Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Noen grunn til at du vurderer Kia E-Niro men ikke Hyundai Kona? Er ikke det omtrent samme bil på samme platform?

Veldig dyr service på Hyundai da. Mulig Kia er billigere.

Skal du ha Polestar burde du ha den nye utgaven som ikke har permanent firehjulsdrift og høyt forbruk.

Enyaq sliter mye med skjeivsliting av dekk så du burde sette av dekk budsjett. Ellers greie biler. Men app kan du nesten bare glemme der da..

Av den enkle grunn at gamle Kona har 2G oppkobling og da kommer den vel til å miste appfunksjonalitet om en to års tid, dessverre. Ser at BOS faktisk hadde oppegående fastpris på service til Kia...

Hadde nok blitt en rwd Polestar evt.

Har også lest at infotainment er så som så, appen er ubrukelig og? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Patek said:

Av den enkle grunn at gamle Kona har 2G oppkobling og da kommer den vel til å miste appfunksjonalitet om en to års tid, dessverre. Ser at BOS faktisk hadde oppegående fastpris på service til Kia...

Hadde nok blitt en rwd Polestar evt.

Har også lest at infotainment er så som så, appen er ubrukelig og? 

Er vel bare 2G for e-call systemet?

Forhjulstrekk på eldre Polestar uten awd, men RWD på de nyere.

De jeg kjenner med VAG elbiler gidder knapt bruke appen for den funker bare en gang i blandt og sjelden når man trenger den. Dette kan jo bli bedre i fremtiden da..

Må vel og betale for å ha app etter noen år. Ikke gratis som hos f.eks Tesla. Men sikkert ikke så dyrt.

Både Hyundai og VAG sliter med å holde 12V batteriet ladet så ofte får man ikke brukt appen fordi spenningen er for lav på batteriet..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Patek skrev (57 minutter siden):

Kia e-Niro

Er ingen ekspert, men kollega har hatt denne. Har Hyundai/Kia fått orden på 12v problemene nå? 

Har kikket på biler i ca samme gruppe selv, og sliter med å bestemme meg selv. Synes ID4 er ok, men der har man svak app som trekker ned. Virker som det er noe negativt å finne om alle akkurat nå.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Er vel bare 2G for e-call systemet?

Forhjulstrekk på eldre Polestar uten awd, men RWD på de nyere.

De jeg kjenner med VAG elbiler gidder knapt bruke appen for den funker bare en gang i blandt og sjelden når man trenger den. Dette kan jo bli bedre i fremtiden da..

Må vel og betale for å ha app etter noen år. Ikke gratis som hos f.eks Tesla. Men sikkert ikke så dyrt.

Både Hyundai og VAG sliter med å holde 12V batteriet ladet så ofte får man ikke brukt appen fordi spenningen er for lav på batteriet..

Må kanskje sjekke litt nærmere om eldre Kona mister appfunksjonalitet da...
 

podcarsten skrev (2 minutter siden):

Er ingen ekspert, men kollega har hatt denne. Har Hyundai/Kia fått orden på 12v problemene nå? 

Har kikket på biler i ca samme gruppe selv, og sliter med å bestemme meg selv. Synes ID4 er ok, men der har man svak app som trekker ned. Virker som det er noe negativt å finne om alle akkurat nå.

Slik jeg har lest det er det mye mindre utbredt på Kona og e-Niro enn Ioniq 5 og EV6 🤔

Lenke til kommentar
Patek skrev (9 minutter siden):

Slik jeg har lest det er det mye mindre utbredt på Kona og e-Niro enn Ioniq 5 og EV6 🤔

Jeg er som sagt ikke ekspert, men kollegaen min hadde i hvert fall stadige problemer på sin e-Niro (22 modell tror jeg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Patek skrev (1 time siden):

Er på utkikk etter elbil om dagen, blir snart svimmel av å lese om alt mulig rart. Noen som har noen inspill her? Av prisklasse startet vi på rundt 200k, men har sett på biler til rett over 300k også. Fruen hadde egentlig lyst på ny bil, spesielt helt ny Hyundai Kona. Det er veldig fint med nybilgaranti, men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt med tanke på verditap. Samtidig er det jo flere greie rentekampanjer, så å kjøpe ny bil ser jeg kan være billigere enn å kjøpe en ett år gammel bruktbil. Føler elbil markedet er ganske usikkert om dagen. Hun er litt bekymret for at det skal bli dyre reparasjoner så fort nybilgarantien går ut, så må ha bil med godt rykte...

Krav:
400+ km rekkevidde
Varme i ratt
Forvarming i app
2022+ mod

Heller mest i retning crossover / liten suv.

Ser på disse som mest aktuelle akkurat nå:
Kia e-Niro
Skoda Enyaq
Polestar 2

Utelukket:
Hyundai Kona
Mustang Mach-e
Ioniq 5
EV6
ID3
Tesla
Kinesisk

Noen som har erfaringer i dette sjiktet?
 

Enyaq 2022 her i huset. Kjørt snart 50.000 km. Ikke skeivslitte dekk og få problemer med appen (mindre enn 10 «null kontakt»-opplevelser). Vært inne tre ganger på garanti. Lenkearmer foran og lyslogo i sidespeilene.

Møller gjør sine harde forsøk på å ikke ha meg som kunde ved å yte elendig service, og en vakker dag lykkes de nok.

Har venner og kollegaer som har tilsvarende erfaringer, og til og med de som kjører dyrere biler sier at Skoda lager gode biler..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Noen grunn til at du vurderer Kia E-Niro men ikke Hyundai Kona? Er ikke det omtrent samme bil på samme platform?

Veldig dyr service på Hyundai da. Mulig Kia er billigere.

Skal du ha Polestar burde du ha den nye utgaven som ikke har permanent firehjulsdrift og høyt forbruk.

Enyaq sliter mye med skjeivsliting av dekk så du burde sette av dekk budsjett. Ellers greie biler. Men app kan du nesten bare glemme der da..

Jeg er fremdeles og fortsatt overrasket over at man mener det er så dyr service på Kona. Jeg kjøpte min hos Mobile, og ser de er billigere enn service på e-Niro bl.a. og ikke bare litt, men ganske mye. Hadde min 19-modell på kombinert service med bremse-service og EU-kontroll, som den forøvrig skled gjennom med "null hull", og betalte underkant av 8K for alt. Det er faktisk den dyreste regninga jeg har fått på service på denne.

Complexity skrev (1 time siden):

Er vel bare 2G for e-call systemet?

Forhjulstrekk på eldre Polestar uten awd, men RWD på de nyere.

De jeg kjenner med VAG elbiler gidder knapt bruke appen for den funker bare en gang i blandt og sjelden når man trenger den. Dette kan jo bli bedre i fremtiden da..

Må vel og betale for å ha app etter noen år. Ikke gratis som hos f.eks Tesla. Men sikkert ikke så dyrt.

Både Hyundai og VAG sliter med å holde 12V batteriet ladet så ofte får man ikke brukt appen fordi spenningen er for lav på batteriet..

Nå har jeg ikke app på min, så det forteller vel ganske lite. Men har mer eller mindre vært fritatt for 12V-problemer. Kan sikkert være hjulpet av at jeg lader på felles-ladere der ladingen kuttes så snart den når ladegrensa, samt at jeg kjører fortrinnsvis lite småkjøring, men heller kjører mellomlange og lange turer.

En gang har jeg fått byttet 12V-batteriet, men det var nok sterkt hjulpet av at borettslaget sin ladepartner bytta app-løsning, og derved "nulla ut" oss som ikke hadde fått info om dette, dvs oss leietagere. Da "poffa" bilen mens jeg drev å knota med å få aktivert lading, og jeg lot den stå tilkoblet over natta mens jeg var på jobb. Må sies at det var temmelig kaldt de dagene dette skjedde.

Som antydet, de 12V-problemene virker å være mer utbredt på Ioniq 5, samt Kia sine alternativer, foruten nettopp Kona og tror jeg tør si også e-Niro/Niro EV.

Alt i alt har det vært svært lite problemer for min del. Riktignok bytta de PTC-heater som ikke virka skikkelig da den var ny, samt at jeg har fått bytta motor pga noen problemer de hadde i starten. Og jeg fikk nytt fremdriftsbatteri på batteribytte-kampanjen.

Jeg ville definitivt vurdert nye Kona som en ypperlig nr.2-bil, eller nummer 1-bil for den som ikke er avhengig av rask lading langs veien. Vel er den blitt langt raskere på 24-modellen, der de og har fått V2L, 40-20-40 delt bakseterygg og mer lagringsplass. Dessuten støtte for 100 kg taklast på den nye.

Nå som den er på kampanjepris, så ville den absolutt vært med i vurderingen min, bortsett fra at jeg er redd også denne er litt liten lagringsplass for campingturene mine, og at jeg ønsker enda mer hastighet på hurtigladingen. Dessuten vil jeg helst ha RWD fremfor FWD om jeg skal ha drift på bare 2 hjul.

Men slik jeg oppfatter det, så holder den seg godt i pris pga at den er billig i utgangspunktet med tanke på rekkevidden, så jeg ville på lang vei vurdert denne som bedre enn e-Niro/Niiro EV, om man snakker om -24-modellen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Auto Asmodeus said:

Enyaq 2022 her i huset. Kjørt snart 50.000 km. Ikke skeivslitte dekk og få problemer med appen (mindre enn 10 «null kontakt»-opplevelser). Vært inne tre ganger på garanti. Lenkearmer foran og lyslogo i sidespeilene.

Møller gjør sine harde forsøk på å ikke ha meg som kunde ved å yte elendig service, og en vakker dag lykkes de nok.

Har venner og kollegaer som har tilsvarende erfaringer, og til og med de som kjører dyrere biler sier at Skoda lager gode biler..

Tro om det finnes flere servere der ute og man kan være heldig å være tilkoblet en med lite belastning eller noe da.

Heller ikke hørt noe spesielt god erfaring med møller. De med Audi blir jo nærmest ranet der..

 

FB_IMG_1742460784693.jpg

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg er fremdeles og fortsatt overrasket over at man mener det er så dyr service på Kona. Jeg kjøpte min hos Mobile, og ser de er billigere enn service på e-Niro bl.a. og ikke bare litt, men ganske mye. Hadde min 19-modell på kombinert service med bremse-service og EU-kontroll, som den forøvrig skled gjennom med "null hull", og betalte underkant av 8K for alt. Det er faktisk den dyreste regninga jeg har fått på service på denne.

Nå har jeg ikke app på min, så det forteller vel ganske lite. Men har mer eller mindre vært fritatt for 12V-problemer. Kan sikkert være hjulpet av at jeg lader på felles-ladere der ladingen kuttes så snart den når ladegrensa, samt at jeg kjører fortrinnsvis lite småkjøring, men heller kjører mellomlange og lange turer.

En gang har jeg fått byttet 12V-batteriet, men det var nok sterkt hjulpet av at borettslaget sin ladepartner bytta app-løsning, og derved "nulla ut" oss som ikke hadde fått info om dette, dvs oss leietagere. Da "poffa" bilen mens jeg drev å knota med å få aktivert lading, og jeg lot den stå tilkoblet over natta mens jeg var på jobb. Må sies at det var temmelig kaldt de dagene dette skjedde.

Som antydet, de 12V-problemene virker å være mer utbredt på Ioniq 5, samt Kia sine alternativer, foruten nettopp Kona og tror jeg tør si også e-Niro/Niro EV.

Alt i alt har det vært svært lite problemer for min del. Riktignok bytta de PTC-heater som ikke virka skikkelig da den var ny, samt at jeg har fått bytta motor pga noen problemer de hadde i starten. Og jeg fikk nytt fremdriftsbatteri på batteribytte-kampanjen.

Jeg ville definitivt vurdert nye Kona som en ypperlig nr.2-bil, eller nummer 1-bil for den som ikke er avhengig av rask lading langs veien. Vel er den blitt langt raskere på 24-modellen, der de og har fått V2L, 40-20-40 delt bakseterygg og mer lagringsplass. Dessuten støtte for 100 kg taklast på den nye.

Nå som den er på kampanjepris, så ville den absolutt vært med i vurderingen min, bortsett fra at jeg er redd også denne er litt liten lagringsplass for campingturene mine, og at jeg ønsker enda mer hastighet på hurtigladingen. Dessuten vil jeg helst ha RWD fremfor FWD om jeg skal ha drift på bare 2 hjul.

Men slik jeg oppfatter det, så holder den seg godt i pris pga at den er billig i utgangspunktet med tanke på rekkevidden, så jeg ville på lang vei vurdert denne som bedre enn e-Niro/Niiro EV, om man snakker om -24-modellen.

Høres jo ikke ut som en helt feilfri bil da..

At du mangler app hjelper nok på 12V problemene.

Det som jeg har forstått skjer på Ioniq5 og resten er at start/stopp av 12V lading blir for belastende (det tappes for mye mellom ladinger?) så en transistor i ICCU takker for seg og man mister 12V ladingen helt.

De har ordnet noe i software som prøver å roe ned belastingen på ICCU men det utsetter bare problemet. Transistoren får nok en dag uansett.

Det er vel og en del snikstrømmer på Ioniq 5 som tapper 12V unødvendig også. Den motoriserte luken til ladeporten er kjent for å være en synder f.eks. Hyundai Kona har vel manuell luke.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Høres jo ikke ut som en helt feilfri bil da..

At du mangler app hjelper nok på 12V problemene.

Det som jeg har forstått skjer på Ioniq5 og resten er at start/stopp av 12V lading blir for belastende (det tappes for mye mellom ladinger?) så en transistor i ICCU takker for seg og man mister 12V ladingen helt.

De har ordnet noe i software som prøver å roe ned belastingen på ICCU men det utsetter bare problemet. Transistoren får nok en dag uansett.

Det er vel og en del snikstrømmer på Ioniq 5 som tapper 12V unødvendig også. Den motoriserte luken til ladeporten er kjent for å være en synder f.eks. Hyundai Kona har vel manuell luke.

Ikke helt feilfri, men det hadde jeg heller ikke ventet av en helt ny modell, med ny drivlinje. Men de få problemene jeg har hatt, er noe som stort sett er tatt tak i, og rettet for de nyere utgavene. Og problemene var stort sett i starten, ikke så mye som har kommet seint i løpet.

Stort sett synes jeg Hyundai/Mobile har vært flinke til å følge opp og tatt tak i problemene som har vært, så jeg har liten grunn til å frykte kjøp av merket fremover, spesielt siden det ser ut som de har løst mye av problemene for bl.a. Ioniq 5 i den nyeste utgaven.

Hadde jeg kjøpt en ny Kona nå og fått noen av de nevnte problemene, hadde jeg nok hatt en langt kortere lunte, og blitt sur og grinete.;)

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg er fremdeles og fortsatt overrasket over at man mener det er så dyr service på Kona. Jeg kjøpte min hos Mobile, og ser de er billigere enn service på e-Niro bl.a. og ikke bare litt, men ganske mye. Hadde min 19-modell på kombinert service med bremse-service og EU-kontroll, som den forøvrig skled gjennom med "null hull", og betalte underkant av 8K for alt. Det er faktisk den dyreste regninga jeg har fått på service på denne.

Nå har jeg ikke app på min, så det forteller vel ganske lite. Men har mer eller mindre vært fritatt for 12V-problemer. Kan sikkert være hjulpet av at jeg lader på felles-ladere der ladingen kuttes så snart den når ladegrensa, samt at jeg kjører fortrinnsvis lite småkjøring, men heller kjører mellomlange og lange turer.

En gang har jeg fått byttet 12V-batteriet, men det var nok sterkt hjulpet av at borettslaget sin ladepartner bytta app-løsning, og derved "nulla ut" oss som ikke hadde fått info om dette, dvs oss leietagere. Da "poffa" bilen mens jeg drev å knota med å få aktivert lading, og jeg lot den stå tilkoblet over natta mens jeg var på jobb. Må sies at det var temmelig kaldt de dagene dette skjedde.

Som antydet, de 12V-problemene virker å være mer utbredt på Ioniq 5, samt Kia sine alternativer, foruten nettopp Kona og tror jeg tør si også e-Niro/Niro EV.

Alt i alt har det vært svært lite problemer for min del. Riktignok bytta de PTC-heater som ikke virka skikkelig da den var ny, samt at jeg har fått bytta motor pga noen problemer de hadde i starten. Og jeg fikk nytt fremdriftsbatteri på batteribytte-kampanjen.

Jeg ville definitivt vurdert nye Kona som en ypperlig nr.2-bil, eller nummer 1-bil for den som ikke er avhengig av rask lading langs veien. Vel er den blitt langt raskere på 24-modellen, der de og har fått V2L, 40-20-40 delt bakseterygg og mer lagringsplass. Dessuten støtte for 100 kg taklast på den nye.

Nå som den er på kampanjepris, så ville den absolutt vært med i vurderingen min, bortsett fra at jeg er redd også denne er litt liten lagringsplass for campingturene mine, og at jeg ønsker enda mer hastighet på hurtigladingen. Dessuten vil jeg helst ha RWD fremfor FWD om jeg skal ha drift på bare 2 hjul.

Men slik jeg oppfatter det, så holder den seg godt i pris pga at den er billig i utgangspunktet med tanke på rekkevidden, så jeg ville på lang vei vurdert denne som bedre enn e-Niro/Niiro EV, om man snakker om -24-modellen.

Dyr service? Dyrere enn BMW. Tror jeg betalte 12000kr for 6 år og fri km på min. Har vert inne en gang 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Dyr service? Dyrere enn BMW. Tror jeg betalte 12000kr for 6 år og fri km på min. Har vert inne en gang 

Vanligvis rundt 2 500,- per service, litt dyrere om de skal bytte luftfilter og/eller ta bremseservice. I den summen jeg nevnte i innlegget du svarte på, var også EU-kontrollen, som du uansett må betale ekstra for, tipper jeg. Det er vel fort 2-2,5 K bare for den!

Og her har du betalt 12K for i praksis kun en service, og synes det er billigere...!?!  🙃

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Tro om det finnes flere servere der ute og man kan være heldig å være tilkoblet en med lite belastning eller noe da.

Heller ikke hørt noe spesielt god erfaring med møller. De med Audi blir jo nærmest ranet der..

 

FB_IMG_1742460784693.jpg

Prisen er en ting. De har jo forhandler og forhandlers eier-margin, så sjekk de få private forhandlerne som er igjen eller gå tredjepart.

Men lista over ting som er direkte kundevennlig og null-service er nå blitt så lang at jeg velger bort Møller neste gang, og da mest sannsynlig Skoda som merke.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Neida men ny motor, nytt varmeapparat, nytt hovedbatteri osv..

Ganske omfattende greier.. :p

Alt på garanti selvsagt. Men som sagt, nytt for de fleste på den tiden, der man skal få alt til å spille sammen på en ny drivlinje.

Batterifeilen var nå feil fra batteri-produsenten, og det ser jo ut til å ha slått til også hos andre merker, inkludert GM/Opel (batteribyttekampanje samtidig), Jaguar (som ikke heiv seg på og tok kampanje på det, og nå skroter nesten nyer biler) og Audi (e-Tron, må bytte nå...)!

Motorbytte var også en "one-timer" som ded har fikset op i. Også andre har hatt motorproblemer (e-Tron, igjen), så de er langt fra alene.

Og også flere andre har hatt trøbbel med PTC...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...