Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Evil-Duck said:

Selv tenker jeg at en YouTuber må få lov til å eksperimentere med konsepter og lage kule videoer uten at det skal føre til at en fanskare mister fullstendig fatningen og krever at et merke saksøker Mark Rober for ærekrenkelse, markedsmanipulasjon og det som verre er. Det ville blitt en fryktelig kjedelig verden å leve i hvis man ikke kunne gjøre slikt uten å risikere vreden fra hele fanskarer og søksmål.

Jeg synes også det er ganske komisk at en erklært Tesla-fan gjennomfører den samme testen med langt dårligere utførelse, men slipper unna den samme kritikken. Samtidig feiler den samme typen bil som Mark Rober brukte i sin test – til tross for at veggen i dette tilfellet var langt mer synlig både for det blotte øyet og for kameraene – med FSD aktivert. Dette er ekstra ironisk, med tanke på at den mest kritiserte delen av Robers test var at han brukte Autopilot i stedet for FSD. Når han senere på dag tester en Cybertruck under helt andre lysforhold enn i Model Y-testen – forhold som faktisk gjorde veggen enda mer synlig for både øynene og kameraene – blir resultatet brukt som ubestridelig bevis på at Robers test var "faket" og på hvor suverent vision-systemet er. Ingen ser ut til å stille spørsmål ved hvordan denne testen ble utført, fordi resultatet stemte med hva de ønsket.

Det nevnt mener jeg ikke at han som etterprøver testen til Rober heller fortjener kritikk, han så sitt snitt til å lage en video som vil generere mange views, uten å bare kaste opp en clickbait thumbnail å lage enn nothingburger video som 99% av kritikerne har gjort, og kudos til han for det. Det er bare komisk å se de eksakt samme folkene som fyrte av brennende kritikker mot Rober for inkonsekvenser i testen hans ikke har ett eneste negativt ord å komme med mot den langt dårligere testen som ble utført her.  

Ja jeg mener ikke at folk skal saksøkes herfra til helvete, med mindre de faktisk har en skjult agenda. Jeg tror ikke Mark hadde noen annen agenda enn å lage en interessant video, men jeg synes også man kunne forvente at han slo på softwaren i Teslaen.

At en bunch med folk forsøker å motbevise resultater er jo bra. Det er sånn forskning fungerer. 

Når det gjelder saksøking, så har jo Tesla en track record på det, så får vi se hva de gjør. 

https://topgear.fandom.com/wiki/Tesla_Roadster_Review_Controversy

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Trestein said:

Jeg er storbruker av lidar. Bruker det til å studere terreng. Utrolig mye bedre enn foto. Oppløsningen er oppe i 10punkt pr kvadrat og da ser man mye. 

Helt enig med konklusjonen din. Hvordan noen kan tro at et kamera er like godt som en laser avstandsmåler er helt uforståelig

For å understreke. 

Jeg tror ikke software + kamera er like godt som software + laser avstandsmåler + kamera

Men
Til selvkjøring av en bil så er

software + kamera bedre enn software + laser avstandsmåler

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

For å understreke. 

Jeg tror ikke software + kamera er like godt som software + laser avstandsmåler + kamera

Men
Til selvkjøring av en bil så er

software + kamera bedre enn software + laser avstandsmåler

 

1. Men det er jo absolutt ingen som diskuterer det siste mot formålet rundt selvkjøring?
2. Software + laser er dog bedre for mange oppgaver enn kun software + kamera om formålet er å mappe topologi for eksempel, eller alt som har med dybde å gjøre. For objektgjenkjenning så er nok KI + kamera kjappere, men ikke bedre om man inkluderer punktskyen til en Lidar på topp igjen. Da får man jo fasit på om objektgjenkjenningen faktisk var korrekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

1. Men det er jo absolutt ingen som diskuterer det siste mot formålet rundt selvkjøring?
2. Software + laser er dog bedre for mange oppgaver enn kun software + kamera om formålet er å mappe topologi for eksempel, eller alt som har med dybde å gjøre. For objektgjenkjenning så er nok KI + kamera kjappere, men ikke bedre om man inkluderer punktskyen til en Lidar på topp igjen. Da får man jo fasit på om objektgjenkjenningen faktisk var korrekt. 

Poenget mitt er at om man skal kutte ut noe av sensorer, så er det lidar som man må kutte.

Om det er riktig av Tesla å kutte ut noen sensorer vet jeg ikke. De virker å ha ståltro på at man ikke trenger LIDAR. 

Når så noen gjør en test på om man kan lure en selvkjørende bil som ikke har LIDAR, så er det en bra test å gjøre. Kritikken er at de ikke slo på softwaren som bilen trengte.

Videre at de ikke testet med siste versjon av teknologien. 

Og enda videre at det ikke virket som at de ante i det hele tatt at 1. man måtte slå på softwaren, og 2. at de ikke ante om de hadde den nyeste versjon av teknologien.

Videoen ender da opp med å vise  lidar og dens fortreffeligheter, og hvor mye bedre den var enn kamerabasert teknologi for 2 år siden. Hvordan LIdar kan måle seg mot den nyeste kamerabaserte teknologien vet vi ikke. Kanskje den er dårligere, eller kanskje den er bedre.

Så lenge det kommer klart frem, så har jeg ikke noe kritikk av videoen i det hele tatt. 

Men det kommer ikke klart frem, så da sitter jeg på et forum og forsøker å gjøre det klart :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 minutter siden):

Hvordan LIdar kan måle seg mot den nyeste kamerabaserte teknologien vet vi ikke.

Men det er jo nettopp det vi vet? Det sier seg selv at Lidar vil gi et resultat som kamerabaserte teknologier alene aldri vil være i nærheten av å kunne gi, nettopp fordi det er et direkte mål mellom bil og objekt, og ikke ren tipping med uviss sikkerhet. 

Prøv selv. Hent frem lasermåleren din og et kamera, og ta bilde/film fra der du står til veggen du skal måle. Hva må du gjøre for å få ut dybdeinformasjon fra ditt kamera vs hva står det på lasermåleren din angående avstand til det du har målt? For å teste begge teknologiene så kan du jo hente et fysisk målebånd som fasit til slutt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Men det er jo nettopp det vi vet? Det sier seg selv at Lidar vil gi et resultat som kamerabaserte teknologier alene aldri vil være i nærheten av å kunne gi, nettopp fordi det er et direkte mål mellom bil og objekt, og ikke ren tipping med uviss sikkerhet.

Kanskje neste generasjons kamerabaserte system fra Tesla kommer til å anvende noe sånt? https://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopic_rangefinder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Men det er jo nettopp det vi vet? Det sier seg selv at Lidar vil gi et resultat som kamerabaserte teknologier alene aldri vil være i nærheten av å kunne gi, nettopp fordi det er et direkte mål mellom bil og objekt, og ikke ren tipping med uviss sikkerhet. 

Prøv selv. Hent frem lasermåleren din og et kamera, og ta bilde/film fra der du står til veggen du skal måle. Hva må du gjøre for å få ut dybdeinformasjon fra ditt kamera vs hva står det på lasermåleren din angående avstand til det du har målt? For å teste begge teknologiene så kan du jo hente et fysisk målebånd som fasit til slutt. 

 

Jeg har jo ikke softwaren til å teste det.

Det er jo derfor jeg kritiserer denne fullskala testen. Hadde Mark bare vært litt mer oppdatert, så hadde vi visst med sikkerhet at Tesla sin nyeste teknologi kan lures av Wiley-coyotes road-runner triks. 

Men jeg har ikke sett noen skikkelig test, som tester en bil med LiDAR mot en som ikke har det. Har sett noen veldig overbevisende videoer fra Kina med Huawei sin software og bil med LiDAR, men skulle gjerne sett en test mot Tesla FSD hvor de kjører etter hverandre, under samme forhold.

Slik jeg skjønte det er nå FSD lansert i Kina, så slik test kommer snart kan man håpe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Jeg har jo ikke softwaren til å teste det.

Det er jo derfor jeg kritiserer denne fullskala testen. Hadde Mark bare vært litt mer oppdatert, så hadde vi visst med sikkerhet at Tesla sin nyeste teknologi kan lures av Wiley-coyotes road-runner triks. 

Men jeg har ikke sett noen skikkelig test, som tester en bil med LiDAR mot en som ikke har det. Har sett noen veldig overbevisende videoer fra Kina med Huawei sin software og bil med LiDAR, men skulle gjerne sett en test mot Tesla FSD hvor de kjører etter hverandre, under samme forhold.

Slik jeg skjønte det er nå FSD lansert i Kina, så slik test kommer snart kan man håpe.

Det finnes gratis software for det. Bruk f.eks Davinci Resolve. Poenget her er jo å hjelpe deg å forstå hva "software" gjør for å få ut dybdeinformasjon fra et kamera mot hvor billig og pålitelig den informasjonen kommer til deg gjennom laser. 

Men du kritiserer han basert på detaljer som ikke er viktig. Alle Teslaer inkluderer AEB. AEB er heller ikke noe du må skru på eller av, det er alltids på. Som sagt så kan du pøse på med mer hardware og installere superkomputere i en bil om du vil det, men du vil aldri ha samme hastighet og robusthet i punktskyen som du får fra nesten en million laserskudd i sekundet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, oophus said:

Prøv selv. Hent frem lasermåleren din og et kamera, og ta bilde/film fra der du står til veggen du skal måle. Hva må du gjøre for å få ut dybdeinformasjon fra ditt kamera vs hva står det på lasermåleren din angående avstand til det du har målt? For å teste begge teknologiene så kan du jo hente et fysisk målebånd som fasit til slutt.

OK.

Lasermåleren viser 

IMG_2928.thumb.jpeg.6ded9524c15210e08097bc5871499a56.jpegIMG_2926.thumb.jpeg.a4c5f88961a95b9ae00a0790c56c16eb.jpeg

Kameraet mitt viser:

Ja jeg vet at iPhonen har time of flight sensor :) men jeg gjør det ikke lett for den ved at jeg tar det sidelengs her, så mye kan gjøres med kamera og software.

EDIT: For å gjøre det etterprøvbart
Iphone 13 Pro med iOS 18.3.2

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

du tenker på neste generasjons kamera slik som denne? 😅

Ikke akkurat. Kinect bruker vel en kombinasjon av IR laser og statiske kameraer og fungerer heller dårlig utendørs i sollys. Må nok gå mer old-school på optikken og innovere litt med bildebehandlingen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Ja jeg vet at iPhonen har time of flight sensor :)

Hehe, ja men først må en jo late som om man står på samme sted som "bilen" da. I dette tilfellet så må jo det være punktet til laseren. Så kan du jo undersøke hvor lang video du trenger før resultatet blir bedre og bedre vs det ene trykket du trenger med laseren i tid. 😊

Lenke til kommentar
6 minutes ago, nebrewfoz said:

Hva om du istedet måler avstanden til et objekt >10m foran deg?

Fortsatt ganske så nøyaktig, men krever at jeg måler bort over gulvet da, for at ToF kameraet skal fungere.
men dårlig belysning (enda en jævla Namron pille har røket, men det er en annen historie)

Burde lagt ned lasermåleren på gulvet for at det skulle blitt på cm riktig

 

Lenke til kommentar

Trudde du kødda istad. 😅
Men det gir vel liten mening å teste med ToF når en Tesla ikke har det? Altså måle med lys og dens refleksjoner for å finne ut av dybde? Har du ikke en eldre telefon et sted da? Samt legg deg gjerne ned på gulvet og sjekk hvor kjapt alt faller sammen med kun video vs et lite trykk på lasermåleren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Trudde du kødda istad. 😅
Men det gir vel liten mening å teste med ToF når en Tesla ikke har det? Altså måle med lys og dens refleksjoner for å finne ut av dybde? Har du ikke en eldre telefon et sted da? Samt legg deg gjerne ned på gulvet og sjekk hvor kjapt alt faller sammen med kun video vs et lite trykk på lasermåleren. 

Jeg måtte teste med iPad Pro fra 2018, den har ikke ToF sensor. Den bommer med 20 cm ca. På 9 meter. 

Så ca. Like dårlig som den kamera baserte parkeringssensoren på Model Y 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg måtte teste med iPad Pro fra 2018, den har ikke ToF sensor. Den bommer med 20 cm ca. På 9 meter. 

Så ca. Like dårlig som den kamera baserte parkeringssensoren på Model Y 😅

Tipper den bommer enda mer om du legger deg ned og kun fører telefonen fremover, fremfor å "pan'e", slik at det ligner mer på utgangspunktet til en bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...