Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (På 13.11.2024 den 7:19 AM):

Bilen din kan forvarmes fra stua, badet, soverommet eller kjøkkenet, så lenge du har tilgang til og strøm på mobilen. Halvtimes forvarming på dag du frykter isdannelse, burde være tilstrekkelig til at varmen innenfra sørger for lett smelting av isen mot metall og glass. Er du redd det ikke holder, ta med en plastpose fylt med varmt vann, eller vær klar for å gå inn og hent en, som kan holdes mot dørlås og strategiske punkter rundt dørkarmer og vinduskarmer.

Eventuell panser-is som du ikke får tak i med bare fingrene, kan normalt sett løses meg et lite dunk mot der døra slutter eller på/rundt dørhåndtak, og da er det bare å pelle av isflakene. Så peller du av isen så dører og vinduer går fri. Nå bør og vinduet kunne senkes de nødvendige mm, og døra kan lett åpnes, dersom du ikke har hjulpet deg selv med en pose fylt med varmvann.

Ev. panser-is som ikke er fjernet, bør brekke av i større flak nå, og isflakene falle i bakken, ihvertfall rundt døra. Resten av isen rundt dørene og vinduene, forsvinner i det du slamrer døra igjen med relativt lite ekstra kraft i forhold til det man ellers bruker. Panser-is fra taket, panser og andre deler, kan du velge å la ligge, eller prøve å plukke av. Eller stikk innom et kjøpesenter der parkeringshuset har varmegrader dersom du ikke har slike forhold på jobb, og den smelter av mens du tar en matbit eller en handletur, eller bare nyter en varm drikke! :thumbup:

Joda, jeg har kjørt bil i 35 år så jeg vet hvordan dette gjøres. Men det er første gangen jeg har en bil med rammeløse vinduer. Men som nevnt... det går nok bra. Jeg har bare for meg at rammeløse vinduer og kulde tåler litt mindre "juling". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Joda, jeg har kjørt bil i 35 år så jeg vet hvordan dette gjøres. Men det er første gangen jeg har en bil med rammeløse vinduer. Men som nevnt... det går nok bra. Jeg har bare for meg at rammeløse vinduer og kulde tåler litt mindre "juling". 

Mange sjåfører i Norge, spesielt på Sørlandet og sør ii Østfold, har tildels svært lite erfaring med skikkelig vinter, så antall år som sjåfør, sier lite. Bosted kan her være langt viktigere enn antall år! 😉

Ja, det er nå det med glassvinduet som kan fryse fast i pakningen og som gjør at det kanskje ikke vil senke seg, som kan bli det største problemet. Derav tipset om å forvarme i opp mot en halvtime, så det løsner.

Noen tipser og om å bruke et kreditkort/plastkort mellom ruta og pakningen for å skille disse. Man skal nemlig være litt ekstra forsiktig med å dra hardt, når det ikke er en stålkarm eller aluminiumskarm som tar mesteparten av "julingen" fra glasset.

Noen Tesla-eiere opplever og at de flushe dørhåndtakene fryser fast, så da er det også viktig at forvarming får hjelpe til. Kjedelig om man får opp døra, men ikke får den lukket fordi ting er frosset fast. Og her er jo "varmtvann i pose" en grei hjelp. Da tiner det raskt der det bør tine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Mange sjåfører i Norge, spesielt på Sørlandet og sør ii Østfold, har tildels svært lite erfaring med skikkelig vinter, så antall år som sjåfør, sier lite. Bosted kan her være langt viktigere enn antall år! 😉

Ja, det er nå det med glassvinduet som kan fryse fast i pakningen og som gjør at det kanskje ikke vil senke seg, som kan bli det største problemet. Derav tipset om å forvarme i opp mot en halvtime, så det løsner.

Noen tipser og om å bruke et kreditkort/plastkort mellom ruta og pakningen for å skille disse. Man skal nemlig være litt ekstra forsiktig med å dra hardt, når det ikke er en stålkarm eller aluminiumskarm som tar mesteparten av "julingen" fra glasset.

Noen Tesla-eiere opplever og at de flushe dørhåndtakene fryser fast, så da er det også viktig at forvarming får hjelpe til. Kjedelig om man får opp døra, men ikke får den lukket fordi ting er frosset fast. Og her er jo "varmtvann i pose" en grei hjelp. Da tiner det raskt der det bør tine!

Det kan nok stemme, men jeg har bodd på Vestlandet og har vært der mange ganger vinterstid. Jeg har også kjørt bil i hele Norge vinterstid i mange år. Også i Finnmark, Kirkenes, Tromsø, etc. 

Det positive med vinteren i nord når det kommer til å kjøre bil er at alt er mer stabilt. Det er det samme føre mer eller mindre over alt. 

Det er mer utfordrende å kjøre her i sør hvor det veksler mellom våt veg, isete vei, snødekket vei på bare noen få hundre meter. Det gjør alt mindre forutsigbart. 

Så jeg vil faktisk heller foretrekke å kjøre bil oppe i nord midtvinters enn i den saltlaken og sørpa her nede i sør. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg så at forsikringsselskapene raslet med sablene vedrørende kostnader nå. De siste årene har snittprisen på forsikringsskader økt fra 10000kr til 100000kr. Det har sin pris at folk "må" ha radarer, kamera,lys som blender ned selv og så videre. Bytte av pære på en bil fra 2010 koset 150kr. På en ny bil som M3 koster det 10000kr da hele lykta må byttes. Og Tesla er billigst i klassen som jeg fikk søkt meg frem til. 40000kr er ingen upris på en lykt med innebygde ledlys nå for tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prisene må enten ned eller så må man (desverre) gå noe tilbake på utviklingen. Jeg synes det blir flere og flere biler som mangler deler av eller hele nærlys for tiden, og jeg har full forståelse for at det sitter langt inne å bruke 40k for å fikse opp i dette. Spesielt når det finnes biler dette fikser for 100+ kroner.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Jeg så at forsikringsselskapene raslet med sablene vedrørende kostnader nå. De siste årene har snittprisen på forsikringsskader økt fra 10000kr til 100000kr. Det har sin pris at folk "må" ha radarer, kamera,lys som blender ned selv og så videre. Bytte av pære på en bil fra 2010 koset 150kr. På en ny bil som M3 koster det 10000kr da hele lykta må byttes. Og Tesla er billigst i klassen som jeg fikk søkt meg frem til. 40000kr er ingen upris på en lykt med innebygde ledlys nå for tiden.

Må jo tas med i den at å bytte lys før led var noe man gjorde jevnlig. Med led varer lyset i utgangspunktet like lenge som bilen. Men selvfølgelig, poenget ditt står ifht forsikring. Bulker man bilen og lykta ryker, så er det DYRT å bytte en matrix lykt!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Mange sjåfører i Norge, spesielt på Sørlandet og sør ii Østfold, har tildels svært lite erfaring med skikkelig vinter, så antall år som sjåfør, sier lite. Bosted kan her være langt viktigere enn antall år! 😉

Ja, det er nå det med glassvinduet som kan fryse fast i pakningen og som gjør at det kanskje ikke vil senke seg, som kan bli det største problemet. Derav tipset om å forvarme i opp mot en halvtime, så det løsner.

Noen tipser og om å bruke et kreditkort/plastkort mellom ruta og pakningen for å skille disse. Man skal nemlig være litt ekstra forsiktig med å dra hardt, når det ikke er en stålkarm eller aluminiumskarm som tar mesteparten av "julingen" fra glasset.

Noen Tesla-eiere opplever og at de flushe dørhåndtakene fryser fast, så da er det også viktig at forvarming får hjelpe til. Kjedelig om man får opp døra, men ikke får den lukket fordi ting er frosset fast. Og her er jo "varmtvann i pose" en grei hjelp. Da tiner det raskt der det bør tine!

Sant det. Var faktisk ikke klar over at vinduene på Tesla har en slik funksjon at de foretar automatisk en liten justering av vinduenes posisjon i kaldt vær for å gjøre det lettere å åpne dørene. En annen ting som er lurt å gjøre for å forhindre frosne dører, er å bruke litt WD-40 på fjærene på innsiden av dørhåndtakene. Så hjelper det selvsagt med forvarming ja. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 minutter siden):

Sant det. Var faktisk ikke klar over at vinduene på Tesla har en slik funksjon at de foretar automatisk en liten justering av vinduenes posisjon i kaldt vær for å gjøre det lettere å åpne dørene. En annen ting som er lurt å gjøre for å forhindre fryser dører, er å bruke litt WD-40 på fjærene på innsiden av dørhåndtakene. Så hjelper det selvsagt med forvarming ja. 

Godt tips om å bruke WD-40. I samme slengen hiver jeg ut det med silkonstift på alle pakninger rundt dører og vinduer, noe som blir viktigere og viktigere, dess eldre bilen blir. Pakninger tørker ut, og kan lettere ta til seg vann som fuktighet, som øker sjansen for at det fryser til.

Med en runde med silikon-stift, blir pakningene heller "mettet" av dette, og de forholder seg myke som øker evnen til å holde kulde og søl ute (også unngår at støy går gjennom åpninger) og å hindre at de sprekker når de går tørre, og ikke tar til seg vann som kan fryse.

Bør gjøres om høsten i forbindelse med vinterklargjøringen av bilen, men skader ikke å gå over en gang om våren og. :thumbup:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Iterion said:

Sant det. Var faktisk ikke klar over at vinduene på Tesla har en slik funksjon at de foretar automatisk en liten justering av vinduenes posisjon i kaldt vær for å gjøre det lettere å åpne dørene. En annen ting som er lurt å gjøre for å forhindre frosne dører, er å bruke litt WD-40 på fjærene på innsiden av dørhåndtakene. Så hjelper det selvsagt med forvarming ja. 

Trodde bilen min hadde begynt å rable etter den oppdateringa som aktiverte det der. Ved frost ute så kjører den alle vindu litt opp og ned innimellom for å hindre at dem fryser fast.

Men silikon på pakninga og litt wd40 inni dørhantaket hjelper godt på å hindre det fra å fryse. Men er kun når man må ta en plutselig spontantur at det er problem. Ellers har jo bilen stått å varmet seg godt før man kjører.

Er bra for motor og batteri å få litt temperatur før avgang også.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Trodde bilen min hadde begynt å rable etter den oppdateringa som aktiverte det der. Ved frost ute så kjører den alle vindu litt opp og ned innimellom for å hindre at dem fryser fast.

Men silikon på pakninga og litt wd40 inni dørhantaket hjelper godt på å hindre det fra å fryse. Men er kun når man må ta en plutselig spontantur at det er problem. Ellers har jo bilen stått å varmet seg godt før man kjører.

Er bra for motor og batteri å få litt temperatur før avgang også.

Hehe. Ja den gjør visst det, så det er ganske så genialt. Jaggu har de tenkt på der også! Derfor er jo også Tesla veldig god egnet i kulda, spør du meg. Varmepumpa fungerer også utmerket, det må jeg si. Rene luksusen og få kupeen varm på 5-10 min! Litt lenger dersom bilen har stått ute over natten og det er si; -20/30c 🤪 

Det hjelper absolutt veldig på ja. Ja jeg forvarmer alltid bilen uansett jeg, spesielt viktig om vinteren. Smurte på litt WD-40 her om dagen igjen faktisk, så da er bilen klar igjen for nok en vinter. Angående silikon, smører du noe som helst på selve pakningen av vinduene også, eller kun pakningene rundt døråpningen og døra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 13.11.2024 den 1:28 AM):

Jeg er skeptisk til disse rammeløse vinduene på BMW i4 M50 på vinteren skal sies. Dører med rammer bidrar vel litt til stivheten i karosseriet også når dem er lukket? 

Men ja, det har en viss estetisk effekt i positiv grad når man åpner dørene med vinduet nede synes jeg. Men at det er noen sensasjon kan jeg vel ikke akkurat mene.... 

Nå regner jeg med at BMW har tenkt på noe så simpelt som isdannelse og hvordan dette påvirker åpning av dører av den typen hvis ikke vinduet dras ned når man drar i håndtaket? Ikke spesielt elegant og stå der med hårføner eller isspray for å åpne dørene etter en kald vinternatt.... 

Opplevde en gang sist vinter at vinduet på i4en ikke gikk ned, da hadde det vært noe freak vær med underkjølt regn før temperaturen brått falt som hadde gjort bilen om til en eneste stor isklump. Ved normalt vintervær og minusgrader var det aldri noe problem. For ordens skyld bor jeg da på nordvestlandet og hadde bilen stående utendørs under åpen himmel til enhver tid. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (31 minutter siden):

Hehe. Ja den gjør visst det, så det er ganske så genialt. Jaggu har de tenkt på der også! Derfor er jo også Tesla veldig god egnet i kulda, spør du meg. Varmepumpa fungerer også utmerket, det må jeg si. Rene luksusen og få kupeen varm på 5-10 min! Litt lenger dersom bilen har stått ute over natten og det er si; -20/30c 🤪 

Det hjelper absolutt veldig på ja. Ja jeg forvarmer alltid bilen uansett jeg, spesielt viktig om vinteren. Smurte på litt WD-40 her om dagen igjen faktisk, så da er bilen klar igjen for nok en vinter. Angående silikon, smører du noe som helst på selve pakningen av vinduene også, eller kun pakningene rundt døråpningen og døra?

Når jeg smører, tar jeg stort sett all gummi rundt vinduer og dører, inkludert de der glasset går ned i dørbladet. Og gjerne og de som pakker ledninger som går inn i døra. PS! Vask gjerne over først, for å få bort skitt som kan legge seg på stiften.

Har riktignok ikke dører med rammeløse vinduer, så kun en anbefaling fra meg, om å ta alle som enten ligger rett mot glasset, eller mellom dør og dørblad. Er vel lite feil du kan gjøre ved å ta en pakning for mye. Derimot, en pakning for lite, så vet du stort sett hvor problemet blir størst! 😉

Er man redd for "søl" på glasset, så kil gjerne inn noe papir i mellom, så trenger du ikke være så forsiktig i frykt for å få silikon direkte på glassruta.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Opplevde en gang sist vinter at vinduet på i4en ikke gikk ned, da hadde det vært noe freak vær med underkjølt regn før temperaturen brått falt som hadde gjort bilen om til en eneste stor isklump. Ved normalt vintervær og minusgrader var det aldri noe problem. For ordens skyld bor jeg da på nordvestlandet og hadde bilen stående utendørs under åpen himmel til enhver tid. 

Har hytte på 700 meter. Og der gikk det fra regnvær til mange kuldegrader i fjor. På kort tid.

Hele bilen var en isklump. 
Var ikke vinduene eller dørhåndtakene som hindret meg i å bruke bilen umiddelbart hvertfall. Og i sånt vær hadde ikke vært det spøtt bedre på hverken leafen eller mondeoen vi hadde før.

Så det er ganske oppkonstruert dette problemet. Har stått flere ganger med gamlebilen og ikke fått åpnet eller lukket bildøren enn med teslaen. Men hadde ikke vinduene hatt de funksjonene de fikk etterhvert ser eg for meg en del flere utfordringer ja.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Må jo tas med i den at å bytte lys før led var noe man gjorde jevnlig. Med led varer lyset i utgangspunktet like lenge som bilen. Men selvfølgelig, poenget ditt står ifht forsikring. Bulker man bilen og lykta ryker, så er det DYRT å bytte en matrix lykt!

At det røyk en pære hvert 3år var ikke rare utfordringen. Ikke kostet den mye og flere bilextra-butikker hadde bytte av pæra inkludert i prisen. Nå risikerer man 10-30000kr i lyktebytte når bilen har passert garanti. Ikke bare er det en lykt som potensielt kan ryke på bilen heller, men også det problemet som oppstår når bilen er ca 10-12 år med deletilgang. En del biler produseres nå ett par år før de erstattes og deletilgang på både brukt og nytt er redusert. Mulig det gir grobunn for folk som kan reparere, men det strider vel mot bruk og kast/delebytte kulturen i bilindustrien.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hansien said:

Prisene må enten ned eller så må man (desverre) gå noe tilbake på utviklingen. Jeg synes det blir flere og flere biler som mangler deler av eller hele nærlys for tiden, og jeg har full forståelse for at det sitter langt inne å bruke 40k for å fikse opp i dette. Spesielt når det finnes biler dette fikser for 100+ kroner.

Personlig har jeg ingen bruk for mye av det elektroniske tilleggsutstyret som ikke lenger er tilleggsutstyr men enten følger med selv billigste utstyrspakke eller er en forutsetning for å kjøpe en variant med AWD. Lane assist f.eks., flotte greier men jeg kjører mest på veier med ett og et halvt kjørefelt. Biler som ønsker å dra meg inn igjen hvis jeg nærmer meg hvitstripen oppleves direkte farlig når man møter en traktor eller buss. Biler som automatisk slakker på farten hvis de ser et fartsskilt, også av og til de som gjelder for en sidevei, er heller ikke så morsomt. Jeg føler mer at jeg sloss mot bilen enn at jeg får hjelp av mange av disse såkalte hjelpemidlene. Siden mye av det karakteriseres som sikkerhetsutstyr ser det ut til at man på mange biler heller ikke kan slå det av permanent.

Det blir litt som min forrige bil som ville advare meg om glatt vei hver gang temperaturen gikk fra over til under 3 grader. Man mister nytteverdien da man har litt varm garasje og får advarselen hver eneste gang man skal ut i vinterhalvåret fordi man bor et kaldt sted. Det samme skjer med disse hjelpemidlene, hvis de en ytterst sjelden gang skulle ha rett så vil jeg være opplært til å ignorere de fordi de har tatt feil 10 000 ganger før.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (12 minutter siden):

Personlig har jeg ingen bruk for mye av det elektroniske tilleggsutstyret som ikke lenger er tilleggsutstyr men enten følger med selv billigste utstyrspakke eller er en forutsetning for å kjøpe en variant med AWD. Lane assist f.eks., flotte greier men jeg kjører mest på veier med ett og et halvt kjørefelt. Biler som ønsker å dra meg inn igjen hvis jeg nærmer meg hvitstripen oppleves direkte farlig når man møter en traktor eller buss. Biler som automatisk slakker på farten hvis de ser et fartsskilt, også av og til de som gjelder for en sidevei, er heller ikke så morsomt. Jeg føler mer at jeg sloss mot bilen enn at jeg får hjelp av mange av disse såkalte hjelpemidlene. Siden mye av det karakteriseres som sikkerhetsutstyr ser det ut til at man på mange biler heller ikke kan slå det av permanent.

Det blir litt som min forrige bil som ville advare meg om glatt vei hver gang temperaturen gikk fra over til under 3 grader. Man mister nytteverdien da man har litt varm garasje og får advarselen hver eneste gang man skal ut i vinterhalvåret fordi man bor et kaldt sted. Det samme skjer med disse hjelpemidlene, hvis de en ytterst sjelden gang skulle ha rett så vil jeg være opplært til å ignorere de fordi de har tatt feil 10 000 ganger før.

EN annen ting som også irriterer meg, da på fossile biler er autostop funksjonen. Den er mer irreterende enn nyttig spør du meg. Særlig når den slå av motoren før man skal smette ut i en rundkjøring. Da blir det enda et sekund ekstra forsinkelse ved siden av de 2 sekundende det tar før automatkassa slår inn og før man i det hele tatt kommer i gang, så er det ofte for sent. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

EN annen ting som også irriterer meg, da på fossile biler er autostop funksjonen. Den er mer irreterende enn nyttig spør du meg. Særlig når den slå av motoren før man skal smette ut i en rundkjøring. Da blir det enda et sekund ekstra forsinkelse ved siden av de 2 sekundende det tar før automatkassa slår inn og før man i det hele tatt kommer i gang, så er det ofte for sent. 

Ja, det irriterte meg da jeg tok kjøretimer for å utvide fra B til B96 på en fossilbil med automat. Lærte meg til å gi gass noen sekunder før jeg faktisk skulle kjøre, men det gir en jo bare dårlige vaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...