Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nå finnes det jo faktisk andre alternativer da, som å legge ladingen til ett gjøremål som handling, trening eller andre ting som opptar tid. Men ja, det er absolutt best å lade hjemme og ikke minst billigst :)

Uansett så hadde nok er Taycan vert et bedre valg pga høy ladehastighet mot 600km/h for en IX2. Taycan lader vel det doble! Men skal man ha suv så må man ta med høyt forbruk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 minutt siden):

Uansett så hadde nok er Taycan vert et bedre valg pga høy ladehastighet mot 600km/h for en IX2. Taycan lader vel det doble! Men skal man ha suv så må man ta med høyt forbruk!

Taycan er nok langt utenfor leasing budsjett for firma, uten at jeg har sjekket 😛 Men Q6 var aktuell med liten økning i kostnad dog 600+ WLTP om jeg husker rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Du får trøste deg med at hen sannsynligvis vil få det største verditapet, både i prosent og i kroner! 😉

Hihi sant nok det, og han får forsåvidt lært hvorfor han er den eneste med sånn bil her, neste vinter. 🫣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hihi sant nok det, og han får forsåvidt lært hvorfor han er den eneste med sånn bil her, neste vinter. 🫣

Jupp, skal man først ha en slik bil, kjøp den brukt men så den fremdeles er innafor garanti når man kvitter seg med den. Da er ikke tapet værre enn på en annen grom ny-bil... Hehehe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (17 minutter siden):

 Grom bil det da! Har veldig lyst på en selv. Får de til litt «snillere» priser nå også brukt 😎

Den er digg ja. 😎😎

 Hadde nok gått for en Macan selv, dog de kan jo ikke sammenlignes egentlig. Men veiene i nærområdet er nok snillere mot den. 😄

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (45 minutter siden):

Den er digg ja. 😎😎

 Hadde nok gått for en Macan selv, dog de kan jo ikke sammenlignes egentlig. Men veiene i nærområdet er nok snillere mot den. 😄

Yup. Synes Taycan ser mye bedre ut enn Macan as. Og Taycan er faktisk en veldig god vinterbil så er ikke noe stress å kjøre den om vinteren i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er langt igjen før dei overbeviser meg om at kamera er løysinga. Dei får ikkje kamerabasert vindusvisker til å fungere ei gang.

Ein Youtube-video er nå alltids ein Youtube-video og må tas med litt salt.

Lidar kamera.png

Endret av Zeph
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Hva? Min har fungert utmerket i minst et år nå.

Då er du heldig eller bur ein stad med lite regn. I Auto vil den gjerne viske på tørr frontrute av og til, men når det høljer ned og ruta er fullstendig dekka skjer det tidvis ingenting. Ved lett regn kan den viske som om det var enorme nedbørsmengder.

Vindusviskarautomatikk basert på sensor har fungert supert på andre bilar, der du i tillegg kan justere frekvens på autovisking etter kor mange dråpar det må vere før den kjører. Tesla ville vel spare nokre kroner på sensoren og finne opp noko nytt som ikkje fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsom video, og gøy å se de leke litt i praksis! :)

Men med det sagt; d
ette gir seg jo selv! Kamera har potensiale til å være like godt som det menneskelige øyet (dog er et stykke unna det pr nå) mens LIDAR har evnen til å være MYE bedre. Det er fysisk umulig for en kamerabasert løsning å være like bra...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (10 timer siden):

Yup. Synes Taycan ser mye bedre ut enn Macan as. Og Taycan er faktisk en veldig god vinterbil så er ikke noe stress å kjøre den om vinteren i Norge. 

Jeg sjekket speccs, den har høyere klaring en min daily driver. 😂

Schadenfreude satt på vent.. 🥲

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (54 minutter siden):

Morsom video, og gøy å se de leke litt i praksis! :)

Men med det sagt; d
ette gir seg jo selv! Kamera har potensiale til å være like godt som det menneskelige øyet (dog er et stykke unna det pr nå) mens LIDAR har evnen til å være MYE bedre. Det er fysisk umulig for en kamerabasert løsning å være like bra...

Enig. Det mennesklige øyet er et håpløst dårlig design for en bil. Skal de liksom bli "like bra" som det?

Som man enkelt lurer med optiske illusjoner? Som ikke tåler noe regn før bildet blir helt ødelagt, søle kan sette øyet ut av spill til evig tid. Kjempetrege bevegelser, tregt til å fokusere. Elendige egenskaper om natta.

Det har stått en bavian på scenen og solgt inn dette, men katta er greit ute av sekken der nå. Jeg vil ha noe bedre, helst veldig mye bedre enn synet mitt.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, DrAlban3000 said:

Enig. Det mennesklige øyet er et håpløst dårlig design for en bil. Skal de liksom bli "like bra" som det?

Som man enkelt lurer med optiske illusjoner? Som ikke tåler noe regn før bildet blir helt ødelagt, søle kan sette øyet ut av spill til evig tid. Kjempetrege bevegelser, tregt til å fokusere. Elendige egenskaper om natta.

Det har stått en bavian på scenen og solgt inn dette, men katta er greit ute av sekken der nå. Jeg vil ha noe bedre, helst veldig mye bedre enn synet mitt.

Som alltid koker det ned til kostnader. Tesla har valgt kameraløsning sannsynligvis for å spare på kronene. Det vil ha fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Som alltid koker det ned til kostnader. Tesla har valgt kameraløsning sannsynligvis for å spare på kronene. Det vil ha fordeler og ulemper.

Når bilfabrikanten skal stå ansvarlig for hva bilen gjør i trafikken vil nok dette bli en stor sak. Det betyr vel i praksis at ingen har råd til å betale for alle dødsfall og skader. Advokater vil tjene seg søkkrike på ulykker der biler har level 4-5. Å gjøre det uten lidar? Noen som tør å gjette? 

Lenke til kommentar

https://elbil.no/toyota-dropper-passord-navnene/

Sitat

Nå har Toyota bestemt seg for å droppe passordene og har allerede gjeninnført navnet Urban Cruiser. Den bilen kunne fort blitt hetende bZ2X.

Det var endå godt. Eg forstår ikkje korleis dei kom fram til at desse namna var noko god idé. Corolla, Yaris, Camry, Land Cruiser er gode namn som er enkle å skilje frå kvarandre og hugse. bZ3X og bZ4X er dårlege namn. Ikkje spesielt imponert over ID-namna til VW heller.

Lexus har drive på sånn i alle år, og av den grunn kan eg ikkje namnet på ein einaste Lexus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...