Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (4 minutter siden):

Når man sier noe er "vedlikeholdsfri" så betyr det samtidig at det ikke er mulig å gjøre noe vedlikehold på mye av det. Man kan ha gode rutiner rundt lading, vasking kjøring osv. Men til syvende og sist er det ganske lite man kan gjøre dersom man får havari på f.eks batteri, motor, inverter, on-board charger etc. Man kan gjøre ting selv, absolutt, det kreves bare litt mer utstyr. Visse reparasjoner krever Toolbox etc, så er det alltid spørsmål om man kan finne deler og til hvilken pris. 

Som sagt så er snittalderen for elektriske biler på veien veldig lav. 

Godt spørsmål, absolutt! Likevel vet jeg ikke hvor relevant det er. Har man en 10 år gammel bil verdt 150 tusen vil man ikke bruke 100-150 tusen på å sette i ny motor. Da finner man en brukt og får det gjort for 30-40 tusen. Forøvrig veldig mye dårlige BMW motorer, og særlig i perioden 2008 til 2015, da var nesten alt veldig dårlig. 

Ja veldig urelevant da det var moderne bil en snakket om ikke "vrak". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Og innbytte elmotor koster sannsynligvis minst. Som sagt, for Tesla har det tidligere vært snakk om en kostnad på rundt 6k USD. 

Prøv å finn en erstatnings motor til en moderne bmw til den prisen... Ice versjon.

En N42B20A som jeg hadde i en av bilene mine koster 83 000kr for en short motor

B48B20A koster 110000kr

 

Endret av Trestein
ugyldig link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Når man sier noe er "vedlikeholdsfri" så betyr det samtidig at det ikke er mulig å gjøre noe vedlikehold på mye av det. Man kan ha gode rutiner rundt lading, vasking kjøring osv. Men til syvende og sist er det ganske lite man kan gjøre dersom man får havari på f.eks batteri, motor, inverter, on-board charger etc. Man kan gjøre ting selv, absolutt, det kreves bare litt mer utstyr. Visse reparasjoner krever Toolbox etc, så er det alltid spørsmål om man kan finne deler og til hvilken pris. 

Som sagt så er snittalderen for elektriske biler på veien veldig lav. 

Godt spørsmål, absolutt! Likevel vet jeg ikke hvor relevant det er. Har man en 10 år gammel bil verdt 150 tusen vil man ikke bruke 100-150 tusen på å sette i ny motor. Da finner man en brukt og får det gjort for 30-40 tusen. Forøvrig veldig mye dårlige BMW motorer, og særlig i perioden 2008 til 2015, da var nesten alt veldig dårlig. 

Toolbox er jo ikke noe hinder da. Koster 370kr for en time eller noe.

Bilene har vanlig Ethernet port nå så trenger ikke spesiell kabel heller lenger. Bare en laptop å koble til.

Og når man har plugget i en pc og startet toolbox får man Service Mode Plus aktivert på skjermen i bilen og der får man gjort det aller meste, og det blir stadig oppdatert med mer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

For modell s har jeg sett ca 80 tusen for biler som selges og nylig vært byttet. Men man kan trolig bytte til en motor fra et vrak for mye mindre, men usikker holdbarhet selvsagt. Leste akkurat om en  -04Skoda som var gått 970 tusen, eneste som var skiftet egr-ventil, gasspedal, luftmassemåler, drivaksling, tannstang. Pluss helt sikkert en mengde med filter og oljer, skiver klosser etc etc. Girkasse manuell har sjelden problemer så lenge den ikke er brukt feil. Vi har anleggsmaskin som er over 40 år som er i daglig bruk. Aldri åpnet motor eller byttet noe inne i motor, det er også en turbomotor. Dyser er overhalt en gang, eksosmanifold byttet pga sprekk. Hvor mange elektriske kjøretøy måtte man ha kjøpt i denne maskinens levetid?

 

Selve elmotoren har nok minst 2 lagre, samt rotor. Så har man reduksjonsgirkasse i oljebad med ca 4-5 tannhjul og 3-4 lagre. Veldig lite ja.

