Complexity Skrevet mandag kl 13:40 Del Skrevet mandag kl 13:40 7 minutes ago, Kalle Klo said: Kommentaren var basert på at fyren allerede har Leaf, men vurderer å bytte til Model Y. Har 1. gen Leaf selv, har ikke noen illusjoner om at den er cutting edge på elektronikk, selv når den var ny, men det er en særdeles pålitelig og billig bil i drift. Så spørs det hva man verdsetter. I og med at vedkommende virker å greie seg med Leaf i forhold til rekkevidde og slikt, så er det vel råflott å bytte til Model Y hvis entertainment er hovedargumentet.. Leafen er imponerende god ja. Alltid tut å kjøre uten noe tull, men man mister litt livsgleden av å suse rundt i den.. Men har også en Model 3. Planen er vel at den skal erstatte leafen også få en ny Y inn i hus men må vente til prisene av ny Y har roet seg. Poenget mitt var i hovedsak at jeg irriterer meg en del over Android Auto i leafen og dens styring av lyd. En annen ting som irriterer meg er at jeg må parre telefonen på nytt med auto om fruen har koblet sin telefon til. Kan ikke være tilkoblet to enheter. Her er kansje nyere systemer litt bedre at personen som setter seg i førersetet automatisk blir tilkoblet så skal ikke svartmale Android Auto to for det problemet. Har ikke satelittkart på min Android auto heller som det sies den har fått så gammel utgave antar jeg. 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet mandag kl 13:49 Del Skrevet mandag kl 13:49 1 minute ago, Complexity said: Leafen er imponerende god ja. Alltid tut å kjøre uten noe tull, men man mister litt livsgleden av å suse rundt i den.. Men har også en Model 3. Planen er vel at den skal erstatte leafen også få en ny Y inn i hus men må vente til prisene av ny Y har roet seg. Poenget mitt var i hovedsak at jeg irriterer meg en del over Android Auto i leafen og dens styring av lyd. En annen ting som irriterer meg er at jeg må parre telefonen på nytt med auto om fruen har koblet sin telefon til. Kan ikke være tilkoblet to enheter. Her er kansje nyere systemer litt bedre at personen som setter seg i førersetet automatisk blir tilkoblet så skal ikke svartmale Android Auto to for det problemet. Har ikke satelittkart på min Android auto heller som det sies den har fått så gammel utgave antar jeg. Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris? Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet mandag kl 14:10 Del Skrevet mandag kl 14:10 Kalle Klo skrev (17 minutter siden): Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris? Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! Ser absolutt poenget ditt. Vi hadde en 2012 Leaf fra 2016 til 2025, og det var den mest økonomiske bilen jeg har hatt. Var omtrent som å ha en "gratis" bil. Måtte bytte bremseskivene før jeg solgte (pga EU-kontroll), men det er alt som er gjort på den. Resten var originalt når vi solgte den (utenom slitedeler og ett stk. 12V-batteri). Men gud så godt det var å bytte over til en noe mer moderne nr. 2 bil. Håper den blir like driftsikker som Leaf'en var. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet mandag kl 14:17 Del Skrevet mandag kl 14:17 25 minutes ago, Kalle Klo said: Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris? Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell? Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang.. Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system.. Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet mandag kl 14:22 Del Skrevet mandag kl 14:22 1 minute ago, Complexity said: Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell? Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang.. Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system.. Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag. Jeg tror vi er veldig forskjellige. Jeg har kun ledningsbasert CarPlay i min bil, lever veldig fint med det. Hadde overlevd bra selv med innebygget entertainment hvis jeg måtte (selv om kart osv ikke er tipp topp). Min forrige bil hadde ikke touchskjerm i det hele tatt (2008 modell, hadde den fra den var ny, byttet den ut i 2023). Ønsker meg egentlig mindre eye-candy som tenderer til å distrahere når man kjører. Hvis jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært HUD. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet mandag kl 15:12 Del Skrevet mandag kl 15:12 (endret) 1 hour ago, Kalle Klo said: Jeg tror vi er veldig forskjellige. Jeg har kun ledningsbasert CarPlay i min bil, lever veldig fint med det. Hadde overlevd bra selv med innebygget entertainment hvis jeg måtte (selv om kart osv ikke er tipp topp). Min forrige bil hadde ikke touchskjerm i det hele tatt (2008 modell, hadde den fra den var ny, byttet den ut i 2023). Ønsker meg egentlig mindre eye-candy som tenderer til å distrahere når man kjører. Hvis jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært HUD. Folk er heldigvis forskjellige ja. Jeg kjenner flere som ikke har smarttelefon engang og selv om visse ting i hverdagen blir utrolig tungvindt så er de tilfreds med det. Endret mandag kl 15:27 av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet mandag kl 18:01 Del Skrevet mandag kl 18:01 (endret) Complexity skrev (3 timer siden): Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell? Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang.. Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system.. Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag. Hyundai Ioniq 5 har fått støtte for trådløs AA i 25-modellen ihvertfall. Tror dog ikke det bare er SW som skiller, så tviler på at man får det på eldre utgaver av denne. Er helt enig i at det er en idiotisk ting. Har selv en 19-modell Kona, og AA funker fint med kabel. Men jeg ser jo ikke helt poenget med å legge den på den trådløse ladeplata, om jeg ikke kan klare å bruke den mot bilen utenom telefonbiten (ringe og ta imot samtaler over handsfree) om ikke kabelen samtidig er plugget i. Siden bilen er app-løs (kom i 20-modellen), så klarer den heller ikke forstå at den kan få online-tilgang uten å måtte slå på wifi-sone på telefonen, og samtidig koble til nettverk via wifi. Heldigvis klarer den det om jeg har delt wifi, å koble seg opp automatisk. Men jeg må altså både gjøre det, og koble til med kabel for å få AA til å fungere samtidig som den skal klare å finne mer som er oppdatert online. F.eks. ladestasjoner som ikke mer med i siste kartoppdatering, som er temmelig skralt! AA er samtidig lite koselig med den knøttlille skjermen som finnes i bilen, så foretrekker generelt sett å bruke bilens infotainment som standard, og bare bytter når navigasjonen ikke klarer å guide meg rett eller ikke finner stedet jeg vil dra til (hender G. maps heller ikke finner alt). Endret mandag kl 18:06 av Snowleopard Lagt til i nest siste avsnitt... 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet mandag kl 19:18 Del Skrevet mandag kl 19:18 19 hours ago, AL123 said: Pussig. Har hatt batteriet nede på 4 eGolf siste måneden. Har ikke sett noe tegn til karosserirust eller rust på bremserør. Sett en del på dører og hjulbuer blant annet. Ganske standard Vag greier med nedkant dører, rundt håndtak og skjermer. Mue samme som octavia etc på dette. Hørte om en e-golf som hadde rustet hull i batteriet, 7-8 år gammel bil. Bilen ble vraket på kasko og eier fikk 65 tusen for den. Ikke veldig god levetid dette. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden https://www.motor.no/aktuelt/brems-overstyrer-ikke-gass-i-vw-id4/307273 Dette stusset jeg veldig på når jeg prøvekjørte VW ID.4 for mange år siden. Trykket jeg inn begge pedalene prøvde bilen å ta en burnout.. Tenkte det var noe de ble å fikse i software (som var litt på bærtur i starten) men det er tydeligvis enda ikke fikset.. veldig merkelig 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Bilopphoggeri slit med å ta imot dei første bølgjene av elbilar som skal vrakast. I 2028 vil talet på elbilar som kjem inn allereie ha mangedobla seg. https://www.nrk.no/vestland/elbilvrak-forer-til-store-utfordringar-for-bilopphoggeria-i-noreg-1.17317407?fbclid=IwY2xjawI9fEVleHRuA2FlbQIxMQABHY57JsyucwpGeOQ4K6BjdPrCdqwYmNt9n46GZGcXVUBe_atKIjBmaGBwtg_aem_kboI71h6X6ZOo4WBHL7gPA Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Complexity skrev (34 minutter siden): https://www.motor.no/aktuelt/brems-overstyrer-ikke-gass-i-vw-id4/307273 Dette stusset jeg veldig på når jeg prøvekjørte VW ID.4 for mange år siden. Trykket jeg inn begge pedalene prøvde bilen å ta en burnout.. Tenkte det var noe de ble å fikse i software (som var litt på bærtur i starten) men det er tydeligvis enda ikke fikset.. veldig merkelig Ja det var overraskende. Bortsett fra et par veteranbiler så har ingen av mine biler vært sånn. Lett å få blanke fine bremseskiver da.. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden NÅ regner jeg med at Teslaslaget øker. Når Trump, Musk og den lille snottungen til Musk tigger om at folk nå må kjøpe Tesla og at det grunnlovsstridig å boikotte Tesla, så skjer det nok saker og ting, folkens. Blir jo ikke kleinere å kjøpe Tesla nå mener jeg 😅 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Mag ne skrev (1 time siden): Ja det var overraskende. Bortsett fra et par veteranbiler så har ingen av mine biler vært sånn. Lett å få blanke fine bremseskiver da.. Bra funksjon. Bruker det til rengjøring av bremseskiver. Men på min bil er bremsene definetivt sterkest. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Complexity skrev (2 timer siden): Dette stusset jeg veldig på når jeg prøvekjørte VW ID.4 for mange år siden. Trykket jeg inn begge pedalene prøvde bilen å ta en burnout.. Hva prøvde du å få bilen til å gjøre da? Hvorfor trykket du inn begge pedalene? Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Burnout i en id4? Wooh, da klatra den opp ett hakk på shortlist. (Spøk) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Duriello skrev (9 minutter siden): Burnout i en id4? Wooh, da klatra den opp ett hakk på shortlist. (Spøk) Tviler på det. Hadde en slik noen dager. Man merket nesten ikke at den dro på forhjula. Nå kommer forbedret Toyota. Bør selge bra! https://insideevs.com/news/752884/2026-toyota-bz4x-range-power-charging/ Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Trestein skrev (3 minutter siden): Tviler på det. Hadde en slik noen dager. Man merket nesten ikke at den dro på forhjula. Id4 er bakhjulsdrevet, så det er ikke så rart. 😊 Edit* Og er det 4x4 så er det fortsatt rwd bias, tror jeg. Endret 8 timer siden av Duriello 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Duriello skrev (1 minutt siden): Id4 er bakhjulsdrevet, så det er ikke så rart. 😊 Den jeg hadde var en 4motion. Så den dro på alle 4. Testet det rimelig grundig i rundkjøringer. For mye effekt på forhjula får ofte alle hjula i spinn og rar oppførsel på vinterføre. VW ID4 var stabil Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Den jeg hadde var en 4motion. Så den dro på alle 4. Testet det rimelig grundig i rundkjøringer. For mye effekt på forhjula får ofte alle hjula i spinn og rar oppførsel på vinterføre. VW ID4 var stabil Endra innlegget for å få med om det var 4x4 utgaven. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Duriello skrev (Akkurat nå): Endra innlegget for å få med om det var 4x4 utgaven. Som sagt så likte jeg tuninga av 4hjulsdriften. Behagelig og trygg. En bil som spinner runt alle 4 hjul vil ofte føles ustabil. Sikkert ikke lett å finne slipp prosent sår alle hjula spinner. Det er enklere med 2WD 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå