Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (20 minutter siden):

Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt.

Mange kommunale plasser (beboerparkering) med gateparkering/lading. Alle er nødvendigvis ikke langsgående parkeringsluker , men ved årsskiftet 2023/2024 var det ikke mindre enn 2.450 kommunale ladepunkter bare i Oslo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Hanhijnn said:

Er gateparkering med ladetilbud utbredt noen steder i Norge? Eller andre land forøvrig. Har aldri sett noe sånt, men så har jeg heller ikke vært overalt.

Massevis av de i Oslo.

Stolper som dette er over alt: image.thumb.png.a94aca7230e3a7dfc8e641650704b942.png

Lenke til kommentar

Var vel en hel del dieselmotorer når turboen gjorde sitt inntog som fikk trøbbel med for høyt dreiemoment?

Mener begge mine mondeoer sleit med noe svinghjul greier som verksted mente burde vært tilbakekalling. 

Vag har hatt sine issues. Girkasser. Listen er ganske lang opp igjennom

Er det virkelig bare Tesla som har slitt med nye ting? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jotun said:

Var vel en hel del dieselmotorer når turboen gjorde sitt inntog som fikk trøbbel med for høyt dreiemoment?

Mener begge mine mondeoer sleit med noe svinghjul greier som verksted mente burde vært tilbakekalling. 

Vag har hatt sine issues. Girkasser. Listen er ganske lang opp igjennom

Er det virkelig bare Tesla som har slitt med nye ting? 

Dobbelmassesvinghjul kansje? Var jo noe greier de prøvde en stund med å ha noen fjærer å greier i svinghjulet så det skulle bli smoothere å kjøre. Funka vel bra det helt til det røk ganske tidlig. og det gjorde det vel på alle..

Og veldig omfattende å fikse..

Audi har jo de motorene sine hvor registerkjedet (eller er vel sånn 17 kjeder eller noe) blir slakt og må man må bytte kjedstrammeren. Og det har de klart å plassere bakerst på motoren intill torpedoveggen så motoren må ut..

50-60 tusen for å fikse ett slakt registerkjede.. og det må gjøres hvis ikke havarerer motoren.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
22 minutes ago, bzzlink said:

Mange ICE biler som har katastrofale designfel. 2.0 liter turbo motoren til Audi f.eks. har veldig stor feilprosent som ryker på oljeforbruk pga at det kommer seg olje forbi stemplene. 

V8 motoren som satt i første Panamera raste som fluer pga feil bruk av bolter på regkjede drevet på kamakselen. 

Listen over slike design feil er like lang og gammel som bilindustrien selv. At dette skjer hyppigere på biler som har helt ny drivlinje er ikke så rart.

For Tesla spesielt så er de en helt ny bilprodusent, flere designfeil på vanlige "bil ting" som ikke har med drivlinje å gjøre er å forvente ift. en produsent som har laget millioner av biler i alle år.

Jo, men skal det bli noen forbedring, så må bilfabrikanter shames for slike ting, og i hvert fall når de lar kundene sine ta hele smellen når det går galt. Selv om en bil skulle gå ut garantitiden uten større problemer, så vil jo etterhvert 2. håndsverdien bli lav for en bil som er en rullende katastrofe, og da rammes nybilkjøperne etter hvert.

Det hjelper heller ikke at feilene kun rammer noen, hvis man har 1% sjanse for finansiell ruin så er ikke det lovende utsikter for et bilkjøp heller. 

Og så lurer folk på hvorfor folk kjøper "kjedelige" biler...

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 timer siden):

Nei det var ikke det jeg sa. 

Jeg sier at med elmotor er det lettere å bare bytte motoren med en som er fikset for så å fikse den ødelagte i benk og så gjenta prosessen. Derfor ser en gjerne mange motor bytter på elbiler.

Tror jeg har sagt det 57288475 ganger nå, men tydeligvis vanskelig å få inn.

Alle eksos-forkjemperne hiver seg på med full kraft her nå må vite. Lukter vel blod. 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mange i Norge hadde kjøpt den Ford F-150 Lightning dersom prisen ikke hadde vært så veldig mye høyere enn prisen i USA, som ligger på omtrent 40000 dollar.
Er ikke for ingenting at Ford valgte å selge F-150 Lightning i Norge som eneste andre land utenfor USA.

Ford Explorer PHEV er i Norge en veldig dyr bil med startpris rett under 1 million kroner, men Ford Explorer EV som nylig ble lansert er mye billigere i sammenligning med startpris rundt 500000kr.
Dersom Ford Ranger EV ikke blir noe vesentligere dyrere så tror jeg Ford kan selge mange av den i Norge.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 timer siden):

Eierne er unge fordi bilene er billige og unge folk liker teknologi, prestanda sett opp mot pris. Jeg tror det skal mere til for at fanboys (de unge Tesla eierne) inrømmer feil med bilen dem har brukt alle pengene sine på. 

Det er utrulig rart å se DEG skrive om "fanboys" sånn som du misjonerer høylytt og i alle tråder om en bil du ikke har mottatt engang. I guess it takes one to know one...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...