Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Evil-Duck said:

Dette ble jo faktisk ett kjempeproblem for meg når jeg lånte en Model 3. Jeg fikk ett nøkkelkort i hånda og hadde ikke appen selv. Koblet den til laderen min hjemme (Amina S med fast kabel) og sto der litt med skjegget i postkassa når jeg skulle dra morgenen etter og ikke forsto hvordan ladekabelen skulle løses ut, også etter en runde på skjermen uten at jeg fant noe der. Så det ble en ringerunde til eier som måtte løse ut ladekabel i appen sin, har til den dag i dag ikke funnet ut hvordan man løser den ut uten app eller med Tesla ladekabel, men lærte meg hvordan en manuelt fikk løst den ut med å krype inn i bagasjerommet å dra i nøduttløseren der 😅

Prøvde ikke å trykke på symbolet ved ladeluken?

 

new-park-screen-visuals-v0-nkznc3hfut2d1.jpeg

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Honda eNy1 er faktisk en kinesisk bil i bunn og grunn. Undersøk litt rundt så finner du ut dette. Man kommer snart ikke unna Kina i hele tatt.....

Det tragiske er at det kan være vanskelig å finne ut av i mange tilfeller. At den får på seg et merke fra en Japansk produsent man har tiltro til, er tydeligvis ingen garanti.

Også flere "Europeiske" biler, er i bunn og grunn kinabiler med annen logo på, som f.eks. Seat Tavascan som bygges i Kina, men som man trodde var Europeisk pga at det er en ID.4-trilling/firling. Også Fiat 600 er jo i realiteten en rebranded kinabil.

Lenke til kommentar

Hmm. Er en japansk bil, bygd for et japansk selskap i samarbeid med en kinesisk fabrikk, fortsatt en japansk bil?🤔

Er den innafor, eller skal den sidestilles med feks Byd, Geely og Nio?

Spør kun for nyskjerrighets skyld. VW har jo en som blir produsert i kina og om jeg ikke tar helt feil, husker ikke hvilken da.. Mulig det var en Cupra.

 

Edt* Doh, leste ikke @Snowleopard's post helt ferdig. 🫣

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Prøvde ikke å trykke på symbolet ved ladeluken?

 

 

Gjorde nok ikke det om det er slik en løser den ut. Jeg letet nok etter ett sted det sto "løs ut ladekabel" eller lignende og ikke ett lite symbol på 3D modellen.  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hmm. Er en japansk bil, bygd for et japansk selskap i samarbeid med en kinesisk fabrikk, fortsatt en japansk bil?🤔

Er den innafor, eller skal den sidestilles med feks Byd, Geely og Nio?

Spør kun for nyskjerrighets skyld. VW har jo en som blir produsert i kina og om jeg ikke tar helt feil, husker ikke hvilken da.. Mulig det var en Cupra.

Er den bygd for en japansk bilprodusent, eller har de kjøpt seg inn i en kinesisk modell som rebrandes? I så tileffel, vil jeg helt klart si det er en kinesisk bil.

Er den bygd for en japansk produsent, men av en kinesisk bilprodusent, så vil jeg si det fremdeles er en kinabil.

Så kan man si jeg er litt bios når jeg ikke kaller Tesla Model 3 bygd i Shanghai, for en kinesik bil. Den er tross alt bygd på en fabrikk eid og bygd av en amerikansk produsent. Men jeg har dog fremdeles store kvaler med å selv eie en slik, nettopp fordi den er 100 % kinesisk bygd. Tross amerikansk eier av fabrikken.

Det og at jeg kan få Europeisk bil (selvsagt med en god del kinesiskbygde deler) i TMY, som dessuten har en mye bedre bagasjeromsluke og mer plass som jeg trenger, og derved får mer bil. Selvsagt vanskelig, da TM3 i stor grad dekker behovet for mange.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snowleopard said:

Det tragiske er at det kan være vanskelig å finne ut av i mange tilfeller. At den får på seg et merke fra en Japansk produsent man har tiltro til, er tydeligvis ingen garanti.

Også flere "Europeiske" biler, er i bunn og grunn kinabiler med annen logo på, som f.eks. Seat Tavascan som bygges i Kina, men som man trodde var Europeisk pga at det er en ID.4-trilling/firling. Også Fiat 600 er jo i realiteten en rebranded kinabil.

Nei fiat 600 er ikke en Kina bil, er på samme platform som Peugeot 2008, har ikke noe med bla kinesiske leap motor å gjøre.

Er bygd i Polen, tror batteriene er LG som står for.

stellantis er blant de som er minst kinesiske vil jeg si siden det meste de hadde i Kina har gått konk men de har nå avtale med kinesiske leap motor som skal begynne å selge Kina biler i Europa.

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

VW har jo en som blir produsert i kina og om jeg ikke tar helt feil, husker ikke hvilken da.. Mulig det var en Cupra.

Som jeg skrev over, det er Seat Tavascan de valgte å bygge i Kina på en fabrikk eid i samarbeid med et kinesisk bilprodusent, gjennom en deleid løsning der VW eier en del og den kinesiske produsenten eier andre del av selskapet som bygger for VW!

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Gjorde nok ikke det om det er slik en løser den ut. Jeg letet nok etter ett sted det sto "løs ut ladekabel" eller lignende og ikke ett lite symbol på 3D modellen.  

Ja du kan trykke på symbolet der. Eller på menyen og "unlock charge port" som sikkert er noe ala det du nevner på norsk.

Snarvei til denne menyen om man trykker på batterisymbolet.

 

20241130_231423.jpg

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Nei fiat 600 er ikke en Kina bil, er på samme platform som Peugeot 2008, har ikke noe med kinesiske leap motor å gjøre.

Er bygd i Polen, tror batteriene er LG som står for.

stellantis er blant de som er minst kinesiske vil jeg si siden det meste de hadde i Kina har gått konk men de har nå avtale med kinesiske leap motor som skal begynne å selge Kina biler i Europa.

Kan se ut som du har rett. Mente å ha lest at den i likhet med Volve EX30 og Smart #1 var bygd på Zeeker X...

Men ser det nok var feil! 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (16 minutter siden):

Hmm. Er en japansk bil, bygd for et japansk selskap i samarbeid med en kinesisk fabrikk, fortsatt en japansk bil?🤔

Er den innafor, eller skal den sidestilles med feks Byd, Geely og Nio?

Spør kun for nyskjerrighets skyld. VW har jo en som blir produsert i kina og om jeg ikke tar helt feil, husker ikke hvilken da.. Mulig det var en Cupra.

Jeg vil nyansere begrepet kinabil. Det vi tenker på er jo hvorvidt vi støtter det kinesiske regimet med våre penger, ikke sant? Så da bør jo biler måles etter antall kroner sendt til Kina og ikke en eller annen merkelapp med "made in ..", eller hvor modermerket er registrert på børs.

 

Bil A koster 800 000 kr og 40% av pengene, 320 000 kr havner i Kina

Bil B koster 400 000 kr og 60% av pengene, 240 000 kr havner i Kina

Da vil jeg påstå bil A støtter det kinesiske regimet mer enn bil B.

 

På samme måte så er jeg mindre kritisk til å kjøpe en boksåpner fil 50 kr, fra Kina enn en bil til 500 000. Jeg har få betenkeligheter med å kjøpe 100 småting som man ikke forventer å finne i norskrpodusert eller europeisk utgave noe sted, enn å kjøpe en dyr kinabil. Kinabilen vil nok støtte Kina mye mer enn de 100 småkjøpene.

For ordens skyld: Jeg er mye mye strengere angående Russland. Der styrer jeg unna selv sjokoladeplater til 30 kr, fra selskap som fortsatt har eierskap og fabrikker i Russland. Står det "Made in Russia" er det absolutt no-go for meg. Da klarer jeg meg fint uten.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Syar-2003 said:

Unlock charge port er vel ladekuka og ikke selve type-2 kabelen ..?

Det er selve type 2 kabelen om det er kabel tilkoblet. Endres vel til open charge port om det ikke er plugget i noe.

Men det trengs sjelden siden man bare kan trykke på selve ladeluka for å åpne den om man ikke har knapp på kabelen.

(Vel å merke om man har telefonen i lomma. Hvis ikke åpnes den ikke)

Tesla sin ladeluke er aldri i lås da det bare er en motorisert flapp som dekker for ladeporten. Bare å løfte den opp om man må. Kun selve kabelen som låses fast.

 

 

2192287.png

Å ha lås på ladeluka henger vel igjen fra tiden man kunne stjele bensin og er vel ikke like nødvendig på elbiler?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Det er selve type 2 kabelen om det er kabel tilkoblet. Endres vel til open charge port om det ikke er plugget i noe.

Men det trengs sjelden siden man bare kan trykke på selve ladeluka for å åpne den om man ikke har knapp på kabelen.

(Vel å merke om man har telefonen i lomma. Hvis ikke åpnes den ikke)

Tesla sin ladeluke er aldri i lås da det bare er en motorisert flapp som dekker for ladeporten. Bare å løfte den opp om man må. Kun selve kabelen som låses fast.

 

 

2192287.png

Å ha lås på ladeluka henger vel igjen fra tiden man kunne stjele bensin og er vel ikke like nødvendig på elbiler?

Ok , mye ulike begreper og bruk som kan skape forvirring  her. Også med oversettelse til Norsk. Charge port lock, charging cable lock, charging flap lock.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Complexity said:
Spoiler

Ja du kan trykke på symbolet der. Eller på menyen og "unlock charge port" som sikkert er noe ala det du nevner på norsk.

Snarvei til denne menyen om man trykker på batterisymbolet.

 

20241130_231423.jpg

 

Tja. En av de tingene jeg ikke likte, var at menyen mangler noen form for tvangsutløser vis bilen  bestemmer seg for at ladekabelen ikke er tilkoblet. 
Eller så liker jeg at vi har Åpne og.... ikke Åpnet i UIet. 

Lenke til kommentar

Alt er lett når en vet hvor en finner ting, men det faktumet at jeg ikke klarte å finne ut av det en tidlig trøtt morger betyr jo enten at jeg er helt teknologisk analfabet eller at det ikke er intuitivt nok. Så kan jeg bare la de to alternativene være der og la hver enkelt mene det ene eller det andre :) 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Ok , mye ulike begreper og bruk som kan skape forvirring  her. Også med oversettelse til Norsk. Charge port lock, charging cable lock, charging flap lock.

Kun charge port lock, og charge port open.

 

10 minutes ago, del_diablo said:

Tja. En av de tingene jeg ikke likte, var at menyen mangler noen form for tvangsutløser vis bilen  bestemmer seg for at ladekabelen ikke er tilkoblet. 
Eller så liker jeg at vi har Åpne og.... ikke Åpnet i UIet. 

Åpne viser jo til at man trykker der for å åpne. Når det er åpent så viser jo hele animasjonen av bilen hva som er åpent så det burde være ganske selvforklarende.

På ting som kan lukkes igjen fra skjermen så endres det jo til "close" på teksten mens bildet av bilen vises med f.eks bakluken åpen. Da trykker man der for å lukke

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Snakker ikke om tesla , men generelt, og hvordan alle kan omtale en og samme ting ulikt.

Aha. Ja sånnsett kan der fort bli forvirring.

Jeg har alt teknisk på engelsk, for blander man norske elendige oversettelser inn blir det iallefall bare rot. 

Som telefoner hvor søknader blir optimalisert etter oppdatering..

(Applications)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Aha. Ja sånnsett kan der fort bli forvirring.

Jeg har alt teknisk på engelsk, for blander man norske elendige oversettelser inn blir det iallefall bare rot. 

Som telefoner hvor søknader blir optimalisert etter oppdatering..

(Applications)

Hva er en charge port lock kontra en charge cable lock . Om jeg får be ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...