Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg stor kjennskap til koreanske biler, annet en at jeg vet at de er masete med sikkerhetsfunksjoner ved hver oppstart. Hvordan fungerer det når du går inn og ut av bilen uten å stoppe den? (Vet de har lagt til snarveier for å slå av dette, spesifikt den hastighetsvarsleren)

Bilen min er "dum", altså uten app-mulighet, så har ikke den hastighetsvarslingen. Men som sagt, står den på og jeg går ut av bilen og lukker døren, og har med nøkkelen ut, får jeg et lengre pip (2 sekunder eller så. Samme om jeg som sagt åpner en annen dør og slamrer igjen. Sparer meg ett pip om jeg lar f.eks. førerdøra stå åpen mens jeg åpner og lukker andre dører inkludert bagasjeromsluka, og heller lukker førerdøra når jeg er ferdig med andre dører.

Så kan jeg som sagt velge "Utility mode"/camp mode om jeg skal være lengre tid unna, men ønsker å ha kjøling på eller strøm til f.eks. kjølebag, eller om jeg faktisk skal ligge og sove i bilen. Da bruker den langt mindre strøm enn om bilen er på, samt at man risikerer ikke å dulte borti gearknappen for å sette den i Drive eller Reverse.

Men skal jeg låse bilen med enten motor i gang eller "Utility Mode" på, så er det en knotete prosedyre. Jeg må ha alle folk ute av bilen utenom meg selv. Bruke elektrisk låseknapp for å låse alle dørene. Deretter låse opp førerdøra (eller andre dører jeg ønsker å ha åpen), lukke opp med mekanisk døråpner, og så lukke døra når jeg er ute. Så må jeg fiske frem fysiske nøkkelen ved å bruke knapp på keyfob for å frigjøre denne. Så låse døra med fysisk nøkkel. Da piper heller ikke bilen, da den tilsynelatende tror jeg er i bilen og den er låst. Må låse opp med fysik nøkkel når jeg skal inn i bilen igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noe i det men så en tilfeldig person på Facebook nevne at XC40 og andre tilsvarende Volvo har "resume" knapp på rattet til cruise control. Kommer man borti denne vil bilen akselerere til hastigheten som var sist i bruk på cruise control.

Forklarer kansje ikke uhellene men kan kansje ikke utelukkes helt heller?

Mulig i kombinasjon med å få panikk og trykke på feil pedal

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...