Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, frohmage said:

Hva prøvde du å få bilen til å gjøre da? Hvorfor trykket du inn begge pedalene?

Når man prøvekjører bil så tester man jo det meste. Var nysjerrig på dette da andre biler deaktiverer motor om man trør begge pedalene så det er helt ufarlig. Men ikke ID.4

Var RWD utgaven, og det er ikke noe burnout maskin akkurat, men den prøvde 😅 kom ikke noe melding på skjermen engang

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Hva prøvde du å få bilen til å gjøre da? Hvorfor trykket du inn begge pedalene?

I disse tider hvor (enkelte) biler visstnok tar av "på egen hånd" så kan det være greit å sjekke at bremsen faktisk overstyrer wattpedalen (tidl. kjent som gasspedalen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Tviler på det. Hadde en slik noen dager. Man merket nesten ikke at den dro på forhjula.

Nå kommer forbedret Toyota. Bør selge bra!

https://insideevs.com/news/752884/2026-toyota-bz4x-range-power-charging/

En ørliten økning i batteri men viktigst: forvarming. Så da er jo vinter lading forhåpentligvis løst. Hvis de har gjort noe med vintertapet nå så kommer den til å selge ja.

Bz3x(?) er jo nettopp lansert i Kina. Den og såg ut som en potensielt storselger i Toyota kretsen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Ja der ser man. Toyota kan, når de bare blir presset hardt nok til det. 

Så gjenstår det å se om tallene som det markedsføres med er realistiske. Og om Toyota tørr å la bilene sine bli testet opp mot andre biler igjen. Ladehastigheten er fortsatt i beste fall middelmådig, men det er kanskje ikke så viktig for Toyota-kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja der ser man. Toyota kan, når de bare blir presset hardt nok til det. 

Så gjenstår det å se om tallene som det markedsføres med er realistiske. Og om Toyota tørr å la bilene sine bli testet opp mot andre biler igjen. Ladehastigheten er fortsatt i beste fall middelmådig, men det er kanskje ikke så viktig for Toyota-kundene.

De får iallefall grei fart når de skal lade fra nå av da. Gamle BZ4X kunne jo finne på å hurtiglade med hele 15kW i kulda. Da tar det tid å komme seg videre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/9/2025 at 10:42 AM, Simen1 said:

Helt klart. Men aksjekursen kan nok gå på en ennå hardere smell.

TSLA hadde all time high 17. desember med 480 $. Nå er den nede på 263 $. Det er -45% på ca 3 mnd. Min spådom er at pilene fortsatt skal peke kraftig ned de neste 3 mnd.

Altså, samme kurs som for 6mnd siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

De får iallefall grei fart når de skal lade fra nå av da. Gamle BZ4X kunne jo finne på å hurtiglade med hele 15kW i kulda. Da tar det tid å komme seg videre..

Maks 150kw fortsatt så spruter ikke 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Som vanleg er det kun den største batteripakken som er tilgjengeleg med AWD. Unødvendig opplegg det der. Mange har ikkje behov for eller lyst å betale for ein stor batteripakke, men velger det likevel pga. firehjulstrekk.

Du har unntak da, Peugeot 5008 feks.

Lenke til kommentar

C-HR+ virker som en bil jeg kunne tenkt meg selv, spent på prisingen! 
Samtidig sier Toyota at de skal endelig fikse BZ4X: https://www.motor.no/bil/toyotas-suv-bestselger-klokker-inn-med-573-km-rekkevidde/308808

  • bZ4X får et nytt batteri på 73,1 kWt (opp fra dagens på 71,4) som bidrar til at WLTP-rekkevidden løftes til 573 km på den lengsttrillende versjonen.

  • Maksimal hengervekt dobles til 1500 kg.

Endret av PanserJohan
spesifisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

I disse tider hvor (enkelte) biler visstnok tar av "på egen hånd" så kan det være greit å sjekke at bremsen faktisk overstyrer wattpedalen (tidl. kjent som gasspedalen).

Det viktige er om bremsene er kraftige nok til å holde igjen motoren selv ved maks dreiemoment. Om vi antar softwarefeil på motorkontroll kan også en funksjon som skal overstyre motorkontrolleren ved bremsebruk feile.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/10/2025 at 3:17 PM, Complexity said:

Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell?
Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang..
Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system..

Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag.

Jeg har både ioniq og ioniq5, begge med "wired only" android auto. På Ioniq (som jeg bruker fast) har jeg kjøpt en "Moto MA1" trådløs adapter. Det fungerer stabilt og fint på andre året nå. Kostnaden var under tusenlappen, og resultatet er det samme som biler med trådløs AA innbygd, utenom adapteren som er synlig.

Android auto bruker hele skjermen, akkurat som det inkluderte navigasjonssystemet. Det eneste som mangler er fotoboksvarsel. Men kjekt å kunne bruke andre kart-app'er om ønskelig, kunne styre spotify og lydbøker på skjermen i bilen, samt å slippe å koble til telefonen hver gang man bruker bilen.

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (14 minutter siden):

Denne bilen skal jeg ha. Ferdig. 

Etter første testene av rekkevidden på Bz4x, så er jeg litt mer avventende. 😅

Men den traff på et par av punktene mine og.

Og kanskje jeg endelig får kurert min mor's elbil-avsky? 🤫😄 (hun drømmer om hybrid chr)(og hun er ofte med på bilturer etc.)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Var nysjerrig på dette da andre biler deaktiverer motor om man trør begge pedalene så det er helt ufarlig. Men ikke ID.4

 

Hanhijnn skrev (7 timer siden):

I disse tider hvor (enkelte) biler visstnok tar av "på egen hånd" så kan det være greit å sjekke at bremsen faktisk overstyrer wattpedalen (tidl. kjent som gasspedalen).

Det er ikke farlig å trykke ned begge pedaler om man gjør det med vilje, og om man kjører med én fot, som vi vanligvis gjør på offentlig vei, så skjer det ikke uten at man vil.

Det er vel heller ingen ICE-biler (med automatgir eller ei) som "deaktiverer" gasspedalen på den måten. Ingen har påstått at det er en risikofaktor. For meg virker det derimot livsfarlig at noen nå kan venne seg til denne reaksjonen i én bilmodell, og oppdage at den mangler i en annen.

 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Jeg har både ioniq og ioniq5, begge med "wired only" android auto. På Ioniq (som jeg bruker fast) har jeg kjøpt en "Moto MA1" trådløs adapter. Det fungerer stabilt og fint på andre året nå. Kostnaden var under tusenlappen, og resultatet er det samme som biler med trådløs AA innbygd, utenom adapteren som er synlig.

Android auto bruker hele skjermen, akkurat som det inkluderte navigasjonssystemet. Det eneste som mangler er fotoboksvarsel. Men kjekt å kunne bruke andre kart-app'er om ønskelig, kunne styre spotify og lydbøker på skjermen i bilen, samt å slippe å koble til telefonen hver gang man bruker bilen.

Dersom jeg deler wifisone fra mobilen, så har jeg fotoboksvarsler i vanlig navigasjon samt at jeg har et eget skilt som viser realspeed.

Må riktignok nevnes at jeg har en app for TomTomGo Navigation og TomTom AmiGo Navigasjon, samt Vegvesen Trafikk, selv om de ikke brukes. Men mulig noen av disse har gjort noe så det funker hos meg!

Edit: Dette på en 2019 Kona EV som ikke har appmulighet. Bruker dog Android Auto på denne, selv om jeg foretrekker bilens navigator, da jeg nettopp får se disse i den. Ser det ikke i Google Maps (fotoboks-varsler), selv om den selvsagt viser Realspeed som standard.

Endret av Snowleopard
Se Edit-tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, frohmage said:

 

Det er ikke farlig å trykke ned begge pedaler om man gjør det med vilje, og om man kjører med én fot, som vi vanligvis gjør på offentlig vei, så skjer det ikke uten at man vil.

Det er vel heller ingen ICE-biler (med automatgir eller ei) som "deaktiverer" gasspedalen på den måten. Ingen har påstått at det er en risikofaktor. For meg virker det derimot livsfarlig at noen nå kan venne seg til denne reaksjonen i én bilmodell, og oppdage at den mangler i en annen.

 

De fleste ice biler fra 00 tallet og opp får redusert effek om brems å acc pedal holdes inne samtidig. Er bare ikke instant det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...