Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, frohmage said:

Hva prøvde du å få bilen til å gjøre da? Hvorfor trykket du inn begge pedalene?

Når man prøvekjører bil så tester man jo det meste. Var nysjerrig på dette da andre biler deaktiverer motor om man trør begge pedalene så det er helt ufarlig. Men ikke ID.4

Var RWD utgaven, og det er ikke noe burnout maskin akkurat, men den prøvde 😅 kom ikke noe melding på skjermen engang

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Hva prøvde du å få bilen til å gjøre da? Hvorfor trykket du inn begge pedalene?

I disse tider hvor (enkelte) biler visstnok tar av "på egen hånd" så kan det være greit å sjekke at bremsen faktisk overstyrer wattpedalen (tidl. kjent som gasspedalen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Tviler på det. Hadde en slik noen dager. Man merket nesten ikke at den dro på forhjula.

Nå kommer forbedret Toyota. Bør selge bra!

https://insideevs.com/news/752884/2026-toyota-bz4x-range-power-charging/

En ørliten økning i batteri men viktigst: forvarming. Så da er jo vinter lading forhåpentligvis løst. Hvis de har gjort noe med vintertapet nå så kommer den til å selge ja.

Bz3x(?) er jo nettopp lansert i Kina. Den og såg ut som en potensielt storselger i Toyota kretsen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Ja der ser man. Toyota kan, når de bare blir presset hardt nok til det. 

Så gjenstår det å se om tallene som det markedsføres med er realistiske. Og om Toyota tørr å la bilene sine bli testet opp mot andre biler igjen. Ladehastigheten er fortsatt i beste fall middelmådig, men det er kanskje ikke så viktig for Toyota-kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja der ser man. Toyota kan, når de bare blir presset hardt nok til det. 

Så gjenstår det å se om tallene som det markedsføres med er realistiske. Og om Toyota tørr å la bilene sine bli testet opp mot andre biler igjen. Ladehastigheten er fortsatt i beste fall middelmådig, men det er kanskje ikke så viktig for Toyota-kundene.

De får iallefall grei fart når de skal lade fra nå av da. Gamle BZ4X kunne jo finne på å hurtiglade med hele 15kW i kulda. Da tar det tid å komme seg videre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/9/2025 at 10:42 AM, Simen1 said:

Helt klart. Men aksjekursen kan nok gå på en ennå hardere smell.

TSLA hadde all time high 17. desember med 480 $. Nå er den nede på 263 $. Det er -45% på ca 3 mnd. Min spådom er at pilene fortsatt skal peke kraftig ned de neste 3 mnd.

Altså, samme kurs som for 6mnd siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

De får iallefall grei fart når de skal lade fra nå av da. Gamle BZ4X kunne jo finne på å hurtiglade med hele 15kW i kulda. Da tar det tid å komme seg videre..

Maks 150kw fortsatt så spruter ikke 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som vanleg er det kun den største batteripakken som er tilgjengeleg med AWD. Unødvendig opplegg det der. Mange har ikkje behov for eller lyst å betale for ein stor batteripakke, men velger det likevel pga. firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Som vanleg er det kun den største batteripakken som er tilgjengeleg med AWD. Unødvendig opplegg det der. Mange har ikkje behov for eller lyst å betale for ein stor batteripakke, men velger det likevel pga. firehjulstrekk.

Du har unntak da, Peugeot 5008 feks.

Lenke til kommentar

C-HR+ virker som en bil jeg kunne tenkt meg selv, spent på prisingen! 
Samtidig sier Toyota at de skal endelig fikse BZ4X: https://www.motor.no/bil/toyotas-suv-bestselger-klokker-inn-med-573-km-rekkevidde/308808

  • bZ4X får et nytt batteri på 73,1 kWt (opp fra dagens på 71,4) som bidrar til at WLTP-rekkevidden løftes til 573 km på den lengsttrillende versjonen.

  • Maksimal hengervekt dobles til 1500 kg.

Endret av PanserJohan
spesifisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

I disse tider hvor (enkelte) biler visstnok tar av "på egen hånd" så kan det være greit å sjekke at bremsen faktisk overstyrer wattpedalen (tidl. kjent som gasspedalen).

Det viktige er om bremsene er kraftige nok til å holde igjen motoren selv ved maks dreiemoment. Om vi antar softwarefeil på motorkontroll kan også en funksjon som skal overstyre motorkontrolleren ved bremsebruk feile.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...