Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (Akkurat nå):

Har ikke sett at man kan variere kraft fordeling mellom for og bakhjul slik man kan på endel andre biler? Sport kjører vel permanent 4 hjuls trekk mens resten er bakhjulsdrift intill hjul spinn? Testet ikke NAF/motor denne? Er de I35 eller I40 motoren som er bak på M50? 

Nei det er ikke slik "du tror". Men hva vet vel jeg som har hatt den som daily driver 2 år i januar 🤷‍♂️.
Bmw xdrive , ei heller elektrisk xdrive har aldri vært permanent firehjulstrekk.
Og så kjører jeg som folk, ikke som en gærning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke slik "du tror". Men hva vet vel jeg som har hatt den som daily driver 2 år i januar 🤷‍♂️.
Bmw xdrive , ei heller elektrisk xdrive har aldri vært permanent firehjulstrekk.
Og så kjører jeg som folk, ikke som en gærning.

Du kan ikke sammenligne xdrive med det du har! Da bør du ikke utale deg!

Som sagt kjører du rolig spiller det liten rolle. 

Kun ved slip grense, da strever forhjula med grepet.

Man trenger ikke kjøre som en gal for å være på slip grensa. Holder lenge med en rask aks ut av en rundkjøring. På vinteren enda lettere. 

Men som sagt så kan man kjøre hele livet uten å ane om bilen trekker på for eller bakhjul

Husker godt en nabo som satte kjettinger på forhjula på en bakhjulsdrevet toyoya starlett. Han var nok av den typen

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne xdrive med det du har! Da bør du ikke utale deg!

Jeg har hatt ice bmw med xdrive og elektrisk bmw xdrive. Bmw kaller det electic xDrive på elektiske. Så jeg mener jeg absolutt kan uttale meg om det 😉

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt ice bmw med xdrive og elektrisk bmw xdrive. Bmw kaller det electic xDrive på elektiske. Så jeg mener jeg absolutt kan uttale meg om det 😉

 

Vil jo påstå at dette blir som en citroeng 2cv med en motor foran og en bak. Det er jo linkingen mellom for og bakaksel som gir forskjellene på 4 hjulstrekk systemene. Her er det ingen ting. I teorien kan forhjulene bremse mens bakhjula gir på om man feiler på elektronikken eller har større slitasje på bakhjula. Felles er vel at ekstremt mye kan bli feil. Audi har vel  fremdeles det beste 4 hjulstrekk systemet med det gamle quattro med senterdiff selv om noen av bilene egentlig hadde et syncro system som var mye dårligere i starten. Som sagt så har I5 M50 ingen som helst mekanisk forbindelse mellom for og bakhjul som x drive har.(Med mindre det ligger en aksling i mellomaksling tunnelen)

Lenke til kommentar

Her er en mer detaljert artikkel om hvordan Xdrive Electric systemet fungerer

https://bimmerlife.com/2022/02/26/bmw-explains-electric-xdrive-system-on-i4-m50-and-ix/

Noen utklipp fra de mer forklarende delene av artikkelen

Sitat

Unlike a traditional internal combustion vehicle with all-wheel-drive, the dual electric motors of the i4 M50 (and the BMW iX) are controlled by BMW’s Driving Stability Control which is linked to an all-wheel-drive-specific version of actuator contiguous wheel slip limitation and the combined charging unit (CCU).

The networking of these three systems and components allows the dual-motor xDrive system of the i4 M50 and iX to adapt based on parameters from which drive mode is selected, whether or not Dynamic Traction Control (DTC) is active, and, of course, road conditions based on wheel speeds, steering angle, driving speed, longitudinal and lateral acceleration, and yaw rate

Within the electric xDrive system of the i4 M50 and iX, the actuator contiguous wheel slip limitation is directly integrated with the CCU’s drive torque control system. Additionally, the CCU also includes electronics for both charging and driving. Together, the CCU and actuator contiguous wheel slip limitation system process parameters such as road surface friction properties, wind, uphill or downhill gradients, the vehicle settings of the My Modes and DTC, as well as the dynamic axle-load distribution. All of this means driver assistance systems can transmit interventions at speeds up to ten times faster than before and in a precisely measured way.

Depending on operating conditions and what is being asked of the vehicle, the CCU maximizes efficiency by deciding which of the two motors should be used and when. According to BMW, when moderate pressure is applied to the accelerator pedal, a continuously higher proportion of drive torque comes courtesy of the rear motor. When the vehicle is being driven in something resembling a constant state, like cruising on the freeway, the rear motor is solely responsible for providing power. These two scenarios effectively encapsulate the traditional rear-wheel-drive BMW driving experience, but with the added benefits of optimized efficiency in terms of the drive system and range. Full all-wheel-drive is, of course, always available, regardless of what driving mode has been selected by the individual behind the wheel; should conditions dictate, like during dynamic cornering on a twisted backroad, the amount of torque being generated by the rear motor is increased, allowing the front wheels to take more cornering force. If a wheel begins to slip, any spontaneous load demand is immediately met with a significant increase in drive torque from the front axle.

Så om noe så kan nok disse systemene reagere raskere og mer presist enn mekaniske 4wd systemer.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Her er en mer detaljert artikkel om hvordan Xdrive Electric systemet fungerer

https://bimmerlife.com/2022/02/26/bmw-explains-electric-xdrive-system-on-i4-m50-and-ix/

Noen utklipp fra de mer forklarende delene av artikkelen

Så om noe så kan nok disse systemene reagere raskere og mer presist enn mekaniske 4wd systemer.

Teoretisk skal dette kunne fungere perfekt. Man kan fint kalibrere ut slitasje på dekk ved å sammenligne hastighetsmåling ved null rattvinkel. Man bør også kunne kjøre hvert hjul med nøyaktig teoretisk hastighet i enhver sving. Det skal kunne gi fantastisk bra traction. Problemet er fysikken. Overfører man for mye krefter og alle hjula er på grensen av hva de kan ta blir kjørefølelsen påvirket negativt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Som sagt så har I5 M50 ingen som helst mekanisk forbindelse mellom for og bakhjul som x drive har.(Med mindre det ligger en aksling i mellomaksling tunnelen)

Selvsagt er det ingen fordelerkasse og mellomaksel i noen som helst elbil med dual motorer og firehjulsdrift. 
Som sagt og jeg gjentar vel vitende om hvordan begge systemene til bmw fungerer
LES: Hos BMW heter det og kalles for electric xDrive

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...