Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Jeg har tidligere sagt at jeg vil vært interessert i en elektrisk Mazda MX-5. For å gjøre det litt klarere: Bensinvarianten er undermotorisert og litt for dårlig forhold mellom vedlikehold og pris, men med elektrisk drift kan den lett bli sprekere uten at det koster veldig mye etter norske avgifter. Jeg kan ikke komme på en eneste litt sprek elektrisk convertible. Kunne tenkt meg en rimelig en med hardtop som er godt egnet for småkjøring og som er enkel å parkere. Rimelig insinuerer at rekkevidden ikke trenger å være tipp topp. Den er tross alt ment for småkjøring. Rimelig betyr også at man ikke trenger bekymre seg veldig for småbulker i parkeringshus, gateparkering osv.

Ikke glem at Mazda MX-5 veier kun litt over 1000kg og med 2.0 liter'n har den en power til weight ratio på 109kW/tonne 
Den kan ha både 1.6(115hp) , 1.8(156hp) og 2.0 (184hp) liters motor. 
Til sammenlikning har en Model 3 RWD 2020-2022 en power ratio på 118/kW/tonne

MX-5 er hyllet av entusiaster for kjøreglede og handling (lett bil) og er ikke helt enig at den er undermotorisert. Lages den med batterier vil den nok ikke bli "samme bil" ift handling og kjøreglede. 
https://www.tv2.no/broom/det-er-ikke-lett-a-finne-morsommere-bil-til-denne-prisen/10811947/ 

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Denne hadde blitt utrolig populær som elbil, hvis den ikke ble for dyr. MX-5 har vel fått skryt for sine kjøreegenskaper i forhold til pris i mange år. I mine øyne blir det en slags dame cabriolet eller en fattigmanns cabriolet, men hvis dem gjør denne elektrisk og spriter opp utseendet litt så tror jeg denne kan bli en skikkelig hit :)

Enig i det. Vi kan godt trekke paralleller til frisør-cabrioleter som Peugeot 307, Renault Megane, Fiat 500 og VW boble. Fine til å kjøre rundt med Louise Vitton vesker, veskehunder osv. Til og fra småærender. Den må være lett å parkere og ikke så alt for dyr å få småbulker i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok et søk og fant følgende elektriske cabrioleter, sortert etter pris:

  • Smart Fortwo (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Buddy (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Fiat/Abarth 500 (grei pris, damete, men veldig liten)
  • Tesla Roadster (syke priser for en så gammel bil med alle ankepunkter som følger med)
  • MG Cyberster (fin bil men litt dyr og i disse tider: Kina)

Det er helt klart plass til flere Cab-er i dette markedet.

 

Endret av Simen1
Abarth 500
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Denne hadde blitt utrolig populær som elbil, hvis den ikke ble for dyr. MX-5 har vel fått skryt for sine kjøreegenskaper i forhold til pris i mange år. I mine øyne blir det en slags dame cabriolet eller en fattigmanns cabriolet, men hvis dem gjør denne elektrisk og spriter opp utseendet litt så tror jeg denne kan bli en skikkelig hit :)

Det trodde jeg og, sikkert bare en hatchback uten tak. Men det er ikke riktig, MX5 er bygget som en sportsbil og det er derfor den er så populær. Jeg hadde noen få kilometer i en og må bare si at balansen og kjørefølelse var perfekt. Nydelig styrefølelse, satt bare å smilte. Litt sprek, manuell og et understell laget for moro.

Problemet med å lage en elektrisk MX-5 er vekta. 

Denne er kul (anbefaler denne kanalen generelt)

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (19 minutter siden):

Ikke glem at Mazda MX-5 veier kun litt over 1000kg og med 2.0 liter'n har den en power til weight ratio på 109kW/tonne 
Den kan ha både 1.6(115hp) , 1.8(156hp) og 2.0 (184hp) liters motor. 
Til sammenlikning har en Model 3 RWD 2020-2022 en power ratio på 118/kW/tonne

MX-5 er hyllet av entusiaster for kjøreglede og handling (lett bil) og er ikke helt enig at den er undermotorisert. Lages den med batterier vil den nok ikke bli "samme bil" ift handling og kjøreglede. 
https://www.tv2.no/broom/det-er-ikke-lett-a-finne-morsommere-bil-til-denne-prisen/10811947/ 

Nå har jeg ikke prøvd MX-5 selv, men power-raten handler vel mer om aks enn svinger? Hvordan ville det gått ut over kjøregleden hvis MX-5 ble 1500kg og motorisert opp tilsvarende? Batterier vil jo gjøre noe (positivt) med tyngdepunkt i forhold til kjøreegenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tok et søk og fant følgende elektriske cabrioleter, sortert etter pris:

  • Smart Fortwo (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Buddy (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Tesla Roadster (syke priser for en så gammel bil med alle ankepunkter som følger med)
  • MG Cybster (fin bil men litt dyr og i disse tider: Kina)

Det er helt klart plass til flere Cab-er i dette markedet.

 

Du glemte abarth 500E, delvis cabrio :p 

 

New Abarth Electric 500e – The New Era of Electric | Abarth

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig cabrioleter i 2025 er litt sånn wannabe jeg da. Se her kommer jeg liksom. Føler det var mer inn for 20 år siden. Greit hvis man har en bil med respekt for seg selv, men å kjøre rundt i en MX-5, Megane eller en annen "fattigmanns" cabriolet hadde jeg nok ikke gjort. 

Ja, det er en slags frihetsfølelse, men jeg vet ikke... Jeg synes det blir litt kleint tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bjerknez Med tanke på populariteten til Renault 5 så tror jeg det er mange som liker å stikke seg ut og fortelle at her kommer jeg. Selv om det er basert på sukkersøt design og ikke så mye brutalistisk tysk ingeniørkunst. Smak og behag. En billig-cabriolet har sitt publikum. Andre vil ha en sort SUV med bedre spesifikasjoner en naboens og flere finesser enn den største sveitsiske lommekniven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

@Bjerknez Med tanke på populariteten til Renault 5 så tror jeg det er mange som liker å stikke seg ut og fortelle at her kommer jeg. Selv om det er basert på sukkersøt design og ikke så mye brutalistisk tysk ingeniørkunst. Smak og behag. En billig-cabriolet har sitt publikum. Andre vil ha en sort SUV med bedre spesifikasjoner en naboens og flere finesser enn den største sveitsiske lommekniven.

Enig i det. 

Vi har alle våre preferanser selvsagt. Jeg tenker vertfall litt sånn at hvis jeg ikke hadde kjøpt en Renault Megane MED tak, så hadde jeg vertfall ikke kjøpt en uten. 

I mitt hode er cabriolet lettere og svelge hvis det kommer til klassiske biler. Som feks. eldre amerikanere, Cobra etc. Evt. nyere sportsbiler som koster langt mer enn vertfall min lommebok tillater, men dem ser vertfall mer gjennomført ut mener jeg. 

Får man foresten ikke Mini Cooper som cabriolet også? Jeg hadde i såfall valgt en Mini Cooper. 

EDIT: Mini cooperen med bensin blir fort litt dyr som cabriolet hvis man skal "hore" den opp litt. Min havnet på godt over 700.000. Det er MYE penger for en Mini Cooper bensiner med 230 HK'er og 0-100 på 6.4 sekunder. Litt kjipern og bli frakjørt av en Nissan Leaf i første lyskryss... 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (56 minutter siden):

Jeg synes egentlig cabrioleter i 2025 er litt sånn wannabe jeg da. Se her kommer jeg liksom. Føler det var mer inn for 20 år siden. Greit hvis man har en bil med respekt for seg selv, men å kjøre rundt i en MX-5, Megane eller en annen "fattigmanns" cabriolet hadde jeg nok ikke gjort. 

Ja, det er en slags frihetsfølelse, men jeg vet ikke... Jeg synes det blir litt kleint tror jeg.

Du bryr deg alt for mye om image og hva alle andre måtte mene 😅

Liker man vinden i håret og sol i ansiktet når man kjører, så er det jo samme hvordan bil det er kuttet taket av :)

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):
  • Smart Fortwo (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Buddy (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Fiat/Abarth 500 (grei pris, damete, men veldig liten)
  • Tesla Roadster (syke priser for en så gammel bil med alle ankepunkter som følger med)
  • MG Cybster (fin bil men litt dyr og i disse tider: Kina)

Det er helt klart plass til flere Cab-er i dette markedet.

En ting til om disse: Ingen av de har automatisk nedfellbart ståltak. Kalesjer blir fillete av UV lenge før bilen blir gammel og kalesjer gir mye vindstøy, ufyselig kulderas om vinteren og er lite kompatibel med snø og is. Manuelle hardtopper er jo bare kjedelige å lempe av og på. Reprise: Det er helt klart plass til flere Cab-er i dette markedet.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (29 minutter siden):

Du bryr deg alt for mye om image og hva alle andre måtte mene 😅

Hvis man blir stemplet som selvopptatt fordi man ikke vil bi sett i en Renault cabriolet så får det heller være tenker nå jeg. Kommer uansett aldri til å bruke pengene mine på en Renault Cabriolet. Men som nummer to bil eller konebil hadde den vært mer interresant kanskje. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Jeg bruker regenerering, det er en kjent feil med årsmodellen jeg har. Flere i FB gruppa har fått nye klosser på garantien.

På vår 2025-modell så er det i utgangspunktet nesten 0 regenerering, hvis man ikke bruker "flappy paddle" hendlene på rattet til å engasjere regenereringen. Er det ikke sånn på din også?

Skal holde et godt øye med bremsene på den ja. Ser foreløpig nye ut enda (selvfølgelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg tok et søk og fant følgende elektriske cabrioleter, sortert etter pris:

  • Smart Fortwo (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Buddy (syke priser for en steingammel riskoker)
  • Fiat/Abarth 500 (grei pris, damete, men veldig liten)
  • Tesla Roadster (syke priser for en så gammel bil med alle ankepunkter som følger med)
  • MG Cybster (fin bil men litt dyr og i disse tider: Kina)

Det er helt klart plass til flere Cab-er i dette markedet.

 

MG cybester er den eneste 2 seters cabrioen jeg har fått med meg altså det man kaller roadster chassis. Men det blir litt for tungt. 
Får håpe det kommer noen lettere batterier snart

synes den ser ganske bra ut egentlig, men liker ikke baklyktene

Tenkte jeg skulle prøvekjøre en når det blir varmere i været

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (37 minutter siden):

På vår 2025-modell så er det i utgangspunktet nesten 0 regenerering, hvis man ikke bruker "flappy paddle" hendlene på rattet til å engasjere regenereringen. Er det ikke sånn på din også?

Skal holde et godt øye med bremsene på den ja. Ser foreløpig nye ut enda (selvfølgelig).

Jeg har flappy paddle i max regen som stort sett, så kan jeg kjøre med en pedal. 

De som har opplevd feilen som jeg har sett har fått den etter 30k km. Verkstedet hadde gjort dette på flere biler, så det var plankekjøring ihht garantien. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Det har ingenting med at jeg savner motor å gjøre. Er ikke alltid jeg har den på forresten. Kommer litt ann på. Skal jeg kjøre langt, eller feks. Høre podcast på vei til jobb etc. slår jeg den av. For med elbil kan man velge å fjerne lyden. Dessuten høres ikke iconic sound i BMW ut som en reell motor. Noe du jo er klar over :) 

Joda, med de laget iconic sounds (Hans Zimmer) som en audible erstatning eller substitutt for den manglende opplevelse av motorlyd (hørbart inntrykk av fart) 🙂

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...