Syar-2003 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden bzzlink skrev (37 minutter siden): Synes BMW er ganske ekstreme her, i hvert fall med å ta betalt for oppdatering av kart. Men det koster jo å ha infrastrukturen for å gjøre oppdateringer, selv om det ikke bruker timer på verksted lenger. Ikke noe ekstemt overhode. Har hatt mange nye bmw nå og aldri betalt en krone for å ha oppdatert kart. Alle nye biler har kart oppdatering OTA over egen region (som for oss er norden). Samt man kan bruke USB for å oppdatere hele kartmatrialet (Europa). Dette følger med bilen i minst tre år fra registrering. Det følger med andre digitale tjenester også som internett/skyforbindelse for bmw connected music over bilens sim. Avstandsbasert cruisekontroll kjøper man jo og følger med som standard i i4 M50 fully charged modellen til 599' og det har man for evig, samme med oppvarmede seter, ratt etc. Vet ikke hvor du har tatt de prisene fra , da man ikke får disse uten kopling til et bestemt modell/vin. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Evil-Duck skrev (24 minutter siden): Dette er jo ett litt artig tema. For min spesifikke situasjon med hvor jeg lader bilen 99% av dagene så ville venstre side være feil side siden jeg måtte gått rundt bilen med ladekabel. For de som parkerer og lader ved gatparkaring er det mer gunstig å ha kabel på høyre siden, ettersom en da slipper å dra kabelen rundt bilen og å stå å dille med det ute i veibanen. Men klart om en foretrekker å lade på ladestasjoner med for korte ladekabler til å rekke til annet enn venstresiden om en skal stå parkert "riktig", så er det kjekt å ha den på venstresiden. Så er det nok andre som er i situasjoner hvor venstre siden er den beste plasseringen for dem i forhold til hvordan en står parkert daglig, poeng et bare at hele denne feil og rett side agendaen er litt mer nyansert enn hva enkelte skal ha det til. Ellers er det jo en liten virrvarr med hvor forskjellige biler har plassert ladeportene sine, så har må jo alle ladeoperatørene ta hensyn til dette før eller siden. Det beste hadde selvfølgelig vært vist alle hadde blitt enige om en standardisering for ladeoperatørene sin del, men det får vi nok ikke med det første uansett. Alle ting har sin ulempe, men det er en ting som for min del er helt avgjørende for om man kan kalle det rett eller feil side. Og det er der man har trang garasje. Man må uansett ha bilen parkert slik at man kan gå ut på førersiden, og da kan det hende man må parkere så tett at det rett og slett er umulig å ha ladeluken på høyre side, og samtidig ha tilgang til å plugge inn og ut denne. Stort sett alle andre plasser, så er det i verste tilfelle en ulempe og man kommer seg delvis forbi det med en litt lengre ladekabel og kanskje ha denne hengende i taket, men ikke ren katastrofe. Men som sagt, på høyre side blir ren katastrofe med veldig trang garasje. Det kan derfor med rette kalles feil side. Så blir det selvsagt noe annet, om man bor i et land der man har rattet på andre siden, som i England. Så er det selvsagt en annen sak hvordan det er når man skal lade en ikke-Tesla på en Tesla ladestasjon med V2 eller V3-ladere, men på en V4-ladestasjon, så er problemet eliminert, om man ikke har veldig lang bil. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Snowleopard skrev (5 minutter siden): Alle ting har sin ulempe, men det er en ting som for min del er helt avgjørende for om man kan kalle det rett eller feil side. Og det er der man har trang garasje. Man må uansett ha bilen parkert slik at man kan gå ut på førersiden, og da kan det hende man må parkere så tett at det rett og slett er umulig å ha ladeluken på høyre side, og samtidig ha tilgang til å plugge inn og ut denne. Stort sett alle andre plasser, så er det i verste tilfelle en ulempe og man kommer seg delvis forbi det med en litt lengre ladekabel og kanskje ha denne hengende i taket, men ikke ren katastrofe. Men som sagt, på høyre side blir ren katastrofe med veldig trang garasje. Det kan derfor med rette kalles feil side. Så blir det selvsagt noe annet, om man bor i et land der man har rattet på andre siden, som i England. Så er det selvsagt en annen sak hvordan det er når man skal lade en ikke-Tesla på en Tesla ladestasjon med V2 eller V3-ladere, men på en V4-ladestasjon, så er problemet eliminert, om man ikke har veldig lang bil. Hva om man har en garasje med utsparing på førersiden, men ikke langt nok bak til å komme seg til venstre siden med ladekabel, men har en annen utsparing på høyresiden bake som gjør at en klarer å komme til der? Ja det er ett ca like lite sannsynlig scenario som at en har en garasje som på millimeteren er slik at en ikke klarer å ha en bil tilkoblet på høyresiden til at det blir som du putter det med dine egne ord, katastrofalt. Om det er så trangt at en ikke klarer å bevege seg langs høyresiden har en trolig en sært konstruert garasje uten noe ramme rundt garasjeporten/åpningen. Og har en faktisk en slik svært særegen garasje så må en eventuelt da kjøre bilen inn med fronten først og koble til ladekabelen bake fra, for akkurat der må en nesten ha mulighet å navigere seg Igjen så sier jeg ikke at venstresiden er feil side, jeg sier bare at høyresiden heller ikke feil side. Det kommer helt ann på situasjonen til hver enkelt. Så kan en jo skissere seg opp ektreme nisje situasjoner hvor hver side er feil side, og situasjoner hvor eneste riktige er i senter front osv. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Helt enig i at ladeluken bør være på førersiden. Vi har en av hver. De som ikke vil lage forskjellig til forskjellig marked kan jo ha på begge sider som noen har, det er best, gir også backup. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Evil-Duck skrev (1 time siden): Dette er jo ett litt artig tema. For min spesifikke situasjon med hvor jeg lader bilen 99% av dagene så ville venstre side være feil side siden jeg måtte gått rundt bilen med ladekabel. For de som parkerer og lader ved gatparkaring er det mer gunstig å ha kabel på høyre siden, ettersom en da slipper å dra kabelen rundt bilen og å stå å dille med det ute i veibanen. Men klart om en foretrekker å lade på ladestasjoner med for korte ladekabler til å rekke til annet enn venstresiden om en skal stå parkert "riktig", så er det kjekt å ha den på venstresiden. Så er det nok andre som er i situasjoner hvor venstre siden er den beste plasseringen for dem i forhold til hvordan en står parkert daglig, poeng et bare at hele denne feil og rett side agendaen er litt mer nyansert enn hva enkelte skal ha det til. Ellers er det jo en liten virrvarr med hvor forskjellige biler har plassert ladeportene sine, så har må jo alle ladeoperatørene ta hensyn til dette før eller siden. Det beste hadde selvfølgelig vært vist alle hadde blitt enige om en standardisering for ladeoperatørene sin del, men det får vi nok ikke med det første uansett. Jeg og du har vært innom dette temaet flere ganger. For å gjenta litt fra min side: Der du parkerer så må du gå rundt bilen for å lade hver eneste gang. De som har ladeport på førersiden av bilen slipper det alle de gangene laderen står enten på samme side eller er tilgjengelig fra sonen foran eller bak bilen (da blir det bare halvveis rundt bilen). Ved gateparkering vil sjåføren uansett måtte "dille ute i veibanen" for å komme seg ut av bilen, med mindre han vil klatre over til passasjersiden inni bilen da. Når man først "diller ute i veibanen", hvorfor ikke bare koble til laderen samtidig? Det fine med å ha ladeporten på et av bilens hjørner er at den er tilgjengelig fra TO sider, ikke bare én. Så i de tilfeller man gateparkerer så kan