Dubious Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Simen1 skrev (32 minutter siden): Jeg synes de unntakene der virker fornuftige. Har man parkering 500 m fra hytta så blir det for firkantet å måtte grave ned trekkerør til en tykk nok kabel hele den veien, med trekkekummer osv så blir det en urimelig dyr installasjon som i praksis bare blokkerer for å bygge om hytta. Jeg mener derfor det er fornuftig med et kostnadstak. Jeg synes også det er greit å utsette trekking av kabel og kjøp av selve laderen. Det er mange som ikke trenger det før om mange år. Mente jo unntakene for bolig, noe jeg skulle ha skrevet Alle som vil gjøre om noe burde bli pålagt å legge opp til elbiler med det samme, uansett hor mye det koster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) Dubious skrev (18 minutter siden): Alle som vil gjøre om noe burde bli pålagt å legge opp til elbiler med det samme, uansett hor mye det koster Det synes ikke over hodet ikke. Det blir helt vanvittig om små oppussinger som f.eks pusse opp badet, skal medføre krav om opplegg for elbillader uansett pris. Det kan f.eks være to helt forskjellige deler av huset. Og noen plasser kan kostnaden bli vanvittig siden inntaket ikke kan takle mer og man da må grave ny inntakskabel. Er man ennå mer uheldig er det lokale kraftnettet helt på bristepunktet så man ikke bare må grave ny inntakskabel helt fram til nærmeste trafo, men også må bekoste oppgradering av trafoen. Et par spann maling og nye baderomsmøbler kan dermed plutselig utløse kostnader til flere hundre tusen. I sjeldne tilfeller. Derfor er det fornuftig å ha et kostnadstak. De valgte å fravike kravet om å forberede ladepunkt for små oppussinger helt, og for større oppussinger der kostnaden av ladepunktet overstiger 7% av de øvrige oppussingskostnadene. Om 7% er perfekt har jeg ikke noe sterk formening om, men det bør definitivt være et eller annet kostnadstak. Blir det veldig dyrt så er det mer naturlig å gjøre forberedelsen samtidig som man kjøper elbil og lader, i stedet for på forhånd i forbindelse med andre oppussingsprosjekter. Hensikten må jo være å gjøre overgangen smidig og kostnadseffektiv, ikke å kvele generelle oppussingsprosjekter med skråsikkert regelrytteri og sta prinsippfasthet. Bygger man en bolig med garasje f.eks 10 meter fra huset, med terrasse, belegningsstein og støttemur i mellom hus og garasje så koster det kanskje 1000 kr å legge det trekkerøret når man først graver og bygger, men kan fort koste 50 000 om man må fjerne terrassen og grave der det er belegningsstein, støttemur etc. Da sparer man 49 000 på å gjøre det med en gang. Byggebransjen følger konsekvent minimumskrav med mindre det betales for noe ekstra. Hvis det ikke er finnes et slikt krav så sparer de seg den tusenlappen på trekkerør og tenker at de muligens får en bestilling verdt 50 000 om noen få år... Endret 11. januar 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) Simen1 skrev (4 minutter siden): Det blir helt vanvittig om små oppussinger som f.eks pusse opp badet, skal medføre krav om opplegg for elbillader uansett pris. Vil selfølgelig ikke gjelde for privatpersoner som eier egen bolig Leier de derimot ut, så burde førstepri være å legge tilrette for lading, før de bruker penger på å pusse opp badet. Endret 11. januar 2021 av Dubious Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Dubious skrev (12 minutter siden): Vil selfølgelig ikke gjelde for privatpersoner som eier egen bolig Leier de derimot ut, så burde førstepri være å legge tilrette for lading, før de bruker penger på å pusse opp badet. Nei, det er jeg ikke enig i. Veldig mange av de som leier er studenter og har ikke bil. Da blir det passe idiotisk om utleier må prioritere elbil-lader som ikke blir brukt kontra et muggent bad. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Som nevnt jeg er sterkt i mot "koste hva det koste vil"-prinsipprytteri. Fornuft og rimelighet må ha høyere rang enn vanvittig prinsipprytteri. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Boliger er dyre nok som de er. Jeg er generelt lite fan av slike særegne krav som markedet uansett vil etterspør selv. Boligmarkedet i Norge er helt krise på slike ting. Myndighetene og lobbygrupper fra fagorganisasjoner setter opp kostbare krav, fagarbeidere tar sine timepriser, utbyggere motstrider så godt de klarer med urimelige kostnadskutt og boligkjøper sitter igjen med Europas dyreste bolig med tvilsom kvalitetsstandard. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Kajac skrev (39 minutter siden): Nei, det er jeg ikke enig i. Veldig mange av de som leier er studenter og har ikke bil. Da blir det passe idiotisk om utleier må prioritere elbil-lader som ikke blir brukt kontra et muggent bad. Det står at det kun skal være krav der det er parkering, så da er det bare å leie ut uten parkering. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Siden DinSide ikke har kommentarfunksjon tar jeg det her: DinSide melder at "kun 20% av bilistene har godkjent lader hjemme" noe som må sies å være imponerende for en personbilpark med 13% elbiler. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Gavekort skrev (9 timer siden): Boliger er dyre nok som de er. Jeg er generelt lite fan av slike særegne krav som markedet uansett vil etterspør selv. Boligmarkedet i Norge er helt krise på slike ting. Myndighetene og lobbygrupper fra fagorganisasjoner setter opp kostbare krav, fagarbeidere tar sine timepriser, utbyggere motstrider så godt de klarer med urimelige kostnadskutt og boligkjøper sitter igjen med Europas dyreste bolig med tvilsom kvalitetsstandard. Boliger er dyre nok som de er er helt riktig men samtidig må man ta inn over seg at vi er på vei over til et samfunn der alle etterhvert har elbiler og da er det like greit å allerede planlegge for det. Boligprisene er nemlig ikke så høye som dee er alene på grunn av tekniske krav men heller det heite boligmarkedet i har i Norge. Av og til må myndighetene tenke litt for oss der vi hjerne kunne ha bodd i et hus med 1 stikk på hvert rom og 2 i stua med en skog av skjøteledninger til alle dingsene vi har rundt oss. Bare det faktum som arikkelen Simen1 linker til forteller at kun 20% av elbilistene har godkjent elbillader hjemme sier vel litt om behovet som faktisk er der. Og for at elbil skal bli lukrativt er det viktig å tilrettelegge ladestasjoner så hvorfor ikke få det med i huset når det først bygges. La oss kalle det for et prevantivt tiltak der det forebygger usikker lading for de som lader uten godkjent ladeanlegg og gjør det mere luklrativt å ha elbil i nye boliger. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 perpyro skrev (Akkurat nå): Boliger er dyre nok som de er er helt riktig men samtidig må man ta inn over seg at vi er på vei over til et samfunn der alle etterhvert har elbiler og da er det like greit å allerede planlegge for det. Boligprisene er nemlig ikke så høye som dee er alene på grunn av tekniske krav men heller det heite boligmarkedet i har i Norge. Av og til må myndighetene tenke litt for oss der vi hjerne kunne ha bodd i et hus med 1 stikk på hvert rom og 2 i stua med en skog av skjøteledninger til alle dingsene vi har rundt oss. Bare det faktum som arikkelen Simen1 linker til forteller at kun 20% av elbilistene har godkjent elbillader hjemme sier vel litt om behovet som faktisk er der. Og for at elbil skal bli lukrativt er det viktig å tilrettelegge ladestasjoner så hvorfor ikke få det med i huset når det først bygges. La oss kalle det for et prevantivt tiltak der det forebygger usikker lading for de som lader uten godkjent ladeanlegg og gjør det mere luklrativt å ha elbil i nye boliger. Det jeg ikke begriper er hvorfor dette skal svares med reguleringer når det er noe et fritt marked klarer å etterspørre selv. Jeg nevner dyre boliger fordi det er resultatet av byråkratisk formynderi. Med mindre du bor i blokk så er det ikke så fælt å få seg lader til elbil etter behov. Nå er det ikke bare slik at du må betale 15.000kr for den, men det blir også pålagt enten du vil ha det eller ei. Tipper elektrikerne gnir seg godt i hendene i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Gavekort skrev (26 minutter siden): Det jeg ikke begriper er hvorfor dette skal svares med reguleringer når det er noe et fritt marked klarer å etterspørre selv. Jeg nevner dyre boliger fordi det er resultatet av byråkratisk formynderi. Med mindre du bor i blokk så er det ikke så fælt å få seg lader til elbil etter behov. Nå er det ikke bare slik at du må betale 15.000kr for den, men det blir også pålagt enten du vil ha det eller ei. Tipper elektrikerne gnir seg godt i hendene i hvert fall. La oss bare si at jeg er uenig med deg om at markedet