Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Simen1 said:

Vel, nå er det ikke sånt at tungt slipper lettere enn lett. Friksjonskrafta F = friksjonskoeffisienten * normalkrafta N. Friksjonskrafta er "sidelengs" kraft. Friksjonskoeffisienten er hvor ru de to flatene virker mot hverandre og N er kjøretøyets tyngdekraft. Øker man vekta så vil også friksjonskoeffisienten øke proporsjonalt.

Poenget er at det ikke er noe grunnleggende fysikk som gjør tyngre mer uegnet her, men at det er tekniske valg som f.eks fjæring, demping, tyngdepunkt vs akselavstand, hjulavstand vs tyngdepunkt osv som gir forskjellig kjøreopplevelse. Det er derfor jeg mistenker at man kan få ganske lik kjøreopplevelse fra en tyngre bil, bare man gjør de riktige tekniske valgene på andre områder.

Kjører man MX-5 og fyller passasjersete og bagasjerom med sandsekker så blir det sikkert en helt annen kjøreopplevelse fordi kjøretøyets fjæringer, dempere etc ikke er skalert for det.

Dette har jeg veldig vanskelig å for å skjønne. Men jeg har ikke hatt fysikk siden ungdomskolen. 

Har dog kjørt tunge og lette biler, og kraften som har lyst til å dra deg ut i en sving, eller lar deg miste grep når du skal har rask retningsendring gjennom en sjikane oppveies ikke at det er mer vekt på dekka. 

Sier du at dekket sitt grep øker proporsjonalt med vekta? Sånn at en bil på 3 tonn har veigrep som er 3 ganger bedre enn en bil på 1 tonn? Min erfaring tilsier at det ikke funker sånn. Det knyttneve store gummi området som har kontakt med underlaget har ikke uendelig med grep som kan økes proporsjonalt med vekta på bilen. Jævlig breie dekk gjør litt, men ikke nok. En tung bil spiser noe veldig med dekk også, sånn at man lett kan ødelegge et sett på en runde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, fysikken er uenig med erfaringen din.

I følge min erfaring så er fartsgrensa den samme gjennom svinger for alle vektklasser. Det hadde tatt seg ut om en tanks måtte frykte velt i 20 km/t i samme sving som en mopedbil kunne sust i 200 km/t. Så sånn fungerer altså ikke fysikken.

Jeg forenkler litt angående tyngdepunkt og antall aksler og sånt nå, men poenget er det samme i mindre ekstreme eksempler som 1 vs 3 tonn.

Spissing gjennom kurver har mer å gjøre med tyngdepunkt vs akselavstand, hjulavstand og fjær og demper-respons. Holder man disse faktorene like, som i sandsekk-eksemplet, så er mer vekt åpenbart ugunstig. Men når man designer en helt annen bil så kan man justere alle parameterne så de passer til vekta.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, onkel_jon said:

Bra priser på nye toyota urban cruiser

https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-prisene-klare/82954065

Kommer til å selge som hakka møkk hvis de klarer å lage nok tipper jeg selv om rekkevidden ikke er så mye å rope hurra for.

Rekkevidden er vel god nok som nr 2 bil. Så tenker denne kommer til å ta mye salg fra id3 uten at jeg helt har oversikt på forskjellen i størrelse på de. 

Tar sikkert endel salg fra Tesla Model 3 også

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

Vel, fysikken er uenig med erfaringen din.

I følge min erfaring så er fartsgrensa den samme gjennom svinger for alle vektklasser. Det hadde tatt seg ut om en tanks måtte frykte velt i 20 km/t i samme sving som en mopedbil kunne sust i 200 km/t. Så sånn fungerer altså ikke fysikken.

Jeg forenkler litt angående tyngdepunkt og antall aksler og sånt nå, men poenget er det samme i mindre ekstreme eksempler som 1 vs 3 tonn.

Spissing gjennom kurver har mer å gjøre med tyngdepunkt vs akselavstand, hjulavstand og fjær og demper-respons. Holder man disse faktorene like, som i sandsekk-eksemplet, så er mer vekt åpenbart ugunstig. Men når man designer en helt annen bil så kan man justere alle parameterne så de passer til vekta.

Ok, så du snakker om å holde seg til fartsgrensa?

Det var en forutsetning som ikke var med i erfaringsgrunnlaget mitt. 

Men uansett så er det altså sånn at hvor mange sideveis G en bil klarer før den mister grepet ikke påvirkes av vekt, fordi det kan man designe seg ut av?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):
onkel_jon skrev (37 minutter siden):

Bra priser på nye toyota urban cruiser

Kommer til å selge som hakka møkk hvis de klarer å lage nok tipper jeg selv om rekkevidden ikke er så mye å rope hurra for.

Rekkevidden er vel god nok som nr 2 bil. Så tenker denne kommer til å ta mye salg fra id3 uten at jeg helt har oversikt på forskjellen i størrelse på de. 

Tar sikkert endel salg fra Tesla Model 3 også

Er ikke dette mest en "pensjonist-SUV"? Og pensjonistene er generelt livredde for å måtte stoppe og lade. For superlading er noe nytt og skremmende. Sånn sett så frykter jeg at den har for kort rekkevidde.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Er ikke dette mest en "pensjonist-SUV"? Og pensjonistene er generelt livredde for å måtte stoppe og lade. For superlading er noe nytt og skremmende. Sånn sett så frykter jeg at den har for kort rekkevidde.

"Pensjonister" kjører vel som regel ikke så mye og kan fint lade hjemme. Å sette inn en kontakt klarer nok dem også. Det dem evt. er redde for er ekstern lading med apper, parkering etc. 

Modern er pensjonist og kjører kanskje 8000 km. i året. Det er i snitt 2.1 mil pr. dag. Ho kan kjøre en slik bil lett 2 uker før ho må lade over natten. Problemet kommer hvis dem vil ut på langtur som strekker seg over 30 mil. Men da må man vel uansett mer eller mindre lade uansett bil i den klassen. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, bzzlink said:

Rekkevidden er vel god nok som nr 2 bil. Så tenker denne kommer til å ta mye salg fra id3 uten at jeg helt har oversikt på forskjellen i størrelse på de. 

Tar sikkert endel salg fra Tesla Model 3 også

Den duger nok som nr 1 bil for utrolig mange. Jeg er spent på hvor tung henger den kan dra. Drar den 1000kg blir nok dette ett vanlig syn på gjenbruksstasjonen på våren med ett lass tuja-faenskap.  Jeg synes det er rart de får 8-10mil mindre ut av batteriet enn andre med tilsvarende størrelse, men det kan hende de har vært strenge og at dette er vinterrekkevidde..  Det rykket ihvertfall i lommeboka mi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (44 minutter siden):

Bra priser på nye toyota urban cruiser

https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-prisene-klare/82954065

Kommer til å selge som hakka møkk hvis de klarer å lage nok tipper jeg selv om rekkevidden ikke er så mye å rope hurra for.

Det er bra priser, men sørgelig konservative spces som vanlig fra Toyota.....Kommer nok til å selge greit blant de som alltid har hatt Toyota. Men konkurransen er stor og de burde hatt en utgave som hadde godt over 200 HK og en del lengre rekkevidde. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Femtekolonne said:

Den duger nok som nr 1 bil for utrolig mange. Jeg er spent på hvor tung henger den kan dra. Drar den 1000kg blir nok dette ett vanlig syn på gjenbruksstasjonen på våren med ett lass tuja-faenskap.  Jeg synes det er rart de får 8-10mil mindre ut av batteriet enn andre med tilsvarende størrelse, men det kan hende de har vært strenge og at dette er vinterrekkevidde..  Det rykket ihvertfall i lommeboka mi

Vel Toyota er ikke akuratt kjent for effektivitet på el siden, bz4x er ganske tørst og

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Travellingman said:

Det er bra priser, men sørgelig konservative spces som vanlig fra Toyota.....Kommer nok til å selge greit blant de som alltid har hatt Toyota. Men konkurransen er stor og de burde hatt en utgave som hadde godt over 200 HK og en del lengre rekkevidde. 

Den kommer også til å selge godt blant de som er skeptiske til høye driftsutgifter eller problemer med garantireparasjoner og som til nå har knuget på sin Euro 3-4 fossilbil. Sånne som meg.. Jeg tenkte jeg skulle gå for KIA pga 7års garanti (ja 7år og lite kilometer, men dog lengre garanti enn vanlig), men så leser jeg at KIA og BOS nå har lagt seg på samme linje som Tesla med tanke på at alt som ryker er kundens feil, i utgangspunkt. Der har Toyota historisk sett vært gode. Kinesiske biler har vist seg å være billige i innkjøp, men med dyre slitedeler.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Ok, så du snakker om å holde seg til fartsgrensa?

Det var en forutsetning som ikke var med i erfaringsgrunnlaget mitt. 

Men uansett så er det altså sånn at hvor mange sideveis G en bil klarer før den mister grepet ikke påvirkes av vekt, fordi det kan man designe seg ut av?

Legg på x% på fartsgrensa da, likt for alle kjøretøy. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvilken fart man sammenligner epler vs epler med.

Man kan designe seg ut av mye, men avstanden mellom gulstripa og hvitstripa får en ikke gjort noe med. Ei heller det faktum at materialer man bygger bil av har en kg-pris. En tung bil vil nok koste mer enn en lett. Og pris er jo ofte en stor del av vurderingsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, bzzlink said:

Dette har jeg veldig vanskelig å for å skjønne. Men jeg har ikke hatt fysikk siden ungdomskolen. 

Har dog kjørt tunge og lette biler, og kraften som har lyst til å dra deg ut i en sving, eller lar deg miste grep når du skal har rask retningsendring gjennom en sjikane oppveies ikke at det er mer vekt på dekka. 

Sier du at dekket sitt grep øker proporsjonalt med vekta? Sånn at en bil på 3 tonn har veigrep som er 3 ganger bedre enn en bil på 1 tonn? Min erfaring tilsier at det ikke funker sånn. Det knyttneve store gummi området som har kontakt med underlaget har ikke uendelig med grep som kan økes proporsjonalt med vekta på bilen. Jævlig breie dekk gjør litt, men ikke nok. En tung bil spiser noe veldig med dekk også, sånn at man lett kan ødelegge et sett på en runde.

Nå blir det en del fler faktorer i bildet som gjør dette mer komplisert, men som en første tilnærming er det ganske riktig at 3x tyngre bil har 3x friksjon mot underlaget.

Den relevante friksjonen vi diskuterer er statisk friksjon, det kan virke uintuitivt, men når du kjører ligger dekket statisk mot underlaget ettersom det ruller over det. (helt til det ikke gjør det, men det er en annen diskusjon)

Statisk frimksjon er gitt ved Fmax=N*u hvor Fmax er maksimal sideveis kraft før grepet slipper, N er normalkraften (I.e. kraften som virker vinkelrett mot underlaget) og u er en konstant gitt av kontaktområdet (friksjonskoeffesient*areal).

N skulle man kanskje tro er gitt av bilens vekt, men det er ikke helt riktig (Men leder deg i stor grad til samme konklusjon så dette er her for kompletthet): N er gitt av dekktrykket i et pneumatisk dekk. Unsett bilens vekt så er det dekktrykket som virker mot innsiden av dekket som gir opphav til N. Men arealet av kontaktflaten vil måtte bli akkurat så stor at trykket veien virker mot dekket (som er den samme som dekktrykket se newtons tredje lov) ganget med arealet av kontaktflaten er akkurat så stor som bilens tyngde som virker på det dekket.

Gitt konstant dekktrykk så øker kontaktflaten proporsjonalt med bilens vekt. Gitt konstant kontaktflate må dekktrykket økes proporsjonalt med bilens tygde. Dermed følger det at Fmax i ligningen ovenfor øker proporsjonalt med bilens tyngde.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, onkel_jon said:

Vel Toyota er ikke akuratt kjent for effektivitet på el siden, bz4x er ganske tørst og

Den var tørst, men der gikk de ut med en wltp som lå hinsides langt unna virkeligheten. Det tapte de så mye på at jeg nå tror, eller håper de har lagt seg på ett realistisk nivå.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, bzzlink said:

Ok, så du snakker om å holde seg til fartsgrensa?

Det var en forutsetning som ikke var med i erfaringsgrunnlaget mitt. 

Men uansett så er det altså sånn at hvor mange sideveis G en bil klarer før den mister grepet ikke påvirkes av vekt, fordi det kan man designe seg ut av?

Det løpsbiler gjerne gjør er å la en vesentlig del av normalkraften mot veien komme fra aerodynamiske effekter. Da kan man øke friksjonen uten å samtidig øke massen og dermed kan man øke hvor mange G man kan belaste sideveis før det slipper siden sideveiskreftene fortsatt er gitt av masse ganger aksellerasjon.

Hvor mye slike aerodynamiske krefter man kan oppnå er dramatisk påvirket av fart, men øker ikke vesentlig med masse, dermed er det gunstig å ha en lett bil siden man da lettere kan oppnå at en større andel av normalkreftene kommer fra aerodynamiske krefter.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Det løpsbiler gjerne gjør er å la en vesentlig del av normalkraften mot veien komme fra aerodynamiske effekter. Da kan man øke friksjonen uten å samtidig øke massen og dermed kan man øke hvor mange G man kan belaste sideveis før det slipper siden sideveiskreftene fortsatt er gitt av masse ganger aksellerasjon.

Hvor mye slike aerodynamiske krefter man kan oppnå er dramatisk påvirket av fart, men øker ikke vesentlig med masse, dermed er det gunstig å ha en lett bil siden man da lettere kan oppnå at en større andel av normalkreftene kommer fra aerodynamiske krefter.

Funfact: Spoilere og diffusere er i stor grad pyntegjenstander i lovlige hastigheter på norske veier. Nytteverdien begynner først å gjøre seg gjeldende godt over norske lovlige hastigheter.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (13 timer siden):

Hvilke selskaper med autonome biler bruker LiDAR uten premapping?

Men du forstår ikke hva LIDAR som en sensor er og hva formålet til mappingen er. Sikkerhetssstemene er absolutt ikke avhengig av premapping. Alt det der foregår i sanntid. Som sagt så kan du lese deg opp i hva DARPA Challenge er for noe. Dette er utgangspunktet til stort sett alle selvkjørende biler og en haug firma som i senere tid satset på det. 

Lenke til kommentar

Fun fact
Man finner ingen biler med 1900kg og oppover på topp-10 liste i Mendig rundetider.
Alle kjørt av samme sjåfør Christian Menzel
Man må ned på 28 plass før man finner AMG GT 63 på 2100kg og ned til 37 før man finner en Taycan fra Porsche med 2355kg
Underbygger ikke dette hva @Bzzlink prøver å få frem ?
https://fastestlaps.com/tracks/mendig-afb-circuit
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...