Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  DrAlban3000 skrev (På 13.3.2025 den 11.44):

Satte først kjørestillingen min så langt frem jeg kunne akseptert å kjøre med komfortabelt. Jeg er 190, men subber hodet i taket baki.

Det går, men det er ikke godkjent. 

Åpne bilde

Ekspander  

Trodde det var en umulighet, i stand corrected.

Poenget er uansett at i den nye Chr'n så kan en på 190 sitte bak seg selv uten å gå på bekostning av egen kjøreposisjon.

Lenke til kommentar

Tipper de legger ned produksjonen (og navnet) av Bz4x om et par år, og lager Rav4+ ? eller noe på samme platformen som C-HR da?

Siden C-HR har større batteri enn storebroren mener jeg, så tipper jeg det er en mer fremtidsrettet platform

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (23 timer siden):

Tipper de legger ned produksjonen (og navnet) av Bz4x om et par år, og lager Rav4+ ? eller noe på samme platformen som C-HR da?

Siden C-HR har større batteri enn storebroren mener jeg, så tipper jeg det er en mer fremtidsrettet platform

Ekspander  

Navnet kommer til å dø på sikt ja. Ny Rav4 skal lanseres senere i 25, eller i 26. Den kommer i BEV variant, og gjør nok BZ4X redundant.

Ang platform er det samme platform mellom C-HR og BZ4X (e-TNGA) som nå kommer i andre utgave. Grunnen til at BZ får litt mindre batteri er kun pga supply, og at Toyota ville prioritere lengst mulig rekkevidde på C-HR+ og Lexus RZ.

Platformen har fått nye elmotorer med mindre volum og lavere energitap, oppgradert termisk kontroll med mye høyere effekt på varmepumpe og varmekolbe, og skikkelig veskekjøling av batteri, slik at man kan omsette mye mer energi både inn og ut av batteriet. Buffer mellom netto og brutto batteri er også blitt mye mindre. Hengervekt er doblet, og forvarming er som sagt på plass.

Burde rette opp i problemene dagens plattform har hatt, og sikre god vinterytelse. Men tiden vil vise...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

El-RAV4 eller ein oppdatert bZ4X kan fort bli veldig populær. bZ4x klarar seg relativt greit på tross av større utfordringar ved lansering, men når dei får luka vekk ein del ting kan det bli veldig bra. Små El-Toyota bør dei vel òg få på marknaden etter kvart. Ein elektrisk Yaris kan selge godt. Toyota har haldt seg høgt på listene dei siste åra pga. Yaris, RAV4 og Corolla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Zeph skrev (23 timer siden):

El-RAV4 eller ein oppdatert bZ4X kan fort bli veldig populær. bZ4x klarar seg relativt greit på tross av større utfordringar ved lansering, men når dei får luka vekk ein del ting kan det bli veldig bra. Små El-Toyota bør dei vel òg få på marknaden etter kvart. Ein elektrisk Yaris kan selge godt. Toyota har haldt seg høgt på listene dei siste åra pga. Yaris, RAV4 og Corolla.

Ekspander  

Trodde den urban cruiser var yaris størrelse? 
 

Ser nå at yaris er enda mindre..

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
  Elgen-Hansi skrev (23 timer siden):

Navnet kommer til å dø på sikt ja. Ny Rav4 skal lanseres senere i 25, eller i 26. Den kommer i BEV variant, og gjør nok BZ4X redundant.

Ang platform er det samme platform mellom C-HR og BZ4X (e-TNGA) som nå kommer i andre utgave. Grunnen til at BZ får litt mindre batteri er kun pga supply, og at Toyota ville prioritere lengst mulig rekkevidde på C-HR+ og Lexus RZ.

Platformen har fått nye elmotorer med mindre volum og lavere energitap, oppgradert termisk kontroll med mye høyere effekt på varmepumpe og varmekolbe, og skikkelig veskekjøling av batteri, slik at man kan omsette mye mer energi både inn og ut av batteriet. Buffer mellom netto og brutto batteri er også blitt mye mindre. Hengervekt er doblet, og forvarming er som sagt på plass.

Burde rette opp i problemene dagens plattform har hatt, og sikre god vinterytelse. Men tiden vil vise...

Ekspander  

De har dobla hengervekta også ja. Hadde tenkt meg om 3 ganger før jeg hadde henta ut pre faceliften i år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Snowleopard skrev (På 12.3.2025 den 14.41):

Dersom jeg deler wifisone fra mobilen, så har jeg fotoboksvarsler i vanlig navigasjon samt at jeg har et eget skilt som viser realspeed.

Må riktignok nevnes at jeg har en app for TomTomGo Navigation og TomTom AmiGo Navigasjon, samt Vegvesen Trafikk, selv om de ikke brukes. Men mulig noen av disse har gjort noe så det funker hos meg!

Edit: Dette på en 2019 Kona EV som ikke har appmulighet. Bruker dog Android Auto på denne, selv om jeg foretrekker bilens navigator, da jeg nettopp får se disse i den. Ser det ikke i Google Maps (fotoboks-varsler), selv om den selvsagt viser Realspeed som standard.

Ekspander  

Her må jeg, flaut nok, korrigere meg selv. 😳 Er visst en egen innstilling i bilen.

Hadde bilen på EU-kontroll og service i dag, og da var Realspeed-visningen borte. Prøvde å koble til med kabel og dele wifi-sone, men kom ikke tilbake. Måtte og søke opp kanaler på radioen på nytt pga oppdatert programvare, men den hadde beholdt mine innstillinger for Regen level 3 på alle modi.

Da, mens jeg bladde i innstillingene, var det at det lå rett i glaninga mi om å vise "faktisk fart" (husker ikke reell tekst), men da var den på plass igjen! 😎😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...