Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

@Jotun du nevnte at Tesla'en selv økte farten automatisk nå, ved skiltet fartsgrense-økning.

Har testet det litt nå, og den gjør det ja. Men kun fra 60 - 80 og 70 - 80. Raskere vegen enn det har vi ikke her omkring. Fra 50 - 60 (og lavere) må man fortsatt akselerere selv. Men det kommer sikkert/kanskje... ;)

Edit; burde sikkert ha tatt dette i Tesla-kafeen...

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Mazdaen ser ut til å bli grisebillig! 358 300 + leveringskostnader 

https://www.tv2.no/broom/sa-billig-at-vi-matte-sjekke-prislisten-to-ganger/17564273/

Blant det beste interiøret jeg har sett i denne prisklassen, meget aktuell om man ikke trenger AWD.

ca 400k for oppgradert interiør og 552Km rekkevidde. 👌

Men det er tross alt en kinabil produsert av Deepal/Changan i kina.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (23 minutter siden):

Blant det beste interiøret jeg har sett i denne prisklassen, meget aktuell om man ikke trenger AWD.

ca 400k for oppgradert interiør og 552Km rekkevidde. 👌

Men det er tross alt en kinabil produsert av Deepal/Changan i kina.

Ja, det som er downside her, ellers hadde denne vært svært aktuell. Bare synd det er så forskjell på ladetid på den med størst batteri på. Nesten like treig som den jeg har nå. Her vil nok den med mindre batteri vært den mest aktuelle. Dog, synd for jeg ønsker lengre rekkevidde enn jeg har på den Kona'en jeg har nå.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 timer siden):

https://elbil.no/toyota-dropper-passord-navnene/

Det var endå godt. Eg forstår ikkje korleis dei kom fram til at desse namna var noko god idé. Corolla, Yaris, Camry, Land Cruiser er gode namn som er enkle å skilje frå kvarandre og hugse. bZ3X og bZ4X er dårlege namn. Ikkje spesielt imponert over ID-namna til VW heller.

Jeg tror en hel verden er i ferd med å ta avstand fra Elon Musk, inkludert hans barn, med navn som til forveksling kan høres ut som en modell fra Toyota.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Nytt, men dette var spinkelt, BMW! Her kunne dere fått til langt mere, ikke bare litt enkel "flikking" på uvesentligheter IMHO. Sikkert greit for den som hater endringer...

https://www.tv2.no/broom/7500-har-kjopt-bilen-na-blir-den-ny/17422696/

Med forbehold om at artikkelen faktisk har fått med seg alt, og er sannferdig i beskrivelsen!

Ja ingenting med facelift gjør bilen vesentlig mere attraktiv. Gleder meg til den dagen noen klarer å lage ett litt retro speedometer og en rund effektmåler. Dagens har alt for dårlig oppløsning til at man kan lese noe som helst ut av grafikken

Laserlysene fremme er vel borte også. 

Ellers er det en fantastisk god bil å kjøre. Min har passert 2 år med snittforbruk på 14.8kwh/100km etter nesten 60 000km

Klarer knapt å måle batteri degradering. Den ligger på 78 -79kWh etter BC. Null feil så langt! 1 service gjennomført.

Endret av Trestein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange her som har valgt å selge sin Tesla pga. prinsipp mot Musk og eller/USA?
https://e24.no/naeringsliv/i/vg1Jp5/toppsjef-solgte-teslaen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Sitat

– Jeg ble så lei, og så jævla skuffa. Bare seks-syv år tilbake i tid var dette en progressiv foregangsmann som sto for mange av kjerneverdiene som virkelig inspirerer meg, sier Opdahl om Tesla-sjef Elon Musk

Jeg synes faktisk de kinesiske elbilene begynner å bli veldig bra. Flere av dem er til og med mye "bedre" enn Tesla når det kommer til funksjonalitet, teknologi, design.

Men... Tesla har jo fremdeles noen års forsprang på utvikling av elbiler. Tror likevel at flere av de gamle og nye bilprodusentene begynner, om ikke allerede har, tatt igjen dette forspranget.

XPeng G9 (Kina) og Kia EV9 (Sør-Korea). Bilder jeg mener er mye bedre enn Tesla når det kommer på design:

Familiebilen XPENG X9

KIA EV9
2026 kia ev9 gt

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Kineserene gir nå enda større rabatt på Seres 5 i Norge.

Pris nå 399.000 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/utnytter-tesla-skam-gir-200000-i-rabatt/17552163/

Hvis prisene settes så mye ned, betyr ikke det at selgeren har hatt alt for mye profitt på bilen.
Eller er det bilprodusenten som har fått for mye profitt?
Eller tar bilprodusenten og/eller importør, selger noe tap på bilen?

Sitat

men nå legger kineserne enda mer penger på bordet

Virker da som at det er bilprodusenten som setter ned prisen.
Tar de tap, eller som nevnt har de hatt alt for mye profitt på bilen til og begynne med.

Lenke til kommentar

Satt på i en Xpeng G9 for noen dager siden. Performance utgaven med egentlig alt utstyr.
AWD og 0-100 på 3,9
Stressless-lignende bilseter med ganske avansert massasje foran og i baksetene
Sminkesonefunksjon i passasjersetet (må oppleves)
22 høyttalere fra Dynaudio 2150W - var helt rå lyd!
Komfortabel ride - satt utrolig godt på hele turen (4 timer)

Apper og smartfunksjonene var på et svært høyt nivå 

Vil si at i forhold til prisen på rundt 700 så vil jeg si at man får mye for pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kina tar over spås det.
Kina produserer 70% av alle verdens biler.

Sitat

Trond Sandven mener kineserne ligger langt foran Europa. Og han understreker at det nå handler om kvalitetsbiler.

Tror de andre mer kjente og etablerte bilprodusentene trenger å forbedre seg, på både kvalitet og tempo for utvikling av nye biler. Japan (Mitsubishi, Toyota), Sør-Korea (Kia, Hyundai), Europa (Audi, BMW, Opel, VW, Volvo).
Noen av disse begynte ganske sent med elbiler. Virker som Kina klarer å produsere og innovere mye raskere (kanskje fordi statens subsidierer dem).

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Endå meir grunn til å ikkje kjøpe bil frå kinesisk merke eller produsert i Kina etter mi meining.

Hvis kineserne klarer å produsere en mye bedre bil, og den er billigere, så teller det mye mer i min mening.
Selv om jeg er skeptisk til Kina sin statsmakt og påvirkning på sine selskaper, så kunne jeg vurdert en kinabil dersom jeg liker design, den har god kjørerekkevidde, funksjonalitet og teknologi.

Derfor de Europeiske bilprodusentene må gjøre mye bedre for å klare å konkurrere mot Kina i fremtiden. De må levere like god kvalitet og de må klare å levere nok biler til etterspørselen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det er ikkje lett å konkurrere med eit diktatur med så enorme ressursar tilgjengeleg som Kina. Korleis er arbeidsforholda der borte? Arbeidstider? Rettigheiter?

For min del er det langt meir enn pris og det du får som betyr noko, og eg har ingen problem med å akseptere høgare pris eller mindre utstyr for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...