Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (4 minutter siden):

Hmmm. Ikke mulig å få den i 4x4 heller? Også kun 204 HK og 128 kW ladefart? Skeptisk. Da hadde jeg heller gått for EX30. 

Kommer som sagt i 2025. 👍🙂

Og spesifikasjonene er så som så, hadde det ikke vært for at den gav meg den godfølelsen så hadde jeg sikkert ikke vurdert den. 🤔

Endret av Duriello
Extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15. plass for desember med 99 biler solgt, 235 totalt i år. Så en artikkel der de hevdet over 700 biler var solgt. Visstnok relativt bra. Jeg tror bilene er ganske brukbare, men de er muligens overpriset i forhold til kvaliteten, og forhandlerne virker ikke spesielt gode. De burde satset på volum og effektivitet. 
 

Byd hevdet vel at de bare satt igjen med 1000 dollar overskudd per bil solgt i Kina, mens biler solgt i vestlige markeder satt de igjen med 10000 dollar overskudd per bil. Så de har mye å gå på fortsatt når det gjelder pris. Hvis de selger mye vil de nok kanskje få klimakvoter de kan selge til andre produsenter også, og tjene mer på det. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (23 minutter siden):

Men ja, hva tenker folket her inne om BYD Sealion 7? Blir det en såkalt «Tesla Y killer»? Evt er det en bil som kommer til å selge godt i landet tenker dere? 

Det blir nok ikke det.

Men jeg synes den er kul, både utvendig og innvendig. Hadde den hatt litt mer nyttelast og ikke vært kinabil tror jeg kanskje jeg hadde kjøpt en i går. 😂

Jeg tror den har solgt en god del allerede, sett 4 stk bare idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 timer siden):

Hmmm. Ikke mulig å få den i 4x4 heller? Også kun 204 HK og 128 kW ladefart? Skeptisk. Da hadde jeg heller gått for EX30. 

Er ikke EX30 som en toseter å regne i forhold? EX30 er etter min mening primært en bil for folk som aldri skal ha voksne i baksetet, var utrolig trangt bak der når jeg prøvde den.

Lenke til kommentar
mandela skrev (14 minutter siden):

Er ikke EX30 som en toseter å regne i forhold? EX30 er etter min mening primært en bil for folk som aldri skal ha voksne i baksetet, var utrolig trangt bak der når jeg prøvde den.

Er nok en god del mer bagasjeplass i alle fall da den er litt lenger enn EX30(430cm mot 423cm). Bredden og høyden er forholdsvis lik.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 minutter siden):

Er nok en god del mer bagasjeplass i alle fall da den er litt lenger enn EX30(430cm mot 423cm). Bredden og høyden er forholdsvis lik.

Hmm, er ærlig talt ikke helt sikker på hvordan de har løst det, men ev3 har teoretisk bedre bagasjeplass. Tror det er 460 liter +25 l frunk mot ca 320 ifølge google. 🤔 

Tallene var de første som poppa opp ved søk så stemmer sikkert ikke. 

 

Edit* blæh, er trøtt, leste det du skrev feil. Jeg har ikke testet baksetet på ex30, men jeg satte godt bak meg selv i Ev3. (189cm)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (9 minutter siden):

Hmm, er ærlig talt ikke helt sikker på hvordan de har løst det, men ev3 har teoretisk bedre bagasjeplass. Tror det er 460 liter +25 l frunk mot ca 320 ifølge google. 🤔 

Tallene var de første som poppa opp ved søk så stemmer sikkert ikke. 

 

Edit* blæh, er trøtt, leste det du skrev feil. Jeg har ikke testet baksetet på ex30, men jeg satte godt bak meg selv i Ev3. (189cm)

Joda stemmer det. Så er jo en god del mer plass i EV3’en 😉 Samtidig så er det jo mye mer futt i EX30’en da, så spør hva som er viktigst. Lov å være trøtt nå 😋 Hmmm ikke gæli det da hvis du på 189 sitter godt baki i Ev3’en. Kun 7 liter frunk på EX30’en også ser jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (19 timer siden):

Hmm, er ærlig talt ikke helt sikker på hvordan de har løst det, men ev3 har teoretisk bedre bagasjeplass. Tror det er 460 liter +25 l frunk mot ca 320 ifølge google. 🤔 

Tallene var de første som poppa opp ved søk så stemmer sikkert ikke. 

 

Edit* blæh, er trøtt, leste det du skrev feil. Jeg har ikke testet baksetet på ex30, men jeg satte godt bak meg selv i Ev3. (189cm)

Et lite tips; vær veldig forsiktig med å legge så mye i bagasjeromsspecs i liter. Når man faktisk tester plass og praktikalitet, så er det mange eksempler på biler med mindre liter på specs som likevel har romsligere plass. Pressen også går på denne rett som det er, og omtaler biler som mindre, fordi specs sier så, når de i praksis ikke er det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Noen tanker om dette? Ikke bare jeg som har valgt bort selvkjøring?