klarer å løse dette på egenhånd, til det er det for mange eksempler på hvordan markedet ikke har klart å endre elektrotekniske normer til det bedre på egenhånd selv om det trenges. Bolignormen som kom i 2010 er jo et godt eksempel på det. Til og med da det blei krav til eget opplegg for elbillading valgte mange 10A stikk som var minimumskravet for det var mye billigere en en ladestasjon og kjempepraktisk til å lade opp din nye Tesla med 90KWH batteripakke for det tar jo bare 40 timer fra tom til full. Så når kravet om ladestasjon for elbiler i nye bigg har eksistert ei stund hvor mye enklere er det ikke for en elbileier å bare bruke laderen som allerede står der en å tukle med skjørteledning fra verandaen fordi det er så dyrt for å få lagt opp elbilladestasjon. Og når det kommer til elektrikere som gnir seg i hendene over dette så er det sikkert noen som vil gjøre det også menn for egen del vil jeg si at dette ikke gjør noe fra eller til for jeg gnir meg nok i hendene på alle feilsøkingsjobbene jeg får etter både nye landsmenn og slurvete elektrikere har gjort en for dårlig jobb med banale installasjoner. Ladestasjoner for elbiler blir bare enda en ting jeg sikkert må feilsøke på i fremtiden på grunn av for marginalt dimmensjonerte installasjoner eller andre ting som er gjort for å spare penger eller kutte hjørner som det så fint heter på Norsk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 perpyro skrev (1 time siden): Bare det faktum som arikkelen Simen1 linker til forteller at kun 20% av elbilistene har godkjent elbillader hjemme sier vel litt om behovet som faktisk er der. Nei, det står at 20% av bilistene har godkjent elbillader. Altså ca 1,5 hjemmeladere per elbil. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) 8 hours ago, perpyro said: Til og med da det blei krav til eget opplegg for elbillading valgte mange 10A stikk som var minimumskravet for det var mye billigere en en ladestasjon og kjempepraktisk til å lade opp din nye Tesla med 90KWH batteripakke for det tar jo bare 40 timer fra tom til full. Jeg har 15A på en 100 kWh Tesla. Det tar omkring 30 timer fra 0% til 100%, men det går helt fint. Lader man 8 timer per dag på en 10A kurs, så får man nok strøm til omkring 30.000 km per år. Og det er *svært* sjeldent man kommer hjem med 0%, og trenger 100% neste morgen. Jeg har aldri opplevd dette etter 134.000 km. Endret 12. januar 2021 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 perpyro skrev (9 timer siden): La oss bare si at jeg er uenig med deg om at markedet klarer å løse dette på egenhånd, til det er det for mange eksempler på hvordan markedet ikke har klart å endre elektrotekniske normer til det bedre på egenhånd selv om det trenges. Bolignormen som kom i 2010 er jo et godt eksempel på det. Til og med da det blei krav til eget opplegg for elbillading valgte mange 10A stikk som var minimumskravet for det var mye billigere en en ladestasjon og kjempepraktisk til å lade opp din nye Tesla med 90KWH batteripakke for det tar jo bare 40 timer fra tom til full. Så når kravet om ladestasjon for elbiler i nye bigg har eksistert ei stund hvor mye enklere er det ikke for en elbileier å bare bruke laderen som allerede står der en å tukle med skjørteledning fra verandaen fordi det er så dyrt for å få lagt opp elbilladestasjon. Og når det kommer til elektrikere som gnir seg i hendene over dette så er det sikkert noen som vil gjøre det også menn for egen del vil jeg si at dette ikke gjør noe fra eller til for jeg gnir meg nok i hendene på alle feilsøkingsjobbene jeg får etter både nye landsmenn og slurvete elektrikere har gjort en for dårlig jobb med banale installasjoner. Ladestasjoner for elbiler blir bare enda en ting jeg sikkert må feilsøke på i fremtiden på grunn av for marginalt dimmensjonerte installasjoner eller andre ting som er gjort for å spare penger eller kutte hjørner som det så fint heter på Norsk. Er egentlig ikke ett problem. Snitt kjøring er rundt 3 mil pr dag. 2kWh pr mil i snitt og en trenger 6kWh pr dag. Biler er i snitt parkert 96,8% av dagenm altså finnes det ikke ett problem å lade på 10A ved 230V for meningsmannen. Har selv gjort det i mange år(to boliger). 