kremt Skrevet lørdag kl 16:31 Del Skrevet lørdag kl 16:31 Det må være en ting jeg aldri har tenkt på har vært en fordel. Hatt tesla selv men syns ikke denne funksjonen var så nyttig. For min del. Men så er det ikke ofte jeg "navigerer", vet stort sett hvor jeg skal. Som regel er vel mobil navi det de fleste bruker, ser hvertfall det nedover europa og på de store veiene der man får trafikkinfo etc. Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 16:36 Del Skrevet lørdag kl 16:36 Complexity skrev (18 minutter siden): Godt det har begynt å komme da! Er jo bare 12 år siden det kom på Tesla.. Polestar har jo Android Automotive så forståelig det er kommet der. Er vel google som i hovedsak leverer satelittkart. Der er vel kartet godt integrert med bilen også. Det er vel ikke alltid tilfelle Android auto/carplay. Av biler jeg har kjørt har det bare sett slik ut på kartet og det er stusselige greier.. I tillegg så lagger det når man skal scrolle på kartet.. Ser at BMW også har satelittvisning nå på nye modeller. Sikkert flere som har det også.. https://m.youtube.com/watch?v=4uwyVo1Y7Gs Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 16:41 Del Skrevet lørdag kl 16:41 3 minutes ago, obygda said: Ser at BMW også har satelittvisning nå på nye modeller. Sikkert flere som har det også.. https://m.youtube.com/watch?v=4uwyVo1Y7Gs BMW har jo konvertert til Android de også. Bra de kommer seg. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 16:46 Del Skrevet lørdag kl 16:46 (endret) 14 minutes ago, kremt said: Det må være en ting jeg aldri har tenkt på har vært en fordel. Hatt tesla selv men syns ikke denne funksjonen var så nyttig. For min del. Men så er det ikke ofte jeg "navigerer", vet stort sett hvor jeg skal. Som regel er vel mobil navi det de fleste bruker, ser hvertfall det nedover europa og på de store veiene der man får trafikkinfo etc. Varierer nok, men jeg navigerer nesten hver dag (eller bilen gjør det automatisk da) til å fra jobb så jeg får sett hvor mye forsinket jeg alltid er basert på trafikken.. Også kjekt å alltid får vite hvor mye strøm jeg ankommer med. For carplay/auto må man vel ofte koble til en OBD adapter for at bilen skal kunne regne ut? Eller hoppe mellom to navigasjonssystemer.. Endret lørdag kl 16:46 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet lørdag kl 18:32 Del Skrevet lørdag kl 18:32 (endret) Sjeldan eg navigerer stort, men eg har framleis til gode å sjå behovet for satelittbilete. Det blir berre meir støy rundt enn på eit tradisjonelt kart for min del. Markiii skrev (5 timer siden): Jeg har prøvd å orientere meg litt i markedet, men sliter med å finne biler som kan konkurrere mot Tesla (både Model Y og 3) for mine behov. Hvilke biler kan man få samme rekkevidde, navigasjon, appstyring, autopilot, AWD, med mer, til en fornuftig pris? En Tesla Model 3 koster nå 440K uten vinterhjul. Rekkevidde 600 km. Den har "alt", kanskje unntatt en optimal løsning på bakluka. Har prøvd å se meg rundt, men selv dyrere biler klarer ikke å nå opp til Tesla som jeg klarer å se. Selv når jeg godtar at infotainment-systemet ikke blir like bra så sliter jeg med å finne noe. Så på ID.4, men har prøvd f.eks. cruise control-systemet der og var ikke videre imponert. Navigasjonen ser ut som den er fra 70-tallet. Rekkevidden er ikke den beste. Og prisen er som Tesla eller høyere hvis man ser på Model 3. Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? Etter 1 1/2 år med Model Y er eg ikkje superhappy og hadde valgt noko anna igjen. Det er mykje for pengane, men det som drar ned for min del er støy, komfort, viskerautomatikk, automatisk avdugging, cruise-control og sikkert meir eg ikkje kjem på i farten. På papiret finn du neppe nokon som kan konkurrere på dei typiske elbil-eigenskapane (rekkevidde, lading, pris), men det er andre eigenskapar dei ikkje er så gode på. Du må finne ut av kva som er viktig for deg og kva det er verdt. Mtp. det som er viktig for meg er det mange konkurrentar til Tesla. Endret lørdag kl 18:37 av Zeph 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 21:04 Del Skrevet lørdag kl 21:04 Duriello skrev (7 timer siden): Hmm. Tesla er nok deffinitivt best på software og lading (grunnet tesla ladenettverk), men blir nok slått på kjørekomfort av en del andre. Da må du riktignok opp i pris. (Ofte en god del) Med en del andre merker slipper du Tesla-skam da, det er jo noe å tenke på og. Ellers har du ekkokammeret du søker her; https://www.diskusjon.no/topic/1837383-tesla-kaféen/page/509/#comment-27294302 Edit* Nei, jeg er ikke tesla hater, jeg har skrevet tidligere at de endelig har fått model Y til å være en fin bil, og jeg var så 🤏 nær å bestille en juniper, det endret seg desverre etter 20 januar. (Da er det ikke kun Tesla det gjelder forsåvidt) Ekkokammer? Jeg spør om alternativer til Tesla. Du må være rimelig nedsnødd for å tolke det til at jeg ønsker et "ekkokammer". Og ja, problemer er at man må opp i pris, og selv da mister man mye man kan ta for gitt med Tesla. Det er derfor jeg spør her, fordi jeg ikke har klart å finne noe godt alternativ. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 21:06 Del Skrevet lørdag kl 21:06 Nukleosid skrev (6 timer siden): Tesla kutter priser fordi de vil erobre markedet i flere land enn bare Norge. Når det er sagt, så kan det tenkes de sparer noen kroner på komfort, materialkvalitet, driftsikkerhet, holdbarhet, kundeservice... og slike ting man ikke nødvendigvis legger merke til ved en kort prøvekjøring. Blant annet har de fått mye kritikk for tynn og dårlig lakk. Det må sies (og det er viktig å si) at jeg har ikke inngående førstehåndskjennskap til Tesla, men jeg har sittet på i noen Teslaer, og er ikke imponert over komforten og "Tesla-følelsen". Jeg har en Tesla i dag, så jeg vet veldig godt hvordan det er å kjøre. Jeg er storfornøyd. Ingen problemer med lakk, driftssikkerhet, holdbarhet eller noe som helst. Og service? Da jeg klarte å brekke ladeluka kom det mobil service og fikset det for meg der jeg var. Men det er mulig det blir ny bil etter hvert, og da kan det være greit å orientere seg med tanke på Elon Musks idioti. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 21:08 Del Skrevet lørdag kl 21:08 (endret) Trestein skrev (6 timer siden): Har en lånebil for tiden. Har man en slik er nok tesla bedre. Men kommer man fra noe annet er tesla billig i alle henseende. Bilig/dårlig lakk, dårlig finish, panelgap, plastikk seter, billig hengerfeste, høyt støynivå, dårlig bekjening, maglende carplay, manglende sensorer rundt bilen osv osv Så hvilke biler kan måle seg med Tesla som man ikke på gå langt ned i kvalitet på navigasjon, infotainment, app-tilgang, m.m., og også har grunnleggende ting som AWD? Og da til tilsvarende pris. Har du hatt Tesla selv? Men poenget var egentlig ikke å diskutere Tesla. Poenget var å diskutere alternativer til Tesla. Jeg finner jo ingen alternativer ved at enkelte her driver og dikter opp tullehistorier om Tesla. Jeg har Tesla i dag og vet godt hvordan en Tesla er. Endret lørdag kl 21:09 av Markiii 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 21:14 Del Skrevet lørdag kl 21:14 Zeph skrev (2 timer siden): Etter 1 1/2 år med Model Y er eg ikkje superhappy og hadde valgt noko anna igjen. Det er mykje for pengane, men det som drar ned for min del er støy, komfort, viskerautomatikk, automatisk avdugging, cruise-control og sikkert meir eg ikkje kjem på i farten. På papiret finn du neppe nokon som kan konkurrere på dei typiske elbil-eigenskapane (rekkevidde, lading, pris), men det er andre eigenskapar dei ikkje er så gode på. Du må finne ut av kva som er viktig for deg og kva det er verdt. Mtp. det som er viktig for meg er det mange konkurrentar til Tesla. Har aldri hatt noen problemer med komfort i Teslaen min egentlig. Jeg er helt avhengig av Autopilot. Får mareritt av tanken på å ikke ha noe lignende når jeg kjører mine daglige turer. Aldri hatt noe problem med dugg. Det er ikke bare rekkevidde, lading og pris, men apptilgang, forvarming, osv. Det er jo slikt som er viktig for meg. Innebygget dashcam og noe Sentry Mode-aktig går det jo an å ettermontere, så de er ikke nødvendigvis en "dealbreaker". Men jeg vil ikke ha bil uten dashcam og som ikke filmer hvis noen f.eks. prøver å bryte seg inn. 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet lørdag kl 21:29 Del Skrevet lørdag kl 21:29 Markiii skrev (16 minutter siden): Så hvilke biler kan måle seg med Tesla som man ikke på gå langt ned i kvalitet på navigasjon, infotainment, app-tilgang, m.m., og også har grunnleggende ting som AWD? Og da til tilsvarende pris. Har du hatt Tesla selv? Men poenget var egentlig ikke å diskutere Tesla. Poenget var å diskutere alternativer til Tesla. Jeg finner jo ingen alternativer ved at enkelte her driver og dikter opp tullehistorier om Tesla. Jeg har Tesla i dag og vet godt hvordan en Tesla er. Voyah Courage kanskje? Mangler 13 mil rekkevidde, men koster til sammenligning 130 000 mindre enn en Y. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 21:30 Del Skrevet lørdag kl 21:30 DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): Voyah Courage kanskje? Mangler 13 mil rekkevidde, men koster til sammenligning 130 000 mindre enn en Y. Regner med at kinabil er utelukket. 🙂 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet lørdag kl 21:33 Del Skrevet lørdag kl 21:33 Duriello skrev (1 minutt siden): Regner med at kinabil er utelukket. 🙂 Sorry, tenkte Kina vs Nazi jevnet ut dette. *Dette var en spøk. Please ikke flere advarselpoeng. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 21:33 Del Skrevet lørdag kl 21:33 Markiii skrev (26 minutter siden): Ekkokammer? Jeg spør om alternativer til Tesla. Du må være rimelig nedsnødd for å tolke det til at jeg ønsker et "ekkokammer". Og ja, problemer er at man må opp i pris, og selv da mister man mye man kan ta for gitt med Tesla. Det er derfor jeg spør her, fordi jeg ikke har klart å finne noe godt alternativ. Leste posten din feil og beklager det. (Ja, det har faktisk kommet en del snø i det siste.😝) Hvilken Tesla har du nå, sånn at man kan snevre inn parameterne litt? (Om det står opplyst så har jeg skummet forbi det) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 21:41 Del Skrevet lørdag kl 21:41 Markiii skrev (21 minutter siden): Så hvilke biler kan måle seg med Tesla som man ikke på gå langt ned i kvalitet på navigasjon, infotainment, app-tilgang, m.m., og også har grunnleggende ting som AWD? Og da til tilsvarende pris. Har du hatt Tesla selv? Men poenget var egentlig ikke å diskutere Tesla. Poenget var å diskutere alternativer til Tesla. Jeg finner jo ingen alternativer ved at enkelte her driver og dikter opp tullehistorier om Tesla. Jeg har Tesla i dag og vet godt hvordan en Tesla er. Nå er det mange teslaer som har RWD så det er ikke grunnleggende. App tilgang er vel noe man har hatt til