oldboy Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 52 minutes ago, Complexity said: Neida men ny motor, nytt varmeapparat, nytt hovedbatteri osv.. Ganske omfattende greier.. Jeg tror listen over bilprodusenter som ikke har hatt problemer med bilene sine er rimelig kort. Jeg tror personlig at jeg aldri kommer til å kjøpe første generasjon av en ny modell fra hvilken som helst produsent før den har hatt en del biler på veien så folk kan få luket ut barnesykdommer. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Ja det gjorde jeg. For å poengtere, jeg sa pris på en service inkludert ekstra-arbeid og EU-kontroll. Så får jeg til svar at han har betalt for 6 år, men kun benyttet det en gang uten at jeg vet om han har måtte ha den til EU-kontroll ennå. Ergo, han har i praksis betalt 12 K for en service! 😉 Ja, jeg forstod selvsagt at pakken gir flere servicer på den tiden, men det betyr jo ikke nødvendigvis at alle benytter seg av dette selv om man nok ville gjort. Med 2,5 K per service, får jeg da nesten 5 servicer for samme prisen. Men er fullstendig klar over at BMW har temmelig billig service-pakke om man kjøper pakker, sammenlignet med de fleste. Sammenligner man med andre, så blir dog mine servicekostnader relativt overkommelige! 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) 26 minutes ago, oldboy said: Jeg tror listen over bilprodusenter som ikke har hatt problemer med bilene sine er rimelig kort. Jeg tror personlig at jeg aldri kommer til å kjøpe første generasjon av en ny modell fra hvilken som helst produsent før den har hatt en del biler på veien så folk kan få luket ut barnesykdommer. Ja står vel nesten bare igjen med Nissan Leaf da.. Er vel absolutt ingenting som er byttet annet enn dekk på min 2014 modell. 12V batteriet er også orginalt.. Men de har også litt trøbbel med PTC, så har jeg den lenge nok streiker nok den vil jeg tro. Endret 20. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Complexity skrev (1 minutt siden): Ja står vel nesten bare igjen med Nissan Leaf da.. Er vel absolutt ingenting som er byttet annet enn dekk på min 2014 modell. 12V batteriet er også orginalt.. Men de har også litt trøbbel med PTC, så har jeg den lenge nok streiker nok den vil jeg tro. Leaf hadde jo og problemer med batteriene sine, spesielt de som gikk i varme strøk. Nissan har jo måtte gjort ihvertfall sw-endringer så den ikke skulle skade seg mer om batteriene ble for varme. Derav bl.a. #Chargegate Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) 31 minutes ago, Snowleopard said: Leaf hadde jo og problemer med batteriene sine, spesielt de som gikk i varme strøk. Nissan har jo måtte gjort ihvertfall sw-endringer så den ikke skulle skade seg mer om batteriene ble for varme. Derav bl.a. #Chargegate Ja er visse modeller som er bedre enn andre. Nyere leaf har også problemer med defekte celler. Men 24kWt gen1gen2 (mid 2013-2015) er meget solid og de fleste har nok orginalt 12V batteri enda. 85% SOH på mitt batteri og der er lavere enn mange tilsvarende biler. Hjelper nok at bilene hadde ladegrense på 80% (Long life mode) noe de tok bort i 2015... Endret 20. mars av Complexity Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 47 minutes ago, Complexity said: Ja står vel nesten bare igjen med Nissan Leaf da.. Den og Toyota Hiace 😁 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 7 minutes ago, oldboy said: Den og Toyota Hiace 😁 Ja de er også udødelige, men ikke elektrisk da. Med mindre det har kommet noen jeg ikke har hørt om.. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Complexity skrev (1 minutt siden): Ja de er også udødelige, men ikke elektrisk da. Med mindre det har kommet noen jeg ikke har hørt om.. Skulle til å skrive det samme...! De har riktignok lånt alt bortsett fra logoene for å lage ProAce. Så ser jeg av elbilstatistikk.no art det og er registrert en elektrisk Hilux...! Sannelig og en Toyota Tacoma EV, og 121 Rav4 EV, men de er alle privatimportert! Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 19:05 Del Skrevet torsdag kl 19:05 Nå er visst Cupra Tavascan endelig på plass i Norge. Peneste VW AG-bilen på MEB-plattformen ihvertfall, IMHO! Bare synd de hadde den i blå, med blått interiør. Den bilen gjør seg best i grått med grått/sort interiør, spesielt pga kobber-detaljene som faller i smak hos meg ihvertfall! https://www.tv2.no/broom/denne-toffingen-skiller-seg-ut/17498257/ 7 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet torsdag kl 19:50 Del Skrevet torsdag kl 19:50 Snowleopard skrev (1 time siden): #Chargegate #rapidgate. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 19:53 Del Skrevet torsdag kl 19:53 Jotun skrev (Akkurat nå): #rapidgate. Går vel under begge navn.... 😉 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 19:57 Del Skrevet torsdag kl 19:57 Snowleopard skrev (2 timer siden): For å poengtere, jeg sa pris på en service inkludert ekstra-arbeid og EU-kontroll. Så får jeg til svar at han har betalt for 6 år, men kun benyttet det en gang uten at jeg vet om han har måtte ha den til EU-kontroll ennå. Ergo, han har i praksis betalt 12 K for en service! 😉 Ja, jeg forstod selvsagt at pakken gir flere servicer på den tiden, men det betyr jo ikke nødvendigvis at alle benytter seg av dette selv om man nok ville gjort. Med 2,5 K per service, får jeg da nesten 5 servicer for samme prisen. Men er fullstendig klar over at BMW har temmelig billig service-pakke om man kjøper pakker, sammenlignet med de fleste. Sammenligner man med andre, så blir dog mine servicekostnader relativt overkommelige! Eu koster som regel 1000kr og du hadde betalt 8500kr? uansett, del service kost på kjørte km og regn ut. Jeg har altså betalt for 3 servicer og brukt en. Ca 4000kr. Så har jeg kjørt 56000km for 4000kr i service. Det blir 7øre pr km. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet torsdag kl 20:08 Del Skrevet torsdag kl 20:08 Trestein skrev (2 minutter siden): Eu koster som regel 1000kr og du hadde betalt 8500kr? uansett, del service kost på kjørte km og regn ut. Jeg har altså betalt for 3 servicer og brukt en. Ca 4000kr. Så har jeg kjørt 56000km for 4000kr i service. Det blir 7øre pr km. Jeg fikk opplyst prisen på første service på i4M50 av forhandler/merkeverksted (Bavaria) i Januar (har også BSI 6 år avtale) Priser i4M50 Januar 2025, Bavaria (Oslo) Service standardomfang: 762,- Service bremsevæske: 2 682,- Service mikrofilter: 2 433,- Service kjøretøy-kontroll: 1 206,- Tot. 7083,- Sparer mye på å kjøpe BSI avtale direkte av BMW Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 20:12 Del Skrevet torsdag kl 20:12 Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Jeg fikk opplyst prisen på første service på i4M50 av forhandler/merkeverksted (Bavaria) i Januar (har også BSI 6 år avtale) Priser i4M50 Januar 2025, Bavaria (Oslo) Service standardomfang: 762,- Service bremsevæske: 2 682,- Service mikrofilter: 2 433,- Service kjøretøy-kontroll: 1 206,- Tot. 7083,- Sparer mye på å kjøpe BSI avtale direkte av BMW Jøss Rimelig mye ja. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet torsdag kl 20:27 Del Skrevet torsdag kl 20:27 Trestein skrev (5 minutter siden): Jøss Rimelig mye ja. Men ettersalg/fornyelse/forlengelse av BSI serviceavtaler er det dessverre slutt på etter 1/1-2025 (skyldes politikerne og myndigheter) 👎 Får nå kun selges serviceavtale og bestemt/valgt periode sammen med bilsalg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet torsdag kl 20:28 Del Skrevet torsdag kl 20:28 Snowleopard skrev (33 minutter siden): Går vel under begge navn.... 😉 Mulig. Var enormt mye snakk om rapidgate når vi fikk bilen. Aldri hørt om chargegate. Begge fantes nok. Lenke til kommentar
Switters Skrevet fredag kl 07:51 Del Skrevet fredag kl 07:51 Noen her med god kjennskap til Hyundai Kona, og da spesifikt om det er gjort noen justeringer på innvendig plass bak fra 2019 og til 2023 modeller? Altså ikke de nyeste, de er mye større, men siste modell av de "gamle"? Eller er det kun kosmetiske endringer utvendig? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet fredag kl 08:17 Del Skrevet fredag kl 08:17 Switters skrev (20 minutter siden): Noen her med god kjennskap til Hyundai Kona, og da spesifikt om det er gjort noen justeringer på innvendig plass bak fra 2019 og til 2023 modeller? Altså ikke de nyeste, de er mye større, men siste modell av de "gamle"? Eller er det kun kosmetiske endringer utvendig? Kjører selv en 19-modell. Det er nesten bare kosmetiske endringer frem til 24-modellen kom, som nesten er en annen bil... Lys/lykter er forandret, spesielt på 23-modellen, innvendig skjerm og app-løsning, samt mulighet for å trekke 300 kg på krok (og endelig mulighet for å bestille med krok) kom i 20. Er mulig å etterrmontere "transportfeste" på tidligere modeller, men får da ikke lov å trekke noe, bare bruke lastestativ/sykkelstativ som må ta vekten opp til 100 kg. De mente/sa de gjorde noe med hjuloppheng/dempere på 20-modell, samt leverte den med bedre standard sommerdekk, som gjorde at WLTP gikk opp fra ca 454 til 482 km rekkevidde. Lenke til kommentar
Switters Skrevet fredag kl 09:47 Del Skrevet fredag kl 09:47 Snowleopard skrev (1 time siden): Kjører selv en 19-modell. Det er nesten bare kosmetiske endringer frem til 24-modellen kom, som nesten er en annen bil... Lys/lykter er forandret, spesielt på 23-modellen, innvendig skjerm og app-løsning, samt mulighet for å trekke 300 kg på krok (og endelig mulighet for å bestille med krok) kom i 20. Er mulig å etterrmontere "transportfeste" på tidligere modeller, men får da ikke lov å trekke noe, bare bruke lastestativ/sykkelstativ som må ta vekten opp til 100 kg. De mente/sa de gjorde noe med hjuloppheng/dempere på 20-modell, samt leverte den med bedre standard sommerdekk, som gjorde at WLTP gikk opp fra ca 454 til 482 km rekkevidde. OK, takker:) Da er det ikke mye vits å teste en 23 modell altså? Vet at 2019 er for liten i baksetet. Vurderer egentlig Niro EV siden der er plassen bedre, men det er stort sett importbiler virker det som, og kjenner jeg er skeptisk da:) Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet fredag kl 10:05 Del Skrevet fredag kl 10:05 Switters skrev (8 minutter siden): OK, takker:) Da er det ikke mye vits å teste en 23 modell altså? Vet at 2019 er for liten i baksetet. Vurderer egentlig Niro EV siden der er plassen bedre, men det er stort sett importbiler virker det som, og kjenner jeg er skeptisk da:) E-Niro/Niro EV er akkurat så mye større at den er nok mer rett, men det er først 2024-modell av Kona som blir de nødvendige cm ekstra. Ja, er mange importerte av begge to, så skal man først kjøpe en slik, sjekk om det er en seriøs forhandler, gjerne en Hyundai/KIA-forhandler som er importøren i tilfelle. Var nok heller vanlig at de selv importerte fra andre Hyundai/Kia-forhandlere utenlands. Så finner du en slik importert av en Hyundai/KIA-forhandler som er solid, så er det nok ikke så ille. Men må alltids be de om skriftlig info om hvordan garantien de stiller, er jevngod med en "norsk" bil, siden man ikke har hoved-importøren i ryggen her. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå