Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei det var ikke det jeg sa. 

Jeg sier at med elmotor er det lettere å bare bytte motoren med en som er fikset for så å fikse den ødelagte i benk og så gjenta prosessen. Derfor ser en gjerne mange motor bytter på elbiler.

Tror jeg har sagt det 57288475 ganger nå, men tydeligvis vanskelig å få inn.

Hvor lang tid tar det å bytte motor på en leaf eller en e golf? Må man ikke ta av drivakslinger, tappe ned kjøling, demontere høyspent kabler, koble fra ev styre kabler ev også ta ned ramme under motor? Har skiftet motor på en hel del biler. Ikke allverden med arbeid å skifte en liten bensinmotor. Ofte er det snap tilkoblinger på mye. Ofte det verste er å få løs alle sensorer. Men kjenner man bilen bruker man ikke mye tid på det. Ofte verre å reparere motoren når den står i bilen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (7 minutter siden):

Remanufactured Drive Unit

Overhalte DU er 600 $ rimeligere enn fabrikkny, og omtales som RDU

Det er mulig det er revisjon U også, men her vet jeg ikke så mye. 

Aha ok. For all del, men bilen det gjelder(Tesla S 2012-2013) var jo veldig kjente for å ha mye problemer, selv om det der hørtes drøyt ut da.

Blir spennende å se status om 5-10 år på service kostnadene på de forskjellige elbil merkene, ingen tvil om annet. 

Lenke til kommentar

Bytte av motor og batteripakke burde ikke engang vært et tema i denne tråden når vi snakker om nye elbiler. Motor blir svært sjeldent eller aldri noensinne byttet i fossilt drevne biler. Bilen blir skrotet før dette og da er gjerne bilen minst 20 år. Så sant den ikke har blitt totalskadet i en kollisjon. 

At man må bytte batteri fire ganger på en Tesla model S som er 10 år gammel er ikke bare kleint. Det er fullstendig uakseptabelt. Greit at det er kjent at den bilen hadde problemer, men dem skulle stoppet der, tenkt seg om, laget noe som funket for SÅ og selge en bil som folk ble fornøyd med. 

kundene ble behandlet som testobjekter og sitter til slutt igjen med regningen i form av et enormt verditap, selv om skadene ble rettet av Tesla. Hvem er det som vil kjøpe en Tesla som er kjent for mange problemer og har byttet batteripakke 4 ganger? 

han jeg kjenner kjøpte bilen for 600.000. I dag er den verdt rundt 60-70k. Det vil si at den har falt seg over 50.000 hvert eneste år fra den var ny. 

Eier er derfor på en måte stuck med den bilen samtidig som han taper mye penger på den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Bjerknez said:

Bytte av motor og batteripakke burde ikke engang vært et tema i denne tråden når vi snakker om nye elbiler. Motor blir svært sjeldent eller aldri noensinne byttet i fossilt drevne biler. Bilen blir skrotet før dette og da er gjerne bilen minst 20 år. Så sant den ikke har blitt totalskadet i en kollisjon. 

At man må bytte batteri fire ganger på en Tesla model S som er 10 år gammel er ikke bare kleint. Det er fullstendig uakseptabelt. Greit at det er kjent at den bilen hadde problemer, men dem skulle stoppet der, tenkt seg om, laget noe som funket for SÅ og selge en bil som folk ble fornøyd med. 

kundene ble behandlet som testobjekter og sitter til slutt igjen med regningen i form av et enormt verditap, selv om skadene ble rettet av Tesla. Hvem er det som vil kjøpe en Tesla som er kjent for mange problemer og har byttet batteripakke 4 ganger? 

han jeg kjenner kjøpte bilen for 600.000. I dag er den verdt rundt 60-70k. Det vil si at den har falt seg over 50.000 hvert eneste år fra den var ny. 

Eier er derfor på en måte stuck med den bilen samtidig som han taper mye penger på den. 

Tesla kunne jo ikke bare stoppe. De var jo helt nytt merke med helt nytt produkt og feilene ble jo ikke oppdaget med en gang. Men de slutta med 85 batteriet som var det første batteriet deres og det som hele tiden må byttes. De andre batteriene som kom litt senere er mye bedre. Og batteriene de har i dag er knallgode.