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Er egentlig ikke ett problem. Snitt kjøring er rundt 3 mil pr dag. 2kWh pr mil i snitt og en trenger 6kWh pr dag. Biler er i snitt parkert 96,8% av dagenm altså finnes det ikke ett problem å lade på 10A ved 230V for meningsmannen. Har selv gjort det i mange år(to boliger). Samme her. Har ladet to biler på 10A (annenhver natt) i flere år. Sjelden vi har fulle batterier men får en top up i helgene når vi er hjemme. Dersom man skal på lengre turer tyr vi til hurtiglading en sjelden gang. Vi kan i mange tilfeller også planlegge langturen i helga slik at bilen som da skal brukes prioriteres dagene i forveien. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Nidar2 skrev (2 minutter siden): Samme her. Har ladet to biler på 10A (annenhver natt) i flere år. Sjelden vi har fulle batterier men får en top up i helgene når vi er hjemme. Dersom man skal på lengre turer tyr vi til hurtiglading en sjelden gang. Vi kan i mange tilfeller også planlegge langturen i helga slik at bilen som da skal brukes prioriteres dagene i forveien. Ja for folk flest er ikke dette noe problem, men det er som alltid noe det ikke passer for. Men de har heldigvis løsninger:) I huset jeg bor i nå gikk jeg for 16A @400V. Eneste grunnen til dette er at det er ~90m til parkering/lader fra hus. Forskjellen mellom 1,5/2,5 Kvadrats kabel og 4 er så liten i det store her at jeg like godt gikk for høyere kapasitet. Kjekt å ha men helt unødvendig. Strupes nok godt ned når effekttariffer slår inn for fult uansett. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 21 hours ago, Gavekort said: Boliger er dyre nok som de er. Jeg er generelt lite fan av slike særegne krav som markedet uansett vil etterspør selv. Boligmarkedet i Norge er helt krise på slike ting. Myndighetene og lobbygrupper fra fagorganisasjoner setter opp kostbare krav, fagarbeidere tar sine timepriser, utbyggere motstrider så godt de klarer med urimelige kostnadskutt og boligkjøper sitter igjen med Europas dyreste bolig med tvilsom kvalitetsstandard. Det er ikke frikonkurranse på boligtomter og boligprosjekter. Hadde det vært slik at man kunne velge og vrake i boligprosjekter og boligtomter hadde jeg vært enig med deg, men siden kommunen har begrenset antall tomter så er det veldig få prosjekter. Angående byggekostnader så er i de norske byene nok neppe det den største kostnadsdriveren. Du kan sammeligne priser med Sandnes, Stavanger og Kristiansand med Oslo. Boligene er bygd etter samme standard, men de førstnevnte har framoverlente kommuner som regulerer relativt greit mot tomter, sistnevnte er ift. veksten av innbyggere for treig. Største kostnadsdriveren er derfor at kommunene begrenser tilgangen på tomter og derav mangel på konkurranse. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Rogaland er vel generelt på en downtrend ang eiendom. En artikkel hevdet 60 % av selgere i Rogaland i 2020 tapte penger på salget, det vil jo sette en kraftig bremser i seg selv når det ikke stiger lenger. Oslo derimot har mange utenlandske kjøpere som plasserer kapital i eiendom og anser det som en trygg havn, i tillegg til store institusjoner som driver med bolig. "Alt" annet enn Oslo er et sjansespill for de som kommer utenlands fra og de vil derfor for det meste holde seg til å kjøpe der. Dette i tillegg til alle nordmenn som vil inn på markedet der som driver prisene opp. Boomers har også mye kapital og må plassere det et sted, da blir gjerne eiendom i Oslo trygt og sikkert med fin avkastning. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 1 hour ago, kremt said: Rogaland er vel generelt på en downtrend ang eiendom. En artikkel hevdet 60 % av selgere i Rogaland i 2020 tapte penger på salget, det vil jo sette en kraftig bremser i seg selv når det ikke stiger lenger. Oslo derimot har mange utenlandske kjøpere som plasserer kapital i eiendom og anser det som en trygg havn, i tillegg til store institusjoner som driver med bolig. "Alt" annet enn Oslo er et sjansespill for de som kommer utenlands fra og de vil derfor for det meste holde seg til å kjøpe der. Dette i tillegg til alle nordmenn som vil inn på markedet der som driver prisene opp. Boomers har også mye kapital og må plassere det et sted, da blir gjerne eiendom i Oslo trygt og sikkert med fin avkastning. Link til kilde? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 https://kapital.no/reportasjer/eiendom/2021/01/12/7606685/en-av-fire-solgte-boligen-med-tap-i-fjor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå