Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, DJViking said:

Lite teknisk innhold i disse artiklene. Generelt sett er det du vil se etter for en dramatisk endring i energitetthet er om man hevder at man får til metalliske anoder. Det er generellt ansett som nødvendig med fast elektrolytt for å kunne oppnå dette i oppladbare batterier, men det har vesentlige utfordringer også der. 

Utover det kan fast elektrolytt potensiellt gjøre noe med kalenderaldring av celler som har mest å si på hvor sensitive de er til SOC ved lagring.

Sykelaldring er i veldig liten grad et problem for elbiler. Selve bilen er gjerne utslitt lenge før sykling av batteriet blir et fremtredende problem. Dagens celler tåler gjerne 2-4000 fulle ekvivalente sykler, eller mer, noe som tilsier en kjørelengde på ~600 000 - 2000 0000 km., langt mer enn de fleste biler ser før de blir skrotet av helt andre grunner.

Lagring ved for høy SoC kan imidlertid degradere en celle dramatisk etter kun noen få år. Faststoffceller kan kanskje forhindre dette, men jeg kan ikke si noe sikkert om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (På 22.4.2025 den 16.12):

Men det er først når ladingen tar kort nok tid at det er du som er sjefen. Det eneste du kan bestemme pr i dag er om du vil ha lengre pause enn den pausen du må ta. Ellers bestemmer bilen. 

Neida. Fossil bilen må fint vente på meg så da er det jeg som er sjefen.

Og når jeg MÅ ta en ladestopp med elbilen så passer det fint for da skulle jeg uansett noe: spise, gå på dass, hvile litt fordi jeg har kjørt i to-tre timer eller noe annet. Går så fint så. Så da mener jeg fortsatt at jeg har full kontroll og ikke føler meg bundet av bilen pga 30 minutters pauser hver tredje time.

Er så enkelt så

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Er det noen som har sammenlignet bagasjerommet i Kia EV6 opp mot Tesla Model Y?

Vurderer å kjøpe en rimeligere elbil (enn Model X) å ha i noen år, og de to mest aktuelle er Model Y og EV6. Jeg ser bagasjerommet bak i Model Y er oppgitt til 822 liter, men 490 liter på EV6. Er dette reelt?

Jeg vet det er forskjellige normer i spill med å måle opp til seterygg eller opp til taket, så vet ikke om disse tallene er helt epler til epler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Er det noen som har sammenlignet bagasjerommet i Kia EV6 opp mot Tesla Model Y?

Vurderer å kjøpe en rimeligere elbil (enn Model X) å ha i noen år, og de to mest aktuelle er Model Y og EV6. Jeg ser bagasjerommet bak i Model Y er oppgitt til 822 liter, men 490 liter på EV6. Er dette reelt?

Jeg vet det er forskjellige normer i spill med å måle opp til seterygg eller opp til taket, så vet ikke om disse tallene er helt epler til epler.

 

 

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om det helt svarte på spørsmålet. Er forskjellen på omkring 332 liter i hovedsak at Model Y har rommet under lastegulvet?

Så vidt jeg husker, er vel Tesla sitt tall inkludert frunken, og de måler vel og rommet over bagasjeskjuleren.

Kan og se på NAF sine målinger av bagasjerommene:

TMY:

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

image.thumb.png.cc4def8f827f21a9a7012d487ccbaa5c.png

KIa EV6:

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/kia-ev6

image.thumb.png.8a5349f27eab4ac583b4a396b2531a2b.png

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Ok, takk. Den andre videoen hjalp også.

Ser ut som hovedforskjellene er rommet under gulvet og frunken.

Dersom jeg skal fylle opp bagasjerommet bak (sommerferie etc) på Model Y tar jeg ut begge gulvplatene og legger dem igjen hjemme. Gjør plassen mye større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:
Spoiler

Så vidt jeg husker, er vel Tesla sitt tall inkludert frunken, og de måler vel og rommet over bagasjeskjuleren.

Kan og se på NAF sine målinger av bagasjerommene:

 

Det der er et godt eksempel på hvorfor man bær teller bagasjerom i banankasse. 
På Kiaen har du ike alt for mange cm før du kommer borti luken i skulderhøyde. 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 minutter siden):

Det der er et godt eksempel på hvorfor man bær teller bagasjerom i banankasse. 
På Kiaen har du ike alt for mange cm før du kommer borti luken i skulderhøyde. 

Banankasse-testen er god for å vise praktisk plass, helt klart. Liker slike tester selv, da de gjerne avslører hvor praktisk lagringsplassen er.

Men det er selvsagt ingen fasit, da mange pakker gjerne en kombinasjon esker/kofferter og bagger og/eller poser. Den avslører heller ikke hvordan det er å frakte med seg en barnevogn f.eks. så man må ta det for det det er, en alternativ måleform.

Selv skulle jeg gjerne sett at de testet med brusbrett som man kjøper i Sverige...😄 Bare så synd de gikk for de nye, slanke boksene. Når de nå er høyere og har færre bokser per brett, skaper det litt problemer. De nye brettene er med 20 bokser i, fremfor de lavere og mer omfangsrike som kom i 24-pakk. De gamle brettene fikk jeg akkurat 3 i høyden på, mot bare 2 av de nye, så får "død" plass mellom hattehylla og øverste bretts topp-nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Scotland fikk man føle på et batterilager som gikk ad-undas for noen uker siden hos Fenix Battery Recycling plant i Kilwinning.
Det brant i fire dager. 
Ikke nok med det , det samme skjedde for akkurat ett år siden på samme plassen hos det samme firmaet.

For beboere i indre østfold nær dette norske elbilbatterilageret håper jeg inderlig at de får det trygt fjernet og/eller ytterligere sikret asap.

I filmene fra Kilwinning brannen ser man også biter og deler slynget flere hundre meter avgårde av eksplosjonene.



 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Kort lading trenger du når du skal nå et fly, en ferje eller det står en unge å venter i barnehagen. Eller du er på jobb og skal nå en vannlekkasje og bilen trenger mere strøm. Kan ikke fatte at det kan være noe negativt i å kunne lade raskt 

Er ikke negativt, men er det så vanskelig å tro på at jeg kun har behov for å lade på langtur? Lader gratis på jobben og med hjemmelader så jeg har aldri hatt noe stress med dette. I det hele tatt. Aldri. Har hatt elbil i over ti år. Jeg rekker både jobb, fly og vannlekkasjer uten å ha behov for å lade og løpe. Lader kun på langtur. Og da er ladepausene som jeg sier fine å ha fordi jeg uansett har andre behov som sammenfaller.

Skulle tro jeg var helt utenomjordisk med dette synet på lading..

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Er ikke negativt, men er det så vanskelig å tro på at jeg kun har behov for å lade på langtur? Lader gratis på jobben og med hjemmelader så jeg har aldri hatt noe stress med dette. I det hele tatt. Aldri. Har hatt elbil i over ti år. Jeg rekker både jobb, fly og vannlekkasjer uten å ha behov for å lade og løpe. Lader kun på langtur. Og da er ladepausene som jeg sier fine å ha fordi jeg uansett har andre behov som sammenfaller.

Skulle tro jeg var helt utenomjordisk med dette synet på lading..

Høres for meg ut som du har kjøpt perfekt bil med korrekt rekkevidde for DITT behov, og intet er vel bedre enn det!

Samtidig er også jeg av den oppfatningen at dess raskere den kan lade, dess bedre er det. Så er det og en, i mitt hode, klar grense mellom irriterende rask og irriterende treig lading. Med 5 minutter på å lade til 80 %, og rekkevidden allerede er god, så er det greit å lade ferdig, kan plundre med å vaske vinduene eller slikt i mellomtiden, og så sette bilen en annen plass for toa og lignende. Ellers så går det uansett så fort, at ingen rekker å irritere seg om man velger å gå på do og bilen lader forbi 80 % på den tiden.

Så har man lading på 15 minutter, da rekker man en tur i kiosken/bua eller plukke med seg en burger eller pølse, eller en toa-tur, før man kjører videre eller parkerer bilen for flere ærend. Går det 20-25 minutter, så er det langt større sjanse for at det blir nesten litt feil likevel, for du må stress-spise eller ta deg en pause for å flytte bilen, for tiden blir for knapp i mange tilfeller.

30-40 minutter, så har du god tid, og slipper å stresse, og sjeldent opplever å måtte flytte bilen før man er ferdig å lade. Litt stress om man helst ikke vil ha pause der og da, men ikke sånn at det er direkte plagsomt. Alternativt kan man lade kortere, kjøre et stykke og få en mer naturlig pause når det er tid for å lade mere, eller man uansett stopper for litt mer pause.

Over 40 minutter, så rekker du å ta dessert, og stå i dokø etterpå, og du rekker som regel til bilen før den er ferdig, eller akkurat i tide. Men kan være irriterende plagsomt om man egentlig ikke ville annet enn å komme seg videre der og da. Og man rekker kanskje ikke helt frem før man må lade igjen, for dagens siste etappe på langtur.

Bilen min er i siste kategori, med ca 54 in på 10-80 %. Og den har akkurat litt for kort rekkevidde når jeg kjører motorvei med 110 og 120-sone. Raskere enn det, så tømmes batteriet alt for fort i mine øyne. Hadde den klart 10-15 mil lengre, hadde dette ikke vært et like stort problem, men nå går det vel lavt ved ca 32-36 mil.

Dog, starter jeg med tilnærmet fullt batteri, så funker det greit å ta 20-25 minutters lading som tar meg til neste ladestopp der jeg gjentar øvelsen, så to ladestopp så har jeg kjørt så langt at det nærmer seg tid for å stoppe for dagen på transport-etapper.

Men det er da i forhold til min bruk. For andre, så tenker jeg den går akkurat langt nok, spesielt i lavere hastigheter, til at man hovedsakelig klarer seg med hjemmelading. Nyere versjon støtter dessuten 11 kW AC-lading, så på en sjelden langtur, kan man ofte rekke å lade fullt mens man gjør det/de ærende man kom for. Og da trenger man kanskje ikke hurtiglade i det hele tatt, eller yderst sjeldent.

Bilen funker forsåvidt fint for meg, men helt klart at jeg ønsker meg både raskere lading, både AC og DC. Og både lengre rekkevidde, lavere merforbruk langs motorvei, og dessuten mer plass til folk og spesielt bagasje på langtur. HUD har jeg forelsket meg i, camper mode er et must, og V2L hadde vært et veldig velkomment tilskudd. Dessverre er det få biler som klarer å fylle alle disse kravene/behovene, i en pakke som ikke er alt for dyr. Helst ikke mer enn 400K for min del.

RWD holder lenge for meg, men liker tech, så en Ioniq 5 og en EV6 hadde passet meg grisefint om jeg hadde fått ned prisen noe. Nå håper jeg Ioniq 4 og EV5 kan dekke opp det meste av mine behov og ønsker, og kanskje og støtter 100 kg på taket og 1500 eller 1600 kg tilhengervekt for leie av campingvogn eller skap-henger i ferien eller ved behov for å kjøre flyttelass eller annet som ikke går i bilen.

Ellers ser jeg ikke så mange andre biler som fyller en noe krevende spec-liste innenfor pris-segmentet jeg ønsker å havne i. Spesielt siden jeg ikke vil ha Kina-bil overhode. Og egentlig er (iboende) skeptisk til Møller og VW AG. Dog, en brukt ID. Buzz hadde vært innafor om den hadde fått Camper mode man kan stole på.

Egentlig ikke så glad i BOS eller BNH heller, men alternativet til ID. Buzz kunne vært både Kia PV5 og Ford E-Transit om rekkevidden er god nok, og prisen ikke avskrekkende mye høyere enn hva jeg kunne lagt i for den "perfekte flerbruksbilen".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...