Complexity Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) 36 minutes ago, oophus said: https://www.motoringresearch.com/car-news/renault-5-prototype-revealed/ Hvem skulle trudd ei Renault 5 remake kunne se bra ut. ^^ Stoler ikke på bilder av prototyper.. Men det er jo lov å håpe at den kommer til å ligne iallefall for så ganske tøff ut. Her ser man litt hvorfor man ikke kan stole på bilder av prototyper: Endret 14. januar 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Nidar2 skrev (37 minutter siden): 2000 kW = 1000 kroner for de som ikke hurtiglader. Hvordan kan du kalle 2000 kW for ikke hurtiglading? Mente du 2000 watt? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Complexity skrev (5 minutter siden): Her ser man litt hvorfor man ikke kan stole på bilder av prototyper: Fun fact: Prototypen (den under) ble tegnet før konseptmodellen, den over. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Hansien skrev (1 time siden): Så.. Vw er den nye teslaen? De prøver... Men de når ikke opp til den tittelen. Ikke på langt nær. Men det viktigste er at de prøver. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Complexity skrev (34 minutter siden): Stoler ikke på bilder av prototyper.. Men det er jo lov å håpe at den kommer til å ligne iallefall for så ganske tøff ut. Syns den ligner og passer litt det Renault går for om dagene, så trur den blir rimelig lik. Men ja, tiden får vise. Men syns det er stilig de tok frem Renault 5 nostalgia. 😊 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) 1 hour ago, Gavekort said: Fun fact: Prototypen (den under) ble tegnet før konseptmodellen, den over. Ahh det viste jeg ikke! Hadde Honda egentlig litt andre planer da eller laget de en råere prototype bare for å skape hype? Virker jo litt som at noen overdriver veldig på prototypen med vilje, som f.eks Toyota.. Jeg stoler iallefall ikke på Prototyper sitt utsende. Blir som oftest en helt annen bil. Endret 14. januar 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Liker at de utnytter eye-trackinga til enda mer enn kun fører monitorering mot regulasjon av autonomi. Eye-trackinga ser jo hvor du ser, og hvis du spør bilen et spørsmål om noe der ute, så får du svar. F.eks se på Opera Huset og spør om det, så kan man få svar på hva som spilles, når bygget ble bygget osv. Mercedes og nVidia jobber jo sammen for HW mot dette systemet. Krever jo litt kraft det man ser der med "Hyperscreen". ^^ Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Protoypter blir ofte designet med færre begrensinger i forhold til økonomi, aerodynamikk, egenskaper i forhold til det sluttproduktet må forholde seg til. Endret 14. januar 2021 av Hansien Autohorektur på avveie 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Complexity skrev (15 minutter siden): Virker jo litt som at noen overdriver veldig på prototypen med vilje, som f.eks Toyota.. Toyota FT-1 var vel aldrig ment å være en Supra prototype i den forstand og var vel aldri kalt en supra utenom av pressen såvidt jeg vet. Det var en prototype som skulle vise hva toyota og dets designhus var i stand til å produsere, så tok de i bruk deler fra designet i den nye supraen 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Complexity skrev (21 minutter siden): Hadde Honda egentlig litt andre planer da eller laget de en råere prototype bare for å skape hype? Hype. Det er det som er greia med konseptbiler. Konseptbiler er for å vise hva designerne kan lage, uhemmet av produksjonskostnader, sikkerhet, praktikalitet og ytelse. Endret 14. januar 2021 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 (endret) Nissan har lansert en ny og bedre PHEV drivlinje enn det meste annet jeg har sett. Ikke noe kjempegreier, men absolutt verdt å nevne. Qashqai e-power passer sikkert bra i markeder som sliter med å få opp elbilandelen. Jeg er stor fan av Koenigsegg Gemera sin drivlinje, og Nissan sitt kan minne om en veldig mye billigere variant av det. Drivlinjen kan også minne om BMW i3 REX, men fossilmotoren er milevis bedre, sannsynligvis tankkapasiteten også. Endret 16. januar 2021 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Var det ikke et slikt system 1. Gen Opel Ampera og hadde? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Tja, den er jeg ikke så fan av siden den har et komplisert opplegg med klutsjer der direkte drift er en av mulighetene. Jeg mener det er bedre at det ikke finnes noen mekanisk kobling mellom fossilmotor og hjul fordi det gjør turtallet til motoren helt uavhengig av hjulenes omdreiningstall. Det eliminerer behovet for komplisert girkasse med mange gir, frigjør en hel masse plass og gjør at motoren kan kjøre mer drivstoffeffektivt. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Ah, trodde motoren i Ampera bare opererte som en generator, ser jeg vist tok feil. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Evil-Duck skrev (På 16.1.2021 den 19.16): Ah, trodde motoren i Ampera bare opererte som en generator, ser jeg vist tok feil. Opel og GM hevdet opprinnelig det, men som Simen1 sier, så fantes det en mulighet for direkte drift. GM kalte bilen i USA for en elbil med rekkeviddeforlenger. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Hanhijnn skrev (5 minutter siden): Opel og GM hevdet opprinnelig det, men som Simen1 sier, så fantes det en mulighet for direkte drift. GM kalte bilen i USA for en elbil med rekkeviddeforlenger. Wait what? Hadde Volt/Ampera direkte drift fra bensinmotoren? I såfall vil jeg nesten si at GM regelrett lurte kjøperne Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Kajac skrev (Akkurat nå): Wait what? Hadde Volt/Ampera direkte drift fra bensinmotoren? I såfall vil jeg nesten si at GM regelrett lurte kjøperne Det var ikke i bruk ved normal kjøring. Du måtte vel sette den i "sportmode". Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Det var vel også bare i driftsområder der man hadde bedre virkningsgrad ved å koble inn motoren enn man hadde ved å drive en generator med motoren og bruke strømmen til å drive en elmotor. Om jeg husker rett var det noe som skjedde kun over ca 60 km/t. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) I fare for å repetere dette for mye så mener jeg rekkeviddeforlengere bør være bensinbaserte motorer med fast turtall, fast pådag, fast kompressjon, fast girutveksling, ha 1-2 sylindre, 20-30 kW effekt og kun drive en generator som lader batteriet, kun ved reelt behov. En motor som har til hensikt å være direktekoblet må ha girkasse (m tap), variabelt turtall (m tap), variabelt pådrag (m tap), høyere effekt og dermed mer vekt, clutsj, kardang, drivknute osv osv. En voldsomt mye større løsning med mye større tap enn den rekkeviddeforlengeren jeg ser for meg. BMW i3 Rex gjorde mye riktig på batterisiden, men presterte å dytte inn en bensinmotor med elendig virkningsgrad og en tank som var så liten at ordet rekkeviddeforlenger nesten ble selvmotsigende. Opel Ampera gen 1 gjorde også mye riktig på batterisiden helt til de dyttet inn en over-engineered fossilmotor-løsning. Håper Nissan ikke går i samme fella med e-power. Endret 18. januar 2021 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Briggs and Stratton sin bil var jo litt kul da. Blybatteriene var så tunge at det måtte ett ekstra hjulsett til 😅 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå