et firma som skulle gjøre noe tilsvarende. Genererte 10 typiske feil og etter ett år kom de tilbake og hadde funnet to. Ikke veldig verken raskt eller presist. 

Tror heller ikke det er nødvendig å gjenkjenne alle objekter. Sitter det en kråke i veien trenger man ikke å vite at det er en kråke. Man må lynraskt vurdere om bilen har nok friksjon til å svinge unna eller om man heller vil ha en knust frontlykt. 

Er det et barn svinger man unna. Man har ikke tid til å leite gjennom alle tenkelige objekter for å vurdere om det er en dukke eller et barn. Hva med en 30*30 pakkkasse? Den kan inneholde en differensial eller være tom. Hva gjør al med det? Kjører den utfor veien fordi den antar den kan knuse hjulopphenget eller kjører den bilen i grøfta for en tomkasse?

Som sagt så er nok maskinlæring en nødvendighet men jeg tror bare ikke det er nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er bare det at maskinlæring trenger mye datakraft for å kjenne igjen objekter og de kommer millionvis av nye hele tiden. Objektene trenger heller ikke å være intakt. De kan være deformert eller skadet. Det vil alltid komme nye. Se bare på disse fsd videoene der den tar feil av lastebiler og tog, personer forsvinner og dukker opp igjen, motorsykler ser den visst skjelden. Hva med custom bikes?

Ga noen data med forskjellige feil på et maskineri for noen år siden til et firma som skulle gjøre noe tilsvarende. Genererte 10 typiske feil og etter ett år kom de tilbake og hadde funnet to. Ikke veldig verken raskt eller presist. 

Tror heller ikke det er nødvendig å gjenkjenne alle objekter. Sitter det en kråke i veien trenger man ikke å vite at det er en kråke. Man må lynraskt vurdere om bilen har nok friksjon til å svinge unna eller om man heller vil ha en knust frontlykt. 

Er det et barn svinger man unna. Man har ikke tid til å leite gjennom alle tenkelige objekter for å vurdere om det er en dukke eller et barn. Hva med en 30*30 pakkkasse? Den kan inneholde en differensial eller være tom. Hva gjør al med det? Kjører den utfor veien fordi den antar den kan knuse hjulopphenget eller kjører den bilen i grøfta for en tomkasse?

Som sagt så er nok maskinlæring en nødvendighet men jeg tror bare ikke det er nok. 

Du taler jo ifor at en må ha mer data... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du taler jo ifor at en må ha mer data... 

Kanskje mere datakraft også. Husk at det er tusenvis av bilder som skal analyseres. Tror uansett så kommer det millionvis av tilfeller som man aldri har sett før når det gjelder trafik situasjoner. Man kan ikke øve på senario man ikke kjenner.

Som sagt så er det få områder AI har imponert på. Jeg trodde at enkle ting som å optimalisere lyskryss skulle hindre køer med al teknologi men det ser ikke ut til å ha løst mye kø problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Kanskje mere datakraft også. Husk at det er tusenvis av bilder som skal analyseres. Tror uansett så kommer det millionvis av tilfeller som man aldri har sett før når det gjelder trafik situasjoner. Man kan ikke øve på senario man ikke kjenner.

Som sagt så er det få områder AI har imponert på. Jeg trodde at enkle ting som å optimalisere lyskryss skulle hindre køer med al teknologi men det ser ikke ut til å ha løst mye kø problemer.

Igjen snakker du for mer data 🤣

Lol, AI imponerer stadig og tar en stadig større del av livet ditt uten at du forstår det. Medisin er ett ekstremt godt eksempel der AI er langt bedre enn utdannede mennesker på mange områder. Bilen min er også mye bedre enn meg til å detektere omgivelsene rundt meg når jeg kjører. Sykt mye bedre også. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Igjen snakker du for mer data 🤣

Lol, AI imponerer stadig og tar en stadig større del av livet ditt uten at du forstår det. Medisin er ett ekstremt godt eksempel der AI er langt bedre enn utdannede mennesker på mange områder. Bilen min er også mye bedre enn meg til å detektere omgivelsene rundt meg når jeg kjører. Sykt mye bedre også. 

Men mindre du har øyne i ørene og nakken så gjør den nok det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

God sikkerhet? 

Det er jo her vi mennesker er totalt overlegne. Vi kan i løpet av millisekunder oppdage at det er en fotball bane der forl spiller fotball for så å ignorere den totalt og fokusere på det som er viktig. 

Vi bruker minimalt kapasitet å gjennkjenne at det er en fotballspiller og selv om han løper i retning veien vil han helt sikkert stoppe lenge før han blir en hindring vi må unngå. Spørsmålet er? Bruker AL kapasitet på ting som skjer rundt bilen? Det kunne ha vert masse folk i en akebakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det er jo her vi mennesker er totalt overlegne. Vi kan i løpet av millisekunder oppdage at det er en fotball bane der forl spiller fotball for så å ignorere den totalt og fokusere på det som er viktig. 

Vi bruker minimalt kapasitet å gjennkjenne at det er en fotballspiller og selv om han løper i retning veien vil han helt sikkert stoppe lenge før han blir en hindring vi må unngå. Spørsmålet er? Bruker AL kapasitet på ting som skjer rundt bilen? Det kunne ha vert masse folk i en akebakke

Jeg tror ikke du forstår hvor mye en moderne "pc" kan håndtere til enhver tid.

Det blir ikke noe ventetid pga det skjer noe rundt bilen, ift mennesket 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår hvor mye en moderne "pc" kan håndtere til enhver tid.

Det blir ikke noe ventetid pga det skjer noe rundt bilen, ift mennesket 

Nok til at den låser seg!

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (6 timer siden):

Nye DS N°8 ser ut som en spennende nykommer. Bilen får 350 hk og inntil 750 kilometer rekkevidde.

Med en lengde på 4,82 meter, akselavstanden på 2,9 meter og en bredde på 1,9 meter, er dette en stor bil. Men luftmotstanden er på lave 0,24 Cd.

DS N°8 har som standardutstyr et variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten. Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul.

Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter, noe som ifølge produsenten gir DS N°8 fantastiske kjøreegenskaper og komfort.

Ny modell med god rekkevidde

Denne la jeg inn e post om på torsdag, men da med lenke til broom.no sin artikkel om bilen. Den er griselekker å se på.

Bare synd de absolutt skal ha FWD istedet for RWD, men heldigvis kommer det en 4WD-versjon etterhvert!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Denne la jeg inn e post om på torsdag, men da med lenke til broom.no sin artikkel om bilen. Den er griselekker å se på.

Bare synd de absolutt skal ha FWD istedet for RWD, men heldigvis kommer det en 4WD-versjon etterhvert!

 

Autogefuhl på Youtube har video om den, jeg synes den er sykt kul. Litt vel mye alcantara i top-spec doh. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Det er jo her vi mennesker er totalt overlegne. Vi kan i løpet av millisekunder oppdage at det er en fotball bane der forl spiller fotball for så å ignorere den totalt og fokusere på det som er viktig. 

Vi bruker minimalt kapasitet å gjennkjenne at det er en fotballspiller og selv om han løper i retning veien vil han helt sikkert stoppe lenge før han blir en hindring vi må unngå. Spørsmålet er? Bruker AL kapasitet på ting som skjer rundt bilen? Det kunne ha vert masse folk i en akebakke

Ja, foreløpig er mennesker bedre til å analysere og konsekvens-tenke enn de fleste datamaskiner. Det er bare det at vi er så dårlig til å observere når det er mye data (synsinntrykk), og at vi ikke kan følge med i alle retninger samtidig.

Bilen ser i utgangspunktet veldig mye mer enn oss, men da de ikke kan tenke selv, må de læres opp til å skille vesentlig fra uvesentlig, samt se når visse type objekter kommer i en fart og retning som tilsier at de kan bli en fare, eller det motsatte, beveger seg vekk eller har en hindring som gjør at de ikke kan komme ut i veibanen, og da likevel ikke er en fare på gang.

Det er jo pga for lite trening og for dårlig programmering, et en hvit vegg, som kan være et skilt, en lastebil eller en refleksjon/optisk illusjon, at man ikke har trent disse maskinene godt nok til å skille.

Ja, det skal sykt mye regnekraft for å analysere og plukke ut data som er viktig, og skille ut "søppel-info" fra datagrunnlaget. Derfor har jo bl.a. Tesla bygd en av verdens kraftigste datamaskiner (Tesla kaller den dojo etter ordet for treningssal fra kampsport), for å jobbe med dette.

Så er det selvsagt et spørsmål om mye av de dataene Tesla har samlet sammen, om de holder god nok bildekvalitet. De nyeste bilene kommer nå med kameraer med langt høyere oppløsning (4K mener jeg å huske) mot bildene på 1K oppløsning som de vel har i gamle modeller.

Mulig må mye av de gamle dataene rett og slett glemmes for endel av øvelsene/scenariene, og de må samle inn nye data av den høyere kvaliteten. Heldigvis for Tesla, så selger de såpass med biler med de nye og bedre kameraene, så de samler fort inn mengder av data som så vidt jeg vet, overgår hva de fleste andre produsentene har samlet inn over flere år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (6 minutter siden):

Autogefuhl på Youtube har video om den, jeg synes den er sykt kul. Litt vel mye alcantara i top-spec doh. 😄

Jukse-semsket som bl.a. Alcantara blir jo sett på som luksus, og du finner mye av det i de nyeste modellene fra både BMW, Audi, MB og andre, så det er vel selvsagt at og DS må ha mye av det i en slik bil.

Ja, Tesla bruker jo en variant i nye TM3 og vel og i nye TMS/TMX som ikke bærer egennavnet Alcantara, og er jo noe de får mye skryt for.

Er vel bare de virkelige luksusbilene som kan levere ekte semsket skinn, om kunden er villig til å betale (grovt mye) ekstra for dette. Der blir jo Alcantara "billigversjonen", men fremdeles greit nok i slike luksusbiler!

:thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruken av alcantara, ultrasuede eller hva en måtte ønske å kalle det i biler er i hovedsak ett materiell som har sin bakgrunn i motorsport da materiellet gir bedre grep på ratt og i setet samt hindrer lysrefleksjoner fra flater i bilen, Materialet sin egenskap med å kunne gjøres brannhemmende er nok og en betydelig faktor. Som et materiell brukt i vanlige personbiler er det noe jeg ville tenkt en gang eller to over før en går for, det tar til seg eksepsjonelt lett skit, er vanskeligere å vedlikeholde/vaske en skinn og vanlig stoff, og om du gjør den fatale feilen med å kjøpe deg bil med alcantara ratt så er det bare å gjøre klar kjørehanskene først som sist, for uten blir alt du har av svette og hudoljer sugd rett opp i rattet og ser ikke ut etter noen ukers bruk. Kilde: Har hatt 2 ratt med alcantara grep på sim riggen 🤢. Men som alt tatt ut fra motorsport så er du jo unektelig sporty. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Elgen-Hansi said:

Et lite tips; vær veldig forsiktig med å legge så mye i bagasjeromsspecs i liter. Når man faktisk tester plass og praktikalitet, så er det mange eksempler på biler med mindre liter på specs som likevel har romsligere plass. Pressen også går på denne rett som det er, og omtaler biler som mindre, fordi specs sier så, når de i praksis ikke er det.

Det liter målet for bagasjeplass er mer misvisende enn det er til hjelp for å finne ut hvor stor en bil er. Det er mange forskjellige måter å måle dette på. Noen måler opp til hattehylla, noen måler med 5 liters «bokser» og andre måler med 1 liters bokser.

Totalt kaos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Bruken av alcantara, ultrasuede eller hva en måtte ønske å kalle det i biler er i hovedsak ett materiell som har sin bakgrunn i motorsport da materiellet gir bedre grep på ratt og i setet samt hindrer lysrefleksjoner fra flater i bilen, Materialet sin egenskap med å kunne gjøres brannhemmende er nok og en betydelig faktor. Som et materiell brukt i vanlige personbiler er det noe jeg ville tenkt en gang eller to over før en går for, det tar til seg eksepsjonelt lett skit, er vanskeligere å vedlikeholde/vaske en skinn og vanlig stoff, og om du gjør den fatale feilen med å kjøpe deg bil med alcantara ratt så er det bare å gjøre klar kjørehanskene først som sist, for uten blir alt du har av svette og hudoljer sugd rett opp i rattet og ser ikke ut etter noen ukers bruk. Kilde: Har hatt 2 ratt med alcantara grep på sim riggen 🤢. Men som alt tatt ut fra motorsport så er du jo unektelig sporty. 

Tja, her må jeg nok si meg uenig gitt. Har selv sydd på alcantara stoff på rattet mitt på for godt over 1 år siden og det ser så godt som nytt ut enda. Faktisk så skal ekte alcantara gjøre det motsatte av det du sier. Dvs at det er antibakterielt, «stain resistant», og svette absorberende. I tillegg kjennes det jo utrolig godt og ser bra ut. Så bare gode erfaringer med det her 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...