Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (På 15.4.2025 den 23.32):

Av det jeg har sett, så er ikke selve bruken så ille, når man har lite kostnader ved produksjonen. Glimrende å kunne ta opp Hydrogen som er ferdigprodusert, og bare trenger å filtreres og samles inn.

Det som vel er det store problemet med HY-bruk i vanlig diesel-motor, er at drivstoffet lekker som en sil. En uke uten å brukes, så er tanken tom.

Ikke samme problem når man bruker Fuelcell-teknologi, men det har jo også sine problemer. For ikke å snakke om det generelle problemet med lagring og transport, og dermed og fyllekapasiteten per stasjon pga begrensningere på hvor mye hydrogen man kan ha lagret på slike fyllstasjoner.

Totalt så er det en rimelig hard nøtt å knekke for å få det til å fungere som alternativ til el og vanlig, fossilt drivstoff.

Nei, det er et problem uansett. Dyrt, ineffektivt og farlig. Hydrogen har allerde feilet for biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (På 15.4.2025 den 23.34):

Går utifra at du ikke er synsk? At batterier lages på samme måte om 20 år som i dag er umulig å spå. Jeg vil tippe at solid state er vanlig om 5 år. Hva man skal bruke materiale i dagens batteri til da er uvisst. Alt nå er det problemer med el bil batterier hos opphugginger

Hvit hydrogen er ikke fossilt brennstoff. Les artikkelen

Hydrogen er lett å komprimere og bruke i bil og båtmotorer. Problemet er at kostnad for hydrgen har vert høy. Hvit hydrogen regner man med vil koste ca 5 kr kiloen. Det tilsvarer 15 øre pr kWh energi. Om bilmotoren klarer 35% virkningsgrad blir kostnad ca 43øre pr kWh til fremdrift. Mye raskere og billigere enn batteridrift

Man trenger heller ikke volsom vekt og komplisert resirkulering. 

Det er mange materialer som går igjen i batterier, og det er ikke slik at man automatisk slutter med andre typer batterier hvis nye finnes opp. Ulike batterier brukes til ulike formål.

Hydrogen er ubrukelig til personbiler... eller veitransport generelt. Dyrt, ineffektivt og farlig. Det har allerede floppet og feilet.

Trestein skrev (8 timer siden):

La oss si at om 30 år så utvinner vi hydrogen fra jordmantelen til en pris av 5kr kiloen. Skalt Hvit Hydrogen. 

Tror du vi fremdeles kjører rundt i batteribiler da? Eller lager vi syntetiske rivstoff. Jeg vet ikke

Hva? Jeg trodde argumentet mot batterier var at man måtte utvinne materialer, og det var ødeleggende. Men nå dikter du plutselig opp historier om utvinning av hydrogen?!

For hele diskusjonen om gjenvinning kom vel av at jeg eller andre påpekte at batterier vil være laget av resirkulerte materialer i fremtiden. Da vi skrev om dette, begynte du med "jammen hvisomatte..."

Når du må ty til fantasier om fremtiden og imaginære problemer for å promotere hydrogen fremfor batterier, og til og med motsi deg selv på denne måten, så er det ikke mye du har å komme med.

Trestein skrev (4 timer siden):

Om det du sier er rett hvorfor graver vi gamle glassfiber blader fra vind turbiner ned i bakken?

Hvilken relevans har det når batterier blir resirkulert den dag i dag? Batterier dumpes ikke bare.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.4.2025 den 10.34):

Videre så har vi praktisk erfaring med hydrogen: Oslo kommune har tapt et hundretalls millioner på en totalt mislykket satsing på "klimavennlige" hydrogenbusser. Busser som var mer på verksted enn i drift. Bare noen få av bussene deres klarte å runde 50 000 km før de ble skrotet for godt. Hydrogen i personbiler har også vært prøvd med massive subsidier for å komme "over kneika". Det gikk med over 1 million av våre hardt betalte skattekroner på hver eneste hydrogenbil som ble solgt, medregnet infrastrukturen de bygget. Infrastruktur der noe sprengte seg selv i filler på grunn av hydrogenlekkasje og andre stasjoner er nedlagt. Etter flere hundre millioner skattekroner så har de oppnådd at antall hydrogenbiler stadig minker og pengene er forduftet. Må bare skyte inn at både Mirai og Hyundai i40 har ekstreme vedlikeholdskostnader på grunn av hyppige dyre servicer og kort levetid. Bare noen få eksemplarer av Norges ~150 hydrogenkjøretøy har klart å runde 50 000 km før skroting. Det har vært svært dyre kliometere både for eierne og skattebetalerne.

For ikke å snakke om at to av totalt en håndfull hydrogenstasjoner i Norge gikk i lufta rett etter hverandre. Bare flaks gjorde at ingen ble drept.

Edit: Eller var den ene i utlandet? Husker iallfall at det var to som gikk i lufta med ganske kort mellomrom.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 16.4.2025 den 12.52):

Generelt sett er ID.4 helt greie biler, men VW har slitt veldig med software.

Prøvde en ID.4 her om dagen. Den klarer jo ikke å holde seg i egen fil? Den har kun "adaptive cruise control", virker det som?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Syar-2003 said:

Hvor i dag er disse oppskalerte kommersielle EV-batteri 99% materialgjenvinnings fasilitetene (fabrikker) ?

Tror det er nærere 90% og da primært Nikkel og kobolt som gjenvinnes. Lithium er vanskeligere og med nye kilder til lithium fra spodumene er verdien sannsynligvis for lav.

Jeg fant en liste over europeiske selskaper her: https://rechargebatteries.org/sustainable-batteries/battery-recycling/

Jeg har ikke sjekket at alle håndterer EV batterier, men den første i lista nevnte det.

Det er nok fortsatt for tidlig for å forvente vesentlig volum av gjenvinning. Biler er forventet å vare i 10-20 år, og EV volumet for 10 år siden var ikke rare greiene.

Sekundærbruk er gjerne mer attraktivt i første omgang.

En oversikt over selskaper med en involvering i den typen gjenbruk finnes her: https://evboosters.com/ev-charging-news/europes-second-life-battery-industry-is-charging-up/

Men dette skiller ikke på hvor mye de er involvert.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Tror det er nærere 90% og da primært Nikkel og kobolt som gjenvinnes. Lithium er vanskeligere og med nye kilder til lithium fra spodumene er verdien sannsynligvis for lav.

Jeg fant en liste over europeiske selskaper her: https://rechargebatteries.org/sustainable-batteries/battery-recycling/

Jeg har ikke sjekket at alle håndterer EV batterier, men den første i lista nevnte det.

Det er nok fortsatt for tidlig for å forvente vesentlig volum av gjenvinning. Biler er forventet å vare i 10-20 år, og EV volumet for 10 år siden var ikke rare greiene.

På meg virker det som meste av fullskala og i praksis demontering og nedbrytning av ev batteripakker for full material gjenvinning er på papiret og i ulike lab miljøer.

 


https://www.bbc.com/future/article/20250404-where-ev-batteries-go-to-die-and-be-reborn

 

Dropp i priser på skjeldnere råmaterialer er og  blir et hinder for lønnsomheten og investeringene i slike anlegg/fasiliteter. Det er også et miljømessig aspekt ved gjenvinningen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Syar-2003 said:

På meg virker det som meste av fullskala og i praksis demontering og nedbrytning av ev batteripakker for full material gjenvinning er på papiret og i ulike lab miljøer

Dropp i priser på skjeldnere råmaterialer er og  blir et hinder for lønnsomheten og investeringene i slike anlegg/fasiliteter. Det er også et miljømessig aspekt ved gjenvinningen.

Det er to primære inntektsstrømmer. Den ene er er verdien av matrialene man kan gjenvinne. Den andre du ikke later til å hensynta er at bilprodusentene har en plikt til å sørge for forsvarlig skroting av bilene de lager. Det innebærer at selv om verdien er lav må de besørge en forsvarlig slutthåndtering av batteriene. Om gjenbruk ikke er mulig vil de måtte bake inn kostnader for å skrote batteriene i kjøpsprisen. I.e. de kan måtte betale resirkuleringstilbydere å skrote pakkene sine om de ikke lar seg gjenvinne eller gjenbruke effektivt.

Jeg er derfor temmelig trygg på at dette blir løst selv om vi ikke har alle løsningene på plass enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 16.4.2025 den 16.29):

De er vist ikke spesielt interesserte i å hjelpe dem meg gen1 biler (Xpeng G3 og P7 f.eks som er glemt av selskapet) men nyere biler som fortsatt er aktuelle som f.eks G9 virker de å ha god støtte på.

Kun leste erfaringer ikke noen personlige

Beklager hvis jeg sporer av diskusjonen om hydrogenbiler, men jeg tror noen Bilia-forhandlere fører og servicerer Xpeng. Burde være relativt trygt å kjøpe og eie..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Den andre du ikke later til å hensynta er at bilprodusentene har en plikt til å sørge for forsvarlig skroting av bilene de lager. Det innebærer at selv om verdien er lav må de besørge en forsvarlig slutthåndtering av batteriene.

Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Som i eksempelet fra saken i nrk med at utbyttebatterier fra Opel/GM ampera biler uforsvarlig er deponerert i et antall av 1800 elbilbatteri-pakker i Spydeberg. Utskiftingene foregikk fra 2021-2023
Til sitt forsvar sier Bertel O'Steen og fraskriver seg alt ansvar og at de er LG sin eiendom. 
Dette er jo et klart eksempel på at gjenvinningen, destruksjon, resirkuleringen eller deponeringen (plukk det som passer) ikke fungerer i praksis "i dag".

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Som i eksempelet fra saken i nrk med at utbyttebatterier fra Opel/GM ampera biler uforsvarlig er deponerert i et antall av 1800 elbilbatteri-pakker i Spydeberg. Utskiftingene foregikk fra 2021-2023
Til sitt forsvar sier Bertel O'Steen og fraskriver seg alt ansvar og at de er LG sin eiendom. 
Dette er jo et klart eksempel på at gjenvinningen, destruksjon, resirkuleringen eller deponeringen (plukk det som passer) ikke fungerer i praksis "i dag".

Og nå som dette har fått synlighet kommer nok noe til å skje. Alt alt ikke alltid går på skinner betyr ikke at de store linjene ikke i all hovedsak går riktig vei.

Noen fartsdumper må vi regne med.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Som i eksempelet fra saken i nrk med at utbyttebatterier fra Opel/GM ampera biler uforsvarlig er deponerert i et antall av 1800 elbilbatteri-pakker i Spydeberg. Utskiftingene foregikk fra 2021-2023
Til sitt forsvar sier Bertel O'Steen og fraskriver seg alt ansvar og at de er LG sin eiendom. 
Dette er jo et klart eksempel på at gjenvinningen, destruksjon, resirkuleringen eller deponeringen (plukk det som passer) ikke fungerer i praksis "i dag".

Problemet er at man må ha volum for at man skal kunne gjøre det lønnsomt med divere forskjeller i kjemier og oppbygging. Dette er nok et resultat av at man heller lar de ligge på lager, til de kan sende de direkte til noen som kan resirkulere dem, fremfor å måtte sende de frem og tilbake.

Lavt volum i starten, og gjenbruk, er nok årsaken her. Disse batteriene skal ikke gjenbrukes, så de må vente til det er fornuftig å resirkulere, fra et økonomisk perspektiv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Og nå som dette har fått synlighet kommer nok noe til å skje. Alt alt ikke alltid går på skinner betyr ikke at de store linjene ikke i all hovedsask går riktig vei.

Noen fartsdumper må vi regne med.

Jeg holder ikke akkurat pusten. En enkelsak om et lite elbilbatteri depot på bygda i lille Norge får nok ingen stor oppmerksomhet eller betydning i global sammenheng.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Syar-2003 said:

Jeg holder ikke akkurat pusten. En enkelsak om et lite elbilbatteri depot på bygda i lille Norge får nok ingen stor oppmerksomhet eller betydning i global sammenheng.

Hvorfor global? Dette er en sak mellom norske regulerende myndigheter og norske aktører i bilbransjen. La oss se hvor dette står om et år.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Prøvde en ID.4 her om dagen. Den klarer jo ikke å holde seg i egen fil? Den har kun "adaptive cruise control", virker det som?

Om den ikke har travel assist holder den vel ikke sentrering i fila? Kjørte en slik for noen måneder siden. Funket helt fint. Den hadde ikke travel assist. Syntes det var en kjekk bil. Veldig lavt forbruk og lang rekkevidde med  de nye motorene. Hadde fint kjørt over 500km med en slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...