Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Om planen er å bygge kapital til å kjøpe bil så burde du kansje se på alternativet med å kjøpe deg en billig bil nå og ha i 3 år til du får kjøpt en ordentlig?

Forsikring og service (om du gidder å gjøre slikt) blir nok billigere med en gammel sliter kontra en ny leaser.

Her har du f.eks ett eksempel på bil som vil holde i mange år for 30 tusen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203048287

og den kan sikkert selges om 3 år for 15-20 tusen.

Økonomisk sett er nok det lurere enn leasing (selv om det ikke er en elbil)

Takk for tipset! Skal ta en titt på bruktmarkedet på Finn. Er nok noe jeg bør vurdere, i stedet for å lease. Er litt "bekymret" for å kjøpe noe alt for gammelt, med tanke på uforutsette verkstedsutgifter. Dog blir det nok ikke like dyrt å fikse vil jeg tro, med mindre det plutselig er girkassen som ryker. 

Jeg har enda ikke fått regnet på drivstoff-utgifter og bompasseringer, men det blir noen tusenlapper i løpet av en mnd det også vil jeg tro. 

 

Grunnen til at jeg ønsker å lease er at jeg ønsker meg en helt ny bil, og at jeg vil komme til å spare en del penger på drivstoff og bompasseringer. Jeg ønsker meg også en bil jeg kan føle meg trygg i. Jeg bor hjemme hos mine foreldre, men har planer om å flytte ut i løpet av året. Jeg må ha meg en bil som jeg kan bruke for å komme meg til og fra jobb. Jeg merker allerede nå at det kan være vanskelig å komme seg på jobb de dagene jeg ikke får låne mine foreldres bil. Jeg ønsker ikke å ta opp lån for å kjøpe bil, da dette går utover hvor mye jeg kan få i boliglån. Jeg har en ganske ok lønn, så det skal ikke være problem å både betale for leasing og sette av et månedlig beløp til ny bil. Neste bil blir nok finansiert med lån + penger jeg har spart opp i løpet av 3 år.

Bilen jeg vurderer å lease er en Peugeot e-2008. Bertel O Steen har en leasing-kampanje på denne bilen: Startleie på kr 33 400,- og månedlig betaling på kun kr 4 100,- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
After8 skrev (27 minutter siden):

Startleie på kr 33 400,- og månedlig betaling på kun kr 4 100,-

Du er klar over at dette er 181000 kroner på 3 år?

Forøvrig dersom momsfritaket på elbiler forsvinner om et eller to år, så vil den månedlige leien øke med 25%.

Endret av mobile999
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (49 minutter siden):

Du er klar over at dette er 181000 kroner på 3 år?

Forøvrig dersom momsfritaket på elbiler forsvinner om et eller to år, så vil den månedlige leien øke med 25%.

.. og leasingselskapet vil sitte igjen med hele det indirekte mva-hoppet i bruktverdi.

Peugeot e-2008 koster rundt 300 000 avhengig av konfigurasjon. Kjøper @After8 den og verdien taper seg med 10% per år (og første år teller som to siden det å signere kjøpekontrakten øyeblikkelig reduserer verdien tilsvarende 1 års verditap) så vil bilen etter 3 år være verd ca 197 000 kr. Leasingselskapet gir deg med andre ord 119 000 for denne bilen + eventuelle overraskelser for småskader.

Skal han komme dårligere ut enn 119 000 kr om 3 år så må årlig verditap være over 20% (etter samme regnemåte som over her).

Selv med 100% lånefinansiering til høye 5% rente og 10% årlig verditap kommer du ikke så dårlig ut som leasingkampanjen til Bertel O Steen.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

.. og leasingselskapet vil sitte igjen med hele det indirekte mva-hoppet i bruktverdi.

Peugeot e-2008 koster rundt 300 000 avhengig av konfigurasjon. Kjøper @After8 den og verdien taper seg med 10% per år (og første år teller som to siden det å signere kjøpekontrakten øyeblikkelig reduserer verdien tilsvarende 1 års verditap) så vil bilen etter 3 år være verd ca 197 000 kr. Leasingselskapet gir deg med andre ord 119 000 for denne bilen + eventuelle overraskelser for småskader.

Skal han komme dårligere ut enn 119 000 kr om 3 år så må årlig verditap være over 20% (etter samme regnemåte som over her).

Selv med 100% lånefinansiering til høye 5% rente og 10% årlig verditap kommer du ikke så dårlig ut som leasingkampanjen til Bertel O Steen.

 

Takk for svar! Dette hørtes positivt ut helt til jeg leste siste linje.

Jeg er på farten, og kan godt hende jeg misforsto alt du skrev her. Du sier at jeg kommer dårligst ut med leasingkampanjen til Bertel O Steen, sammenlignet med å kjøpe bilen og selge etter 3 år? Får lese igjennom innlegget én gang til når jeg kommer hjem.

@mobile999 Ja, er klar over det. Det er jo ikke en liten sum akkurat. 

Lenke til kommentar

Trodde det skulle være noe mere eksotisk enn e-2008 det var snakk om..

Sjelden man vil ha noe sånt som første bil :p

 

Da foreslår jeg heller at du tar lån å kjøper den istede for å "låne" den for samme sum.

Selskap hadde jo ikke leaset ut biler om de ikke tjente på det, og det er jo du som betaler fortjenesten deres.

Alternativt om du vil ha elektrisk kan du se på en brukt Leaf om du ikke trenger mere enn 100isj km i rekkevidde. Får dem vel for 30 000+ nå.

35 000kr for billigste kjørbare Leaf på finn.no akkurat nå, men har sett de enda billigere.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204359114

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Trodde det skulle være noe mere eksotisk enn e-2008 det var snakk om..

Sjelden man vil ha noe sånt som første bil :p

 

Da foreslår jeg heller at du tar lån å kjøper den istede for å "låne" den for samme sum.

Selskap hadde jo ikke leaset ut biler om de ikke tjente på det, og det er jo du som betaler fortjenesten deres.

Alternativt om du vil ha elektrisk kan du se på en brukt Leaf om du ikke trenger mere enn 100isj km i rekkevidde. Får dem vel for 30 000+ nå.

Mine foreldre har en 3008 som jeg har fått låne flere ganger. Synes det er en veldig grei bil, så da ble det bare til at jeg begynte å titte litt på den 😅 Jeg ønsker ikke å ta opp lån på 350k her og nå, så det blir nok uaktuelt å kjøpe den.

Tenkte også litt på EQA, som blir offentliggjort neste uke.

Må nok begynne å revurdere leasing, og heller se på en billigere løsning som flere har foreslått. Har ikke veldig lyst å kjøpe brukt elbil (I Alle fall ikke mer enn 3-5 år gammel), så blir nok en med forbrenningsmotor.

 

Takk til dere alle for gode råd og tips! 😊

 

Endret av After8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PgUp skrev (2 minutter siden):

Noen her som har erfaring med Zoe? Hvor god er den å kjøre? Virker jo mye for pengene.

Zoe er ok bil å kjøre, men har en sær ladeløsning med mye potensielle feilkilder og bruksbegrensninger. Mange opplever problemer med forstillingen noe som fordyrer bilholdet veldig når den er utenfor garantitiden. Mange forhandlere mener det er normale slitedeler som må byttes og godkjenner ikke garanti på dette.

Ofte kan man bare legge på noen titusener å få en helt annen bil.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Zoe er ok bil å kjøre, men har en sær ladeløsning med mye potensielle feilkilder og bruksbegrensninger. Mange opplever problemer med forstillingen noe som fordyrer bilholdet veldig når den er utenfor garantitiden. Mange forhandlere mener det er normale slitedeler som må byttes og godkjenner ikke garanti på dette.

Ofte kan man bare legge på noen titusener å få en helt annen bil.

Takk for svar. Så leaf og ID.3 er bedre valg?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (29 minutter siden):

Noen her som har erfaring med Zoe? Hvor god er den å kjøre? Virker jo mye for pengene.

Har kjørt en del Zoe som leiebil, ganske trause biler i forhold til det meste annet innen elbil segmentet, vertfall første genrasjonen. Men er mye bil for pengene likevel, og mye rekkevidde. Men som @Nidar2 er inne på ville jeg aldri kjøpt meg en Zoe vist jeg ikke hadde 400 Volt TN nett hjemme, da du må bruke en stor bråkete og tung trafo mellom bilen og laderen din, da de ikke takler å lade rett fra IT nett som vi har veldig mye av i norge. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

ID3 har en rekke problemer og VW har advart mot å bruke AC for bilene som ikke har stoppet enda. Nå krysses fingrene for at SW-oppdatering skal løse alle problemene bilen har. Jeg vil ikke si det er et bedre valg enn Zoe, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

ID3 har en rekke problemer og VW har advart mot å bruke AC for bilene som ikke har stoppet enda.

Har jeg aldri sett. Det er ikke slik at majoriteten har hatt 12V problemet. De som har hatt den burde ha fått ME2.0 allerede der batteriet lades av batteripakken. 

Det er noe vampire drain som skal fikses ved ME2.1. Dog majoriteten bruker selvfølgelig AC lading hele tiden. Jeg regner med du har kilde, siden du nylig viste at du misforstod tekst som omhandler det å ikke triggre cutoff internt i cellene. Noe alle litium-ion celler har. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
16 minutes ago, PgUp said:

Den er en god del bedre enn leaf? 

ID.3 er en ny bil, Leaf er en 10 år gammel bil..

(Selv om utsende endret seg litt for noen år siden er det bare kosmetisk. Fortsatt samme bil)

Men om du har penger nok til å se på en VW ID.3, så burde du jo sjekke ut Tesla Model 3 og. Ikke så mye prisforsjell der og i mine øyne er det en enda bedre bil enn ID.3.

Da får du krok, mulighet for takboks, og du kan benytte Tesla sitt ladenettverk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus skrev (25 minutter siden):

Har jeg aldri sett. Det er ikke slik at majoriteten har hatt 12V problemet. De som har hatt den burde ha fått ME2.0 allerede der batteriet lades av batteripakken. 

Det er noe vampire drain som skal fikses ved ME2.1. Dog majoriteten bruker selvfølgelig AC lading hele tiden. Jeg regner med du har kilde, siden du nylig viste at du misforstod tekst som omhandler det å ikke triggre cutoff internt i cellene. Noe alle litium-ion celler har. 

Det er fortsatt usikkert hva de klarer rette opp med SW. Meg bekjent er AC-problemet uavhengig av SW. Det har stått om AC-problemet i landets største aviser og på motor.no

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Det er fortsatt usikkert hva de klarer rette opp med SW. Meg bekjent er AC-problemet uavhengig av SW. Det har stått om AC-problemet i landets største aviser og på motor.no

Du sa at VW anbefalte folk å ikke lade med AC? Hvilket AC problem snakker du om, og hvor er kilden fra VW? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus skrev (1 minutt siden):

Du sa at VW anbefalte folk å ikke lade med AC? Hvilket AC problem snakker du om, og hvor er kilden fra VW? 

Jeg var litt utydelig, beklager. Jeg mener klimaanlegget/AC. Problemet er at bilen plutselig dugger ned innvendig og VW har anbefalt alle og ikke kjøre med AC påslått nå når det er kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...