Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Hva er en charge port lock kontra en charge cable lock . Om jeg får be ?

For min del vil jeg forstå Charge Port Lock, som lås på selve ladedøra/ladeluka, mens Charge Cable Lock er låsing av selve kabelen til ladeporten.

Men, kan jo hende produsenten har en annen vurdering, siden du spør!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke begge deler. 
Eller er det vanskelig å innrømme design flaws hos tesla 😅

Spesielt at det kun er salvesen som dermed skal innrømme dette, og åpenbart ikke du med din bmw? 🫣 

Personlig trykker eg på knappen på laderen på hytta, mens hjemme holder eg dørhåndtaket på venstre bakdør åpent i tre sekund så løser kabel ut eller lade lokket åpner seg. Syns det også funker konge eg. 🤷 

På leafen må eg trykke på nøkkelen som eg først må inn for å finne fordi eg selvsagt ikke har husket å ta den med.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 minutter siden):

Spesielt at det kun er salvesen som dermed skal innrømme dette, og åpenbart ikke du med din bmw? 🫣

🙄 man kan jo spørre seg først om hvem som kritiserer (og forsøker å bortforklare) hva kanskje...
Trenden her inne er åpenbar, og lite balansert  "vi" prøver å finne noe (over en lav sko) å kritisere BMW for.🤷‍♂️

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ok. Eg såg bare innleggene der alt var drit med Tesla sin løsning og fantastisk på bmw. For så å gi salvesen beskjed at han godt kunne si at begge løsningene er gode.

Misforstod kanskje litt eg da. 😉

Når det er sagt, tesla sin løsning, når man har Tesla ladekabel er suveren.

Uten Tesla ladekabel syns eg det ble alt for tungvindt. Løste det med en funksjon i commander. For opp med tlf for å løse kabel, eller inn i bilen og ut igjen og inn igjen er ikke noen spesielt god løsning. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

🙄
Trenden her inne er åpenbar, "vi" prøver å finne noe (over en lav sko) å kritisere BMW for.🤷‍♂️

Du er faktisk seriøs nå? 

Bmw er vel den bilen her inne det er absolutt ingenting som ikke er den beste løsningen på......

Har til gode å lese en eneste negativ kommentar om i4 m50 her inne. (Var en som var litt ærlig her om dagen, men han eide jo ikke en bmw) Den er jo til og med en bedre bil enn alle andre selv om man ikke får med seg alle ungene sine og bagasjen....

Så den påstanden syns eg virkelig du må lengre ut på landet med. 

Og når det er sagt, er for mye enten eller på andre enden også. Akkurat som det ikke går an å innrømme at alt ikke er perfekt i noe man har kjøpt. Fatter det ikke eg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Du er faktisk seriøs nå? 

Bmw er vel den bilen her inne det er absolutt ingenting som ikke er den beste løsningen på......

Har til gode å lese en eneste negativ kommentar om i4 m50 her inne. (Var en som var litt ærlig her om dagen, men han eide jo ikke en bmw) Den er jo til og med en bedre bil enn alle andre selv om man ikke får med seg alle ungene sine og bagasjen....

Så den påstanden syns eg virkelig du må lengre ut på landet med. 

Og når det er sagt, er for mye enten eller på andre enden også. Akkurat som det ikke går an å innrømme at alt ikke er perfekt i noe man har kjøpt. Fatter det ikke eg.

Kan jo svare "som vanlig" her på det innspillet. Haters gonna hate.
Man ser jo fort hvor urimelige (og barnslige) disse kommentare er.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

"Problemet" er at man i en husstand kanske ikke bare har tesla proprietære bokser og kabler (les tilfellet referert til tidligere).

Hvorfor siterer du bare den ene setningen? Skriver jo akkurat det du sier..... At uten Tesla kabel er løsningen unødvendig dårlig.

Eg lader leafen og med den Tesla ladekabelen forøvrig. Den har samme strøm.... Den er ikke Tesla proprietær i det hele tatt..... Tror til og med den lader bmw med ladeluke på feil side 🤔 

Hadde eg visst eg kom til å kjøpe en Tesla når eg kjøpte første ladekabel hadde eg kjøpt ned knapp på. Genialt. Og den funker da på alle typer 2 biler.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Største problemet er at hver gang det diskuteres Tesla så males fanden på veggen med en eneste gang, en må trå eksepsjonelt forsiktig i sine kommentarer dersom det ikke skal bli en stor diskusjon ut av det hvor følelser og egoer blir såret. Jeg kan fint se begrensingene med min egen bil og se løsninger som kunne blitt løst bedre, men når usakelig kritikk rettes mot enten det ene eller det andre så har alle rett til å "forsvare" sin egen favoritt. 

Men jeg finner det unektelig litt komisk at vi har en lang diskusjon om hvordan venstresiden for ladekabel er den udiskuterbart beste plasseringen fordi det er kortest vei bak til ladeluka ut fra førerdøra og at en da sparer x antall skritt, før vi nå diskuterer at en løsning hvor at kabelen ikke slipper uten at du gjør et ekstra steg kontra en løsning hvor det skjer automatisk er den udiskutable beste løsningen, uten at jeg helt forstår det.  Men greit nok, jeg har nok ikke sett lyset over hvor fantastisk det er å måtte ha en proprietær ladekabel med en ekstra knapp på for å gjøre det til en ikke tungvint løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Hvorfor siterer du bare den ene setningen? Skriver jo akkurat det du sier..... At uten Tesla kabel er løsningen unødvendig dårlig.

Eg lader leafen og med den Tesla ladekabelen forøvrig. Den har samme strøm.... Den er ikke Tesla proprietær i det hele tatt..... Tror til og med den lader bmw med ladeluke på feil side 🤔

Med andre ord , det er ikke noe problem med BMW sin låsing/opplåsing av ladekabel slik tidligere insinuert ?

Jeg prøver bare a eliminere og tilbakevise såkalt FUD om bmw (som enkelte bedriver her)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Største problemet er at hver gang det diskuteres Tesla så males fanden på veggen med en eneste gang, en må trå eksepsjonelt forsiktig i sine kommentarer dersom det ikke skal bli en stor diskusjon ut av det hvor følelser og egoer blir såret. Jeg kan fint se begrensingene med min egen bil og se løsninger som kunne blitt løst bedre, men når usakelig kritikk rettes mot enten det ene eller det andre så har alle rett til å "forsvare" sin egen favoritt. 

Men jeg finner det unektelig litt komisk at vi har en lang diskusjon om hvordan venstresiden for ladekabel er den udiskuterbart beste plasseringen fordi det er kortest vei bak til ladeluka ut fra førerdøra og at en da sparer x antall skritt, før vi nå diskuterer at en løsning hvor at kabelen ikke slipper uten at du gjør et ekstra steg kontra en løsning hvor det skjer automatisk er den udiskutable beste løsningen, uten at jeg helt forstår det.  Men greit nok, jeg har nok ikke sett lyset over hvor fantastisk det er å måtte ha en proprietær ladekabel med en ekstra knapp på for å gjøre det til en ikke tungvint løsning. 

Det er her du gjør feilen som gjør at denne tråden aldri kommer til å bli bedre. 

Hvorfor angripe meg som faktisk sier at dette ikke er en perfekt løsning?

Tesla sin ladekabel er vel ikke proprietær i ordets rette forstand. Den er tilpasset Tesla med den ekstra knappen men man kan jo bruke den som en helt vanlig kabel.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Med andre ord , det er ikke noe problem med BMW sin låsing/opplåsing av ladekabel slik tidligere insinuert ?

Jeg prøver bare a eliminere og tilbakevise såkalt FUD om bmw (som enkelte bedriver her)

Har ikke insinuert en dritt om ladekabel låsing på bmw. Så hvorfor skal eg uttale meg her?

Men ladeporten er mye bedre plassert på Tesla. 🤷

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (9 minutter siden):

Det er her du gjør feilen som gjør at denne tråden aldri kommer til å bli bedre. 

Hvorfor angripe meg som faktisk sier at dette ikke er en perfekt løsning?

Tesla sin ladekabel er vel ikke proprietær i ordets rette forstand. Den er tilpasset Tesla med den ekstra knappen men man kan jo bruke den som en helt vanlig kabel.

Jeg siterte ikke deg og det var derfor ikke ment direkte til deg, mer som en generell kommentar på diskusjonen, så jeg angriper ikke deg. Men at du ser på det som ett angrep underbygger vel det jeg skriver til en viss grad.

Type 2 ladekabelen som kobles til bilen er ikke proprietær i den forstand nei, men det er likevel en spesiell type ladekabel du må kjøpe med denne ekstra knappen på for å løse ut ladekabelen som er en fuksjon som kun er for tesla så vidt jeg vet, og er vel proprietær i den forstand. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 29.11.2024 at 6:03 PM, Simen1 said:

Derfor er det kun én riktig plassering: På hjørnet mellom førersiden og baksiden av bilen. Dette gjelder land med høyrekjøring og rattet på venstre side. Land med venstrekjøring og rattet på høyre side, bør snarest følge Sveriges eksempel fra 1967: Legge om til riktig side. Det vil bare koste ennå mer å vente ennå lengre.

Jeg vil mye heller ha passasjerside bak. De gangene man er gatepaerkert på en lader er det langt å foretrekke at kabelen ikke stikker ut i veibanen, og å parkere mot kjøreretningen er ikke ønskelig (og i noen regioner ulovlig). Alle andre tilfeller er det likegyldig om det er på høyre eller venstre side.

Et argument om at man noen ganger må gå to skritt mindre om den er på førersiden er, for å si det mildt, latterlig. At det skal være så trangt at man ikke kan få opp en ladeluke på andre siden enn der man går ut av bilen virker veldig marginalt, men for de promillene det gjelder kan de sikkert vurdere det ved kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...