Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Mye man kan gjøre. Bytte standardhøyttalerne med bedre utgaver, legge inn amp og subwoofer, legge til flere basser, diskanter og mellomtoner etc.

enda mer viderekommende, bygge egne "kammer" for større elementer enn bilen er beregnet for, lydisolere mer i bilen, sette inn ekstra/kraftigere dynamo, ekstra 12V-batteri eller heftige kondensatorer som kan hjelpe på å gi nok av "instant power" til sub/basser etc og bytte til heftigere kabling.

Men hvor mye man ønsker og orker å gå til verks, er vel bare begrenset av budsjett og interesse. Jeg har adri vært endel av bilstereo-miljøet selv, selv om man før i tiden oppgraderte litt. Men på dagens biler ser jeg lite poeng i dette! 

Jeg har selv bygget biler med det man fint kan kalle konsertlyd-nivå som både kunne få Techno og bass-entusiastene til å riste i takt, så vel som det å få frysninger av stemmen til Sidsel Kyrkjebø( og andre flotte stemmer) så jeg vet både på godt og vondt hva man kan gjøre i en bil.

Poenget mitt er uansett at standardhøytalere i moderne biler er godt nok for de fleste, og de fleste av de som ønsker mer lyd trenger ikke å gjøre større kostnader/inngrep enn å montere ferdigpakker(her som oftest en liten subwoofer som kobles rett på bilens eget ledningsnett) som de fleste som tilbyr Stereo ofte har. En moderne bil trengs ikke de samme Inngrepene, og kostnadene, som man måtte før om man ønsker bedre lyd som man ofte måtte gjøre før. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Bjerknez said:

Er det forøvrig noen her som har prøvd/eid/kjørt flere elbiler her som er litt "kresne" på lydkvalitet og eller trøkk når det kommer til musikk i bilene? 

Jeg har kun testet lydanlegget skikkelig i to biler den siste tiden og det er Volvo EX30 og BMW i4 M50. Begge med best mulig anlegg som tilvalg. 

Jeg har ikke noe særlig mer referansepunkter enn disse to og selv om jeg har eid biler med kvalitetsanlegg tidligere så er nå dette over 10 år siden å jeg regner med mye har skjedd der... Men B&O anlegget i Audien jeg hadde som var en 2012 modell A4 var så absolutt et godt anlegg husker jeg med skikkelig fin lyd, men "trøkk" kan jeg ikke huske at det var så mye av. Men fyldig og god lyd var det. 

Volvo EX30 har en slik "soundbar" hvor alle 9 høytalerne er plassert ved frontruten og simulerer "surroundlyd". Denne har en subwoofer bak. så til sammen 10 stk. høytalere.

Lyden her var faktisk overraskende god og strengt tatt bra nok for dem aller fleste. Meg selv inkludert. Jeg synes bassen fort fadet ut når jeg skrudde opp ekstra, men lyden var god nok.

BMW i4 M50 med hele 17 stk. høytalere imponerte meg enda mer med mer "ekte" surround da man også har høytalere bak i kupeen. Her var det enda mer "trøkk" fra bassen og den som leverte best lyd av de bilene jeg har testet lyden i så langt. 

Lyden i Tesla har jeg ikke testet og heller ikke andre nye biler så kom gjerne med dine meninger rundt dette i bilene du har testet lydanlegget i. :) 

 

Jeg synes trøkket i Tesla Y 23 som jeg har er veldig bra, ikke dobbeltspola JL Audio 10" i lukka kasse bra, men definitivt bra. Jeg liker å kjenne bassen i magen, men er ikke noen audiofil.

Sammenligningsgrunnlaget mitt er Porsche 991 med Bose, Porsche 992 med Burmester, Mercedes 2014 E63 med Burmester.

Problemet til Tesla er at hele jævla bilen skrangler når man guffer på. Det gjør ikke bilene jeg sammenligner med. Men isolert sett synes jeg anlegget i Tesla er up there, hakket over Bose hakket under Burmester.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg har selv bygget biler med det man fint kan kalle konsertlyd-nivå som både kunne få Techno og bass-entusiastene til å riste i takt, så vel som det å få frysninger av stemmen til Sidsel Kyrkjebø( og andre flotte stemmer) så jeg vet både på godt og vondt hva man kan gjøre i en bil.

Poenget mitt er uansett at standardhøytalere i moderne biler er godt nok for de fleste, og de fleste av de som ønsker mer lyd trenger ikke å gjøre større kostnader/inngrep enn å montere ferdigpakker(her som oftest en liten subwoofer som kobles rett på bilens eget ledningsnett) som de fleste som tilbyr Stereo ofte har. En moderne bil trengs ikke de samme Inngrepene, og kostnadene, som man måtte før om man ønsker bedre lyd som man ofte måtte gjøre før. Heldigvis.

Høres ut som vi er helt på bølgelengde og frekvens her...! :thumbs:

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Problemet til Tesla er at hele jævla bilen skrangler når man guffer på. Det gjør ikke bilene jeg sammenligner med. Men isolert sett synes jeg anlegget i Tesla er up there, hakket over Bose hakket under Burmester.

Skiltet på min model 3 skrangler veldig når jeg drar på, men det er jo på utsiden så merker ikke noe til det inni bilen. Kun flasker og slikt i dørene som skrangler om jeg har sånt der siden det er basselementer i dørene og.

Kjører subwoofer på nivå 11 så den får kjørt seg.. hadde alltid en eller to 12" baki mine forrige biler men måtte slutte med det etter man fikk unger og heller trengte bagasjeplass..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Skiltet på min model 3 skrangler veldig når jeg drar på, men det er jo på utsiden så merker ikke noe til det inni bilen. Kun flasker og slikt i dørene som skrangler om jeg har sånt der siden det er basselementer i dørene og.

Kjører subwoofer på nivå 11 så den får kjørt seg.. hadde alltid en eller to 12" baki mine forrige biler men måtte slutte med det etter man fikk unger og heller trengte bagasjeplass..

Hører med. Bor på landet, og skrangling i skiltet er en helt essensiell del av råner-lydbildet når de kjører forbi. Dunk-klirr, dunk-klirr, dunk-klirr...

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Hører med. Bor på landet, og skrangling i skiltet er en helt essensiell del av råner-lydbildet når de kjører forbi. Dunk-klirr, dunk-klirr, dunk-klirr...

En flik med gummi som pakning bak, så får man vekk slike ulyder. Slurv å ikke fikse dette, når det er så enkelt...! 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...