Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (21 timer siden):

Nei, det står at 20% av bilistene har godkjent elbillader. Altså ca 1,5 hjemmeladere per elbil.

Det betyr vel da at det står ganske godt til med hjemmelading blandt elbilister.
Så feil kan man ta.
Men samtidig, hva er vitsen med å oppgi godkjent hjemmelading blandt bilistene samlet ICE biler og elbiler i samme gruppe?
Er jo lite interesant om en bruker av enn ICE bil har godkjent hjemmelading eller ikke.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg vet ikke, men siterer bare det jeg leste. Jeg vil anta at det høye tallet skyldes:

- Flere bilister som deler husstand med elbillader

- Folk som har kjøpt lader før elbil

- Folk som har kjøpt lader til plugin-hybriden

- Folk som bare slang seg på et kjøp i borettslaget og planlegger elbilkjøp

- Folk som bare har kjøpt for å spekulere i at boligverdien stiger

- Folk som har hatt elbil før

  • Liker 1
Lenke til kommentar
After8 skrev (27 minutter siden):

Er det noen her som leaser elbil? 

Synes dere det fungerer greit, og er dere fornøyd med å lease? Vurderer selv å lease en elbil jeg kan bruke til jobb og i hverdagen. 
Hvorfor valgte dere å lease i stedet for å kjøpe bil?

Er du sikker på at du skal beholde bilen de neste 4-5 årene? Hvis ja, kjøp. Hvis nei, leasing kan vurderes.

Med dagens renter har det sjeldent vært billigere med billån. Smellen du kan gå på med kjøp er om du plutselig finner ut at bilen ikke passer til ditt bruk og du må selge den etter kort tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Er du sikker på at du skal beholde bilen de neste 4-5 årene? Hvis ja, kjøp. Hvis nei, leasing kan vurderes.

Med dagens renter har det sjeldent vært billigere med billån. Smellen du kan gå på med kjøp er om du plutselig finner ut at bilen ikke passer til ditt bruk og du må selge den etter kort tid.

Takk for svar! Er ganske fersk når det gjelder leasing, men driver å leser meg opp litt. Tenkte i så fall å inngå 3-årig leasingavtale. Det er vel ikke slik at jeg kan avbryte kontrakten før det har gått 36 mnd? I alle fall ikke uten å måtte betale et gebyr vil jeg tro. 

Endret av After8
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Det er som jeg mistenkte videresalg/brukte boliger. Har selv solgt bolig i Rogaland de siste årene så kjenner godt markedet. Det bygges forsatt boliger i disse områdene, som vil si at de forsatt tjener penger. Ergo er prisene gode nok hvis regulering av tomter følger etter.

Edit: så et krav om trekkerør i en bolig i Oslo til 80000 kroner kvadrameteren er nok neppe spesielt prissettende.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
13 minutes ago, After8 said:

Takk for svar! Er ganske fersk når det gjelder leasing, men driver å leser meg opp litt. Tenkte i så fall å inngå 3-årig leasingavtale. Det er vel ikke slik at jeg kan avbryte kontrakten før det har gått 36 mnd? I alle fall ikke uten å måtte betale et gebyr vil jeg tro. 

Kan vel ofte viderelease avtalen til noen andre? Ser ofte annonser for folk som vil lease videre bilene sine.

En liten fallgruve med Leasing er jo at de kommer til å gå over bilen med lupe når du leverer den tilbake om 3 år og du kan få regninger på alskens skader..

Allerede første året med min nye bil fikk jeg en dørbulk og en stor ripe i siden. Prøvde å forhøre meg litt etter verksted som kunne fikse dette men her i Tromsø vil ikke verksteder ta i elbiler siden lakkbokser holder 60 grader og det er i overkant for batteriet å stå der ett døgn.

Kun ett verksted som kunne ta jobben, men var nesten ett år ventetid siden det kun er de som tar slike jobber.

Så endte opp med å fikse ripen selv med en lakkstift. Bra nok for meg men ville ikke vært bra nok om jeg hadde leaset bilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NRK hevder i dag 12.1.21 at man snart kan kjøre til Nord-Norge uten ladeangst.

Det kunne man allerede 2. februar 2015 (til Tromsø) da superladeren på Klett-Leinstrand åpnet. Et par år senere, 2. juli 2017 kunne man kjøre helt til Alta, uten å være under 50% på batteriet (med WLTP, uten hypermiling, med lading til 100% hvis man nå er så angstfull).

NRK er altså ca 6 år på etterskudd fordi de ignorerer Teslas ladenettverk.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Kan vel ofte viderelease avtalen til noen andre? Ser ofte annonser for folk som vil lease videre bilene sine.

En liten fallgruve med Leasing er jo at de kommer til å gå over bilen med lupe når du leverer den tilbake om 3 år og du kan få regninger på alskens skader..

Allerede første året med min nye bil fikk jeg en dørbulk og en stor ripe i siden. Prøvde å forhøre meg litt etter verksted som kunne fikse dette men her i Tromsø vil ikke verksteder ta i elbiler siden lakkbokser holder 60 grader og det er i overkant for batteriet å stå der ett døgn.

Kun ett verksted som kunne ta jobben, men var nesten ett år ventetid siden det kun er de som tar slike jobber.

Så endte opp med å fikse ripen selv med en lakkstift. Bra nok for meg men ville ikke vært bra nok om jeg hadde leaset bilen.

Takk for et informativt svar! 

Opprettet en annen tråd tidligere, hvis det er noen her som leaser elbil: 

 

Endret av After8
Lenke til kommentar
After8 skrev (10 timer siden):

Er ganske fersk når det gjelder leasing, men driver å leser meg opp litt. Tenkte i så fall å inngå 3-årig leasingavtale. Det er vel ikke slik at jeg kan avbryte kontrakten før det har gått 36 mnd? I alle fall ikke uten å måtte betale et gebyr vil jeg tro. 

Man kan overføre leasingavtalen til andre. Det er derfor det er endel leasingavtaler på bruktbiler på finn.no . Kompis av meg overtok en leasingavtale. Han og "selger" ble da enig om hvor stor del av kontantbeløpet som han skulle betale til "selger" (den opprinnelige leasingholderen). Dette i samråd med leasingfirmaet. Deretter ble bare avtalen overført formelt til kompisen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Leasing blir vanskelig om man har hund i bilen, eller unger som griser. Man kan ikke røyke i dem heller. Totale kostnader blir høyere ved leasing enn kjøp, etter min mening.

Lenke til kommentar

Har selv fått erfare hvor fort det kan gå galt med leasing av bil, da jeg ikke var interessert i å inngå ny avtale eller kjøpe bil med forhandleren jeg leaset med skulle enhver steinsprut og normal bruksskade utbedres på min regning. Verkstedet  som skulle utbedre "feilene" til blodpris var og eid av sønnen til han som drev bil butikken. Ting ble heldigvis løst ved at jeg tvinget de til å sende bilen på evaluering hos NAF som stort sett var enig med meg og prisen endte opp på noen få tusinger fremfor flerfoldige titusner.  Dette var en forhandler som tilhørte ett stort nettverk av forhandlere i norge, jeg vet dog at den aktuelle forhandleren nå er under ny ledelse så vil ikke henge de ut her på forumet med det første. 

Så leasing er nok noe jeg aldri kommer til å prøve meg på igjen, gitt en plutselig kan få seg en enorm bombe når bilen skal leveres inn igjen, selv med tilsynelatende store seriøse forhandlere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

Så leasing er nok noe jeg aldri kommer til å prøve meg på igjen, gitt en plutselig kan få seg en enorm bombe når bilen skal leveres inn igjen, selv med tilsynelatende store seriøse forhandlere. 

Tipset er jo å gjøre det andre veien hver gang i såfall. Send bilen til NAF for undersøkelse og ta med den rapporten når du leverer bilen. 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg klarer å få tagget alle her, men tusen takk for gode svar! 

Har tenkt litt over det, og tror pr. dags dato at leasing passer meg best. Kommer til å lease hos en forhandler som mine foreldre har handlet bil hos i mange år (Selgeren jeg snakket med på telefon kjente til mitt fars navn), så forhåpentligvis er dette noen jeg kan stole på. 

Kommer alltid til å sende bilen på service i tide. Verken røyker jeg, har hund eller barn, så det skal ikke være noe problem. Tenker å lease i maks 3 år. På den tiden får jeg bygge opp litt kapital til å kjøpe meg en bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus said:

Tipset er jo å gjøre det andre veien hver gang i såfall. Send bilen til NAF for undersøkelse og ta med den rapporten når du leverer bilen. 



 

Ikke så dumt tips det. Men koster vel 1500kr+ for en naf test så forstår at folk ikke alltid drar dit først.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, After8 said:

Vet ikke om jeg klarer å få tagget alle her, men tusen takk for gode svar! 

Har tenkt litt over det, og tror pr. dags dato at leasing passer meg best. Kommer til å lease hos en forhandler som mine foreldre har handlet bil hos i mange år (Selgeren jeg snakket med på telefon kjente til mitt fars navn), så forhåpentligvis er dette noen jeg kan stole på. 

Kommer alltid til å sende bilen på service i tide. Verken røyker jeg, har hund eller barn, så det skal ikke være noe problem. Tenker å lease i maks 3 år. På den tiden får jeg bygge opp litt kapital til å kjøpe meg en bil. 

Om planen er å bygge kapital til å kjøpe bil så burde du kansje se på alternativet med å kjøpe deg en billig bil nå og ha i 3 år til du får kjøpt en ordentlig?

Forsikring og service (om du gidder å gjøre slikt) blir nok billigere med en gammel sliter kontra en ny leaser.

Her har du f.eks ett eksempel på bil som vil holde i mange år for 30 tusen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203048287

og den kan sikkert selges om 3 år for 15-20 tusen.

Økonomisk sett er nok det lurere enn leasing (selv om det ikke er en elbil)

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...