man for eksempel nå ladeporten selv om man står trygt bak bilen. Man trenger altså ikke dille ute i veibanen mer enn nødvendig for å komme seg ut fra førersetet. Ved gateparkering bør kabelen være lang nok til å kunne rekke til dette hjørnet. En annen måte å parkere på er side ved side. Veldig populært i blant annet parkeringshus, parkeringsplasser, parkeringsgarasjer etc. og at laderen står på veggen. Standard regel er at det er bedre å rygge inn når man parkerer enn å rygge ut. Det er to grunner til det. Det ene er at man har bedre oversikt over omgivelsene på den måten enn når man rygger ut, på grunn av sidespeilenes plassering og utsikt fra førersetet. Den andre grunnen er at svinghjulene alltid er foran på en bil. Man trenger mer bredde mellom nabobilene for å rygge ut enn for å rygge inn. Pga svinghjulenes plassering. Derfor bør ladeporten alltid være tilgjengelig fra baksiden av bilen. Og fra tidligere avsnitt, fra førersiden av bilen. Derfor er det kun én riktig plassering: På hjørnet mellom førersiden og baksiden av bilen. Dette gjelder land med høyrekjøring og rattet på venstre side. Land med venstrekjøring og rattet på høyre side, bør snarest følge Sveriges eksempel fra 1967: Legge om til riktig side. Det vil bare koste ennå mer å vente ennå lengre. Med tanke på både offentlige ladestasjoner og ladeanlegg hjemme så bør plasseringen av laderen standardiseres. Det kommer til å skje før eller siden og det blir bare mer kostbart å vente til ennå flere ladere er montert på feil side. Mangelen på en standard plassering kan minne litt om mangelen på standard ladeplugg på mobiltelefoner i årene fram til rundt 2005. Det er vel ingen som vil tilbake til det kaoset? Likevel, her er vi, med ladeporter i alle himmelretninger på elbilene og ditto hummer og kanari plasseringer av ladere. Endret 1 time siden av Simen1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Evil-Duck skrev (1 minutt siden): Hva om man har en garasje med utsparing på førersiden, men ikke langt nok bak til å komme seg til venstre siden med ladekabel, men har en annen utsparing på høyresiden bake som gjør at en klarer å komme til der? Ja det er ett ca like lite sannsynlig scenario som at en har en garasje som på millimeteren er slik at en ikke klarer å ha en bil tilkoblet på høyresiden til at det blir som du putter det med dine egne ord, katastrofalt. Om det er så trangt at en ikke klarer å bevege seg langs høyresiden har en trolig en sært konstruert garasje uten noe ramme rundt garasjeporten/åpningen. Og har en faktisk en slik svært særegen garasje så må en eventuelt da kjøre bilen inn med fronten først og koble til ladekabelen bake fra, for akkurat der må en nesten ha mulighet å navigere seg Igjen så sier jeg ikke at venstresiden er feil side, jeg sier bare at høyresiden heller ikke feil side. Det kommer helt ann på situasjonen til hver enkelt. Så kan en jo skissere seg opp ektreme nisje situasjoner hvor hver side er feil side, og situasjoner hvor eneste riktige er i senter front osv. Dette blir å spikke fliser for å på en måte få rett. Håpløst å fjamse med usannsynlige utsparringer, bare for å "få rett"! 🤪 Til info så finnes det mange garasjer bare i Oslo-området, som er bygget på en tid da bilene var smalere, og garasjene derved tilpasset datidens biler. Siden er bilene vokst spesielt i bredden. Jeg har selv leid bolig med slike garasjer, der jeg måtte lirke meg inn ved rygging, måtte felle inn speilet i det det var på høyde med porten, for så å felle det ut straks den delen var forbi porten. Måtte så nært murveggen på min ende, slik at jeg stod bare noen svært få cm med avstand mellom speil og murvegg. Naboen måtte kjøre front inn, så vi fikk felles utstigningsplass, for det var ikke nubbesjans å ha det på annen måte. Neste beboer måtte så rygge inn, for å få passasjersiden inn mot hans passasjerside, for at dette skulle gå opp i opp. Selv kjørte jeg en Mitsubishi Carisma, som er ca like brei som min Kona er. Naboen kjørte vel en Peugeot 306 på den tiden, og slik var gjerne bilene for de fleste, om de da ikke valgte å bare stille bilen utenfor porten. Så, lik det eller ikke, men dette er faktisk reelle problemer for endel! 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Snowleopard skrev (18 minutter siden): Dette blir å spikke fliser for å på en måte få rett. Håpløst å fjamse med usannsynlige utsparringer, bare for å "få rett"! 🤪 Til info så finnes det mange garasjer bare i Oslo-området, som er bygget på en tid da bilene var smalere, og garasjene derved tilpasset datidens biler. Siden er bilene vokst spesielt i bredden. Jeg har selv leid bolig med slike garasjer, der jeg måtte lirke meg inn ved rygging, måtte felle inn speilet i det det var på høyde med porten, for så å felle det ut straks den delen var forbi porten. Måtte så nært murveggen på min ende, slik at jeg stod bare noen svært få cm med avstand mellom speil og murvegg. Naboen måtte kjøre front inn, så vi fikk felles utstigningsplass, for det var ikke nubbesjans å ha det på annen måte. Neste beboer måtte så rygge inn, for å få passasjersiden inn mot hans passasjerside, for at dette skulle gå opp i opp. Selv kjørte jeg en Mitsubishi Carisma, som er ca like brei som min Kona er. Naboen kjørte vel en Peugeot 306 på den tiden, og slik var gjerne bilene for de fleste, om de da ikke valgte å bare stille bilen utenfor porten. Så, lik det eller ikke, men dette er faktisk reelle problemer for endel! Poenget mitt var å skissere opp ett eksempel som var ca like søkt som ett eksempel hvor en har en garasje som er helt umulig å komme til å koble i en ladekabel på høyresiden, ikke som en mekaniske for å vinne en diskusjon. Har selv bodd i Ålesund hvor det er mange garasjer av svært gammel årgang som egentlig er for smale til moderne biler hvor jeg måtte slippe ut passasjerer før jeg kjørte inn, så det er ikke noe særegent Oslo fenomen. Men faktumet er at i de aller aller fleste garasjer så har du nok plass til å klare å navigere deg rundt bilen for å koble i en ladekabel om du har plass til å komme deg gjennom porten, unntaket her er selvfølgelig om en er svært overvektig eller har handikap som gjør at en ikke klarer å komme seg innimellom smale områder. Vil det være en ulempe å ha ladeporten på høyreside i disse tilfellene? Absolutt, og noe en bør vurdere når en skal kjøpe seg bil, men noe katastrofalt som at en ikke får lade bilen uansett hva en gjør er såpass særtilfeller at det knapt eksisterer. Det eksisterer sikkert slike særtilfeller på samme måte som det eksisterer særtilfeller hvor venstresiden og blir vanskelig eller andre særtilfeller hvor det kun er å ha pluggen fremme på bilen funker. Men poenget er igjen ikke at den ene siden er bedre enn den andre, poenget er bare at begge har sine fordeler og ulemper og at ingen av sidene nødvendigvis er den feil og rette siden. Endret 1 time siden av Evil-Duck Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Poenget mitt var å skissere opp ett eksempel som var ca like søkt som ett eksempel hvor en har en garasje som er helt umulig å komme til å koble i en ladekabel på høyresiden, ikke som en mekaniske for å vinne en diskusjon. Har selv bodd i Ålesund hvor det er mange garasjer av svært gammel årgang som egentlig er for smale til moderne biler hvor jeg måtte slippe ut passasjerer før jeg kjørte inn, så det er ikke noe særegent Oslo fenomen. Men faktumet er at i de aller aller fleste garasjer så har du nok plass til å klare å navigere deg rundt bilen for å koble i en ladekabel om du har plass til å komme deg gjennom porten, unntaket her er selvfølgelig om en er svært overvektig eller har handikap som gjør at en ikke klarer å komme seg innimellom smale områder. Vil det være en ulempe å ha ladeporten på høyreside i disse tilfellene? Absolutt, og noe en bør vurdere når en skal kjøpe seg bil, men noe katastrofalt som at en ikke får lade bilen uansett hva en gjør er såpass særtilfeller at det knapt eksisterer. Det eksisterer sikkert slike særtilfeller på samme måte som det eksisterer særtilfeller hvor venstresiden og blir vanskelig eller andre særtilfeller hvor det kun er å ha pluggen fremme på bilen funker. Men poenget er igjen ikke at den ene siden er bedre enn den andre, poenget er bare at begge har sine fordeler og ulemper og at ingen av sidene nødvendigvis er den feil og rette siden. Problemet er at ditt "eksempel" var oppkonstruert for å få rett. Det er svært usannsynlig at det faktisk finnes slike garasjer lik ditt søkte eksempel. Derimot, det eksempelet mitt var tatt ut fra egen erfaring, på "beste vestkant". Jeg er selvsagt fullstendig klar over at dette er et problem som ikke er Oslo-spesifikt, men eksempelet var tatt både fordi jeg har opplevd dette selv, og fordi det var i Oslo, som er ett av stedene med høyest tetthet av elbiler i verden (ja, flesker til med "i verden" siden vi er verdensledende på elbiler). Altså var ikke mitt eksempel søkt i det hele tatt. Og så presiserer jeg at jeg i mitt først svar til deg, så skrev jeg dette spesifikt (legg merke til uthevingen): Snowleopard skrev (1 time siden): ...er en ting som for min del er helt avgjørende... Andre kan ha andre synspunkter, men jeg skrev altså spesifikt mitt synspunkt på dette, og altså hva jeg mener er definerende for svaret her... 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 36 minutter siden Del Skrevet 36 minutter siden (endret) Simen1 skrev (53 minutter siden): Jeg og du har vært innom dette temaet flere ganger. For å gjenta litt fra min side: Der du parkerer så må du gå rundt bilen for å lade hver eneste gang. De som har ladeport på førersiden av bilen slipper det alle de gangene laderen står enten på samme side eller er tilgjengelig fra sonen foran eller bak bilen (da blir det bare halvveis rundt bilen). Ved gateparkering vil sjåføren uansett måtte "dille ute i veibanen" for å komme seg ut av bilen, med mindre han vil klatre over til passasjersiden inni bilen da. Når man først "diller ute i veibanen", hvorfor ikke bare koble til laderen samtidig? Det fine med å ha ladeporten på et av bilens hjørner er at den er tilgjengelig fra TO sider, ikke bare én. Så i de tilfeller man gateparkerer så kan man for eksempel nå ladeporten selv om man står trygt bak bilen. Man trenger altså ikke dille ute i veibanen mer enn nødvendig for å komme seg ut fra førersetet. Ved gateparkering bør kabelen være lang nok til å kunne rekke til dette hjørnet. En annen måte å parkere på er side ved side. Veldig populært i blant annet parkeringshus, parkeringsplasser, parkeringsgarasjer etc. og at laderen står på veggen. Standard regel er at det er bedre å rygge inn når man parkerer enn å rygge ut. Det er to grunner til det. Det ene er at man har bedre oversikt over omgivelsene på den måten enn når man rygger ut, på grunn av sidespeilenes plassering og utsikt fra førersetet. Den andre grunnen er at svinghjulene alltid er foran på en bil. Man trenger mer bredde mellom nabobilene for å rygge ut enn for å rygge inn. Pga svinghjulenes plassering. Derfor bør ladeporten alltid være tilgjengelig fra baksiden av bilen. Og fra tidligere avsnitt, fra førersiden av bilen. Derfor er det kun én riktig plassering: På hjørnet mellom førersiden og baksiden av bilen. Dette gjelder land med høyrekjøring og rattet på venstre side. Land med venstrekjøring og rattet på høyre side, bør snarest følge Sveriges eksempel fra 1967: Legge om til riktig side. Det vil bare koste ennå mer å vente ennå lengre. Med tanke på både offentlige ladestasjoner og ladeanlegg hjemme så bør plasseringen av laderen standardiseres. Det kommer til å skje før eller siden og det blir bare mer kostbart å vente til ennå flere ladere er montert på feil side. Mangelen på en standard plassering kan minne litt om mangelen på standard ladeplugg på mobiltelefoner i årene fram til rundt 2005. Det er vel ingen som vil tilbake til det kaoset? Likevel, her er vi, med ladeporter i alle himmelretninger på elbilene og ditto hummer og kanari plasseringer av ladere. Slik står min bil å lader med ladeboks på husveggen, for meg hadde det vært en objektiv ulempe å måtte dradd kabelen av kabel holdere, rullet den ut og koblet den til på venstre siden hver gang jeg skal lade, for så å rulle den sammen og henge den opp på kabelholderen hver gang jeg er ferdig å lade. Så for meg så er ikke eneste riktige side venstre siden, men for meg er riktig side høyre siden. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det gjelder meg, å jeg prøver ikke å overbevise noen om at min foretrukne side er den riktige siden for alle. Jeg mener bare at hele denne Tesla Bjørn memen om at venstre siden er eneste riktige side er feil og tungt basert på hvilken siden tesla har ladepluggen sin på og måten de har bygd laderne sine. Ved gateparkering er det en viss forskjell å se seg i speilen og gå ut av bilen ut i veibanen, enn å trekke opp kabel ut og rundt bilen og stå der å koble til. Du har forhåpentligvis mer oversikt når du stiger ut av bilen enn når du skal stå der bøyd over å koble i en kabel. Det beste er selvfølgelig å ha porten på begge sider, men det har jo kostnad aspekter ved seg. Vedrørende standardisering så er det ikke verre enn at ladeopreatørene må ha tilstrekkelig lange nok kabler på stasjonene sine, noe de aller fleste har, utenom de eldre Tesla stasjonene. Jeg har nå hatt bil med ladeport venstre foran, senter foran, venstre foran og høyre bak og har tilbragt ganske mange kilometer i en med venstre bak. Det alle har til felles er at jeg enda ikke har opplevd problemer når jeg skal lade på hurtiglader. Snowleopard skrev (24 minutter siden): Problemet er at ditt "eksempel" var oppkonstruert for å få rett. Det er svært usannsynlig at det faktisk finnes slike garasjer lik ditt søkte eksempel. Derimot, det eksempelet mitt var tatt ut fra egen erfaring, på "beste vestkant". Jeg er selvsagt fullstendig klar over at dette er et problem som ikke er Oslo-spesifikt, men eksempelet var tatt både fordi jeg har opplevd dette selv, og fordi det var i Oslo, som er ett av stedene med høyest tetthet av elbiler i verden (ja, flesker til med "i verden" siden vi er verdensledende på elbiler). Altså var ikke mitt eksempel søkt i det hele tatt. Og så presiserer jeg at jeg i mitt først svar til deg, så skrev jeg dette spesifikt (legg merke til uthevingen): Andre kan ha andre synspunkter, men jeg skrev altså spesifikt mitt synspunkt på dette, og altså hva jeg mener er definerende for svaret her... Jeg sier ikke du har lov å ha synspunkt, jeg kommenterer bare på din mening om hva som er den absolutt riktige side, når mitt argument er at det ikke er noen riktige sider fordi folk har forskjellige bruksområder, og ulemper med både den ene og den andre løsningen kan oppstå. Endret 27 minutter siden av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15 minutter siden Del Skrevet 15 minutter siden Evil-Duck skrev (20 minutter siden): Jeg sier ikke du har lov å ha synspunkt Godt du er ærlig om dette, og ikke bare noe jeg føler at du mener...! 🤣 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13 minutter siden Del Skrevet 13 minutter siden Snowleopard skrev (1 minutt siden): Godt du er ærlig om dette, og ikke bare noe jeg føler at du mener...! 🤣 Ble nok en leif der ja, mener selvfølgelig at du har lov å ha dine synspunkt 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå