Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (3 minutter siden):

Og vel så det. Dekken gjorde det stygt syns eg. 

Det var en gang i tiden der hvite striper og/eller hvite bokstaver i dekkprodusentens navn og modelltypen, var ansett som kult. Det ble gjerne gjort på staselige biler også. Bl.a. Rolls Royce med hvite dekkstriper!

Litt ekstra spiss på det blir det med å blande inn en eller flere farger og. Blir jo litt sånn de holder på å racing-style i drifting-miljøet i f.eks. Japan.

Men kan selvsagt se at dette ble litt overkill med så lav profil og så store bokstaver/felter, og at det ble i bilprodusentens navn. Men kommer vel av at de dekkene er laget for Tesla nettopp til den bilen, og derved blir det litt riktig og.

Det som ble mest feil, var at rødfargen ikke stemte i det hele tatt med rødfargen i lakken, for min del ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Godt at det finnes inteligente mennesker att i europa

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Godt at det finnes inteligente mennesker att i europa

Ja, men det er likevel ikke bra at det må tollmurer til for å styre kundene.  Så kan man sikkert si at kineserene subsidierer ulovlig, og fortjener tollmurer. Men industri som er beskyttet bak tollmurer vil på sikt kunne miste konkurranseevne. Typisk så vil kineserene etablere europeiske fabrikker, og andre former for samarbeid. Så må man prøve å hindre det. Osv.  Vi har jo sett hvordan britisk bilindustri ble overtatt av japanere f.eks.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (41 minutter siden):

Ja, men det er likevel ikke bra at det må tollmurer til for å styre kundene.  Så kan man sikkert si at kineserene subsidierer ulovlig, og fortjener tollmurer. Men industri som er beskyttet bak tollmurer vil på sikt kunne miste konkurranseevne. Typisk så vil kineserene etablere europeiske fabrikker, og andre former for samarbeid. Så må man prøve å hindre det. Osv.  Vi har jo sett hvordan britisk bilindustri ble overtatt av japanere f.eks.

Det er derfor tollmurene må være akkurat passe lave eller høye til å kompensere mot 1. slavelignende arbeidsforhold (forskjellen i arbeiderrettigheter mv) og 2. forskjellene i miljømessige reguleringer mellom Europa og Kina.

- Er tollmurene for høye så undergraver det konkurranseevne som du sier.

- Er de for lave så undergraver de arbeiderrettigheter og miljøreguleringer.

- Tollmurene må aldri bli statiske. De må være forhandlingsbare ut fra hvilke arbeiderrettigheter og miljøreguleringer som innføres, og dokumenteres grundig, blant annet med uavhengige ikke varslede kontroller. Er de ikke forhandlingsbare så finnes det ingen incentiv til å forbedre disse tingene i Kina.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Ja, men det er likevel ikke bra at det må tollmurer til for å styre kundene.  Så kan man sikkert si at kineserene subsidierer ulovlig, og fortjener tollmurer. Men industri som er beskyttet bak tollmurer vil på sikt kunne miste konkurranseevne. Typisk så vil kineserene etablere europeiske fabrikker, og andre former for samarbeid. Så må man prøve å hindre det. Osv.  Vi har jo sett hvordan britisk bilindustri ble overtatt av japanere f.eks.

Så kan du legge på co2 utslippene til produksjon og transport til bilene.

Om man skal få ned utslipp av co2 må avgiften opp mot 2-3kr kiloen

En bil produsert i kina kan ha 15tonn co2 pr bil i utslipp. Det kan utgjøre 30-40 000kr pr bil. Transporten litt mindre.

Uansett skal Kina levere biler til Europa må det foregå på like premisser enten det gjelder utslipp eller subsidier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/28/2025 at 6:09 PM, Duriello said:

Ble en test av Ev3 og Byd Seal (sedan) idag.

Jeg hater å si at Byd imponerte stort, iallefall når det kommer til forventningen av "made in china".. Ingen irritasjonsmomenter, og det irriterer vettet av meg! (Jo, forbruk! Forbruket var høyt, men det hadde jeg ventet.)

Ev3, fortsatt samme godfølelsen etter å ha satt meg inn i den. God på veien, støysvak, og i forhold til Byd'n, lavt forbruk. Jeg burde jo ha deaktivert lyder å sånn på sikkerhetssystemene FØR jeg rotet meg inn på motorvei... 🙄

Varslingssystemene ble for min del et meget stort skår i gleden, men regner med at det meste av dette kan deaktiveres og at jeg må gjøre det hver gang bilen starter og stopper? Ellers var infotainment meget tungvindt å bruke mens man kjører, mulig det kun var uvant. Aner ikke. 

 

Hmm, mulig jeg må ha en testrunde til på Ev3...

 

Så en langtest av Seal av svenske automotor & sport. Den var veldig inkonsekvent på lading virket det som. 

Jeg kunne ikke levd med en sånn bil. 

Den ble vel også avslørt til å ikke har 4x4, men det er kanskje fikset i en SW oppdatering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (På 7.2.2025 den 12.48):

Takk for svar folkens! Alt i alt relativt betryggende og oppklarende. Det er ikke forvarming av batteri, og jeg hadde ikke kjørt lenge før jeg ladet. Bilen hadde da stått ute over natta i forkant, så det gir mening. :)

Da skal jeg nyte nyebilen, som på folkemunne omtales som Woltzy, videre! 

Dette er helt normalt. På min bMW i4 M50 kan jeg dog endre visningen slik at den viser WLTP etter opplading, men det tallet er jo ikke reelt og vil falle veldig fort etc. 

Den laveste oppgitte rekkevidden displayet har vist i min BMW i4 M50 i vinter etter 100% lading er 31 mil. Den høyeste rekkevidden så langt som er vist i displayet er 43 mil. 

Disse tallene er basert på tidligere forbruk, temperatur etc. Merk at min bil trolig spiser mer strøm enn din uansett. Det laveste forbruket jeg hatt så langt på landeveiskjøring er 17.9kwt /100km) Men veldig ofte ligger jeg rundt 21-25kwt/100km. når temperaturen ligger rundt 0 grader eller under. 

Langs landeveien på sommeren i stekende sol tipper jeg rekkevidden øker ganske mye. Men strengt tatt så bryr jeg meg ikke så mye om rekkevidden. 

Lenke til kommentar

Jeg har levd i troen på at batterigarantien på elbiler, som fra mange merker er 8 år, dekker feil som dette

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/naf-mener-batterisvikt-pa-nissan-leaf-er-trafikkfarlig-1.17359077

Må innrømme at jeg blir ganske skeptisk til å ha elbil, om den ikke gjør det. Skal man plutselig få en regning på 200.000,- når batteriet er ødelagt, selv om man er innenfor 8 år, blir det skummelt å kjøre batteribil.

NAF melder at de har fått flere henvendelser fra Leaf sjåfører om samme feilen i det siste. Får håpe at en av eierene har ork, og får hjelp av NAF til å dra Nissan til tingretten.

Screenshot 2025-03-31 at 08.47.01.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Jeg har levd i troen på at batterigarantien på elbiler, som fra mange merker er 8 år, dekker feil som dette

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/naf-mener-batterisvikt-pa-nissan-leaf-er-trafikkfarlig-1.17359077

Må innrømme at jeg blir ganske skeptisk til å ha elbil, om den ikke gjør det. Skal man plutselig få en regning på 200.000,- når batteriet er ødelagt, selv om man er innenfor 8 år, blir det skummelt å kjøre batteribil.

NAF melder at de har fått flere henvendelser fra Leaf sjåfører om samme feilen i det siste. Får håpe at en av eierene har ork, og får hjelp av NAF til å dra Nissan til tingretten.

Screenshot 2025-03-31 at 08.47.01.png

Enig i at dette var kjipe saker. Men, vil ikke forsikring dekke dette? Eks. har jeg i min forsikring fra Gjensidige full dekning av deler relatert til batteri og motor frem til 200 000 km eller 10 år (det som inntreffer først). 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, The Very End said:

Enig i at dette var kjipe saker. Men, vil ikke forsikring dekke dette? Eks. har jeg i min forsikring fra Gjensidige full dekning av deler relatert til batteri og motor frem til 200 000 km eller 10 år (det som inntreffer først). 

I mine forsikringsvilkår (JBF/Gjensidige) så står det klart og tydelig at ting som er dekket av garanti eller reklamasjon ikke dekkes av forsikringen. 

Så tipper du ville blitt kastet litt rundt her for å få det dekket. 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Virker å være kjent problem på nyere Leaf det der ja..

Bilene har samme utvendig fysiske batteri som i 2010, da med 24kWt ombord. Nå har den vel 62Wt.. Det blir trangt og varmt, og når batteriet ikke har aktiv kjøling blir det iallefall varmt.

Sleng på at batteriet ikke har varming heller så man ødelegger cellene hver gang man lader det i minusgrader. Og ikke har man mulighet til å justere ladegrense så de fleste fullader batteriet hele tiden også..

Er jo oppskrift på dødt batteri. Nissan Ariya har vel forøvrig heller ikke mulighet til å sette ladegrense men de har vel kjøling/varming av batteriet i det minste.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg har levd i troen på at batterigarantien på elbiler, som fra mange merker er 8 år, dekker feil som dette

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/naf-mener-batterisvikt-pa-nissan-leaf-er-trafikkfarlig-1.17359077

Må innrømme at jeg blir ganske skeptisk til å ha elbil, om den ikke gjør det. Skal man plutselig få en regning på 200.000,- når batteriet er ødelagt, selv om man er innenfor 8 år, blir det skummelt å kjøre batteribil.

NAF melder at de har fått flere henvendelser fra Leaf sjåfører om samme feilen i det siste. Får håpe at en av eierene har ork, og får hjelp av NAF til å dra Nissan til tingretten.

Screenshot 2025-03-31 at 08.47.01.png

Høres ut som nok ett design problem fra Nissan ift kjøling. Samt på BMS siden ift å degradere celler likt og unngå store forskjeller mellom moduler. 

Åpenbart en feil Nissan må ta på sikt, men de drar det nok ut så lenge som mulig da dette kommer til å koste da det angår så mange biler verden over. 

Minner veldig om Texas skandalen av gen1..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 21.3.2025 den 15.32):

Kan og se på Ioniq 9, som er "tvillingen" til Kia EV9, men visstnok er hakket billigere...

Kia EV9 har litt mer "rette vinkler", mens Ioniq 9 er litt mer buet.

Hadde du ikke sagt noe om det så hadde jeg ikke sett noe likeheter mellom EV9 og Ioniq 9.

Ser også noen som ikke helt liker baksiden til Ioniq 9 kontra EV9

Kia EV9 and Hyundai Ioniq 9

Må si meg enig. Likte design på EV9 mye bedre enn Ioniq 9.

Noen som nevnte at Kia hadde fått med seg tidligere designere fra Audi,

 

Sitat

Although mechanically similar, the Hyundai model trumps its corporate cousin in several ways, on paper. Here are nine reasons the Hyundai Ioniq 9 is absolutely worth the wait, if you are considering the Kia EV9 as your next car.

https://topelectricsuv.com/news/hyundai/hyundai-ioniq-9-vs-kia-ev9/

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 21.3.2025 den 19.35):

Finnes jo flere i den størrelsen, gjør det ikke det a?. EQS SUV, Model X, XPeng G9, NIO EL8, EX90, Honqi HS9

Dyre alle sammen da. Men 6-7 seters suv har aldri vært billig

Flere av de du nevner ser ikke ut som en ordentlig SUV.
Tesla Model X/Y ser egentlig ut som en Coupe, selv om den har en størrelse nærmere en medium stor SUV.
EQS ser heller ikke ut som en SUV. Den ser også ut som en stor Coupe.

 

 

Lenke til kommentar
ozone skrev (På 22.3.2025 den 19.15):

Det koster jo penger å lisensiere Android! Og det koster penger å fikse alle problemene og tweekene som kommer til å trengs i årevis... der du kanskje må kalle inn bilen!

Android OS koster ikke penger. Det er åpen kildekode og gratis.
Men det koster penger hvis produsenter vil bruke Android med Google sitt økosystem (Google Apps, Search, Play ,etc.). Da må de lisensiere det fra Google.

Huawei har fortsatt Android på sine telefoner, men betaler ikke Google. De har laget sitt eget økosystem etter at de ble blacklistet av Trump.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DJViking said:

Flere av de du nevner ser ikke ut som en ordentlig SUV.
Tesla Model X/Y ser egentlig ut som en Coupe, selv om den har en størrelse nærmere en medium stor SUV.
EQS ser heller ikke ut som en SUV. Den ser også ut som en stor Coupe.

 

 

Her er EQS SUV. Det blir jo ikke mer tradisjonelt SUV karrosseri enn dette.
Screenshot2025-03-31at12_04_25.png.c1397b27a0b2868b216ac721d58722fa.png

Model X har en mer fallende taklinje. 
Men plassen i den står ikke noe tilbake for de andre i segmentet. 

Model Y er en middelstor crossover greie ja. Ikke i den samme klassen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...