Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (6 minutter siden):

Har disse veldig stort verditap? Syns de kostet rundt 600 tusen når de kom for ett år siden, nå er de nesten ikke dyrere enn id3

  Skjul innhold

id7.thumb.PNG.e4e27e86b52cd962615e73a492f7f000.PNG

 

Tipper disse er vanskeligere å selge da de er sedan versjonen og "mangler" 4x4. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Tipper disse er vanskeligere å selge da de er sedan versjonen og "mangler" 4x4. 

Ahh... det så jeg ikke. Ganske "kjipe" versoner det der. Kjip er flåsete å si kanskje, men en såpass tor bil med kun 2WD og 77kw. Batteri oh 280ish hesyer er nok ikke spesielt spennende mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Tipper disse er vanskeligere å selge da de er sedan versjonen og "mangler" 4x4. 

Husk at med 2WD og bakhjulstrekk slipper man de fordømte drivkreftene som drar i styringen. Mye bedre å kjøre RWD enn AWD om man kjører aktivt i svinger. I4 M50 hadde for kraftig trekk på forhjula etter min smak. Minnet rett å slett om en AUDI FWD i svinger. Opptil 55% av vekta over drivhjula gjør at fremkommelighet er null problem på de fleste el biler med bakhjulstrekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Husk at med 2WD og bakhjulstrekk slipper man de fordømte drivkreftene som drar i styringen. Mye bedre å kjøre RWD enn AWD om man kjører aktivt i svinger. I4 M50 hadde for kraftig trekk på forhjula etter min smak. Minnet rett å slett om en AUDI FWD i svinger. Opptil 55% av vekta over drivhjula gjør at fremkommelighet er null problem på de fleste el biler med bakhjulstrekk. 

Ikke enig. Jeg kjørte en volvo EX30 med RWD for ikke lenge siden. Sammenlignet med AWD versjonen var RWD mye mer "vinglete". Det bare spant. Spesielt på våt vei. 

Har ca. 30 mil bak meg i en i4 M50 og selv om jeg ikke har kjørt på bane eller prøvd og fremkalle sladd etc. så har jeg kjørt friskt med denne til tider og kjenner meg ikke igjen i det du sier med fremhjulene. Da har du i såfall kjørt mye hardere enn meg og mye hardere enn jeg noen gang kommer til å kjøre på landeveien. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Ahh... det så jeg ikke. Ganske "kjipe" versoner det der. Kjip er flåsete å si kanskje, men en såpass tor bil med kun 2WD og 77kw. Batteri oh 280ish hesyer er nok ikke spesielt spennende mener nå jeg. 

0-100 på 6.6 sekunder er da innafor for en "familiebærer" uten nyttelast? 😁

 

Edit* Er det ikke en av disse T-Bjørn testet å fikk mye bedre rekkevidde en de 620km oppgitte?

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Ikke enig. Jeg kjørte en volvo EX30 med RWD for ikke lenge siden. Sammenlignet med AWD versjonen var RWD mye mer "vinglete". Det bare spant. Spesielt på våt vei. 

Har ca. 30 mil bak meg i en i4 M50 og selv om jeg ikke har kjørt på bane eller prøvd og fremkalle sladd etc. så har jeg kjørt friskt med denne til tider og kjenner meg ikke igjen i det du sier med fremhjulene. Da har du i såfall kjørt mye hardere enn meg og mye hardere enn jeg noen gang kommer til å kjøre på landeveien. 

 

Du merker det ikke før du er på slipp grensen. Kjører du rolig er det nok greit. Merket det i rundkjøringer.

Traction kontroll er så bra at bakhjulsdrevne biler vingler kun når man slår av alt.

Grunnen til at mange ikke merker dette er at få i dag har erfaring med ren bakhjulstrekk. jeg har aldri hatt noe annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

0-100 på 6.6 sekunder er da innafor for en "familiebærer" uten nyttelast? 😁

 

Edit* Er det ikke en av disse T-Bjørn testet å fikk mye bedre rekkevidde en de 620km oppgitte?

Ja jøss, 6.6 sekunder er bra det, isolert sett, men ikke i forhold til andre elbiler i samme prissegment mener jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Du merker det ikke før du er på slipp grensen. Kjører du rolig er det nok greit. Merket det i rundkjøringer.

Traction kontroll er så bra at bakhjulsdrevne biler vingler kun når man slår av alt.

Grunnen til at mange ikke merker dette er at få i dag har erfaring med ren bakhjulstrekk. jeg har aldri hatt noe annet

Hehe, jeg har nå kjørt mine mil med bakhjulstrekk i løpet av de 35 årene jeg har kjørt bil :) 

Jeg skjønner hva du prøver og si, eller hva du mener. Men dette er ikke noe problem i praksis mener jeg. Kanskje det har betydning på en bane hvor man skal sladde rundt og ligge bred gjennom svinger, men ikke på landeveien ser jeg for meg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Ja jøss, 6.6 sekunder er bra det, isolert sett, men ikke i forhold til andre elbiler i samme prissegment mener jeg. 

Tenker nok at de som hovedsaklig ser på denne prioriterer praktisk fremfor ytelse. (Før den kom som Touring iallefall)

Er egentlig ikke helt sikker på hva nærmeste konkurrent til ID7 er..

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Ja jøss, 6.6 sekunder er bra det, isolert sett, men ikke i forhold til andre elbiler i samme prissegment mener jeg. 

Og hva så? Full akselerasjon er noe man utnytter noen få ganger når bilen er helt ny, bare for å teste det, og kanskje første gang noen sitter på. Jeg kjørte en e-208, nesten den tregeste elbilen det er mulig å oppdrive, i flere år, og den hadde stort sett mer enn nok ytelse. Det skortet litt om man skulle passere i 110-soner, men de finnes knapt (dessverre) nord for Dovre.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 minutter siden):

Tenker nok at de som hovedsaklig ser på denne prioriterer praktisk fremfor ytelse. 

Er egentlig ikke helt sikker på hva nærmeste konkurrent til ID7 er..

Ja, det har du nok rett i. Id7 er vel på størrelse med en stor passat? Jeg ville nå uansett hatt AWD i en bil i dag. Men 400K er jo en fin pris for den bilen hvis man er ute etter en stor familiebil. Men jeg kunne nok tenkt meg langt større batteri i en såpass stor bil som vel er beregnet for lengre turer med mye bagasje og flere i bilen. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (3 minutter siden):

Og hva så? Full akselerasjon er noe man utnytter noen få ganger når bilen er helt ny, bare for å teste det, og kanskje første gang noen sitter på. Jeg kjørte en e-208, nesten den tregeste elbilen det er mulig å oppdrive, i flere år, og den hadde stort sett mer enn nok ytelse. Det skortet litt om man skulle passere i 110-soner, men de finnes knapt (dessverre) nord for Dovre.  

Full aksellerasjon er noe jeg tester rett som det er i en slik bil. Nå er ikke aksellerasjonen i seg selv som er avgjørende med aksellerasjonen gir også en indikasjon på at det er krefter der ellers også. Er det noe som irriterer meg så er det å ligge bak en traktor på landeveien med motorsvak bil som ikke kan smette forbi. 

Det er i det hele tatt litt gøy og faktisk nyttig med litt krefter. 

Men 6.6 sekunder er jo som du sier bra nok i dag. Så får det være opp til hver enkelt av oss hva vi prioriterer tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Ja, det har du nok rett i. Id7 er vel på størrelse med en stor passat? Jeg ville nå uansett hatt AWD i en bil i dag. Men 400K er jo en fin pris for den bilen hvis man er ute etter en stor familiebil. Men jeg kunne nok tenkt meg langt større batteri i en såpass stor bil som vel er beregnet for lengre turer med mye bagasje og flere i bilen. 

 

Den er vel arvtager til passaten, jeg personlig synes den er romslig. Jeg er 189cm høy, hadde god plass bak en på 195cm. 🙂

Den har en wltp på 620km, tenker det er bra jeg. Teslabjørn fikk vel en del høyere resultat da han testa den. 

702km med batteri en størrelse opp.

 

 

Endret av Duriello
La til video
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Ja, det har du nok rett i. Id7 er vel på størrelse med en stor passat? Jeg ville nå uansett hatt AWD i en bil i dag. Men 400K er jo en fin pris for den bilen hvis man er ute etter en stor familiebil. Men jeg kunne nok tenkt meg langt større batteri i en såpass stor bil som vel er beregnet for lengre turer med mye bagasje og flere i bilen. 

Større batteri og 4WD eller ei, er jo gjerne og et kostnadsspørsmål. ID.7 må vel sies å værte passelig rimelig for hva man får. selv om jeg isolert sett er enig i ønskene. Men om det gjør bilen dyrere enn hva den er verdt for mange, eller hva de kan/ønsker å legge i bil, så tenker jeg VW her har vært tildels formuftig i hvor de har lagt seg. Den rekker langt nok for de fleste, bortsett fra om man ofte skal trekke henger, men da er det vel andre biler som gir strørre trekkapasitet som blir mer aktuell!

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Hehe, jeg har nå kjørt mine mil med bakhjulstrekk i løpet av de 35 årene jeg har kjørt bil :) 

Jeg skjønner hva du prøver og si, eller hva du mener. Men dette er ikke noe problem i praksis mener jeg. Kanskje det har betydning på en bane hvor man skal sladde rundt og ligge bred gjennom svinger, men ikke på landeveien ser jeg for meg....

Man trenger ikke ligge brei for å merke dette. Hårnålssvinger og litt ujevn veibane så merker du det godt når man gir på. Selv rundkjøringer var en utfordring meg våt veibane og bra pådrag. Jeg fikk 4 hjuls sladd med M50en. Vil tro at den kan være en utfordring på is. Ville gjerne hatt 4wd om det var mindre krefter til forhjula men på M50 var det for mye forhjulstrekk til min smak. Ser at det er flere som har testet bilen som har kommentert dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Er det noe som irriterer meg så er det å ligge bak en traktor på landeveien med motorsvak bil som ikke kan smette forbi. 

100% enig her, men det klarer jeg utmerket med bensinbilen min og. (147hk) Usikker på 0-100 tia, men det er laaaangt over 6.6 😂

 

Edt* Google sier av og til 13.8, noen ganger 9.7 så ikke godt å si. 🤷

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke ligge brei for å merke dette. Hårnålssvinger og litt ujevn veibane så merker du det godt når man gir på. Selv rundkjøringer var en utfordring meg våt veibane og bra pådrag. Jeg fikk 4 hjuls sladd med M50en. Vil tro at den kan være en utfordring på is. Ville gjerne hatt 4wd om det var mindre krefter til forhjula men på M50 var det for mye forhjulstrekk til min smak. Ser at det er flere som har testet bilen som har kommentert dette

Første dagen jeg prøvekjørte den så pøset det ned. Her hvor jeg bor ute på landet er det mange hårnålssvinger. Kan ikke si jeg la merke til det samme som deg. Kanskje ikke jeg kjørte hardt nok? 

Jeg har sett en video som underbygger det du sier, men der kjørte dem på bane. Men dette er jo langt fra noen banebil eller M3 utfordrer på bane. Det er en landeveisbil med M styling og kraftig motor. 

Kommer vel mye ann på kjørestil tror jeg. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Er det noe som irriterer meg så er det å ligge bak en traktor på landeveien med motorsvak bil som ikke kan smette forbi. 

100% enig her, men det klarer jeg utmerket med bensinbilen min og. (147hk) Usikker på 0-100 tia, men det er laaaangt over 6.6 😂

Gjøres kjapt og effektivt selv med min Kona, som teoretisk ligger på 7,4 eller var det 7,6, men som i flere tester viser seg å gjøre øvelsen på 6,8-6,9 i praksis.

Traktorsjåføren vil knapt vite ha som skjedde, før man er langt forbi. Selv med vanlige biler foran meg, passeres de fleste glatt. Kan selvsagt bli litt værre om noen velger å gasse på, da det er flere elbiler og ice-biler som er kjappere, men de fleste elbiler akser jo momentant, så selv raskere ice-biler får fort et handicap i starten.

Og så er stort sett lovlig hastighet+tillegget jeg tillater meg, oppnådd! Så de fleste som vil "ta meg", må jo gjerne opp i hastigheter som nærmer seg førerkortbeslag. Så hardt orker ikke jeg å kjøre på vanlig vei ihvertgfall, da jeg er alt for glad i lappen, og ikke har spesielt god lyst til å bruke penger på dyre bøter.

Har vel blitt stoppet en gang da jeg trodde jeg lå i korrekt hastighet, men sannsynligvis hadde for stor rulleomkrets slik at bilen kjørte fortere enn speedometeret visste. Og så har jeg 2x blitt fotografert av fotoboks. Dette på nå ca 35 + år som sjåfør! Den siste kom for flere år siden!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 minutter siden):

100% enig her, men det klarer jeg utmerket med bensinbilen min og. (147hk) Usikker på 0-100 tia, men det er laaaangt over 6.6 😂

 

Edt* Google sier av og til 13.8, noen ganger 9.7 så ikke godt å si. 🤷

Jeg låner e-UP'en til madammen inni mellom. Den hadde du ikke klart og komme forbi et vogntog på ei flystripe med en gang. En helt totalt ubrukelig bil til annet enn jobbpendling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...