Snowleopard Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Hanhijnn skrev (10 minutter siden): Begge bruker sikkert bilen, og hvis de ikke har hver sin brukerprofil, så er det fort gjort å glemme å stille inn setet til korrekt kjørestilling for den andre parten. I mange tilfeller, kan nok det hende. Men tviler sterkt, når man er så lav/kort i beina, at man har problemer med å rekke ned. Da vil det å stille stolen til lav nok høyde og langt nok frem, være så innprentet i hjernebarken at det skulle være umulig å glemme. Jeg er selv ganske kort i beina i forhold til overkroppen, så dette "treffer" meg direkte. Det er temmelig uaktuelt å trille en meter, uten å justere setet, og dermed og sjekke speil etc. Klart, har man bil med mulighet for å lagre kjøreprofiler, burde det uansett bare være å velge riktig lagret profil. Der er jo Tesla genial, ved at du kan laste "din" profil selv til andre Teslaer man låner/leier, fordi det ligger i appen man alltid har med seg. Der har nok mange andre produsenter et læringspunkt! Endret 2 timer siden av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden 2 hours ago, Complexity said: Morro å se at de bare har satt en blindeplugg på start-stopp knappen til xc40 Og startknappen var bare plassert i hullet der hvor tenningslåsen, pleide å være. Og tenningslåsen var plassert der for at rattlåsen skulle fungere.... Tar sin tid å bli kvitt Legacy ting.... Dette er litt urban legene, men chat gpt bryter det ned sånn: The Story: Roman chariots supposedly had a standard wheelbase of approximately 4 feet 8.5 inches, which was determined by the width of two horses side by side. This wheelbase influenced the gauge of early wagon roads and, subsequently, the standard gauge for railway tracks in many countries. The claim is that this railway gauge eventually affected the design of components like the solid rocket boosters (SRBs) used in NASA's Space Shuttle, which were manufactured in Utah and transported via rail. The boosters had to conform to the dimensions of tunnels and tracks built to this gauge. The Reality: Roman Chariots and Railway Gauge: While Roman roads and infrastructure influenced European transportation systems, the standard railway gauge of 4 feet 8.5 inches is not definitively traced to Roman chariots. It was established in the 19th century by George Stephenson for British railways and became widely adopted. Space Shuttle Design: The width of the SRBs was indeed constrained by railway dimensions because they were transported on standard-gauge railways. However, this is more about logistical constraints and modern standardization than a direct link to Roman chariots. Conclusion: The idea is a mix of fact and myth. There is no direct lineage from Roman chariots to space shuttles, but historical standards do have cascading effects. The story is more a humorous example of how ancient decisions can ripple into modern engineering through indirect pathways. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå