Complexity Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Ser en video om Ioniq 9 nå. Virker å være en fin bil - men demobilen drev å klaget på at 12V batteriet ble tappet.. 110kWt hovedbatteri og Hyundai sliter fortsatt med å holde ett lite blybatteri oppladet fra det?.. Bilen klaget på at man måtte slå den på før 12V kunne lades - noe som ikke gikk på demobilen. Men hvorfor i alle dager kan den ikke bare lade 12V batteriet selv om "tenninga" bare er i første steg? Har det samme tullet på Leafen min men den er litt unnskylt siden den er 10år gammel og har omtrent null teknologi.. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Leaf har da omtrent null problem med 12 volt etter hva jeg har sett. Den kobler inn HV batteri for å lade 12 volt bare rett som det er, typisk 2-3 minutter hver gang, ved behov flere ganger om dagen. Tar nok veldig lite strøm ut av HV batteriet. Når bilen er av og midterste lampe blinker sakte, lades 12 volt på leaf. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) 4 minutes ago, kremt said: Leaf har da omtrent null problem med 12 volt etter hva jeg har sett. Den kobler inn HV batteri for å lade 12 volt bare rett som det er, typisk 2-3 minutter hver gang, ved behov flere ganger om dagen. Tar nok veldig lite strøm ut av HV batteriet. Når bilen er av og midterste lampe blinker sakte, lades 12 volt på leaf. Ja har enda det orginale 10 år gamle i min og det er fortsatt i god stand. Leafen lader det når bilen lades, når bilen kjøres og 5 minutter eller noe per døgn når den står parkert. Funker bra. Men om du trykker på "power" knappen uten å trykke inn bremsa først vil bilen tømme det ganske raskt med å starte vifter og alt slikt uten å starte ladingen av 12V. Slik som denne helt nye Hyundaien og ser ut til å gjøre.. Endret 21. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Complexity skrev (8 minutter siden): Ser en video om Ioniq 9 nå. Virker å være en fin bil - men demobilen drev å klaget på at 12V batteriet ble tappet.. 110kWt hovedbatteri og Hyundai sliter fortsatt med å holde ett lite blybatteri oppladet fra det?.. Bilen klaget på at man måtte slå den på før 12V kunne lades - noe som ikke gikk på demobilen. Men hvorfor i alle dager kan den ikke bare lade 12V batteriet selv om "tenninga" bare er i første steg? Har det samme tullet på Leafen min men den er litt unnskylt siden den er 10år gammel og har omtrent null teknologi.. Lat nå, kan du poste link? 👏 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Hvis man virkelig går inn for det kan man sikkert tømme de fleste biler på en eller annen måte. Men hvorfor vil man "starte" en bil sånn halvveis. Det må da være en av elbilens store fordeler, at "motoren" alltid kan være aktivert når man venter etc. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november 2 minutes ago, Duriello said: Lat nå, kan du poste link? 👏 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Complexity skrev (Akkurat nå): Takk takk. 🙂🙂 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) 12 minutes ago, kremt said: Hvis man virkelig går inn for det kan man sikkert tømme de fleste biler på en eller annen måte. Men hvorfor vil man "starte" en bil sånn halvveis. Det må da være en av elbilens store fordeler, at "motoren" alltid kan være aktivert når man venter etc. Greia er ikke hvorfor man vil starte en slik bil hallveis - greia er hvorfor ikke bilen bare kan fikse dette selv i 2024 på en bil med masse fancy tech. Man trenger ikke starte motoren på en elbil for å lade 12V. Det er ikke en dynamo som må spinnes rundt for at 12V skal lades. Det er bare elektronikk som styrer alt. Problemet med dagens Hyundai er jo at batteriet tømmes uansett. Plugger du ikke ut ladekabelen når bilen er ferdig ladet så tømmes 12V batteriet - selv om den står med ekstern strøm tilkoblet.. De driver å bytter ut hele ICCU enheten eller hva selve laderen i bilen kalles på biler som er ille plaget, men hittil virker det som de nye og har tilsvarende problemer.. Endret 21. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november De virker over-engineered på visse ting og under på andre. Kanskje de rett og slett er blitt for komplekse. Det er hvertfall ikke bilene som har best driftssikkerhet eller lavest eierkostnad. Faktisk er vel BMW bedre enn Hyundai på disse områdene. Som er ganske skuffende. "Masse fancy tech" betyr det samme som at her er det masse dritt som går istykker, koster mye å reparere og forkorter bilens levetid mye. Skal man ha en bil lengt mulig kjøper man en bil nesten uten utstyr. Ingenting som går istykker, ingenting å reparere. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Likte designet en god del mer en jeg trodde jeg kom til å gjøre, sett bort fra hekken. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november En viktig påminnelse til alle som kjører elbil eller hybrid, og spesielt nå om vinteren. – Brems oftere og hardere For å holde bremsene i god form, gir Harald Nordseth det enkle rådet at man en gang i uken bør gjøre en hard brems og la de fysiske bremsene fungere. Dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan ta. https://www.bilnorge.no/dekk-dekk-felg/brems-oftere-og-hardere/4122425 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Kan legge til at noen bilmodeller (f.eks VW, Skoda og Audi) har mulighet for å sette den i N ved kjøring og da aktiveres ikke motorbremsen ved bremsing. 100% brakepads, baby, og så slipper man å overdrive bremsinga mht eventuelle biler bak.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november kremt skrev (41 minutter siden): De virker over-engineered på visse ting og under på andre. Kanskje de rett og slett er blitt for komplekse. Det er hvertfall ikke bilene som har best driftssikkerhet eller lavest eierkostnad. Faktisk er vel BMW bedre enn Hyundai på disse områdene. Som er ganske skuffende. "Masse fancy tech" betyr det samme som at her er det masse dritt som går istykker, koster mye å reparere og forkorter bilens levetid mye. Skal man ha en bil lengt mulig kjøper man en bil nesten uten utstyr. Ingenting som går istykker, ingenting å reparere. Jeg har hatt hatt en del biler av siste skrik som har hatt en del utstyr. Kan ikke huske at noen av bilene jeg har hatt har hatt noen problemer med det som var regnet som "fancy" på den tiden jeg hadde bilen. Husker den gangen vi hadde gamle biler, typ 1980-1990. Var jaggu meg ikke feilfrie dem heller, men det var ikke elektronikken som sviktet her. Det var gjerne andre ting som gikk dundas. Var det noe galt med motor så fikk man sjelden opp noe lamper. Da hørte man ulyder. I dag får man varlser så fort det er den minste feil ett eller annet sted. Da får man fikset problemet kanskje før det blir et veldig stort problem. Men det koster. Det som var feil med motorer før, får man med elektronikk i dag. Derimot tror jeg mange feil på eldre biler lå der skjult uten at vi viste noe, da det ikke fantes noen sensorer etc. over alt. Bilene bare gikk til dem ikke gjorde det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) Auto Asmodeus skrev (38 minutter siden): Kan legge til at noen bilmodeller (f.eks VW, Skoda og Audi) har mulighet for å sette den i N ved kjøring og da aktiveres ikke motorbremsen ved bremsing Det samme gjør jeg inne i mellom med i4M50 også. Er bare å dytte gearkontroller i N for å frikople motorene. Endret 21. november av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Bjerknez skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt hatt en del biler av siste skrik som har hatt en del utstyr. Kan ikke huske at noen av bilene jeg har hatt har hatt noen problemer med det som var regnet som "fancy" på den tiden jeg hadde bilen. Husker den gangen vi hadde gamle biler, typ 1980-1990. Var jaggu meg ikke feilfrie dem heller, men det var ikke elektronikken som sviktet her. Det var gjerne andre ting som gikk dundas. Var det noe galt med motor så fikk man sjelden opp noe lamper. Da hørte man ulyder. I dag får man varlser så fort det er den minste feil ett eller annet sted. Da får man fikset problemet kanskje før det blir et veldig stort problem. Men det koster. Det som var feil med motorer før, får man med elektronikk i dag. Derimot tror jeg mange feil på eldre biler lå der skjult uten at vi viste noe, da det ikke fantes noen sensorer etc. over alt. Bilene bare gikk til dem ikke gjorde det. Er ikke 100% enig. Mange biler på 70-80tall var rimelig feilfrie med normalt vedlikehold. Husker en kompis som kjørte farens 1975 corolla. Udødelig. Husker også at jeg hadde sommerjobb og sjefen kom kjørende i en opel kadett GTE ca 1978 modell. Var selvfølgelig interessert i bilen og han kunne fortelle at den var kjørt 430 000km. Mercedes 123 serie var ofte helt ekstremt feilfrie. De gikk og gikk Problemene med disse gamle bilene på 70-80 tallet var ikke mekaniske. De rustet i filler. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. november Del Skrevet 22. november Trestein skrev (4 timer siden): Er ikke 100% enig. Mange biler på 70-80tall var rimelig feilfrie med normalt vedlikehold. Husker en kompis som kjørte farens 1975 corolla. Udødelig. Husker også at jeg hadde sommerjobb og sjefen kom kjørende i en opel kadett GTE ca 1978 modell. Var selvfølgelig interessert i bilen og han kunne fortelle at den var kjørt 430 000km. Mercedes 123 serie var ofte helt ekstremt feilfrie. De gikk og gikk Problemene med disse gamle bilene på 70-80 tallet var ikke mekaniske. De rustet i filler. Når jeg tenker etter, så tror jeg faktisk jeg er enig med deg. Ikke med at biler med fancy elektronikk har nevneverdig mer feil, men at biler generelt var bedre før og holdt lenger. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. november Del Skrevet 22. november (endret) Så denne videoen på Youtube som tester parkassist på BMW, Audi, Ford og flere Teslaer: Dette mener jeg er et bevis på at Tesla er ferske gamet. Både Ford, BMW og Audi besto alle testene, men Tesla besto ingen. Bortsett fra EN test med EN av bilene. Det var også tatt med hele tre Teslaer og ingen av dem besto begge parkeringstestene. Tesla fant ikke engang luken i innendørsparkeringen. Nå er ikke dette en funksjon som brukes mye for min del eller av veldig mange kanskje, men det sier nå uansett litt om hvordan Softwaren i Tesla fungerer i forhold til andre biler kanskje? Husker jeg hadde en 2008 modell VW Touran som klarte dette helt utmerket. Jeg brukte denne ganske mye den gangen da det var ganske ny teknologi og litt spennende. At nye biler snart 20 år senere ikke klarer dette er vel litt rart? Eller hva er det som egentlig går galt her? Som nevnt så er ikke dette verdens mest nyttige funksjon kanskje, slik jeg ser det, men jeg lurer mer på HVORFOR Tesla i videoen over feiler med alle bilene i testen? Hva er det BMW, Audi og Ford har skjønt som ikke Tesla har skjønt? Endret 22. november av Bjerknez Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november Del Skrevet 22. november (endret) 2 hours ago, Bjerknez said: Så denne videoen på Youtube som tester parkassist på BMW, Audi, Ford og flere Teslaer: Dette mener jeg er et bevis på at Tesla er ferske gamet. Både Ford, BMW og Audi besto alle testene, men Tesla besto ingen. Bortsett fra EN test med EN av bilene. Det var også tatt med hele tre Teslaer og ingen av dem besto begge parkeringstestene. Tesla fant ikke engang luken i innendørsparkeringen. Nå er ikke dette en funksjon som brukes mye for min del eller av veldig mange kanskje, men det sier nå uansett litt om hvordan Softwaren i Tesla fungerer i forhold til andre biler kanskje? Husker jeg hadde en 2008 modell VW Touran som klarte dette helt utmerket. Jeg brukte denne ganske mye den gangen da det var ganske ny teknologi og litt spennende. At nye biler snart 20 år senere ikke klarer dette er vel litt rart? Eller hva er det som egentlig går galt her? Som nevnt så er ikke dette verdens mest nyttige funksjon kanskje, slik jeg ser det, men jeg lurer mer på HVORFOR Tesla i videoen over feiler med alle bilene i testen? Hva er det BMW, Audi og Ford har skjønt som ikke Tesla har skjønt? Tesla har nedprioritert den autopark greia totalt og den har aldri funket.. De fører jo en enorm mengde statistikk og nedprioriterer funksjoner som ikke blir brukt. Nå er den videoen der 2 år gammel og det har vel vært 20 oppdateringer eller noe til bilene siden da. Tesla vil heller at man parkerer selv så kommer bilen å henter deg etterpå. Endret 22. november av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. november Del Skrevet 22. november Complexity skrev (1 minutt siden): Tesla Tesla har nedprioritert den autopark greia totalt og den har aldri funket.. Nå er den videoen der 2 år gammel og det har vel vært 20 oppdateringer eller noe til bilene siden da. Tesla vil heller at man parkerer selv så kommer bilen å henter deg etterpå. Da er det vel bedre å fjerne den og bruke nettopp ditt utsagn som argument for dette, i steden for å ha noe som ikke funker? Nå har vel park assist vært på markedet i veldig mange år allerede, så det burde nå funket på en eknologispekket bil som Tesla mener nå jeg? I tillegg, så skryter dem av at man heller skal satse på at bilen kommer og henter deg? Hvordan skal man kunne stole på at det funker hvis ikke engang park assist funker? Jeg er egentlig bare ute etter å forstå hvordan Tesla prioriterer og tenker rundt bilene sine. Det er på en måte forskjell på og få gode ideer og faktisk få dem til å fungere stabilt i praksis tror jeg. Det samme gjelder disse blinklys knappene på styret. Sikkert en fancy og god ide til å begynne med, men hadde han som fikk ideen faktisk kjørt bilen med disse knappene i en rundkjøring som man skal blinke inn i samt ut av, så hadde han kuttet dem ut på kort tid. Jeg får liksom en følelse av at eierne av Tesla blir prøvekaniner. Mye funker og veldig mye er bra med Tesla. Jeg kunne tenkt meg en selv en gang bare for å eid en, men jeg synes liksom det er noe som skurrer i samme setning... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november Del Skrevet 22. november 6 minutes ago, Bjerknez said: Da er det vel bedre å fjerne den og bruke nettopp ditt utsagn som argument for dette, i steden for å ha noe som ikke funker? Nå har vel park assist vært på markedet i veldig mange år allerede, så det burde nå funket på en eknologispekket bil som Tesla mener nå jeg? I tillegg, så skryter dem av at man heller skal satse på at bilen kommer og henter deg? Hvordan skal man kunne stole på at det funker hvis ikke engang park assist funker? Jeg er egentlig bare ute etter å forstå hvordan Tesla prioriterer og tenker rundt bilene sine. Det er på en måte forskjell på og få gode ideer og faktisk få dem til å fungere stabilt i praksis tror jeg. Det samme gjelder disse blinklys knappene på styret. Sikkert en fancy og god ide til å begynne med, men hadde han som fikk ideen faktisk kjørt bilen med disse knappene i en rundkjøring som man skal blinke inn i samt ut av, så hadde han kuttet dem ut på kort tid. Jeg får liksom en følelse av at eierne av Tesla blir prøvekaniner. Mye funker og veldig mye er bra med Tesla. Jeg kunne tenkt meg en selv en gang bare for å eid en, men jeg synes liksom det er noe som skurrer i samme setning... Nei det kan man lure litt på. Folk har jo blitt reklamert med at dem har autopark så de kan vel ikke ta det bort. Men jeg kjenner ingen med verken Tesla eller noe annen bil som bruker autopark så ikke stort savn. Største forsjellen med Tesla og de andre er at de andre bruker 18 sensorer og radar og lidar og alle slike ting, mens Tesla benytter kun kamera. Og de eldre bilene har ikke kamera i nesen så bilen er blind i fronten. Derfor den må rygge i starten når den skal hente deg for å få sett hva som er forran bilen med kameraene i frontruta. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå