Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember ChristR skrev (1 time siden): Jeg har en 2024 Tesla Model Y i dag, men siden jeg kjører mindre enn før vurderer jeg å bytte til en rimeligere bil som har litt garanti igjen. Ønsker komfort og plass. Budsjettet rundt 300k, og her ser jeg at Jaguar I-Pace og Audi E-Tron 50 kan passe. Har noen erfaring med disse? Jeg heller mest mot Audi E-Tron, men når jeg begynner å lese annonsene er det veldig mange som har byttet motor. Så vidt meg bekjent har I-Pace også hatt problemer med motorer som feiler. Er dette fortsatt et aktuelt problem? Andre vanlige problemer med disse? Ellers er jeg klar over at dette er biler som er dyre utenfor garanti-tiden, men forsøker å få oversikt over risikoen. Jeg vurderer I-Pace som den mest kjøreglade, mens E-Tron sin store fordel er ladehastighet ved hurtiglading. Hmm. Rimeligere i form av hva egentlig? Forsikring/lån? Model Y er jo forholdsvis billig å drifte den? Hadde ikke turt å ta sjansen på I-Pace, men E-tron kunne muligens vært noe. Om det blir noe billigere bilhold er jeg mer usikker på. Må vel ha toppkasko på en bil til 300k også regner jeg med? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Complexity skrev (37 minutter siden): Burde først sjekke hva du får for Yen.. Kan hende den har tapt seg grådig i verdi. Burde iallefall få solgt den asap før den nye Model Y lanseres. Mulig du bare ender med å betale samme pris for en dårligere bil. I-pace er vel produksjonen stoppet på så priser på deler kan vel bli sur etterhvert. E-tron har komfort men er absurd tørst. Som å kjøre Y'en du har nå med en stor henger på slep hele tiden. Så vær forberedt på mere lading da. Den har riktignok tapt seg grådig i verdi, men jeg kjøpte brukt. Finn-prisene skal en jo ta med en klype salt, men jeg mener at jeg i alle fall har en bil som er verdt rundt 450 k nå. Iterion skrev (19 minutter siden): Hmm. Rimeligere i form av hva egentlig? Forsikring/lån? Model Y er jo forholdsvis billig å drifte den? Hadde ikke turt å ta sjansen på I-Pace, men E-tron kunne muligens vært noe. Om det blir noe billigere bilhold er jeg mer usikker på. Må vel ha toppkasko på en bil til 300k også regner jeg med? Hovedsakelig på grunn av frigjøring av egenkapital og mindre i lån. I dag har jeg en MYP som jeg er veldig fornøyd med, men pga. endring i arbeidssted har jeg gått fra å bruke bil daglig til en gang i uka. Synes det er for kjipt at en sånn bil skal bare stå der. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 1 hour ago, ChristR said: Jeg har en 2024 Tesla Model Y i dag, men siden jeg kjører mindre enn før vurderer jeg å bytte til en rimeligere bil som har litt garanti igjen. Ønsker komfort og plass. Budsjettet rundt 300k, og her ser jeg at Jaguar I-Pace og Audi E-Tron 50 kan passe. Har noen erfaring med disse? Jeg heller mest mot Audi E-Tron, men når jeg begynner å lese annonsene er det veldig mange som har byttet motor. Så vidt meg bekjent har I-Pace også hatt problemer med motorer som feiler. Er dette fortsatt et aktuelt problem? Andre vanlige problemer med disse? Ellers er jeg klar over at dette er biler som er dyre utenfor garanti-tiden, men forsøker å få oversikt over risikoen. Jeg vurderer I-Pace som den mest kjøreglade, mens E-Tron sin store fordel er ladehastighet ved hurtiglading. Jeg ville styrt unna i-pace om ikke annet. Jeg har en onkel som kjøpte den når den ble lansert. Det har vært en skikkelig dårlig bil med mye problemer. Som @Complexity sa så er disse bilene uansett faset ut. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember ChristR skrev (7 minutter siden): Den har riktignok tapt seg grådig i verdi, men jeg kjøpte brukt. Finn-prisene skal en jo ta med en klype salt, men jeg mener at jeg i alle fall har en bil som er verdt rundt 450 k nå. Hovedsakelig på grunn av frigjøring av egenkapital og mindre i lån. I dag har jeg en MYP som jeg er veldig fornøyd med, men pga. endring i arbeidssted har jeg gått fra å bruke bil daglig til en gang i uka. Synes det er for kjipt at en sånn bil skal bare stå der. Aha skjønner. Så du bruker bilen hovedsakelig til pendling til jobb altså og ikke så mye ellers? Er det ikke bare å begynne å bruke den litt mer på turer, trening, osv? Fremfor å bytte den ut nå? Skjønner det med mindre i lån da. Ville nå sett hva jeg hadde fått for en først i alle fall, så vurdert hva du kan spare på å bytte den ut. Tenker du langsiktig så blir det jo mer servicekostnader mest sannsynlig på en litt eldre elbil, enn en splitterny Model Y. Minus lån så klart.. Pros and cons, som ved alt. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Iterion skrev (3 timer siden): Nettopp, og får du lyst til å kjøpe bil av noen sånne egentlig? Ikke jeg. Og det er slett ikke unikt. Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny Opel hos forhandler i Ålesund en gang. Gikk rundt i forretningen og kikket på biler, og håpte på å få kontakt med selger, men de var så opptatt med hverandre og planlegge helgen, at de enset ikke annet. Var kun meg i hele sjappa. Når jeg skulle til å gå etter en time ca, så kom det ei kontordame bort til meg og spurte hva jeg var der for. Sa det som det var, og at jeg hadde gitt opp. Da gikk ho bort og kjeftet opp de uinteresserte selgerne, og ba dem om å gjøre jobben sin. Hos Møller i Ålesund fikk vi ikke kontakt i hele tatt, og det var egentlig like greit. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) ChristR skrev (39 minutter siden): Den har riktignok tapt seg grådig i verdi, men jeg kjøpte brukt. Finn-prisene skal en jo ta med en klype salt, men jeg mener at jeg i alle fall har en bil som er verdt rundt 450 k nå. Hovedsakelig på grunn av frigjøring av egenkapital og mindre i lån. I dag har jeg en MYP som jeg er veldig fornøyd med, men pga. endring i arbeidssted har jeg gått fra å bruke bil daglig til en gang i uka. Synes det er for kjipt at en sånn bil skal bare stå der. Akkurat nå får man jo rentekampanje ved kjøp av ny Y, samt noen andre små "perks". Jeg har derfor litt vansker med å se at noen vil betale den prisen for en brukt Y, der de blir tredje eier, når man ikke får renterabatt på brukt Y. Tror du derfor er noe optimistisk med hva du kan få akkurat nå, da bare rentekampanjen i praksis spiser opp mesteparten av prisforskjellen. Og, siden de blir 3. eier av en såpass ny bil, så tenker jeg og at man lurer sterkt på om det er en "mandagsbil", og at noe må være gæernt, som du ikke informerer om. Nå forstår jeg deg som at dette ikke er tilfellet her, men rett og slett pga sterkt redusert behov. Men det vet jo ikke kjøperne, så jeg skjønner man da blir skeptisk. Hadde du vært første eier, ville dette tatt noe av skepsisen vekk fra kjøperne, for da kanskje tror man mer på det med endrede behov. Men er du villig til å ta et litt større tap for å kompensere for besparelsen rentekampanjen gir, og hvor mye tror du at du sparer på en av de andre bilene, med lite kortere tid igjen på garantien? Og ikke minst, med større sjanse for at det er ting som kommer straks garantien er i ferd med å løpe ut? Nå er det jo litt snakk om batteri-problemer på både Jaguaren og E-Tron, selv om jeg ikke kan si det berører de årsmodellene du sannsynligvis ser på. E-Tron lader raskt, så på langtur taper du vel ikke så mye tid på lading, bortsett fra at forbruket og rekkevidden tilsier noe mere lading enn med TMY'en. Jaguaren derimot, har vel stort sett like lang ladetid som min (45-55 min på 10-80 % SoC), men har kortere rekkevidde enn jeg har, så også der må du raskere til ladestasjon. Det er jo og et poeng å ta i betraktning, selv om du kanskje har gjort deg opp en formening om det. Samme med at du ikke får samme pris på ladingen hos Tesla, med mindre du legger til 115,- i månedsavgift (kanske mest aktuelt i ferietid?), og at med E-Tron vil du kanskje foretrekke Uno-X, eller Ionity og da Ionity Passport pga større effekt på laderne. Endret 13. desember av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Mye av prisene på finn er rene fantasipriser. Jeg tror nok mange får seg en overraskelse når de ser hvor lite bruktkjøpere faktisk er villig til å betale for alle de brukte bilene. Når 3 år rentefordel går ut, avdragene går opp, bilen begynner å falme og service/dekk kostnader øker. En del vil finne ut at de ikke har råd til å beholde bilen, men heller ikke råd til å selge den da restlån er mye høyere enn bruktverdi. Priskuttet på 110 tusen er det fortsatt mange som ikke har tatt den reelle kostnaden med. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Da har jeg vært hos bmw, ble en del med videre i utvelgelsesprosessen og. 😂 Deriblant i4 m50, tenkte denne ble ubehagelig å sette seg "ned" i, men neida. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 2 hours ago, ChristR said: Jeg har en 2024 Tesla Model Y i dag, men siden jeg kjører mindre enn før vurderer jeg å bytte til en rimeligere bil som har litt garanti igjen. Ønsker komfort og plass. Budsjettet rundt 300k, og her ser jeg at Jaguar I-Pace og Audi E-Tron 50 kan passe. Har noen erfaring med disse? Jeg heller mest mot Audi E-Tron, men når jeg begynner å lese annonsene er det veldig mange som har byttet motor. Så vidt meg bekjent har I-Pace også hatt problemer med motorer som feiler. Er dette fortsatt et aktuelt problem? Andre vanlige problemer med disse? Ellers er jeg klar over at dette er biler som er dyre utenfor garanti-tiden, men forsøker å få oversikt over risikoen. Jeg vurderer I-Pace som den mest kjøreglade, mens E-Tron sin store fordel er ladehastighet ved hurtiglading. Et bytte til I-pace eller e-tron vil nok koste deg mer enn å beholde Y'en din. Jaguar måtte akkurat kjøpe tilbake 3000 biler fordi de ikke klarer / vil reparere de. Det har vært mye tull og lange verkstedopphold på de få stakkarene på jobben som har i-pace. Styr unna. e-tron er fin bil, men som du sier, omtrent alle har byttet motor, og den samme feilen er der på de motorene som er byttet til også, så regn inn maskinskade forsikring / utvidet garanti fra Audi på bilholdet. (søk på elbilmek på YouTube de har en fin gjennomgang av designfeilen som gjør at det kommer kjølevæske inn et sted det ikke skal) Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember bzzlink skrev (21 minutter siden): Det skal de ha på Audi, de er gode på timing... 😄 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Duriello skrev (44 minutter siden): Da har jeg vært hos bmw, ble en del med videre i utvelgelsesprosessen og. 😂 Deriblant i4 m50, tenkte denne ble ubehagelig å sette seg "ned" i, men neida. Hehe, nå har du vel snart vært hos samtlige bilforhandlere, har du ikke?! 😆 Begynner å bli en lang liste på deg i alle fall. Kjenner jeg er spent på hva du kommer til å ende opp med ila neste år jeg 😂 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Idiotisk design, typisk tysk over-engineering. Det er vannkjøling av rotor akslingen på motorene. Sett at noen folk har utført "coolant delete" på disse etter de har konstatert lekkasje. Selv om man fikser det skikkelig vil det ryke igjen pga dårlig design. Intet nytt at tyske premiumbiler er lite driftssikre og dyre reparasjoner. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) Iterion skrev (3 minutter siden): Hehe, nå har du vel snart vært hos samtlige bilforhandlere, har du ikke?! 😆 Begynner å bli en lang liste på deg i alle fall. Kjenner jeg er spent på hva du kommer til å ende opp med ila neste år jeg 😂 Haha, det er ikke hver dag jeg handler ny bil for å si det sånn. 😂 Ja da er vi 2, blir sikkert sittende fast i ubesluttsomhetståka noen mnd. 