Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok mange som er skeptiske. De er generelt priset veldig lavt i forhold til "norske" biler, har gått type 1 km, men blir likevel liggende usolgt i måneder... Kjenner jeg også er litt usikker på hvordan det påvirker batteriet at en bil er registrert medio 2023 og gått 1 km. Vet jo at man har reklamasjonsrett, men enklere om alle garantier er på plass. Kia har jo 7 år også

Lenke til kommentar

Noen som har en Kia EV9?
Du har sikkert da råd til å kjøpe den elbilen til nesten 1 million kroner, men synes du likevel den er verdt prisen?

Foreløpig den eneste bilprodusenten som har laget en ordentlig "stor" SUV EV.
Jeg kunne tenkt meg Kia EV9, men selv om jeg har råd til å kjøpe den (med litt finansiering), så synes jeg ikke den er verd den enorme prisen. Da venter jeg heller noen år til andre bilprodusenter kommer med slike store EVs og prisene går ned.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Noen som har en Kia EV9?
Du har sikkert da råd til å kjøpe den elbilen til nesten 1 million kroner, men synes du likevel den er verdt prisen?

Foreløpig den eneste bilprodusenten som har laget en ordentlig "stor" SUV EV.
Jeg kunne tenkt meg Kia EV9, men selv om jeg har råd til å kjøpe den (med litt finansiering), så synes jeg ikke den er verd den enorme prisen. Da venter jeg heller noen år til andre bilprodusenter kommer med slike store EVs og prisene går ned.

Kan og se på Ioniq 9, som er "tvillingen" til Kia EV9, men visstnok er hakket billigere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DJViking said:

Noen som har en Kia EV9?
Du har sikkert da råd til å kjøpe den elbilen til nesten 1 million kroner, men synes du likevel den er verdt prisen?

Foreløpig den eneste bilprodusenten som har laget en ordentlig "stor" SUV EV.
Jeg kunne tenkt meg Kia EV9, men selv om jeg har råd til å kjøpe den (med litt finansiering), så synes jeg ikke den er verd den enorme prisen. Da venter jeg heller noen år til andre bilprodusenter kommer med slike store EVs og prisene går ned.

Finnes jo flere i den størrelsen, gjør det ikke det a?. EQS SUV, Model X, XPeng G9, NIO EL8, EX90, Honqi HS9

Dyre alle sammen da. Men 6-7 seters suv har aldri vært billig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 19.3.2025 den 12.42):

De Europeiske merkene har sovet i timen og kjøpt majoriteten av delene fra 3 parts løsninger som øker priser og gir dårlig integrasjon/bruk. De er for lengst tatt igjen av Asia med mer. Ikke minst er det 1000x enklere å produsere nye ting i asia pga mindre byråkrati

Er det noen som ikke gjør det på den måten? Og for å ta det siste, Europeisk bilindustri er fortsatt ledende i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 21.3.2025 den 11.48):

Kjøper du av et firma så har du uansett 5 års reklamasjonsrett.

Ganske stor forskjell på garanti og reklamasjonsrett i praksis. Også ganske stor forskjell på fabrikksgaranti og garanti fra 3dje part. En bil skal være ganske mye billigere for at man skal kjøpe bruktimportert når bilen er ny/nesten ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Er det noen som ikke gjør det på den måten? Og for å ta det siste, Europeisk bilindustri er fortsatt ledende i verden.

Ja Tesla og så og si alle oppstartsmerkene fra Asia satser på egen utviklende produkter. Selv om en såklart fortsatt kjører hyllevare der det gir mening.

Ett god eksempel er jo idrive systemet til BMW. Må konstant kjøpe nytt for å få oppdateringer og nye funksjoner(påstått av BMW eiere her inne) mens tesla fortsatt pusher software med ny funksjonalitet til alle bilene. Mindre og mindre for de eldste Som har en god del hyllevare.

Ledende på hva da?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Ja Tesla og så og si alle oppstartsmerkene fra Asia satser på egen utviklende produkter. Selv om en såklart fortsatt kjører hyllevare der det gir mening.

Ett god eksempel er jo idrive systemet til BMW. Må konstant kjøpe nytt for å få oppdateringer og nye funksjoner(påstått av BMW eiere her inne) mens tesla fortsatt pusher software med ny funksjonalitet til alle bilene. Mindre og mindre for de eldste Som har en god del hyllevare.

Ledende på hva da?

Er iDrive en innkjøpøpt 3dje partsløsning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Er iDrive en innkjøpøpt 3dje partsløsning?

 

AL123 skrev (4 minutter siden):

Er iDrive en innkjøpøpt 3dje partsløsning?

Antar at store deler er kjøpt inn via 3 part ja, sannsynligvis også mye av software/FW. Den tyske bransjen har jo satt omtrent alt teknologi vekk på denne måten. Noe en også ser på ADAS systemer også. Selv Tesla har fått forespørseler om lisensiering(skal ikke påstå at dette er fra Tyskland men ett eksempel).

 

Edit: med litt Googling ryktes det at store deler kommer fra Harman og Bosch. Som forventet.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

 

Antar at store deler er kjøpt inn via 3 part ja, sannsynligvis også mye av software/FW. Den tyske bransjen har jo satt omtrent alt teknologi vekk på denne måten. Noe en også ser på ADAS systemer også. Selv Tesla har fått forespørseler om lisensiering(skal ikke påstå at dette er fra Tyskland men ett eksempel)

Hvem har utviklet iDrive da? Og hvilke andre bil produsenter bruker iDrive?

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, AL123 said:

Er det noen som ikke gjør det på den måten? Og for å ta det siste, Europeisk bilindustri er fortsatt ledende i verden.

Å kalle det outsourcing er en ganske drøy overforenkling Tier 1 leverandørene er i stor grad selskaper som ble divested ut av bilprodusentene fordi det gir mening at utviklingsarbeidet kan kapitaliseres over flere brukere enn kun den produsenten de kom ut av.

De er fortsatt en svært integrert del av bilprodusentene og bilprodusentene er i stor grad involvert i utviklingsarbeidet som skjer ute hos tier 1 leverandørene.

Du vil se at bilprodusentene i stor grad sterkt favoriserer spesifikke tier 1 leverandører, som er de som de er mest integrert hos.

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Å kalle det outsourcing er en ganske drøy overforenkling Tier 1 leverandørene er i stor grad selskaper som ble divested ut av bilprodusentene fordi det gir mening at utviklingsarbeidet kan kapitaliseres over flere brukere enn kun den produsenten de kom ut av.

De er fortsatt en svært integrert del av bilprodusentene og bilprodusentene er i stor grad involvert i utviklingsarbeidet som skjer ute hos tier 1 leverandørene.

Du vil se at bilprodusentene i stor grad sterkt favoriserer spesifikke tier 1 leverandører, som er de som de er mest integrert hos.

 

?? Hva har jeg kalt outsourcing?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, AL123 said:

?? Hva har jeg kalt outsourcing?

Praksisen salvesen beskres og som du refererte til med 'på den måten' kalles outsourcing. Mitt poeng er at dette er veldig lite beskrivende for hva som egentlig foregår.

Tier 1 leverandørenes utvikling er langt mer integrerte i produktutviklingene hos bilmerkene enn å bare kalle det 'innkjøpt via 3dje part'

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

 

Antar at store deler er kjøpt inn via 3 part ja, sannsynligvis også mye av software/FW. Den tyske bransjen har jo satt omtrent alt teknologi vekk på denne måten. Noe en også ser på ADAS systemer også. Selv Tesla har fått forespørseler om lisensiering(skal ikke påstå at dette er fra Tyskland men ett eksempel).

 

Edit: med litt Googling ryktes det at store deler kommer fra Harman og Bosch. Som forventet.

Du antar, ja, som vanlig. Det er ikke noe mer vertikal integrering hos Tesla eller Asiatiske produsenter enn det er hos Tyske produsenter, heller tvert imot. Det er rett og slett ingen logikk i det du skriver. Hvorfor skulle det ha noe å si om et kretskort ble laget hos BMW eller hos Bosch mtp oppdatering?, så lenge BMW sitter på rettighetene til produktet så kan de jo oppdatere det så mye eller så ofte de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Praksisen salvesen beskres og som du refererte til med 'på den måten' kalles outsourcing. Mitt poeng er at dette er veldig lite beskrivende for hva som egentlig foregår.

Tier 1 leverandørenes utvikling er langt mer integrerte i produktutviklingene hos bilmerkene enn å bare kalle det 'innkjøpt via 3dje part'

Ok, ja da er jeg med. Du har forøvrig helt rett. Av den grunn ser vi at ny teknologi som regel debuterer hos BMW, Mercedes og VAG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Du antar, ja, som vanlig. Det er ikke noe mer vertikal integrering hos Tesla eller Asiatiske produsenter enn det er hos Tyske produsenter, heller tvert imot. Det er rett og slett ingen logikk i det du skriver. Hvorfor skulle det ha noe å si om et kretskort ble laget hos BMW eller hos Bosch mtp oppdatering?, så lenge BMW sitter på rettighetene til produktet så kan de jo oppdatere det så mye eller så ofte de vil.

Nei om du leser hele posten så ser du at jeg etter kort tid med Googling fant ut at store deler av systemet er utviklet av Bosch og Harman.

Problemet med slik hyllevare/samarbeid er at integrasjonen er svært begrenset slik at oppdatering av produktene er utfordrende og må gjerne gjøres onsite med kabel direkte på controller nivå fra PC etc. Det stemmer godt med at BMW ikke tilbyr videreutvikling på gammel hardware mens produsenter som Tesla så prøver å lage mest mulig selv kan oppdatere store deler av selv de første bilene OTA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, AL123 said:

Du antar, ja, som vanlig. Det er ikke noe mer vertikal integrering hos Tesla eller Asiatiske produsenter enn det er hos Tyske produsenter, heller tvert imot. Det er rett og slett ingen logikk i det du skriver. Hvorfor skulle det ha noe å si om et kretskort ble laget hos BMW eller hos Bosch mtp oppdatering?, så lenge BMW sitter på rettighetene til produktet så kan de jo oppdatere det så mye eller så ofte de vil.

Så Jim Farley (CEO i Ford) er helt på viddene her? Eller det bare Ford dette gjelder og ikke VAG og BMW?

 

Endret av bzzlink
La til tittel på Jim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...