Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Begge bruker sikkert bilen, og hvis de ikke har hver sin brukerprofil, så er det fort gjort å glemme å stille inn setet til korrekt kjørestilling for den andre parten.

I mange tilfeller, kan nok det hende. Men tviler sterkt, når man er så lav/kort i beina, at man har problemer med å rekke ned. Da vil det å stille stolen til lav nok høyde og langt nok frem, være så innprentet i hjernebarken at det skulle være umulig å glemme.

Jeg er selv ganske kort i beina i forhold til overkroppen, så dette "treffer" meg direkte. Det er temmelig uaktuelt å trille en meter, uten å justere setet, og dermed og sjekke speil etc.

Klart, har man bil med mulighet for å lagre kjøreprofiler, burde det uansett bare være å velge riktig lagret profil. Der er jo Tesla genial, ved at du kan laste "din" profil selv til andre Teslaer man låner/leier, fordi det ligger i appen man alltid har med seg. Der har nok mange andre produsenter et læringspunkt!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Complexity said:

Morro å se at de bare har satt en blindeplugg på start-stopp knappen til xc40

 

Og startknappen var bare plassert i hullet der hvor tenningslåsen, pleide å være.

Og tenningslåsen var plassert der for at rattlåsen skulle fungere....

Tar sin tid å bli kvitt Legacy ting.... :)

Dette er litt urban legene, men chat gpt bryter det ned sånn:

The Story:

  • Roman chariots supposedly had a standard wheelbase of approximately 4 feet 8.5 inches, which was determined by the width of two horses side by side.
  • This wheelbase influenced the gauge of early wagon roads and, subsequently, the standard gauge for railway tracks in many countries.
  • The claim is that this railway gauge eventually affected the design of components like the solid rocket boosters (SRBs) used in NASA's Space Shuttle, which were manufactured in Utah and transported via rail. The boosters had to conform to the dimensions of tunnels and tracks built to this gauge.

The Reality:

  1. Roman Chariots and Railway Gauge: While Roman roads and infrastructure influenced European transportation systems, the standard railway gauge of 4 feet 8.5 inches is not definitively traced to Roman chariots. It was established in the 19th century by George Stephenson for British railways and became widely adopted.

  2. Space Shuttle Design: The width of the SRBs was indeed constrained by railway dimensions because they were transported on standard-gauge railways. However, this is more about logistical constraints and modern standardization than a direct link to Roman chariots.

Conclusion:

The idea is a mix of fact and myth. There is no direct lineage from Roman chariots to space shuttles, but historical standards do have cascading effects. The story is more a humorous example of how ancient decisions can ripple into modern engineering through indirect pathways.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Eneste fordelen med Tesla sine rammeløse vinduer er at man kan ta de helt ned og få bedre plass til å smyge seg inn.
Man må også sitte i setet med foten på bremsen før man får satt bilen i gir.

Nå tenkte jeg vel hovedssaklig på den volvoen i Sandvika... 🫣

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Men fortsatt ett steg mindre å bare kunne sette seg inn å putte bilen i gir da.

For meg (og antagelig alle andre elbmw eiere) er det overhode ikke oppfattet som noe problem og ha fot på brems for å trykke på "ON" akkurat der hånden hviler for å gjøre bilen klar for kjøring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MK3 skrev (6 timer siden):

Har ikke kjørt elektrisk Volvo, men du må vel sette den i Drive og så trykke på gasspedalen for å få den til å kjøre?

Det er det eg er redd kan ha skjedd når han har klatret over. Bilen i d. 

Men trodde man måtte trå på brems samtidig så mulig det er tynt. Men de finner ingen feil på bilen, men fyren gjør jo ikke akkurat en normal ting i det ulykken skjer..... 

Hadde han satt seg inne helt normalt hadde eg vært mye mer nærliggende til å tro at det var noe annet enn uhell fra sjåføren.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

For meg (og antagelig alle andre elbmw eiere) er det overhode ikke oppfattet som noe problem og ha fot på brems for å trykke på "ON" akkurat der hånden hviler for å gjøre bilen klar for kjøring. 

Neida. Var aldri et problem å putte nøkkelen i hullet og stoppe for å gløde på vei til tenning. Men heldigvis går verden fremover.

Elsker forskjellen på leaf og den andre. Slippe on knappen er digg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Det er fryktelig gammeldags.. 😅
Glemmer hele tiden å "slå av" leafen når jeg parkerer den. Føles unødvenig når man bare kan hoppe ut av andre biler.

 

Vel. Her har jo ingeniørene til Nissan virkelig tenkt. Bilen piper jo hvis man åpner døren med bilen igang.

Og hva gjør man da? Jo.... Slår den av. Og hva gjør leafen om man slår den av?

Lenke til kommentar
Jotun skrev (25 minutter siden):

Neida. Var aldri et problem å putte nøkkelen i hullet og stoppe for å gløde på vei til tenning. Men heldigvis går verden fremover.

Elsker forskjellen på leaf og den andre. Slippe on knappen er digg.

Om det er å gå fremover å "slippe" en on-knapp kan diskuteres. Sett i lys av siste diskusjoner kan man se på det som et ekstra sikkerhetstiltak at bilen garantert til 100% ikke er kjøreklar før man selv gjør et aktivt valg 😉

Nå responderte jeg også med at bmw sin implementering er god. Bilen vil aldri være kjøreklar med mindre man sitter bak rattet med fot på bremsepedalen og bevisst slår den ON med en fysisk mikrobryter. Og den går automatisk ut av kjøreberedskap om førerdøren er åpen. 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Duriello said:

Nå tenkte jeg vel hovedssaklig på den volvoen i Sandvika... 🫣

 

Ja tenkte og på den. Var vel en grunn til at han måtte klatre inn på passasjersiden? Kansje han hadde sluppet det om det var enklere å smyge seg inn førerdøren?

Men kjenner alt for lite til detaljene der til å kunne mene noe om det. Kansje han bare ville prøve å gå inn fra andre siden for morro skyld..

51 minutes ago, Jotun said:

Vel. Her har jo ingeniørene til Nissan virkelig tenkt. Bilen piper jo hvis man åpner døren med bilen igang.

Og hva gjør man da? Jo.... Slår den av. Og hva gjør leafen om man slår den av?

Da piper den fordi døren er åpen når man slår den av.. 😅 Ganske forvirrende.

Man kan heldigvis slå av en del pipelyder på Leaf ved å bruke en Leafspy appen. Den peip jo høyt når man tok ut og i laderen og av en eller annen grunn. Men det fikk man slått av der heldigvis.

Om jeg ikke husker helt feil? Så peip den vel når man åpna ladeluken også orginalt. Veldig mye unødvendig støy.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (25 minutter siden):

Trenger litt hjelp til å tolke dette skiltet.
Er det slik å forstå at jeg kan stå her og lade mer enn 3 timer uten parkeringsskive mellom 23:00 og 08:00? Må jeg betale for parkering, eller kun lading i den perioden?

Skiltet sier vel bare maks 3 timer parkering i det angitte tidsrommet, mot at man bruker parkeringsskive. Står intet om betaling.

Sånn rent teoretisk kan du stå 3 timer før du kommer til 23:00 og fortsette og stå til 08:00, og fortsatt være innafor. Eventuelt, om du kommer etter 23:00 kan du vel stå 3 timer fra 08:00. Du skal anngi når dui annkom på skiva, for at de skal se når parkeringstiden går ut.

Ingen steder på skiltet antyder det noe om betaling for parkering, så det er ev. bare betaling for ladingen som da ev. koster. Tilleggskravet er selvsagt at du "lader", altså har betalt for ladingen og er tilkoblet laderen. De fleste steder det er slike tidsbegrensninger, så blir du ikke jaget bort eller bøtelagt om ladingen har stoppet underveis!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Ja, men om bilen hadde start-stopp knapp, hadde da bilen skutt avsted som den gjorde dersom han kom borti spaker, brytere etc dersom DET er grunn til ulykken? (Har xc40 start stopp knapp?)🙂

 

Så vidt jeg kjenner til, så har ikke bilen start/stopp, men skal "aktiveres (slåes på) når man sitter i setet. Sensorer merker om det er nok vekt i setet til at man kan anta at det er en person som sitter i setet. Så må du og holde inne bremsen for å få satt den i Drive!

Synes det høres merkelig at det skal være sånt et "arbeid" å trykke inn en start/stopp-knapp for å slå på eller av bilen. Dog, jeg forstår at det kan føles unødvendig om man er blitt vant med at det ikke er påkrevd i annen bil man er blitt familiær med!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Synes det høres merkelig at det skal være sånt et "arbeid" å trykke inn en start/stopp-knapp for å slå på eller av bilen.

Er jo litt det jeg mener, ekstra sikkerhet for å hindre nettopp sånne hendelser.

Jeg bryr meg ikke om bilen har start stopp knapp eller ei, det er inget problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Er jo litt det jeg mener, ekstra sikkerhet for å hindre nettopp sånne hendelser.

Jeg bryr meg ikke om bilen har start stopp knapp eller ei, det er inget problem.