Om du ser hvordan hele Model S 85 er designet så vil du se at det var en problembil helt fra starten. Ekstemt mange dårlige valg i designet der som desverre eierne må lide av i dag. Heldigvis lærte de av alt og dagens biler er mye mye bedre.

(Tesla har forøvrig gitt veldig god innbyttepris på problembiler for de som ville prøve igjen)

Model S motoren slet med overslag av høyspenning rett i ett lager så motoren hørtes ut som en sirkelsag.. nå som bilene begynner å bli gamle lekker det vann inn i statoren eller noe grunnet dårlige design av pakninger internt så "coolant delete" er en kjent modifikasjoner å gjøre på gamle S. Man mister litt kjøling i motoren men slipper at den havarerer..

Mercedes B klasse brukte jo og disse motorene fra Tesla og er vel omtrent ingen som fortsatt har den orginale i seg der heller. Toyota Rav4 electric brukte og disse motorene. Er litt ironisk siden de hentet ut kansje 120 hester av dem og de leverer 420hk når de står i en Tesla. 600hk når de puttes i en boble med custom strømstyring...

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Tesla kunne jo ikke bare stoppe. De var jo helt nytt merke med helt nytt produkt og feilene ble jo ikke oppdaget med en gang. Men de slutta med 85 batteriet som var det første batteriet deres og det som hele tiden må byttes. De andre batteriene som kom litt senere er mye bedre. Og batteriene de har i dag er knallgode.

Om du ser hvordan hele Model S 85 er designet så vil du se at det var en problembil helt fra starten. Ekstemt mange dårlige valg i designet der som desverre eierne må lide av i dag. Heldigvis lærte de av alt og dagens biler er mye mye bedre.

Model S motoren slet med overslag av høyspenning rett i ett lager så motoren hørtes ut som en sirkelsag.. nå som bilene begynner å bli gamle lekker det vann inn i statoren eller noe grunnet dårlige design av pakninger internt så "coolant delete" er en kjent modifikasjoner å gjøre på gamle S. Man mister litt kjøling i motoren men slipper at den havarerer..

Mercedes B klasse brukte jo og disse motorene fra Tesla og er vel omtrent ingen som fortsatt har den orginale i seg der heller.

Nettopp. Feilene ble ikke oppdaget. Noe som tilsier dårlig testing før salg og eller hastverk. Jeg sier ikke at dette gjelder kun Tesla. Jeg er som sagt ingen Tesla hater. Men jeg missliker enkelte ting som dem driver med. 

Egentlig vil jeg gjerne like Tesla veldig godt da det er en meget prisgunstig bil, men desverre blir den jo EGENTLIG ikke så prisgunstig allikevel med tanke på feil som oppstår. Den gamle Model 3 haddde også store problemer og jeg kjenner mange med Tesla som har hatt mye problemer. Bare det å stenge vannet ute får dem jo ikke til. 

Det virker på meg som om Tesla leverer veldig variable resultater. Litt hit or miss på en måte... 

Det siste jeg har lest nå er problemer med vibrasjoner i rattet med nye Model 3 Highland. Mange på reddit melder om samme problemet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen her som har kjøpt den Ford F-150 Lightning?
Den er heftig, men så er også den norske prisen som er 3 ganger så mye som i USA.
Selv om jeg hadde hatt råd til å kjøpe F-150 ville jeg ikke klart å parkere den i borettslagets garasje.

Jeg venter på Ford Ranger Lightning, men den har nå blitt utsatt fra 2025 fram til 2027.
https://www.autoexpress.co.uk/ford/ranger/364885/new-ford-ranger-ev-will-be-game-changer-when-it-arrives-2027
Håper den ikke blir så veldig mye mindre enn dagens utgave av Ranger. Bare se på Ford Explorer EV, den er jo ganske mye mindre enn Ford Explorer PHEV.

Ble litt gira på glamping med tanken på en EV Pickup.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Noen her som har kjøpt den Ford F-150 Lightning?
Den er heftig, men så er også den norske prisen som er 3 ganger så mye som i USA.
Selv om jeg hadde hatt råd til å kjøpe F-150 ville jeg ikke klart å parkere den i borettslagets garasje.

Ble litt gira på glamping med tanken på en EV Pickup.

Kan vurderes om jeg vinner i lotto.

Hadde hatt råd til ny garasje i tillegg da. 😅

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Nettopp. Feilene ble ikke oppdaget. Noe som tilsier dårlig testing før salg og eller hastverk. Jeg sier ikke at dette gjelder kun Tesla. Jeg er som sagt ingen Tesla hater. Men jeg missliker enkelte ting som dem driver med. 

Egentlig vil jeg gjerne like Tesla veldig godt da det er en meget prisgunstig bil, men desverre blir den jo EGENTLIG ikke så prisgunstig allikevel med tanke på feil som oppstår. Den gamle Model 3 haddde også store problemer og jeg kjenner mange med Tesla som har hatt mye problemer. Bare det å stenge vannet ute får dem jo ikke til. 

Det virker på meg som om Tesla leverer veldig variable resultater. Litt hit or miss på en måte... 

Det siste jeg har lest nå er problemer med vibrasjoner i rattet med nye Model 3 Highland. Mange på reddit melder om samme problemet. 

 

Hører gjerne om ett selskap som lagde det perfekte feilfrie produktet fra dag 1. Jeg kjenner ikke til noen...

Litt som space X, rakettene var helt "håpløse" i starten i motsetning til konkurrentene. Men nå er de milesvei i forveien i tillegg gjør de ting som var helt utenkelig for kort tid siden etter ett par forsøk..

Man må satse for å IKKE feile. Hvordan en løser problemene som oppstår former fremtiden.

Ser en feks på nps så har tesla hatt enorm suksess. Evt salg eller markedsverdi.

Men, de er langt i fra perfekte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Eh? F150 lightning og Ranger lightning er da ren ev?

Sorry. Jeg leste på feil modell. Men den koster fortsatt over en million, men motoren er vertfall hissigere i el versjonen. Men rekkevidden på 42 mil wlp var nå kanskje litt traust? 

Til å være Pickup ser den dog bra ut. Men jeg har aldri fortstått meg på hva en Pickup skal være god på. Lett å slenge ting opp på lemmen, men alt som ligger der blir jo vått når det regner, fult av salt på vinteren etc. hva er det du kan ha bak på lemmen der som du ikke kan ha inne i en stasjonsvogn eller SUV? Jeg skjønner at du kan vippe et kjøleskap opp på der etc. men hva er det hverdagen en privatperson kan dra nytte av en pickup? 

Jeg skjønner hvis man er feks. Skogsarbeider og skal ha en sliter for å komme seg frem på skogsveier og et plan og slenge "skittent" utstyr som motorsag, bensinkanner etc. på. 

Men hvorfor velge en slik om man feks. Skal bruke den til glamping?

Jeg spør kun forsi jeg lurer. Ikke noe annet. :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Hører gjerne om ett selskap som lagde det perfekte feilfrie produktet fra dag 1. Jeg kjenner ikke til noen...

Litt som space X, rakettene var helt "håpløse" i starten i motsetning til konkurrentene. Men nå er de milesvei i forveien i tillegg gjør de ting som var helt utenkelig for kort tid siden etter ett par forsøk..

Man må satse for å IKKE feile. Hvordan en løser problemene som oppstår former fremtiden.

Ser en feks på nps så har tesla hatt enorm suksess. Evt salg eller markedsverdi.

Men, de er langt i fra perfekte.

Der er du nettopp inne på noe helt essensielt. Det du sier der er jo at Tesla faktisk er en dårligere bil med potensielt flere feil enn andre biler. 

Du sier man må satse for å ikke feile. Du mente det sikkert annerledes, men det riktige er at man må satse OG feile for å bli bedre. Å det mener jeg Tesla har gjort relativt ofte og det er kundene som er testpersonene. Nettopp av de grunnene du skriver over. 

Men vi lever i en verden hvor folk ikke vet dette. Folk ser bare pris opp mot prestasjoner som man får tydelig servert. Man forventer og få en bil som funker. Jeg kan ikke tenke meg at dem som får vann inn i kupeen sier, "jaja... den var nå ikke så dyr, så kan kanskje ikke forvente noe mer" 

Tesla har klart seg bra ut fra omstendighetene. Faktisk VELDIG bra mener jeg. Men det er uansett ikke bra nok. Dem kommer til et matbord som allerede er rikelig dekket fra før og har vært det de siste 100 årene. Dem har litt ogbta igjen for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Sorry. Jeg leste på feil modell. Men den koster fortsatt over en million, men motoren er vertfall hissigere i el versjonen.

Norsk avgiftspolitikk som tror det er en ICE. 😅 

Hvor praktisk det er kan jo diskuteres, jeg er bare veldig harry å synes pick-up er kult. Min far jobbet i skogen, kjørte hogstmaskin osv osv, så de hadde en del pick-ups, er vel der det henger i for min del.

Ville jeg brukt en pickup til en mill i skogen? Nei. 😅

 

Edit* Skiller seg litt ut fra mengden da, å ha noe som få andre har trigger litt.

 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Der er du nettopp inne på noe helt essensielt. Det du sier der er jo at Tesla faktisk er en dårligere bil med potensielt flere feil enn andre biler. 

Du sier man må satse for å ikke feile. Du mente det sikkert annerledes, men det riktige er at man må satse OG feile for å bli bedre. Å det mener jeg Tesla har gjort relativt ofte og det er kundene som er testpersonene. Nettopp av de grunnene du skriver over. 

Men vi lever i en verden hvor folk ikke vet dette. Folk ser bare pris opp mot prestasjoner som man får tydelig servert. Man forventer og få en bil som funker. Jeg kan ikke tenke meg at dem som får vann inn i kupeen sier, "jaja... den var nå ikke så dyr, så kan kanskje ikke forvente noe mer" 

Tesla har klart seg bra ut fra omstendighetene. Faktisk VELDIG bra mener jeg. Men det er uansett ikke bra nok. Dem kommer til et matbord som allerede er rikelig dekket fra før og har vært det de siste 100 årene. Dem har litt ogbta igjen for å si det sånn. 

Nei, jeg snakker om starten av ett produkt. Ikke dagens produkt.

Hadde du testkjørt en model S I 2013(som jeg gjorde og snudde i døren) og så kjørt Highland i dag hadde du forstått hvordan selskapet har vokst ift å skape ett produkt.

Og måten de har behandlet problemene underveis har skapt ett selskap med en enormt fornøyd kundebase som skryter det opp i skyene.

Ikke alle, igjen de er ikke perfekt. 

Men de har gjort det godt. 

Og nei, jeg mente en må satse for å ikke feile. For om en avventer for lenge så feiler en, pengene går slutt. Satser en så opplever en gjerne problemer, men hvordan en håndterer disse former veien videre. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Norsk avgiftspolitikk som tror det er en ICE. 😅 

Hvor praktisk det er kan jo diskuteres, jeg er bare veldig harry å synes pick-up er kult. Min far jobbet i skogen, kjørte hogstmaskin osv osv, så de hadde en del pick-ups, er vel der det henger i for min del.

Ville jeg brukt en pickup til en mill i skogen? Nei. 😅

 

Haha, jeg synes den er tøff til å være pickup, men jeg forstår ikke hvorfor privatpersoner skal velge en slik. Spesielt ikke en elektrisk en til lver 1 million kroner med kjørelengde på 42 mil wlp. 

Man får en BMW i5 M60 stasjonsvogn med 600 HK'er til omtrent samme summen. Den kan du trolig også ligge å sove i bak. Men ingen av dem ville jeg dratt ut på skogsveier nei. Jeg hadde nok gruet meg litt ekstra til den første ripen eller kantkjørte felgen :) 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Man får en BMW i5 M60 stasjonsvogn med 600 HK'er til omtrent samme summen. Den kan du trolig også ligge å sove i bak. Men ingen av dem ville jeg dratt ut på skogsveier nei. Jeg hadde nok gruet meg litt ekstra til den første ripen eller kantkjørte felgen :) 

Personlig synes jeg bmw bommet litt på designet av nye 5 serien, vet ikke helt hva det er. Men den ligger på lotto shortlist åkkesom. 🫣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...