😅 Er vel kun Byd og andre kinamerker + Audi og Porsche som mangler. Endret 13. desember av Duriello 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Og må påpeke at jeg ikke har prøvekjørt de jeg så på idag, hadde med hund med separasjonsangst så rakk ikke. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Duriello skrev (10 minutter siden): Haha, det er ikke hver dag jeg handler ny bil for å si det sånn. 😂 Ja da er vi 2, blir sikkert sittende fast i ubesluttsomhetståka noen mnd. 😅 Er vel kun Byd og andre kinamerker + Audi og Porsche som mangler. Haha 😂Skal følge med i spenning! Du vet du har funnet riktig bil når du får den spesielle godfølelsen av å kjøre og se på den. Spiller ingen rolle hva andre har av meninger da. Men klart, ville nå kanskje ikke ha prøvekjørt en Taycan f.eks dersom den er langt over budsjettet ditt 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Iterion skrev (7 minutter siden): Haha 😂Skal følge med i spenning! Du vet du har funnet riktig bil når du får den spesielle godfølelsen av å kjøre og se på den. Spiller ingen rolle hva andre har av meninger da. Men klart, ville nå kanskje ikke ha prøvekjørt en Taycan f.eks dersom den er langt over budsjettet ditt Så langt har beste følelsen vært i Ev3, da kun ved å sitte i den. Vet ikke helt hva det var. Jeg har testet biler som skal være bedre på alle vis, men kun den, og til en viss grad PS4'n jeg så på i går som har gitt meg den derre "varm n fuzzy" følelsen. 😂 Blir ikke prøvekjøring av den før 4x4 slippes. Men får se når jeg prøvekjører resten. 👍🙂 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) Duriello skrev (12 minutter siden): Så langt har beste følelsen vært i Ev3, da kun ved å sitte i den. Vet ikke helt hva det var. Jeg har testet biler som skal være bedre på alle vis, men kun den, og til en viss grad PS4'n jeg så på i går som har gitt meg den derre "varm n fuzzy" følelsen. 😂 Blir ikke prøvekjøring av den før 4x4 slippes. Men får se når jeg prøvekjører resten. 👍🙂 Stemmer. Så er det vel også 200k+ prisforskjell på disse to, er det ikke? Hvis du mener Polestar 4? Den ligger vel på langt over 600k og EV3 på rundt 400k? Her er det forøvrig en helt fersk test av Polestar 4, av elbil.no Oppsummert står det følgende: Pluss: Sprek og engasjerende Enorm plass til passasjerer Kult design og premium kvalitet Minuser: Håpløs adaptiv cc Digital bakspeil er ikke for alle Venter på mange SW-oppdateringer. Endret 13. desember av Iterion 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) Iterion skrev (10 minutter siden): Stemmer. Så er det vel også 200k+ pris forskjell på disse to, er det ikke? Hvis du mener Polestar 4? Den ligger vel på langt over 600k og EV3 på rundt 400k? Her er det forøvrig en helt fersk test av Polestar 4, av elbil.no Oppsummert står det følgende: Pluss: Sprek og engasjerende Enorm plass til passasjerer Kult design og premium kvalitet Minuser: Håpløs adaptiv cc Digital bakspeil er ikke for alle Venter på mange SW-oppdateringer. Leser alt av tester, men takk for info. Skrev i går at jeg vet om feilene med den, spesielt speilet. Men må prøvekjøre for å se om speilet blir for stor dealbreaker. Budsjettet er på ca 600k. Men det kan sikkert tøyes om jeg finner rette bilen. 😅 Blir nok ikke en PS4 på gårdsplassen, men den var bare en joker på listen liksom. Aldri vært vurdert, men plutselig så ble den det likevell. Ev3 husker jeg ikke startpris på, men selger regnet et påslag på 30-40 tusen for 4x4. Endret 13. desember av Duriello 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember EV3 ligger på 360 000 - 500 000 avhengig av model + hva enn man vil ha i tillegg. 1 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Crowly skrev (7 minutter siden): EV3 ligger på 360 000 - 500 000 avhengig av model + hva enn man vil ha i tillegg. Hmmm. Ikke mulig å få den i 4x4 heller? Også kun 204 HK og 128 kW ladefart? Skeptisk. Da hadde jeg heller gått for EX30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå