Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (1 time siden):

Har hytte på 700 meter. Og der gikk det fra regnvær til mange kuldegrader i fjor. På kort tid.

Hele bilen var en isklump. 
Var ikke vinduene eller dørhåndtakene som hindret meg i å bruke bilen umiddelbart hvertfall. Og i sånt vær hadde ikke vært det spøtt bedre på hverken leafen eller mondeoen vi hadde før.

Så det er ganske oppkonstruert dette problemet. Har stått flere ganger med gamlebilen og ikke fått åpnet eller lukket bildøren enn med teslaen. Men hadde ikke vinduene hatt de funksjonene de fikk etterhvert ser eg for meg en del flere utfordringer ja.....

Oppkonstruert problemstilling vil jeg ikke si at det er, rammeløse vinduer har sine problemer, var litt skeptisk når jeg kjøpte BMWen, men det har gått veldig mye bedre enn jeg trodde. Broderen hadde en 2020 modell Model 3 (levert ut sent desember 2020, med sorte dørhåndtak og varmepumpe) hvor det var ett kjempeproblem. Nå antar jeg vinduene har fått noen nye funksjoner som gjør at det funker bedre siden du nevner det, men poenget mitt er bare at rammeløse vinduer kan være noe skikkelig dritt på vintertid, så ikke nødvendigvis oppkonstruert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (33 minutter siden):

Oppkonstruert problemstilling vil jeg ikke si at det er, rammeløse vinduer har sine problemer, var litt skeptisk når jeg kjøpte BMWen, men det har gått veldig mye bedre enn jeg trodde. Broderen hadde en 2020 modell Model 3 (levert ut sent desember 2020, med sorte dørhåndtak og varmepumpe) hvor det var ett kjempeproblem. Nå antar jeg vinduene har fått noen nye funksjoner som gjør at det funker bedre siden du nevner det, men poenget mitt er bare at rammeløse vinduer kan være noe skikkelig dritt på vintertid, så ikke nødvendigvis oppkonstruert. 

Vinduene har fått den oppdateringa som jeg skrev litt lenger opp ja, usikker på akkurat når den ble rullet ut. Men jeg har ikke hatt noe problemer med fastfrosne dører/vinduer om vinteren på min 2021 TM3. Men ja, rammeløse vinduer kan være noe skikkelig dritt på vinterstid, spesielt når man ikke har forvarmet bilen, og kanskje spesielt  når det er underkjølt regn og det ligger is på vinduene. Men ja, mye man kan gjøre for å unngå de problemene, også nevnt tidligere i dag :) 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

Oppkonstruert problemstilling vil jeg ikke si at det er, rammeløse vinduer har sine problemer, var litt skeptisk når jeg kjøpte BMWen, men det har gått veldig mye bedre enn jeg trodde. Broderen hadde en 2020 modell Model 3 (levert ut sent desember 2020, med sorte dørhåndtak og varmepumpe) hvor det var ett kjempeproblem. Nå antar jeg vinduene har fått noen nye funksjoner som gjør at det funker bedre siden du nevner det, men poenget mitt er bare at rammeløse vinduer kan være noe skikkelig dritt på vintertid, så ikke nødvendigvis oppkonstruert. 

Pr dags dato mener eg det er oppkonstruert og overdrevet. Men det baserer seg helt sikkert på noen tidligere erfaringer som du sier.

Usikker på om det er flere forskjeller enn at vinduene går litt ned vinterstid, sant at nødåpner også drar ned vinduene nå. Det gjorde den jo ikke før. Det er de tingene eg vet er endret. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
4 hours ago, Iterion said:

Angående silikon, smører du noe som helst på selve pakningen av vinduene også, eller kun pakningene rundt døråpningen og døra?

Smører alt av pakninger godt med stift også dusjer jeg nerkant av ruta med silikonspray på boks.

Hold deg unna silikon om du skal ha bilen på lakkverksted eller skal ordne noe på den selv i nær fremtid. Det er vist ett mareritt å ha med å gjøre når det kommer til lakkering.

Men om ikke så kjør på.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Smører alt av pakninger godt med stift også dusjer jeg nerkant av ruta med silikonspray på boks.

Hold deg unna silikon om du skal ha bilen på lakkverksted eller skal ordne noe på den selv i nær fremtid. Det er vist ett mareritt å ha med å gjøre når det kommer til lakkering.

Men om ikke så kjør på.

Artig at du nevnte det faktisk. Skal innom lakk verksted til uka faktisk for å fikse noen litt for dype riper jeg har fått på fangeren, så da skal jeg holde meg unna silikon! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 timer siden):

Jeg så at forsikringsselskapene raslet med sablene vedrørende kostnader nå. De siste årene har snittprisen på forsikringsskader økt fra 10000kr til 100000kr. Det har sin pris at folk "må" ha radarer, kamera,lys som blender ned selv og så videre. Bytte av pære på en bil fra 2010 koset 150kr. På en ny bil som M3 koster det 10000kr da hele lykta må byttes. Og Tesla er billigst i klassen som jeg fikk søkt meg frem til. 40000kr er ingen upris på en lykt med innebygde ledlys nå for tiden.

Fordelen med LED skulle være at de er evigvarende og sparer drivstoff fordi de er mer effektive.

Med 12 000 km/år og 60 km/t i snitthastighet er bilen i bruk 200 timer i året. Sparer man f.eks 50 Watt ved å gå fra halogen til LED så sparer man hele 10 kWh til drift av frontlysene. Ved 1 kr/kWh så sparer man en tier i året.

H4 pærer koster 40 kr og man skifter vel rundt 1 pære annenhvert år, sånn ca. Legger vi til energikostnaden på 10 kr/år så koster altså halogen 30 kroner i året. Hvis LED koster 40 000, så tar det 1333 år før man går i null. (de 40 000 bakes jo inn i bilprisen ved kjøp).

Den påståtte økonomiske fordelen av LED er altså kun symbolsk. LED koster MYE mer, selv om man eier bilen til den blir veteranbil. Skal man spare strøm så er det utrolig mange andre ting som monner mer enn 10 kWh per år, hvis man investerer så mye som 40 000 kr. For eksempel en varmepumpe. Varmepumpe i garasjen er forresten en deilig luksus man kan koste på seg og som gir gleder ved bilholdet i lang tid framover, for samme pris. Kunne jeg valgt mellom LED lykter og varmepumpe i garasjen så hadde jeg glatt gått for sistnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Den påståtte økonomiske fordelen av LED er altså kun symbolsk.

Særlig hvis du sammenligner prisen på en hel LED-lykt med prisen på en H4-pære ...

Hvis det er snakk om forsikringsoppgjør, så er det gjerne en kollisjonsskade det dreier seg om, og da er det vel sjelden skaden begrenser seg til lyspæren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Led matrix lykter til Tesla er jo utrolig billig.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0DB8MHKTX?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Det beste er at de kan retrofittes på eldre biler som ble laget lenge før Tesla startet å levere led-matrix lys.

Og for en som kjører biler med halogen og LED om en annen så er jeg nesten overrasket over at halogen er lovlig å bruke.. som å ha ett stearinlys fremfor bilen..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Særlig hvis du sammenligner prisen på en hel LED-lykt med prisen på en H4-pære ...

Hvis det er snakk om forsikringsoppgjør, så er det gjerne en kollisjonsskade det dreier seg om, og da er det vel sjelden skaden begrenser seg til lyspæren.

Lykta koster kanskje noen tusenlapper. Jeg tenkte 40 000 i prisforskjell ved nykjøp av lykt (begge prisene bakt inn i nybilprisen), og at LED-lykta dør av seg selv (defekt driver eller LED), etter garantiutløp.

Saken er jo at en sånn LED-lykt ikke kan skifta bare pæra sånn man kan med H4. Man MÅ bytte hele lykta selv om det bare er utslitt LED, noe som gjerne skjer etter garantiutløp..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det veldig vanlig at led-lykter bare dør? Aldri hørt om selv. Men så har jeg heller aldri hatt bil med led lys. Som regel går det an å kjøpe brukte deler og mixe sammen en lykt selv, men muligens ikke alltid. Men ja, det sirkulerer noen rykter om syke priser på led lykter, hørt 70 tusen for mustang. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Lykta koster kanskje noen tusenlapper. Jeg tenkte 40 000 i prisforskjell ved nykjøp av lykt (begge prisene bakt inn i nybilprisen), og at LED-lykta dør av seg selv (defekt driver eller LED), etter garantiutløp.

Saken er jo at en sånn LED-lykt ikke kan skifta bare pæra sånn man kan med H4. Man MÅ bytte hele lykta selv om det bare er utslitt LED, noe som gjerne skjer etter garantiutløp..

Nå vet jeg ikke med de andre produsentene men på Tesla sine lykter kan man bytte led drivern enkelt da den er montert på utsiden av lykta. Er ofte den som ryker om lykta er død.

Kan og kjøpe alle delene inni lykta å bytte selv for ganske små summer, men de lyktene er ikke designet for å åpnes så lett så det er for viderekommende.

Ettersom det er 120 leds eller noe i hver lykt som fysisk danser rundt med motorer er det vel ikke noe enkel løsning å bare bytte dem som en halogenpære.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Og for en som kjører biler med halogen og LED om en annen så er jeg nesten overrasket over at halogen er lovlig å bruke.. som å ha ett stearinlys fremfor bilen..

I disse miljøvern/grønt skifte tider er jeg overrasket over at det er tillatt å lage noe som ikke enkelt lar seg reparere, men må byttes i sin helhet. Personlig vil jeg heller ha halogenpærer og heller en ettermontert ledbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Femtekolonne said:

I disse miljøvern/grønt skifte tider er jeg overrasket over at det er tillatt å lage noe som ikke enkelt lar seg reparere, men må byttes i sin helhet. Personlig vil jeg heller ha halogenpærer og heller en ettermontert ledbar.

Nå hender det at styringsenheten til biler med halogen også ryker og den er gjerne ikke billig :p

Ikke så mange ledbars med nærlys heller og de som har det koster ganske mye. 

Samt at Matrix lys er fantastisk. Bare å kjøre med langlys på hele tiden. Lyser også opp på siden av bilen man ligger bak som hjelper godt på å se elg og lignende.

Matrix følger jo også rattposisjonen så den lyser inn i svinger som også er en fin feature.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 minutter siden):

Personlig vil jeg heller ha halogenpærer og heller en ettermontert ledbar.

Halogen er som stearinlys å regne, og ledbar hjelper deg ikke på nærlys. Som det lyset bu bruker mesteparten av tiden (så sant du ikke bor i gokk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (47 minutter siden):

Halogen er som stearinlys å regne, og ledbar hjelper deg ikke på nærlys. Som det lyset bu bruker mesteparten av tiden (så sant du ikke bor i gokk).

Halogen pærer har ofte kort levetid. Kjøpte nye xenon lyspærer til den ene bilen min når den var kjørt 170 000km og betalte ca 1000kr pr stk. (Ca 4000timer begge lyste fortsatt) Fant raskt ut at de var billigere enn halogen om man ikke kjøpte de billigste. Led pærene til BW I4 ser ut til å koste ca 2000kr stk. Varer de 10 000 timer er det billig pr time

Lenke til kommentar

Frykter nye prisdump på elbiler inn i 2025

VAG og Ford ligger dårligst an til å klare nye utslippskrav. Dermed må de gå sammen med andre produsenter i en pool samt kjøpe kvoter dersom elbil-andelen er for lav. Toyota ligger også dårlig an. Det er vel en grunn til at nye Prius, som sannsynligvis er den beste Prius noensinne, ikke blir solgt her.  Og at VAG i norge mer eller mindre har sluttet å selge fossile personbiler. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Orion666 said:

Halogen er som stearinlys å regne, og ledbar hjelper deg ikke på nærlys. Som det lyset bu bruker mesteparten av tiden (så sant du ikke bor i gokk).

Det er jo for pokker gatelys så og si overalt. På noen småveier er det naturlig nok ikke, men der er det jo nesten ikke møtende biler heller så man kan bruke fjernlys. Det kan jo hende dere kanskje bør slutte å kjøre om kvelden omsynet er blitt så dårlig? Det er jo en ærlig sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Femtekolonne said:

Det er jo for pokker gatelys så og si overalt. På noen småveier er det naturlig nok ikke, men der er det jo nesten ikke møtende biler heller så man kan bruke fjernlys. Det kan jo hende dere kanskje bør slutte å kjøre om kvelden omsynet er blitt så dårlig? Det er jo en ærlig sak.

Haha what?

Forøvrig måtte jeg isåfall ha parkert bilen ett par måneder fremover da det er mørketid i delen av norge jeg bor...

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (5 minutter siden):

Det er jo for pokker gatelys så og si overalt. På noen småveier er det naturlig nok ikke, men der er det jo nesten ikke møtende biler heller så man kan bruke fjernlys. Det kan jo hende dere kanskje bør slutte å kjøre om kvelden omsynet er blitt så dårlig? Det er jo en ærlig sak.

Småveier som RV3 mellom Elverum og Rena! 🙃

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (42 minutter siden):

Det er jo for pokker gatelys så og si overalt. På noen småveier er det naturlig nok ikke, men der er det jo nesten ikke møtende biler heller så man kan bruke fjernlys. Det kan jo hende dere kanskje bør slutte å kjøre om kvelden omsynet er blitt så dårlig? Det er jo en ærlig sak.

🤣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...