 

https://www.motor.no/aktuelt/bosch-far-ikke-solgt-deler-til-selvkjoring-og-forerstotte/299205

Er det forskjell på hardware når en velger det vekk? Trodde da alle seriøse selskap som satset på software så muligheten for å samle data på denne måten

 

Samt salg i ettertid

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Er det forskjell på hardware når en velger det vekk? Trodde da alle seriøse selskap som satset på software så muligheten for å samle data på denne måten

 

Samt salg i ettertid

Tror ikke bosch er veldig store på software til selvkjøring. De er store på motor elektronikk og sensorer. Det er vel helst lidar/radar sensorer det går mindre av. Samt akselerometer kamera osv . Godt mulig jeg tar feil her. Har ikke sjekket hvem som har laget utstyret på min bil.

Flere store firma har jo uttalt at selvkjøring er vanskelig når det er snø/ dårlig sikt glatt  osv (Når man virkelig ønsker selvkjøring) 

Software blir testet i simulatorer etter det jeg vet. Mercedes og andre ønsker ikke at kunder skal drive lærekjøring med computere. Det er nok ubehagelig og reiser endel spørsmål om hvem som har skyld i grense situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Tror ikke bosch er veldig store på software til selvkjøring. De er store på motor elektronikk og sensorer. Det er vel helst lidar/radar sensorer det går mindre av. Samt akselerometer kamera osv . Godt mulig jeg tar feil her. Har ikke sjekket hvem som har laget utstyret på min bil.

Flere store firma har jo uttalt at selvkjøring er vanskelig når det er snø/ dårlig sikt glatt  osv (Når man virkelig ønsker selvkjøring) 

Software blir testet i simulatorer etter det jeg vet. Mercedes og andre ønsker ikke at kunder skal drive lærekjøring med computere. Det er nok ubehagelig og reiser endel spørsmål om hvem som har skyld i grense situasjoner.

Skjønner ikke helt hva du snakker om, alle andre lar jo brukerne sine bruke utstyret om det er kjøpt. 

Tenker mer på når det ikke er kjøpt og utnytte muligheten for å kjøre det i bakgrunnen samt samle data fra kamera og andre sensorer for trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du snakker om, alle andre lar jo brukerne sine bruke utstyret om det er kjøpt. 

Tenker mer på når det ikke er kjøpt og utnytte muligheten for å kjøre det i bakgrunnen samt samle data fra kamera og andre sensorer for trening.

Tror de samler data og kjører det inn i simulatorer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Vanskelig om de ikke installerer sensorene som skal samle...

https://www.bmw.com/en/innovation/the-development-of-self-driving-cars.html/1000

Tror ikke slik data insamling som tesla gjør er helt stuerent. Ser ut til at BMW samler inn nok data og kjører 95% i simulator.

Husk at det oppstår minst en million nye situasjoner hver dag i trafikken runtom i verden. Man kan umulig trene på alt. Det må være inteligens bak.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

https://www.bmw.com/en/innovation/the-development-of-self-driving-cars.html/1000

Tror ikke slik data insamling som tesla gjør er helt stuerent. Ser ut til at BMW samler inn nok data og kjører 95% i simulator.

Husk at det oppstår minst en million nye situasjoner hver dag i trafikken runtom i verden. Man kan umulig trene på alt. Det må være inteligens bak.

Det er jo hele poenget til Tesla sin tilnærming, hente inn så mye ekta data som mulig.

De trener også simulert både i bilen samt kun på server. De har mange forskjellige tilnærminger som viser igjen når en ser hvor fsd er i dag.

Usikker hva du mener med data innsamlingen, tenker du på gdpr eller noe slikt? Ganske sikker på at Tesla har kontroll på dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (43 minutter siden):

Et lite tips; vær veldig forsiktig med å legge så mye i bagasjeromsspecs i liter. Når man faktisk tester plass og praktikalitet, så er det mange eksempler på biler med mindre liter på specs som likevel har romsligere plass. Pressen også går på denne rett som det er, og omtaler biler som mindre, fordi specs sier så, når de i praksis ikke er det.

Jepp. 👍🙂

Ser helst på tester som faktisk demonstrerer hvor mye du får truget inn i bagasjerom. Elbilforeningen er gode på dette.

Endret av Duriello
Leif
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Det er jo hele poenget til Tesla sin tilnærming, hente inn så mye ekta data som mulig.

De trener også simulert både i bilen samt kun på server. De har mange forskjellige tilnærminger som viser igjen når en ser hvor fsd er i dag.

Usikker hva du mener med data innsamlingen, tenker du på gdpr eller noe slikt? Ganske sikker på at Tesla har kontroll på dette..

De samler inn  data fra reel trafikk. Muligens med egne biler? Tviler på om de har fredagsunderholdning med kamera bilder av folk som klør seg i nesen fra kunde kupeer i BMW

Lenke til kommentar

Nye DS N°8 ser ut som en spennende nykommer. Bilen får 350 hk og inntil 750 kilometer rekkevidde.

Med en lengde på 4,82 meter, akselavstanden på 2,9 meter og en bredde på 1,9 meter, er dette en stor bil. Men luftmotstanden er på lave 0,24 Cd.

DS N°8 har som standardutstyr et variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten. Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul.

Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter, noe som ifølge produsenten gir DS N°8 fantastiske kjøreegenskaper og komfort.

Ny modell med god rekkevidde

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...