Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (33 minutter siden):

Du har jo to stolper der bak førerdøra, klar til montasje av lader. Installasjonskabelen kan føres opp og via taket, eller slisses ned i betongen. Selve laderen har bakplate så det gjør ikke noe at den er bredere enn stolpen. Ellers så har vi jo løsninger som frittstående ladestolper ved parkeringsplasser uten vegg, og ved gateparkeringer for de som ikke har en hendig verandasøyle på riktig side av bilens oppstillingsplass.

Men for all del, det fungerer sikkert fint for deg når begge deler er på feil side. Minus og minus blir pluss. Helt til plassering standardiseres en gang i framtida og BMW-en er pensjonert. :)

Det holder vel å bruke en 10m type 2 kabel, denne kan festes opp etter veggen, over bilen og ned på stolpen med en passe lang fritthengende ende. Plugges i en type 2 veggholder når den ikke brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet er vel at ladeporten blir eksponert for mer vær og vind om den ligger på den siden. Men tenker det er greit å stoppe diskusjonen om hvorvidt jeg har montert laderen min på feil side eller ikke, for fasiten er at den står akkurat der den er ment å stå, på riktig side på høyresiden for bilen ;) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (31 minutter siden):

Blir ikke lader litt eksponert for vær og vind dersom man henger den på stolpen? Spiller vel ikke så stor rolle sikkert.

Tenker Evil har bra kontroll på det der selv jeg. 🙃

Om noen år er trådløs lading blitt tilgjengelig, og huseiere med fine, dyre biler, vil stå i kø for å få det installert. Bare parker oppå plata, så starter og stopper lading av seg selv, etter automatiserte triggere så lenge SoC er lavere enn den nedre grensen som er satt, eller når opp til satt lademax, som selvsagt kan overstyres om man vet man skal langt neste da, og trenger ekstra kapasitet på batteriet.

Hvorfor styre med kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg fast, om man ikke må? :thumbup:

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Om noen år er trådløs lading blitt tilgjengelig, og huseiere med fine, dyre biler, vil stå i kø for å få det installert. Bare parker oppå plata, så starter og stopper lading av seg selv, etter automatiserte triggere så lenge SoC er lavere enn den nedre grensen som er satt, eller når opp til satt lademax, som selvsagt kan overstyres om man vet man skal langt neste da, og trenger ekstra kapasitet på batteriet.

Hvorfor styre med kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg fast, om man ikke må? :thumbup:

Siterer du rett person nå? 😊

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Siterer du rett person nå? 😊

Ja, det var du som snakket om værutsatt lader. Det problemet blir et ikke-problem med trådløs lader. Trodde det var så selvforklarende at jeg slapp å skrive det, utover det jeg skrev om "kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg"!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Ja, det var du som snakket om værutsatt lader. Det problemet blir et ikke-problem med trådløs lader. Trodde det var så selvforklarende at jeg slapp å skrive det, utover det jeg skrev om "kabler som kan ruste og pinner som kan brekke eller låse seg"!

Stillte ett kjappt spørsmål, og svarte forsåvidt på det selv. 🙃 

Var hovedsaklig for å dreie diskusjonen litt bort fra Duck's plassering av lader.

Lenke til kommentar

Ang ladeluke-plassering så tror jeg dette har med bensinfylling å gjøre. Når man skal fylle vil man ikke ha døråpingen inn mot bensinpumpa. Slik blir det ofte ved lading også. Man vil ikke åpne døra mot ladestasjonen. 

Biler laget i land med venstrekjøring (Japan england) hadde bensin fylling på venstre side av bilen og biler laget i land med høyrestyring hadde den på høyre. Helt naturlig når man skal innom en pumpe. 

Lader man hjemme i garasjen blir det ofte opp til hvordan man parkerer bilen i garasjen. Noen kjører inn andre rygger. Min garasje er rimelig stor så det betyr lite om kabelen er på den ene eller andre siden. Døra ut av garasjen og inn i huset er midt i så jeg går forbi kabelen/lader på vei ut eller inn av bilen. 5m kabel er nok for å lade to elbiler når den tid kommer. Hadde laderen stått på ene siden ville jeg måtte ha en lang kabel for å rekke begge bilene

Bilfabrikantene har nok tenk på hurtiglading når de har valgt plassering. Jeg liker å åpne døren ut mot åpen plass enn å være forsiktig med døren hver gang jeg åpner den. I kraftig vind kan det røske godt i og det er surt å dundre døra inn i ladestasjon eller bensinpumpe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...