At en eksplosjonsmotor har 2000 bevegelige deler høres mye ut. Jeg tror når dette argumentet først kom på banen var det ALLE bevegelige deler på hele bilen, ikke bare selve motoren. Det spørs jo selvsagt hvilken motor det er, i4, i6, V6, V8, enkle kammer, doble kammer etc. Men la oss si i4 16 valve, da er det i området av 115 bevegelige deler. Da tar man med alle lagre på kammer, veivaksel, rådelagre, vippearmer, ventiler etc. Det er en voldsom forskjell på en i4 med 8 ventiler mot f.eks en V6 på 24 ventiler. V6-en er som å ha 2 motorer i bilen. Veldig mange steder det kan lekke olje (tenk Audi....). De fleste motorer varer lengre enn bilens karosseri.

Selv om en bil er kjørt bare 100 tusen km og 10 år gammel kan den være rustet istykker på undersiden hvis den aldri er vasket i hjulbuer og understell eller sprøyet med rustbeskyttelseolje. 

Jeg så en oversikt nylig over snittalderen på elektriske biler på norske veier. Noen som vil tippe?

  Vis skjult innhold

3.7 år

Jeg tror ikke disse bilene vil få en veldig lang levetid dessverre, dels pga dyre deler, produsenter som ikke vil de skal leve lenge, planned obsolesence er en virkelig ting. 

Til gjengjeld er bensinbiler den eldste drivlinjen med 19.0 år. 

Med tanke på hvordan salget av elbiler har eksplodert de siste årene, så er det lite overraskende at snittalderen blir lav. Bare i 2023 ble det solgt nesten 100 K flere elbiler enn det samlet ble solgt i årene 2017-2019 med hhv 595026 i de tre årene vs 689 169 bare i 2023. 😉

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her

image.thumb.png.fd6cb7c4a115eb816d39e6835a63d77c.png

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/

image.thumb.png.af31d4f84a2bb0ba8ed8a559b0d734d8.png

 

Endret av Snowleopard
Lagt til link og illustrasjon fra elbil.no
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

En N42B20A som jeg hadde i en av bilene mine koster 83 000kr for en short motor

B48B20A koster 110000kr

https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-motor-11_8123

N42B20A er fra 1998... Altså, er du seriøs? En moderne bmw motor... Og prisene er igjen 50-100% mer en eksempelet fra Tesla for ikke å snakke om kostnader for bytte. Da snakker en fort 2-3x om en ikke setter igang selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

moderne bil en snakket om ikke "vrak". 

På denne siden av 2000 tallet er vel hva jeg vil kalle "moderne" med innsprøytning, katalysator, variabel ventilløft etc. Det er i hele tatt ikke spesielt mye som skiller "dagens" motorer fra oldtidens. Det går på forskjeller i tenning, innsprøytning/datastyring av det hele, rensing av eksos, turbolading. Selve motorene har det samme prinsippet. Men moderne er langt verre å reparere.....

Så i dine øyne er 2015 modell vrak. Vel, kanskje for "moderne" elbiler som var overtech-ifisert. For en konvensjonell eksplosjonsmotor er nok ganske langt fra "vrak". Man er ikke nødt til å alltid ha det nyeste og fancy, men jeg tipper det er en slags avhengighet, bruk og kast samfunnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

På denne siden av 2000 tallet er vel hva jeg vil kalle "moderne" med innsprøytning, katalysator, variabel ventilløft etc. Det er i hele tatt ikke spesielt mye som skiller "dagens" motorer fra oldtidens. Det går på forskjeller i tenning, innsprøytning/datastyring av det hele, rensing av eksos, turbolading. Selve motorene har det samme prinsippet. Men moderne er langt verre å reparere.....

Så i dine øyne er 2015 modell vrak. Vel, kanskje for "moderne" elbiler som var overtech-ifisert. For en konvensjonell eksplosjonsmotor er nok ganske langt fra "vrak". Man er ikke nødt til å alltid ha det nyeste og fancy, men jeg tipper det er en slags avhengighet, bruk og kast samfunnet. 

I mine øyne er moderne biler de dagene vi lager i dag ikke for 25 år siden. 

Klart en kan få billige motorer fra 25 år gamle biler, det er flust av de og "ingen" vill ha de. Det er definisjonen på billig det.

Men for elbiler får en moderne(innenfor 5 år) motorer som er refurbished for en "billig" penge. Derfor velger en å bytte motorene, versus å reparere å sette inn igjen. I motsetning til ice.

Verken mer eller mindre.

Derfor opplever en i større grad moderne elbiler som har byttet motor vs moderne ice biler som har byttet motor 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

N42B20A er fra 1998... Altså, er du seriøs? En moderne bmw motor... Og prisene er igjen 50-100% mer en eksempelet fra Tesla for ikke å snakke om kostnader for bytte. Da snakker en fort 2-3x om en ikke setter igang selv.

Den var i produksjon til 2012 som min bil var den andre er i produksjon ennå. 

Problemet er å finne motorer med like lav effekt 110kW. Da må man gjerne på deratede motorer. Disse blir selvføgelig dyrere

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Den var i produksjon til 2012 som min bil var den andre er i produksjon ennå. 

Problemet er å finne motorer med like lav effekt 110kW. Da må man gjerne på deratede motorer. Disse blir selvføgelig dyrere

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48

Poenget står uansett, den moderne motoren du viste til kostet tilsvarende det den nye elmotoren din koster. Legger en på kostnader for bytte koster den langt langt mer.

Og igjen, dette viser hvorfor en ser hyppige motorbytte i elbiler mot delebytter i ice biler. 

Kostnader rett og slett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg så en oversikt nylig over snittalderen på elektriske biler på norske veier. Noen som vil tippe?

  Skjul innhold

3.7 år

Jeg tror ikke disse bilene vil få en veldig lang levetid dessverre, dels pga dyre deler, produsenter som ikke vil de skal leve lenge, planned obsolesence er en virkelig ting. 

Til gjengjeld er bensinbiler den eldste drivlinjen med 19.0 år. 

Her tror jeg du blander pærer og bananer. Snittalderen på biler som er på veien er noe annet enn snittalder på biler som vrakes.

 

Screenshot 2024-12-01 at 13-44-55 05528 Gjennomsnittsalder på person- og varebiler etter år. Hele landet Personbiler alder.. Statistikkbanken.png

Screenshot 2024-12-01 at 13-43-33 05522 Biler vraket mot pant etter år. Hele landet Personbiler gjennomsnittsalder ved vraking (år).. Statistikkbanken.png

Til slutt: En ting til å tenke på er at nye biler kjøres i snitt lengre per år enn eldre biler. Det gjør at bilene du møter på veien, har en lavere snittalder enn registrerte biler.

Screenshot2024-12-01at13-57-1212575Kjrelengderetteralder.Gjennomsnittligkjrelengdeperkjrety(km)Personbilerialt2023..Statistikkbanken.png.20a3f25af3ddd9f5cab24f8c81d2dd50.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Blackwell skrev (2 timer siden):

Definer alt av deler.

Mange motorer kan gå flere hundre tusen uten noe særlig mer enn å skifte olje og filter og kanskje noe småtteri, det gjelder å sette seg litt inn i hva slags merke/motorer man bør kjøpe og holde seg unna.

Men ja, en elmotor har en bevegelig del, en forbrenningsmotor har kanskje 2000.

Min Avensis hadde gått over 300k uten å bytte motor da jeg solgte den, og brukes fortsatt daglig av han som kjøpte bilen. Var nøye på skift av av olje og oljefilter da. 

Men det må vel skje en form for slitasje på en elmotor også etter x hundretusen km? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iterion said:

Min Avensis hadde gått over 300k uten å bytte motor da jeg solgte den, og brukes fortsatt daglig av han som kjøpte bilen. Var nøye på skift av av olje og oljefilter da. 

Men det må vel skje en form for slitasje på en elmotor også etter x hundretusen km? 

Er noen lager som kan ryke ja. Skjer vist innimellom på f.eks Hyundai Ioniq (den klassiske) at lageret i motoren ryker og man må bytte det. Veldig liten å handtering motor å ta ut å jobbe på da men ikke helt gratis alikevell.

Men er vel litt som hjulager på bil. De kan vare 50 tusen kilometer eller 400 tusen kilometer. Varierer veldig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (51 minutter siden):

Hvis dette referer til min kommentar, så joda, det gjør jeg. 

 

Beklager. leste over nå, ser det. Flott farge forøvrig.

Men dette var jo spesielt. Du bruker ikke blinklys også vel?? :D 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...