Enig! Har det i min Kona, og synes det er greit. Er og fint at jeg kan ha bilen på, selv om jeg går ut av bilen, om jeg har andre som sitter i bilen. F.eks. når jeg stopper ved glass-container eller utenfor butikk, der jeg bare skal inn kjapt. På endel av disse bilene, må man jo inn på skjermen for å be bilen holde seg på, noe jeg egentlig synes høres langt mer tungvindt ut.

Eneste problemene med min i så måte, er at den piper lenge om jeg går ut av bilen med nøkkelen i lomma, og smeller igjen døren. Og nytt langt pip om jeg åpner en annen dør og smeller igjen, fremdeles uten å ha nøkkelen inni bilen.

Og det andre, er at den nekter å låse bilen om jeg går ut av bilen med den i gang (eller i Utility mode=camp mode). Så lenge nøkkelen er med ut, så holder det med en advarsel i det jeg lukker førerdøra, men den burde fremdeles tillate at jeg låser bilen midlertidig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Ja, poenget mitt var egentlig å si at dette må Volvo ta på sin kappe. Jeg er klar over at det sikkert er mange tilfeldigheter som evt. utgjorde den tragiske hendelsen, men allikevel så mener jeg at det ikke skal være fysisk mulig og starte bilen før flere hendelser er oppfyllt. 

Feks. burde følgende være oppfyllt før bilen startet:

1. Passasjer må sitte i setet (tyngden av passesjeren må registreres).
2. Sensoren må se øynene til passasjeren
3. Bremsepedalen må holdes inne.
4. To hender må berøre rattet samtidig innen 5 sekunder etter startknapp er presset.
5. Alle dørene på bilen må være igjen før bilen startet.

Dette er bare et eksempel, men det er så mange sensorer i bilene i dag at dette burde kunne elimineres. 

Så lenge det er mulig å overstyre. Vil ikke stå fast på hytta bare fordi låskassa på ene bakdøra har fryst og ikke indikerer lukket dør. For eksempel. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er og fint at jeg kan ha bilen på, selv om jeg går ut av bilen, om jeg har andre som sitter i bilen.

Nå har ikke jeg stor kjennskap til koreanske biler, annet en at jeg vet at de er masete med sikkerhetsfunksjoner ved hver oppstart. Hvordan fungerer det når du går inn og ut av bilen uten å stoppe den? (Vet de har lagt til snarveier for å slå av dette, spesifikt den hastighetsvarsleren)

Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

Er jo litt det jeg mener, ekstra sikkerhet for å hindre nettopp sånne hendelser.

Jeg bryr meg ikke om bilen har start stopp knapp eller ei, det er inget problem.

Kjører en ID4 for tiden. Den har heller ingen start knap. Men den har heller ingen gearspake. Man skal i alle fall klomse noe volsomt for å klare å vri vindusvisker hendelen(som ikke er vindusvisker hendel) trykke på bremsen å få bilen til å gå for eller akterover. Når man slutter turen trykker man bare på enden av hendelen og bilen slår seg av. Det fungerer og man venner seg ganske raskt til det. Me på en utleiebil fra Herz ville jeg ha valgt noe mere som BMW eller andre som har tradisjonell gearspake og start bryter. Syntes det er tøft av Herz å satse på utleiebiler som går på strøm. Man får med en bitte liten ladebrikke og kjør. En leiebil skal du bare sette deg inn i kl 23 om kvelden og kjøre. Ingen bruker 30min på å sette seg inn i alt før man kjører.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Kjører en ID4 for tiden. Den har heller ingen start knap. Men den har heller ingen gearspake. Man skal i alle fall klomse noe volsomt for å klare å vri vindusvisker hendelen(som ikke er vindusvisker hendel) trykke på bremsen å få bilen til å gå for eller akterover. Når man slutter turen trykker man bare på enden av hendelen og bilen slår seg av. Det fungerer og man venner seg ganske raskt til det. Me på en utleiebil fra Herz ville jeg ha valgt noe mere som BMW eller andre som har tradisjonell gearspake og start bryter. Syntes det er tøft av Herz å satse på utleiebiler som går på strøm. Man får med en bitte liten ladebrikke og kjør. En leiebil skal du bare sette deg inn i kl 23 om kvelden og kjøre. Ingen bruker 30min på å sette seg inn i alt før man kjører.

Leide en id3 via hertz i sommer da bilen min måtte på verksted (takke F at man har god forsikring), husker ikke helt hvordan det var på den. Sikkert samme som id4.

Blir jo vant etterhvert. 🙂🙂

 

(Edit* Tror neimen ikke jeg brukte den ladebrikken som var med heller😂)

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...