biler i 15år snart. Noen har vert gode på det andre har ikke brydd seg. I dag finnes det et utalls alternativer til Tesla med vesentlig bedre byggekvalitet og med el egenskaper som langt overgår tesla. De er vel akterutseilt på veldig mye. Ladehastighet, rekkevidde er vel i dag helt på det jevne. Som sagt så har jeg ikke tesla da jeg aldri har likt AMCARS. De har som regel utrolig dårlig kvalitet i forhold til Tyske og japanske biler. Tesla er ikke noe unntak. Mange biler er mye bedre enn tesla. Ta bare Model S mot EQS eller Porsche taycan. BMW IX mot Model X ? Sånn kan man holde på. Det viktigste er at bilen du velger passer deg og dine behov. Jeg vil ha lavt støynivå skinnseter og bra fjæringskomfort fordi jeg kjører mye. Må innrømme at jeg liker biler som er bygget med presisjon. At man ikke må inn og ut av verksted hele tiden er også et pluss. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet søndag kl 08:26 Del Skrevet søndag kl 08:26 Enig med Trestein. Det har vært det beste med Teslaen så langt. Har sluppet inn på verkstedet en eneste gang siden eg fikk den desember 22. Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 09:28 Del Skrevet søndag kl 09:28 Tesla boikott går world wide. En kan jo undres om dette betyr noe for bruktprisene også? Ettersom ladeinfrastrukturen i USA nå bremses kraftig opp og Trump adminstrasjonen fjerner skattefradrag for elbiler så har jeg lest at leiebilselskaper vil kvitte seg med sine Tesla og faktisk sende dem ut av landet for eksport. I så fall kan vi jo oppleve dumping av Tesla i Europa? 5 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 09:42 Del Skrevet søndag kl 09:42 obygda skrev (7 minutter siden): Tesla boikott går world wide. En kan jo undres om dette betyr noe for bruktprisene også? Helt klart. Men aksjekursen kan nok gå på en ennå hardere smell. TSLA hadde all time high 17. desember med 480 $. Nå er den nede på 263 $. Det er -45% på ca 3 mnd. Min spådom er at pilene fortsatt skal peke kraftig ned de neste 3 mnd. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet søndag kl 09:52 Del Skrevet søndag kl 09:52 Jotun skrev (1 time siden): Enig med Trestein. Det har vært det beste med Teslaen så langt. Har sluppet inn på verkstedet en eneste gang siden eg fikk den desember 22. Det er ikke forventet at en helt ny bil skal på verksted hele tiden. Desember 22 er omtrent som min. Den har ikke hatt noen feil heller etter 55 oookm. 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet søndag kl 10:02 Del Skrevet søndag kl 10:02 Simen1 skrev (13 minutter siden): Helt klart. Men aksjekursen kan nok gå på en ennå hardere smell. TSLA hadde all time high 17. desember med 480 $. Nå er den nede på 263 $. Det er -45% på ca 3 mnd. Min spådom er at pilene fortsatt skal peke kraftig ned de neste 3 mnd. Enig. Den må ned ytterligere 100 $. Da nærmer den seg verdsettelsen til andre bilmerker som Toyota. Den høye prisen Tesla har hatt har vært forutsatt fremtidig vekst, teknologisk forsprang, sterk merkevare, "Musk-effekten" og lojalitet til merket. Alle disse faktorene har blitt kastet ut av vinduet de siste månedene etter min mening. 5 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet søndag kl 10:26 Del Skrevet søndag kl 10:26 Duriello skrev (På 5.3.2025 den 18.56): Lolwhut? Ps2; Es90; Okei den Volvo sedanen synes jeg ser veldig elegant og fin ut faktisk. Virker forholdsvis kompakt og veldig imponerende specs og rekkevidde på den. Prisen derimot…det er en annen sak. Interiøret er minimalistisk, men er det god nok kvalitet på interiøret i forhold til prisen? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå