Complexity Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Ser en video om Ioniq 9 nå. Virker å være en fin bil - men demobilen drev å klaget på at 12V batteriet ble tappet.. 110kWt hovedbatteri og Hyundai sliter fortsatt med å holde ett lite blybatteri oppladet fra det?.. Bilen klaget på at man måtte slå den på før 12V kunne lades - noe som ikke gikk på demobilen. Men hvorfor i alle dager kan den ikke bare lade 12V batteriet selv om "tenninga" bare er i første steg? Har det samme tullet på Leafen min men den er litt unnskylt siden den er 10år gammel og har omtrent null teknologi.. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Leaf har da omtrent null problem med 12 volt etter hva jeg har sett. Den kobler inn HV batteri for å lade 12 volt bare rett som det er, typisk 2-3 minutter hver gang, ved behov flere ganger om dagen. Tar nok veldig lite strøm ut av HV batteriet. Når bilen er av og midterste lampe blinker sakte, lades 12 volt på leaf. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 4 minutes ago, kremt said: Leaf har da omtrent null problem med 12 volt etter hva jeg har sett. Den kobler inn HV batteri for å lade 12 volt bare rett som det er, typisk 2-3 minutter hver gang, ved behov flere ganger om dagen. Tar nok veldig lite strøm ut av HV batteriet. Når bilen er av og midterste lampe blinker sakte, lades 12 volt på leaf. Ja har enda det orginale 10 år gamle i min og det er fortsatt i god stand. Leafen lader det når bilen lades, når bilen kjøres og 5 minutter eller noe per døgn når den står parkert. Funker bra. Men om du trykker på "power" knappen uten å trykke inn bremsa først vil bilen tømme det ganske raskt med å starte vifter og alt slikt uten å starte ladingen av 12V. Slik som denne helt nye Hyundaien og ser ut til å gjøre.. Endret 4 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Complexity skrev (8 minutter siden): Ser en video om Ioniq 9 nå. Virker å være en fin bil - men demobilen drev å klaget på at 12V batteriet ble tappet.. 110kWt hovedbatteri og Hyundai sliter fortsatt med å holde ett lite blybatteri oppladet fra det?.. Bilen klaget på at man måtte slå den på før 12V kunne lades - noe som ikke gikk på demobilen. Men hvorfor i alle dager kan den ikke bare lade 12V batteriet selv om "tenninga" bare er i første steg? Har det samme tullet på Leafen min men den er litt unnskylt siden den er 10år gammel og har omtrent null teknologi.. Lat nå, kan du poste link? 👏 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Hvis man virkelig går inn for det kan man sikkert tømme de fleste biler på en eller annen måte. Men hvorfor vil man "starte" en bil sånn halvveis. Det må da være en av elbilens store fordeler, at "motoren" alltid kan være aktivert når man venter etc. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, Duriello said: Lat nå, kan du poste link? 👏 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Complexity skrev (Akkurat nå): Takk takk. 🙂🙂 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 12 minutes ago, kremt said: Hvis man virkelig går inn for det kan man sikkert tømme de fleste biler på en eller annen måte. Men hvorfor vil man "starte" en bil sånn halvveis. Det må da være en av elbilens store fordeler, at "motoren" alltid kan være aktivert når man venter etc. Greia er ikke hvorfor man vil starte en slik bil hallveis - greia er hvorfor ikke bilen bare kan fikse dette selv i 2024 på en bil med masse fancy tech. Man trenger ikke starte motoren på en elbil for å lade 12V. Det er ikke en dynamo som må spinnes rundt for at 12V skal lades. Det er bare elektronikk som styrer alt. Problemet med dagens Hyundai er jo at batteriet tømmes uansett. Plugger du ikke ut ladekabelen når bilen er ferdig ladet så tømmes 12V batteriet - selv om den står med ekstern strøm tilkoblet.. De driver å bytter ut hele ICCU enheten eller hva selve laderen i bilen kalles på biler som er ille plaget, men hittil virker det som de nye og har tilsvarende problemer.. Endret 4 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden De virker over-engineered på visse ting og under på andre. Kanskje de rett og slett er blitt for komplekse. Det er hvertfall ikke bilene som har best driftssikkerhet eller lavest eierkostnad. Faktisk er vel BMW bedre enn Hyundai på disse områdene. Som er ganske skuffende. "Masse fancy tech" betyr det samme som at her er det masse dritt som går istykker, koster mye å reparere og forkorter bilens levetid mye. Skal man ha en bil lengt mulig kjøper man en bil nesten uten utstyr. Ingenting som går istykker, ingenting å reparere. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Likte designet en god del mer en jeg trodde jeg kom til å gjøre, sett bort fra hekken. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden En viktig påminnelse til alle som kjører elbil eller hybrid, og spesielt nå om vinteren. – Brems oftere og hardere For å holde bremsene i god form, gir Harald Nordseth det enkle rådet at man en gang i uken bør gjøre en hard brems og la de fysiske bremsene fungere. Dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan ta. https://www.bilnorge.no/dekk-dekk-felg/brems-oftere-og-hardere/4122425 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kan legge til at noen bilmodeller (f.eks VW, Skoda og Audi) har mulighet for å sette den i N ved kjøring og da aktiveres ikke motorbremsen ved bremsing. 100% brakepads, baby, og så slipper man å overdrive bremsinga mht eventuelle biler bak.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden kremt skrev (41 minutter siden): De virker over-engineered på visse ting og under på andre. Kanskje de rett og slett er blitt for komplekse. Det er hvertfall ikke bilene som har best driftssikkerhet eller lavest eierkostnad. Faktisk er vel BMW bedre enn Hyundai på disse områdene. Som er ganske skuffende. "Masse fancy tech" betyr det samme som at her er det masse dritt som går istykker, koster mye å reparere og forkorter bilens levetid mye. Skal man ha en bil lengt mulig kjøper man en bil nesten uten utstyr. Ingenting som går istykker, ingenting å reparere. Jeg har hatt hatt en del biler av siste skrik som har hatt en del utstyr. Kan ikke huske at noen av bilene jeg har hatt har hatt noen problemer med det som var regnet som "fancy" på den tiden jeg hadde bilen. Husker den gangen vi hadde gamle biler, typ 1980-1990. Var jaggu meg ikke feilfrie dem heller, men det var ikke elektronikken som sviktet her. Det var gjerne andre ting som gikk dundas. Var det noe galt med motor så fikk man sjelden opp noe lamper. Da hørte man ulyder. I dag får man varlser så fort det er den minste feil ett eller annet sted. Da får man fikset problemet kanskje før det blir et veldig stort problem. Men det koster. Det som var feil med motorer før, får man med elektronikk i dag. Derimot tror jeg mange feil på eldre biler lå der skjult uten at vi viste noe, da det ikke fantes noen sensorer etc. over alt. Bilene bare gikk til dem ikke gjorde det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Auto Asmodeus skrev (38 minutter siden): Kan legge til at noen bilmodeller (f.eks VW, Skoda og Audi) har mulighet for å sette den i N ved kjøring og da aktiveres ikke motorbremsen ved bremsing Det samme gjør jeg inne i mellom med i4M50 også. Er bare å dytte gearkontroller i N for å frikople motorene. Endret 3 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Bjerknez skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt hatt en del biler av siste skrik som har hatt en del utstyr. Kan ikke huske at noen av bilene jeg har hatt har hatt noen problemer med det som var regnet som "fancy" på den tiden jeg hadde bilen. Husker den gangen vi hadde gamle biler, typ 1980-1990. Var jaggu meg ikke feilfrie dem heller, men det var ikke elektronikken som sviktet her. Det var gjerne andre ting som gikk dundas. Var det noe galt med motor så fikk man sjelden opp noe lamper. Da hørte man ulyder. I dag får man varlser så fort det er den minste feil ett eller annet sted. Da får man fikset problemet kanskje før det blir et veldig stort problem. Men det koster. Det som var feil med motorer før, får man med elektronikk i dag. Derimot tror jeg mange feil på eldre biler lå der skjult uten at vi viste noe, da det ikke fantes noen sensorer etc. over alt. Bilene bare gikk til dem ikke gjorde det. Er ikke 100% enig. Mange biler på 70-80tall var rimelig feilfrie med normalt vedlikehold. Husker en kompis som kjørte farens 1975 corolla. Udødelig. Husker også at jeg hadde sommerjobb og sjefen kom kjørende i en opel kadett GTE ca 1978 modell. Var selvfølgelig interessert i bilen og han kunne fortelle at den var kjørt 430 000km. Mercedes 123 serie var ofte helt ekstremt feilfrie. De gikk og gikk Problemene med disse gamle bilene på 70-80 tallet var ikke mekaniske. De rustet i filler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå