Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

"Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varme­seter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades."

Dette er jo helt grunnleggende gode råd for bilister. En bilberger jeg pratet med mente dette var helt glemt i dagens samfunn, dette med å gi bilen noen ekstra KM for å la batteriet lade.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sagt det før og sier det igjen.

At 12v batteriet skal kunne lades ut under noen som helst annen situasjon enn peis tomt høyvoltsbatteri er for meg helt ufattelig.

Leafen f.eks: lader 12v batteriet bare under noen situasjoner. Hvorfor ikke bare lade ved behov. Fatter ikke hvordan de tenker 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (8 minutter siden):

At 12v batteriet skal kunne lades ut under noen som helst annen situasjon enn peis tomt høyvoltsbatteri er for meg helt ufattelig.

Leafen f.eks: lader 12v batteriet bare under noen situasjoner. Hvorfor ikke bare lade ved behov. Fatter ikke hvordan de tenker 

Kan forstå at de stopper lading av 12V-batteriet, om hovedbatteriet kommer under en viss %, f.eks. 5 %. Da er det bedre at 12V-batteriet "dør" enn hovedbatteriet.

Dog, er jo noen situasjoner der det må være soleklart at fører har gjort feil (ikke lukka bakdøra skikkelig, glemt å slå av lyset) der bilen burde forstå at ingen er tilstede. Da bør den selv slå av det lyset og stoppe strømtrekket, ihvertfall etter å ha gitt en advarsel i displayet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Jeg jobbet sammen med ei som hadde ioniq 5. Ho hadde mye problemer med batteriet. Altså 12V batteriet. 

Så forskjellige opplevelser. Jeg har ikke hatt 12V-problemer utenom min egen feil, foruten en gang det vel paya mens jeg prøvde å koble til lader som jeg ikke lenger hadde ladetilgang til (bytte av app, fikk aldri personlig melding fra selskapet eller borettslaget, annet enn på lukket intranett på sider jeg ikke hadde tilgang til), og det var dritkaldt og hovedbatteriet allerede var på veldig lav SoC.

PS! Hyundai Kona uten app-mulighet...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Rekordmange ladehybrider registrert i mars, og avgiftene gikk godt opp i april.

Jamfør artikkel i broom, var det registrert 228 ladehybrid-biler for januar og februar kombinert, mens marstallet er hele 1207 biler.

https://www.tv2.no/broom/siste-innspurt-na-vil-salget-falle/17608065/

Jeg tipper, uten å ha sett registreringsinfoen, at de aller fleste ble registrert på selskapene som selger disse, som så vil "rabattere" disse fremover i 2025. Og så vil flåtekunder (utleieselskaper og storkunder med egen bilflåte) eller taxi-eiere få kjøpt disse med sterk rabatt utover året, og billigere jo lengre kundene tør vente!

• Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Jotun said:

Dette kommer fra risikoanalysen (FMEA: Failure mode and effects analysis).

Høyspentbatteriet setter spenning på 350-900V på systemer i bilen. Ved feil på bilen kan dette ha dramatiske konsekvenser. Den viktigste mitigasjonen er å isolere batteriet fra resten av bilen. Dette gjøres av batteriets kontaktorer.  Man har naturlig nok situasjoner hvor man utvilsomt ikke kan ha denne åpen som når bilen lades eller kjører. Men i andre situasjoner bør denne være åpen.

Derfor designer de fleste bilene slik at hovedkontaktoren ikke lukkes annet enn når bilen kjører eller lades. Så kommer det da krav ut fra dette om hva energibudsjettet er for bilens 12V batteri for at dette skal holde i selv lange perioder med stillstand og hva det betyr for hva bilen kan bruke mens den står stille.

Dette er helt identisk med det man uansett må ha som krav på ICE biler siden de uansett ikke har ekstra batterier, og de fleste klarer å forstå at å starte motoren for å lade 12V batteriet autonomt er uaktuellt.

Det at noen elbiler tømmer 12V batteriene er helt klart en feil, men løsningen er nok ikke å tillate at hovedkontaktoren lukkes autonomt av bilen, men heller å fikse de feilene som gjør at bilen trekker for mye strøm av 12V når bilen er parkert.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Rekordmange ladehybrider registrert i mars, og avgiftene gikk godt opp i april.

Jamfør artikkel i broom, var det registrert 228 ladehybrid-biler for januar og februar kombinert, mens marstallet er hele 1207 biler.

https://www.tv2.no/broom/siste-innspurt-na-vil-salget-falle/17608065/

Jeg tipper, uten å ha sett registreringsinfoen, at de aller fleste ble registrert på selskapene som selger disse, som så vil "rabattere" disse fremover i 2025. Og så vil flåtekunder (utleieselskaper og storkunder med egen bilflåte) eller taxi-eiere få kjøpt disse med sterk rabatt utover året, og billigere jo lengre kundene tør vente!

Tenkte det samme og titta litt på hvem som står som bruker på en del av registreringene. Veeeldig mye som er regga på biladministrasjonsselskaper og bilutleieforetak.

Men ikke overraskende har Mitsubishi regga 106 Outlandere på MMC, Motorforum har regga 42 Outlandere.
MG har registrert 62 HS'er på Norwegian Mobility Group

Merkeuavhengig ser jeg at Autoleiegruppen registrerte 395 biler og Fjord Mobility registrerte 163 biler som de to største aktørene.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Dette kommer fra risikoanalysen (FMEA: Failure mode and effects analysis).

Høyspentbatteriet setter spenning på 350-900V på systemer i bilen. Ved feil på bilen kan dette ha dramatiske konsekvenser. Den viktigste mitigasjonen er å isolere batteriet fra resten av bilen. Dette gjøres av batteriets kontaktorer.  Man har naturlig nok situasjoner hvor man utvilsomt ikke kan ha denne åpen som når bilen lades eller kjører. Men i andre situasjoner bør denne være åpen.

Derfor designer de fleste bilene slik at hovedkontaktoren ikke lukkes annet enn når bilen kjører eller lades. Så kommer det da krav ut fra dette om hva energibudsjettet er for bilens 12V batteri for at dette skal holde i selv lange perioder med stillstand og hva det betyr for hva bilen kan bruke mens den står stille.

Dette er helt identisk med det man uansett må ha som krav på ICE biler siden de uansett ikke har ekstra batterier, og de fleste klarer å forstå at å starte motoren for å lade 12V batteriet autonomt er uaktuellt.

Det at noen elbiler tømmer 12V batteriene er helt klart en feil, men løsningen er nok ikke å tillate at hovedkontaktoren lukkes autonomt av bilen, men heller å fikse de feilene som gjør at bilen trekker for mye strøm av 12V når bilen er parkert.

Hyundai Kona lader 12V-batteriet når det går for lavt etter en gitt verdi. Også når bilen er helt avslått. Ioniq-bilene har i utgangspunktet samme løsningen, men virker som de sliter mer på disse, selv om Kona 20 og nyere også har app som kan vekke bilen.

Et problem på Ioniq-bilene slik jeg har lest, er at den tømmer 123V-batteriet selv om ladekabelen står i, om ladingen egentlig er avsluttet. Her burde selvsagt bilen startet lading av 12V fra veggen eller fra hovedbatteriet som så kan lade mer fra veggen, så lenge den er tilkoblet, fremfor å la bilen få tømme dette.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Tenkte det samme og titta litt på hvem som står som bruker på en del av registreringene. Veeeldig mye som er regga på biladministrasjonsselskaper og bilutleieforetak.

Men ikke overraskende har Mitsubishi regga 106 Outlandere på MMC, Motorforum har regga 42 Outlandere.
MG har registrert 62 HS'er på Norwegian Mobility Group

Merkeuavhengig ser jeg at Autoleiegruppen registrerte 395 biler og Fjord Mobility registrerte 163 biler som de to største aktørene.

Good job! Så da stemmer det til en viss grad det jeg antok. Men at endel flåteoperatører har kjøpt inn og registrert nå i mars,. fremfor å ta det utover året...!

Lenke til kommentar

Problemet er at de lader ikke bilen hele tiden mens de kjører eller lader høyvoltsbatteri.

Leaf hadde jo noen helt tullete varianter der man kunne trigge lading av 12v ved å feie over med vindusviskere mens man kjørte.

Og uansett som du sier: ikke uenig i å hindre tapping av batteri. Det burde være en svært enkel sak siden dette gjøres på ice biler også.  

Pluss at batteri er for lite og lader for svak. 

Det er en helt ufattelig problemstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Så kia sier at bilen ikke funker som en by bil om vinteren med mindre man skrur av sete varme, varme i ratt og varmetråder.

På en elbil er jo et sånt utsagn meningsløst!

På biler som er avhengig at motoren går og dynamoen snurrer, så er jo det logisk (selv om det blir kostbart å bruke bensin i en time bare for å lade batteriet! Billigere og bedre å koble til en 12V lader hjemme...)

Men på en elbil som har strøm tilgjengelig i store mengder hele tiden, også når bilen står i ro, så er det jo en direkte designfeil at de klarer å la det gå tomt!

Rent teknisk trenger ikke en elbil et 12V batteri i det hele tatt! Det hadde vært bedre med en ren regulert 12V forsyning direkte fra det store batteriet. Eneste situasjonen der 12V batteriet kommer til nytte er hvis HV batteriet går helt tomt.

For hvis man har designet alt riktig skal jo aldri 12V batteriet tappes strøm av i det hele tatt; for alt som blir tappet skulle jo umiddelbart bli ladet tilbake. Så 12V batteriet i veldesignede elbiler er bare en buffer som aldri blir "brukt".

Jeg er ikke sikker, men tipper at grunnen til at man fremdeles har 12V batteri i elbiler, og ikke bare en regulator, er noe forskrifter om at HV batteriet skal være frakoblet alt når parkert...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

"Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varme­seter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades."

Dette er jo helt grunnleggende gode råd for bilister. En bilberger jeg pratet med mente dette var helt glemt i dagens samfunn, dette med å gi bilen noen ekstra KM for å la batteriet lade.

Det er grunnleggende naturlig på biler med forbrenningsmotorer, men det skal ikke være nødvendig på en moderne elbil. Der skal bilen være satt opp sånn at den henter tilstrekkelig med strøm fra storbatteriet til 12V (eller 16V) batteriet.

Hvis ikke produsentene får til det så viser det bare at de fortsatt henger fast i gammel teknologi fra eksosbilene. Det er ikke godt nok på elbiler. Her må de lære seg å tenke nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Haha... fantastisk... 

Jeg driver KUN med småkjøring. 1.6 mil til og fra jobb hver eneste dag å jeg forvarmer to ganger hver dag på vinteren samt bruker sete og rattvarme etc. Har aldri hatt noe problem med min bil vertfall. Men det er da BMW i4 M50. Jeg vet ikke hvilket batteri jeg har og hvordan det lades, men det funker vertfall. 

Ja det gjør det på alle biler. Helt til det ikke gjør det lenger. Er først da det blir et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Ja, ble litt flau når jeg kom til det innlegget☺️
Må lære meg å lese hele tråden ut før jeg svarer på noe lenger oppe🙄

Godt tips å klikke + knappen på de man vil svare ut, så kan man svar flere i ett innlegg. Da er det og lett å fjerne det man likevel ikke trengte å sitere/svare på, når man har lest alt! ;) 

Kan og kopiere/klippe ut de siteringene man vil gi eget innlegg på, om man synes det blir feil å svare alt i ett innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Hvis ikke produsentene får til det så viser det bare at de fortsatt henger fast i gammel teknologi fra eksosbilene. Det er ikke godt nok på elbiler. Her må de lære seg å tenke nytt.

Helt enig, men frem til 12v problemene er et avsluttet kapittel er det en veldig kjekk måte å unngå 12v problemer på.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...