Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Er vel samme på BMW i4 f.eks at lading starter igjen etter en stund. Det kan dog forvirre ladebokser litt.

Nei , lading starter igjen umiddelbart uten forsinkelse.

Ladekabel låses i det du plugger den i bilen. 
Og ladingen starter selv om bilen er ulåst.
Man "kan" sitte i bilen ulåst mens man saktelader (ser dog ikke helt poenget med det). Kommer man tilbake til låst bil som AC lader for å åpne og hente noe fra bagasjerommet avbrytes ikke ladingen. Den avbrytes kun av at dørene låses opp.

Ved DC hurtiglading er kabel låst og lading pågår uansett om bilen er åpen låst helt til lademål oppnådd eller man avslutter ladingen på skjermen i bilen.
 

Man kan også stille ladekabel ved AC lading til å automatisk låses opp ved oppnådd lademål.

IMG_1407.thumb.jpeg.783b7ac8904481edfad071373980598b.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
daruu skrev (20 minutter siden):

https://www.honda.no/cars/new/e-ny1-electric-suv/overview.html

Hvor billig må denna bli for at den er et kurant alternativ tro.... 

Denne bør vel ikke koster mer enn ca 330 K for full pakke. Den tilbyr lite i forhold til 2020 Kona, og har kortere rekkevidde.

Bilen er nok sikkert et greit kjøp om den blir billig nok, men den var så godt som forbigått allerede da den kom.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Eller en knapp på selve ladepluggen som Tesla har, men det blir litt annet når de har eget økosystem.

Dette ble jo faktisk ett kjempeproblem for meg når jeg lånte en Model 3. Jeg fikk ett nøkkelkort i hånda og hadde ikke appen selv. Koblet den til laderen min hjemme (Amina S med fast kabel) og sto der litt med skjegget i postkassa når jeg skulle dra morgenen etter og ikke forsto hvordan ladekabelen skulle løses ut, også etter en runde på skjermen uten at jeg fant noe der. Så det ble en ringerunde til eier som måtte løse ut ladekabel i appen sin, har til den dag i dag ikke funnet ut hvordan man løser den ut uten app eller med Tesla ladekabel, men lærte meg hvordan en manuelt fikk løst den ut med å krype inn i bagasjerommet å dra i nøduttløseren der 😅

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Dette ble jo faktisk ett kjempeproblem for meg når jeg lånte en Model 3. Jeg fikk ett nøkkelkort i hånda og hadde ikke appen selv. Koblet den til laderen min hjemme (Amina S med fast kabel) og sto der litt med skjegget i postkassa når jeg skulle dra morgenen etter og ikke forsto hvordan ladekabelen skulle løses ut, også etter en runde på skjermen uten at jeg fant noe der. Så det ble en ringerunde til eier som måtte løse ut ladekabel i appen sin, har til den dag i dag ikke funnet ut hvordan man løser den ut uten app eller med Tesla ladekabel, men lærte meg hvordan en manuelt fikk løst den ut med å krype inn i bagasjerommet å dra i nøduttløseren der 😅

Det er jo et håpløst design om det er slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Dette ble jo faktisk ett kjempeproblem for meg når jeg lånte en Model 3. Jeg fikk ett nøkkelkort i hånda og hadde ikke appen selv. Koblet den til laderen min hjemme (Amina S med fast kabel) og sto der litt med skjegget i postkassa når jeg skulle dra morgenen etter og ikke forsto hvordan ladekabelen skulle løses ut, også etter en runde på skjermen uten at jeg fant noe der. Så det ble en ringerunde til eier som måtte løse ut ladekabel i appen sin, har til den dag i dag ikke funnet ut hvordan man løser den ut uten app eller med Tesla ladekabel, men lærte meg hvordan en manuelt fikk løst den ut med å krype inn i bagasjerommet å dra i nøduttløseren der 😅

Det er jo knapp på skjermen? Tungvindt, absolutt. Men det er egentlig din venn sin feil/deg som ikke lastet ned appen og delte tilgang med deg:p

Evt kunne en jo brukt fob, men hvem ønsker det i dag:p

 

Før i tiden var dette irriterende med leiebil hos Tesla da en bare fikk kort/fob. Men nå får en bilen automagisk i appen og alle innstillinger ført over osv. Helt konge.

Har dog hatt dårlig opplevelse med hertz i usa. Ingen app tilgang delt, kun kort. Ikke hadde de premium heller så mye virket ikke.

Dårlig opplegg av hertz og de har vell solgt bilene nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er jo et håpløst design om det er slik.

Knapp på skjerm i bilen, Tesla tilbyr fob samt at en lett kan dele tilgang til app. Så vill ikke si de har håpløst design:p

Dog hadde det vært fint med en knapp på ladekontakten eller noe slikt. Jeg bruker 3 part nå hvor jeg åpner bakdør og holder inne håndtaket i en kort tid og lader låser ut. Ikke perfekt, men funker. Skal dog lage en bedre automasjon når jeg flytter neste gang.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Knapp på skjerm i bilen, Tesla tilbyr fob samt at en lett kan dele tilgang til app. Så vill ikke si de har håpløst design:p

Dog hadde det vært fint med en knapp på ladekontakten eller noe slikt. Jeg bruker 3 part nå hvor jeg åpner bakdør og holder inne håndtaket i en kort tid og lader låser ut. Ikke perfekt, men funker. Skal dog lage en bedre automasjon når jeg flytter neste gang.

Jeg vil si det er ett bedre design at ladekabelen låses opp idet dørene og bilen åpnes av den som måtte ha blitt gitt rettighet til å låse opp og kjøre bilen (uansett type kort, fob, app etc)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil si det er ett bedre design at ladekabelen låses opp idet dørene og bilen åpnes av den som måtte ha blitt gitt rettighet til å låse opp og kjøre bilen (uansett type kort, fob, app etc)

Tja jeg liker absolutt knapp mye bedre, les Tesla lader. Men det funker jo bra å åpne døren også, slik jeg gjør i dag:)

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke begge deler. 
Eller er det vanskelig å innrømme design flaws hos tesla 😅

Det sitter langt inne hos dem fleste og inrømme egne feil. Spesielt når det går ut over firmaet som igjen svekker omdømme etc. Noen er flinkere enn andre, men det ligger nok mer eller mindre i menneskets natur at slike inrømmelser lar vente på seg. 

Så sant ikke feilen er så åpenbar at man tjener mer på og inrømme feil enn å benekte det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Det er jo knapp på skjermen? Tungvindt, absolutt. Men det er egentlig din venn sin feil/deg som ikke lastet ned appen og delte tilgang med deg:p

BMWen var på "spa" så fikk bare nøkkelkort i hånden å beskjed om å ta Model  3en utenfor. Så var ikke så mye snakk om app der. Har jo sliksett Tesla appen lastet ned for lading på tesla stasjoner, men det var ikke noen rutine de hadde der for å dele noen tilganger. Letet etter en måte å løse det ut før jeg ringte han på skjermen uten at jeg lykkes der, men jeg anntok at det var noe brukerfeil der, for om det ikke var mulig derfra kunne enn fort ende i en litt kritisk situasjon om eksempelvis appen var nede. Uansett så tenker jeg det er en bedre løsning at kabelen låses opp når bilen låses opp som det er hos de fleste andre aktører, så slipper en og å ha spesial ladekabler for å løse ut kabel lettvint. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

BMWen var på "spa" så fikk bare nøkkelkort i hånden å beskjed om å ta Model  3en utenfor. Så var ikke så mye snakk om app der. Har jo sliksett Tesla appen lastet ned for lading på tesla stasjoner, men det var ikke noen rutine de hadde der for å dele noen tilganger. Letet etter en måte å løse det ut før jeg ringte han på skjermen uten at jeg lykkes der, men jeg anntok at det var noe brukerfeil der, for om det ikke var mulig derfra kunne enn fort ende i en litt kritisk situasjon om eksempelvis appen var nede. Uansett så tenker jeg det er en bedre løsning at kabelen låses opp når bilen låses opp som det er hos de fleste andre aktører, så slipper en og å ha spesial ladekabler for å løse ut kabel lettvint. 

Ja det er sikkert en helt fin løsning, så lenge det ikke gir noen negative ting de gangene en ikke skal ut med kabelen men inn i bilen, samt ved hurtiglading der en sitter i bilen og den er åpen osv.

Men det har de sikkert funnet gode løsninger på.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke begge deler. 
Eller er det vanskelig å innrømme design flaws hos tesla 😅

Sier bare hva jeg liker jeg, men absolutt flere løsninger er ikke en dårlig ting. Bruker jo lås opp metoden selv som sagt, men likte bedre løsningen når jeg hadde Tesla lader. Det har jeg ikke nå. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Det sitter langt inne hos dem fleste og inrømme egne feil. Spesielt når det går ut over firmaet som igjen svekker omdømme etc. Noen er flinkere enn andre, men det ligger nok mer eller mindre i menneskets natur at slike inrømmelser lar vente på seg. 

Så sant ikke feilen er så åpenbar at man tjener mer på og inrømme feil enn å benekte det. 

Er det min feil og nå?😅 Var da voldsomt.

Men nei jeg er ikke i mot andre løsninger, deler bare mine erfaringer av hva jeg har likt best selv om jeg nå også bruker lås opp metoden.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Er det min feil og nå?😅 Var da voldsomt.

Men nei jeg er ikke i mot andre løsninger, deler bare mine erfaringer av hva jeg har likt best selv om jeg nå også bruker lås opp metoden.

Det er et ordtak som heter "det er flere veier til Roma"
Også er det et ordtak som heter "jo flere jo bedre"

Samt så snakker du ofte om redundans.


😉

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Er det min feil og nå?😅 Var da voldsomt.

Men nei jeg er ikke i mot andre løsninger, deler bare mine erfaringer av hva jeg har likt best selv om jeg nå også bruker lås opp metoden.

Jeg tenkte mer på Tesla og ikke DINE uttalelser :) Selv om det nok også gjelder der. Undertegnede er selvsagt heller ingen unntak :) 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Denne bør vel ikke koster mer enn ca 330 K for full pakke. Den tilbyr lite i forhold til 2020 Kona, og har kortere rekkevidde.

Bilen er nok sikkert et greit kjøp om den blir billig nok, men den var så godt som forbigått allerede da den kom.

320k for "full pakke" nå vel - inkludert 5 år/100k km service.

Traust og kjedelig bil(som mangler en del), men mulig Honda kvalitet og man slipper å støtte hverken Kina eller Trump - om det betyr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...