Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Snowleopard said:

Hva om hun ikke ville rekt ned ved en situasjon som krever bråbrems, f.eks. om en elg plutselig står ute i veien, eller kommer hoppende inn på veien? Hva skulle hun gjort da?

Stole på kraftforsterken til bremsene + nødbrems funksjonen.
Litt det samme som at folk ikke lengre sitter så de  holder rattet skikkelig, fordi man har en forsterker der og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (1 time siden):

I Sandvika saken klatret vel vedkommende inn fra passasjersiden når den drog avgårde. (Evt en av de andre sakene)

Har liten tro på feil på bilen i den saken.

Hvorfor skal bilen plutselig fare av gårde når man klatrer inn på passasjersiden?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Mistenker vedkommende har vært borti noe på vei over fra passasjersetet til førersetet. 

Bilen starter jo selv når du går inn i bilen. Så subber man borti det meste på veien.

Bare mine tanker. Når man går fra "uforståelig at det kunne skje" til "fører bare klatret inn i bilen fra feil side fordi det var så trangt og så skjøt bilen fart" så blir hvertfall eg mer skeptisk 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 minutter siden):

Mistenker vedkommende har vært borti noe på vei over fra passasjersetet til førersetet. 

Bilen starter jo selv når du går inn i bilen. Så subber man borti det meste på veien.

Bare mine tanker. Når man går fra "uforståelig at det kunne skje" til "fører bare klatret inn i bilen fra feil side fordi det var så trangt og så skjøt bilen fart" så blir hvertfall eg mer skeptisk 

Åja, sånn ja.

Jeg mener nå at det blir for enkelt og få bilen til å gå fremover hvis det er alt som skal til. 

Det må da være en enkel sak og forhindre bilen i å gå fremover så lenge mn ikke sitter bak rattet mener nå jeg. Man har den sensoren som leser øynene (usikker på hva den kalles) og man har sensor som bekrefter at fører sitter i setet ved hjelp av tyngden, og man har sensor på sikkerhetsbeltet, samt sensorer i rattet som merker berøring og i mange biler må man holde nede bremsepedalen for at bilen skal starte etc. 

Her burde spesielt Volvo som skryter av at INGEN skal dø i en Volvo etter 2025 være litt frempå mener jeg. 

Det at noen klyver inn i bilen fra passasjersiden er jo noe jeg ser for meg kan skje rett som det er. Jeg har selv måttet gjøre dette i enkelte tilfeller. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Bjerknez said:

Det må da være en enkel sak og forhindre bilen i å gå fremover så lenge mn ikke sitter bak rattet

Enig. Men det er nå sånn at ingen er perfekt og så plasserer man noen knapper/hjul/hendeler på midtkonsollen f. eks. som medfører slik.

Har vært nødlandinger av fly i Norge fordi noe ikke var (riktig) beskrevet i manualen. (Dette med feil i manualen fant jeg ikke på nettet nå; kom nok en del senere etter nødlandingen.)

https://www.tu.no/artikler/elfly-ulykken-darlig-vedlikehold-kan-ha-bidratt-til-at-motoren-stoppet/508019

Endret av trikola
fant noe likevel
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Enig. Men det er nå sånn at ingen er perfekt og så plasserer man noen knapper/hjul/hendeler på midtkonsollen f. eks. som medfører slik.

Har vært nødlandinger av fly i Norge fordi noe ikke var (riktig) beskrevet i manualen. (Dette med feil i manualen fant jeg ikke på nettet nå; kom nok en del senere etter nødlandingen.)

Ja, poenget mitt var egentlig å si at dette må Volvo ta på sin kappe. Jeg er klar over at det sikkert er mange tilfeldigheter som evt. utgjorde den tragiske hendelsen, men allikevel så mener jeg at det ikke skal være fysisk mulig og starte bilen før flere hendelser er oppfyllt. 

Feks. burde følgende være oppfyllt før bilen startet:

1. Passasjer må sitte i setet (tyngden av passesjeren må registreres).
2. Sensoren må se øynene til passasjeren
3. Bremsepedalen må holdes inne.
4. To hender må berøre rattet samtidig innen 5 sekunder etter startknapp er presset.
5. Alle dørene på bilen må være igjen før bilen startet.

Dette er bare et eksempel, men det er så mange sensorer i bilene i dag at dette burde kunne elimineres. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Duriello said:

Tenker det er greit at enkelte biler har start-stopp knapp..

"Åååh det er så gammeldags!"

Det er fryktelig gammeldags.. 😅
Glemmer hele tiden å "slå av" leafen når jeg parkerer den. Føles unødvenig når man bare kan hoppe ut av andre biler.

edit: For ikke å snakke om å huske å låse.. Man blir fort ødelagt av å ha "walk away door lock" på bilen man bruker mest.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Volvo har jo hatt en tilbakekalling for plutselig akselerasjon. Og sier at det har ikke vært noen ulykker i forbindelse med feilen.
https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/

Så da kan man velge å tro på dem eller ikke.

Kortslutninger skjer fra tid til annen i menneskehjernen. Forskjellen er at en feil som i gamle dager bare ville ført til at man kveler bilen, nå kan sende deg rett i, eller gjennom en vegg.

Internett er jo fullt av folk som gjør uforklarlige ting bak rattet. Gjerne i forbindelse med at man gjør en feil, og så har man en reaksjon som gjør det hundre ganger verre.

F.eks. Man tror bilen står i drive, men den står i revers. Sjokket over at bilen går bakover istedenfor fremover, kan gjøre at man overkompenserer. Sette bilen i drive og gi full gass forover. For så å stivne.

Som jeg tipper skjedde her f.eks. https://www.motor.no/aktuelt/her-smeller-volvoen-rett-i-veggen-glad-du-lever/296251

Hvordan fikse dette

Tesla forsøker med obstacle aware acceleration
image.png.fedf37320857c07c3a976c9a49601801.png

Det løser litt av det, men jeg mener fortsatt at man burde ha noen sikkerhetsmekanismer før man får full torque. Så typegodkjenning bør inneholde følgende:

  1. Du får ikke full kraft under 30 km/t
  2. Du får ikke full kraft før man manuelt har satt bilen i full-kraft modus / sport modus e.l. 
  3. For å få full kraft fra start må man aktivere "launch Control"
  4. Bremsepedal kutter all motorkraft (med mindre man aktivere sport modus etc.

 

Misliker at denne fokuserer på kvinner, men den viser flere situasjoner med slike kortslutninger

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det er fryktelig gammeldags.. 😅
Glemmer hele tiden å "slå av" leafen når jeg parkerer den. Føles unødvenig når man bare kan hoppe ut av andre biler.

edit: For ikke å snakke om å huske å låse.. Man blir fort ødelagt av å ha "walk away door lock" på bilen man bruker mest.

Praktisk de gangene man må klatre inn vinduet på passasjersiden da.. 🫣

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Glemmer hele tiden å "slå av" leafen når jeg parkerer den. Føles unødvenig når man bare kan hoppe ut av andre biler

Finns andre løsninger som f.eks BMW sin hvor man ikke må "slå av" med start/stop knappen , det er bare å åpne døra så går den av. Og man må holde foten på bremsen og denne inntrykket for å slå den på "med knapp".

Lenke til kommentar
1 minute ago, Duriello said:

Praktisk de gangene man må klatre inn vinduet på passasjersiden da.. 🫣

Eneste fordelen med Tesla sine rammeløse vinduer er at man kan ta de helt ned og få bedre plass til å smyge seg inn.
Man må også sitte i setet med foten på bremsen før man får satt bilen i gir.

 

2 minutes ago, Syar-2003 said:

Finns andre løsninger som f.eks BMW sin hvor man ikke må "slå av" med start/stop knappen , det er bare å åpne døra så går den av. Og man må holde foten på bremsen og denne inntrykket for å slå den på "med knapp".

Ja det er bedre enn å måtte trykke "engine start (ja det står det fortsatt på visse elbiler) knappen hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...