Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

DJViking skrev (2 minutter siden):

Hvis kineserne klarer å produsere en mye bedre bil, og den er billigere, så teller det mye mer i min mening.
Selv om jeg er skeptisk til Kina sin statsmakt og påvirkning på sine selskaper, så kunne jeg vurdert en kinabil dersom jeg liker design, den har god kjørerekkevidde, funksjonalitet og teknologi.

Derfor de Europeiske bilprodusentene må gjøre mye bedre for å klare å konkurrere mot Kina i fremtiden. De må levere like god kvalitet og de må klare å levere nok biler til etterspørselen.

De Europeiske merkene har sovet i timen og kjøpt majoriteten av delene fra 3 parts løsninger som øker priser og gir dårlig integrasjon/bruk. De er for lengst tatt igjen av Asia med mer. Ikke minst er det 1000x enklere å produsere nye ting i asia pga mindre byråkrati. 

Ikke rart de store merkene nå sier opp tusenvis av folk, de må satse nytt og spare penger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, DJViking said:

Hvis prisene settes så mye ned, betyr ikke det at selgeren har hatt alt for mye profitt på bilen.
Eller er det bilprodusenten som har fått for mye profitt?
Eller tar bilprodusenten og/eller importør, selger noe tap på bilen?

Virker da som at det er bilprodusenten som setter ned prisen.
Tar de tap, eller som nevnt har de hatt alt for mye profitt på bilen til og begynne med.

Eller at det faktisk er slik EU sier, at de blir sponset av Kinesiske staten for å kunne selge biler med tap, frem til de har kjørt europeiske og amerikanske produsenter konkurs.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det store spøkelset med kinesiske elbiler er reparasjoner, dele tilgang, forsinkelser og ikke minst priser. 
Dette er ting man umiddelbart ikke ser med en ny bil før hvetebrødsdagene er over og man er uheldig og får skader og/eller feil på den. Det er flere hårreisende eksempler på dette allerede.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 timer siden):

Mange her som har valgt å selge sin Tesla pga. prinsipp?

Ja jeg velger å selge min Model Y av prinsipp, om et år når jeg skal ha ny Model Y. Greit prinsipp tenker jeg. 👍

• Liker 6
Lenke til kommentar
11 hours ago, Zeph said:

Søt liten konseptsak frå Toyota:

Jeg heier på sånne biler. 

Med to barn som trenger motorisert mobilitet innen 5-7 år så håper jeg det kommer noen fornuftige alternativer til moped bilene som finnes idag.

Skulle ønske det gikk an å kjøre i 80 km/t med de om man tok a1 eller tilsvarende lappen. som en fun fact, så kan man kjøre i 80 km/t med elbil som 16-åring idag, men da må bilen ha 3 hjul.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt spent på Mazda 6e merker jeg.

Jeg lærte å kjøre bil i en Mazda 626, so jeg den gangen synes hadde fint design, med sin integrerte spoiler :) 

Fikk kikket på denne på el bilmessa, og interiøret og utseendet på bilen imponerte.

Synes denne her ser ganske bra ut også, men har skjønt at det er en ombygging av en Kina bil som er noen år gammel, og som blir levert med rekkevidde forlenger bensinmotor i det Kinesiske markedet. 

Spent på Bjørn Nyland sin 1000km test for å se om de har klart å få til kjøling / varming og forbruk. (Jeg har mine tvil)

https://www.tv2.no/broom/sa-billig-at-vi-matte-sjekke-prislisten-to-ganger/17564273/

IMG_1571.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Jeg lærte å kjøre bil i en Mazda 626, so jeg den gangen synes hadde fint design, med sin integrerte spoiler :) 

Fikk kikket på denne på el bilmessa, og interiøret og utseendet på bilen imponerte.

Synes denne her ser ganske bra ut også, men har skjønt at det er en ombygging av en Kina bil som er noen år gammel, og som blir levert med rekkevidde forlenger bensinmotor i det Kinesiske markedet. 

Spent på Bjørn Nyland sin 1000km test for å se om de har klart å få til kjøling / varming og forbruk. (Jeg har mine tvil)

https://www.tv2.no/broom/sa-billig-at-vi-matte-sjekke-prislisten-to-ganger/17564273/

TB burde egentlig testet begge to, både den med det lille, rasktladende batteriet, og det større sakteladende batteriet. Det hadde vært svært interessant å få sett hvor stor forskjell det er på de to i praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

IMG_1571.jpeg

Ser ut som mye bil for pengene, under 400 000. 

Om den ikke er helt perfekt for Norske kunder er den ihvertfall godt priset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Samme her, med såpass til frieksos at det var umulig å høre hva far/mor i passasjersetet sa, såfremt de ikke ropte. 

Synd den nye bygges i kina doh..

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

TB burde egentlig testet begge to, både den med det lille, rasktladende batteriet, og det større sakteladende batteriet. Det hadde vært svært interessant å få sett hvor stor forskjell det er på de to i praksis.

Enig! Men tipper at på langtur så utgjør det svært lite i tidsforskjell. Kun flere men kortere stopp i den ene, og færre men lengre stopp i den andre. I mitt hau så er det det siste alternativet som er mest behagelig. I hverdagen så lader man jo hjemme uansett, så hipp som happ der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Enig! Men tipper at på langtur så utgjør det svært lite i tidsforskjell. Kun flere men kortere stopp i den ene, og færre men lengre stopp i den andre. I mitt hau så er det det siste alternativet som er mest behagelig. I hverdagen så lader man jo hjemme uansett, så hipp som happ der.

Blir vel litt som med Ioniq 28 kWh og 38 kWh, bortsett fra at begge Mazda'ene kjører lengre enn 38 kWh-utgaven. Dermed blir det færre stopp total, og sannsynligvis ikke like dramatiske forskjeller som de to Ioniq'ene. Her kommer vel egentlig mye an på ladekurven til de to, men først og fremst den med lengst rekkevidde.

Men som sagt, fint å få testet de opp mot hverandre (først og fremst), og så sammenlignet det med de andre som er testet så langt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Blir vel litt som med Ioniq 28 kWh og 38 kWh, bortsett fra at begge Mazda'ene kjører lengre enn 38 kWh-utgaven. Dermed blir det færre stopp total, og sannsynligvis ikke like dramatiske forskjeller som de to Ioniq'ene. Her kommer vel egentlig mye an på ladekurven til de to, men først og fremst den med lengst rekkevidde.

Men som sagt, fint å få testet de opp mot hverandre (først og fremst), og så sammenlignet det med de andre som er testet så langt!

Cold/rapid -gate som blir interessant å se om det er noe forskjell på i mitt hode. 

Bilen så veldig bra ut i hvert fall, Kineserne begynner å bli flinke på interiør utseende. Men de er ikke kjempegode på dimensjoner, f.eks i MG Marvel så står ikke innstillinger på avstand til ratt og pedaler spesielt godt i forhold til hverandre. Så man få merkelig sittestilling.

Noen burde også holde en PowerPoint presentasjon i Kina om 40/20/40 bakseterygger. - og skiluker

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Noen burde også holde en PowerPoint presentasjon i Kina om 40/20/40 bakseterygger. - og skiluker

Den gjelder vel ikke bare kineserne, merkelig at ikke dette har fått bli standard på de fleste biler, ihvertfall i "trim level" over billigmodellen som nesten ingen kjøper, men eksisterer for at importør og forhandlere skal kunne skryte av lav pris...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Den modellen tror jeg ikke det går mange av. Det lille batteriet er godkjent for 200kw lading og forskjellen i effektiv rekkevidde (på veien) er etpar mil.

Det lille batteriet skal også være bedre med tanke på varme/kjøling samt tåle å ha høyere SOC uten å ta så mye skade av det. Det er jo allerede en bil som har gått på veien i noen år.

Changan Deepal SL03 heter den i Kina. Kommer i utstyrsvariantene Pride, Pure Electric eller Black Gold Rider (!).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter elbil om dagen, blir snart svimmel av å lese om alt mulig rart. Noen som har noen inspill her? Av prisklasse startet vi på rundt 200k, men har sett på biler til rett over 300k også. Fruen hadde egentlig lyst på ny bil, spesielt helt ny Hyundai Kona. Det er veldig fint med nybilgaranti, men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt med tanke på verditap. Samtidig er det jo flere greie rentekampanjer, så å kjøpe ny bil ser jeg kan være billigere enn å kjøpe en ett år gammel bruktbil. Føler elbil markedet er ganske usikkert om dagen. Hun er litt bekymret for at det skal bli dyre reparasjoner så fort nybilgarantien går ut, så må ha bil med godt rykte...

Krav:
400+ km rekkevidde
Varme i ratt
Forvarming i app
2022+ mod

Heller mest i retning crossover / liten suv.

Ser på disse som mest aktuelle akkurat nå:
Kia e-Niro
Skoda Enyaq
Polestar 2

Utelukket:
Hyundai Kona
Mustang Mach-e
Ioniq 5
EV6
ID3
Tesla
Kinesisk

Noen som har erfaringer i dette sjiktet?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Patek said:

Er på utkikk etter elbil om dagen, blir snart svimmel av å lese om alt mulig rart. Noen som har noen inspill her? Av prisklasse startet vi på rundt 200k, men har sett på biler til rett over 300k også. Fruen hadde egentlig lyst på ny bil, spesielt helt ny Hyundai Kona. Det er veldig fint med nybilgaranti, men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt med tanke på verditap. Samtidig er det jo flere greie rentekampanjer, så å kjøpe ny bil ser jeg kan være billigere enn å kjøpe en ett år gammel bruktbil. Føler elbil markedet er ganske usikkert om dagen. Hun er litt bekymret for at det skal bli dyre reparasjoner så fort nybilgarantien går ut, så må ha bil med godt rykte...

Krav:
400+ km rekkevidde
Varme i ratt
Forvarming i app
2022+ mod

Heller mest i retning crossover / liten suv.

Ser på disse som mest aktuelle akkurat nå:
Kia e-Niro
Skoda Enyaq
Polestar 2

Utelukket:
Hyundai Kona
Mustang Mach-e
Ioniq 5
EV6
ID3
Tesla
Kinesisk

Noen som har erfaringer i dette sjiktet?

Noen grunn til at du vurderer Kia E-Niro men ikke Hyundai Kona? Er ikke det omtrent samme bil på samme platform?

Veldig dyr service på Hyundai da. Mulig Kia er billigere.

Skal du ha Polestar burde du ha den nye utgaven som ikke har permanent firehjulsdrift og høyt forbruk.

Enyaq sliter mye med skjeivsliting av dekk så du burde sette av dekk budsjett. Ellers greie biler. Men app kan du nesten bare glemme der da..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...